Sivu 5/6

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 13.11.2017 01:25
Kirjoittaja donhammart
Tulipa tutkittua huoltovihkosta. 1v 4kk ja 40 000km mittarissa. Kohta pitäis laittaa tölkki kyl huoltotauolle, orastavia vikoja on pitkä lista ja leimakin loppuu iha just.

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 24.01.2018 12:39
Kirjoittaja donhammart
Tölkki on taas telakalla, ku leima meni vanhaks. Remontin ehdin jo aloittaa, mut viimeaikaiset tapahtumat talonosto-rintamalla antaa viitteitä siitä, että tämä motorsporttihirviö saattais tulla myyntiin piakkoin. Sillä ajattelinkin tänne vähän kirjoittaa, et sattuisko kenenkään silmään sillee, et saattais alkaa kiinnostamaan.

On vähä alkanu sieppaamaan sen auton huoltaminen, ku tuo viritysaste on sen verran raju, et koko ajan saa olla tarkkailemassa, et kaikki on kunnossa. Ja jos ei tarkkaile, nii sit saa tehdä isompaa remppaa. Nyt otin asiakseni oikasta pakosarjan koneistamalla, kun se viime rempassa tais hitsatessa vääntyä.
Etujarrut tuli herkisteltyä, palat vaihdettua ja toisen satulan männän kumi uusittua. Vaihdevivuston kuluvia osia ostin laatikollisen ja sit on toi pakosarjan kasaus, sit kun sen saan koneistajalta.
Yks ruostereikäkin tuli samalla hitsattua ja vähä pohjaa massattua.

Kiinnostuneille voin sanoa, et hintapolitiikka jossain samoilla nurkilla, mitä ite maksoin eli 3000 yläpuolella.

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 24.01.2018 22:08
Kirjoittaja jarke
jokos tämä on penkitetty, tuskin se ainakaan laiskemmaksi kilometrien myötä on muuttunnut, ainakaan kuvien perusteella :D

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 24.01.2018 22:48
Kirjoittaja TT|
jarke kirjoitti:jokos tämä on penkitetty, tuskin se ainakaan laiskemmaksi kilometrien myötä on muuttunnut, ainakaan kuvien perusteella :D

Se minuakin kiinnostaisi että paljonko sitä löylyä kiukaasta irtoaa, kun äkäseksi on väitetty.

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 29.01.2018 20:46
Kirjoittaja donhammart
Ei oo viel kaverin penkki vissii valmis vielä, eikä itellä oo ollu aikaa/inspiraatiota hieroa viimeisimpiä säätöjä siihe ajokaudella.

Vaihdevipu remppa on menossa nyt. Isäukko on suurena apuna, ku tölkki on porukoiden tallissa levällään ja ite pääasiassa 250km päässä muissa touhuissa.
Oisko kellään tälläistä ehjää? Tuo himputin kuppi on kulunut puhki. Tilasin jo Paruzzilta kasan uusia hilppeitä vaihdevivustoon ennen sen purkua. Ei hotsittais kauheesti mennä tonne hankeen purkamaan vasaralla ja kyr**llä varaosa-autoista tota tankoa.

WP_20180129_004.jpg
WP_20180129_004.jpg (494.26 KiB) Katsottu 3718 kertaa


WP_20180129_005.jpg
WP_20180129_005.jpg (462.97 KiB) Katsottu 3718 kertaa

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 29.01.2018 23:51
Kirjoittaja donhammart
Eikäkö! Sehän on tämä nullin kuppi ja saa vissiin Oberilta tilattua. Jumaskeida!

http://www.oberschlachter.fi/shop/index ... d=90000902

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 30.01.2018 11:17
Kirjoittaja TT|
Löytyy monesta muustakin tölkki kaupasta.

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 30.01.2018 11:58
Kirjoittaja donhammart
Mut mistä sais nopeiten? Soitto Oberillekin tietty selvittää tilannetta kovasti..

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 19.02.2018 21:08
Kirjoittaja donhammart
Nuukana ja kekseliäänä isäukko on tykännyt haastaa taas itseään ja rakensi alumiinista uuden kupin rikkoutuneen tilalle. Muutkin vivuston osat alkaa olemaan pikkuhiljaa niputusta ville. Alumiiniset rajoituapalat koitetaan tigillä täytehitsata ja taas säästää pari euroa. Mikäs siinä, ku eläkepäivillä on aikaa..

IMG_20180219_200045_937.jpg
Sorvattu alumiinikuppi on prässätty tiukalla sovitteella vanhaan runkoon.
IMG_20180219_200045_937.jpg (473.88 KiB) Katsottu 3229 kertaa


IMG_20180219_200101_598.jpg
Haarukkaan kulutusmuovista tehdyt palat ja musta pommista sorvattu rajoitin.
IMG_20180219_200101_598.jpg (413.6 KiB) Katsottu 3229 kertaa


IMG_20180219_200119_097.jpg
Vielä täytehitsiä vailla olevat rajoitinmulkerot
IMG_20180219_200119_097.jpg (592.28 KiB) Katsottu 3229 kertaa

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 02.04.2018 22:11
Kirjoittaja donhammart
Karmee katsastusremppa alkaa olee loppusuoralla. Tää henkinen ahdistus on ollu joka kerta sama ennen remontin alkua, mut ku remontti etenee, nii ajohalut kasvaa. Lauantaina pääsin koeajolle jo ja kyl alkoi hampaita taas naurattaa ku sohjolumi sai kyytiä nokipilven saattelemana. Koeajolenkin jälkeen ihmettelin märkää konehuonetta, niin huomattiin, et 2.pytyn suutinputken alla on suihkuilmiö. Silloin, kun auton ostin Jarkelta, niin koeajolenkin jälkeen vaihdettiin 3.pytyn suutinputki ja jos en väärin muista, niin Jarke oli vaihtanut sitä ennen ite yhden suutinputken. Vaihdoin nyt kaiken varalta sen viimeisenkin.

Jotenkin on sellai olo kaiken tämän remppaamisen jälkeen, että koneessa on jotai ihmeellisiä "värinöitä" tai epätasapainoa, kun se hajottaa kaiken mahdollisen.. :shock: Ensin hajos öljypaluulinjan kiinnityspultit kahteen kertaan, sitten säröili öljypaluulinjan putki hitsaussaumasta. Nyt kun putki on tuettu kunnolla kahdesta kohtaa, niin sitten karisi turbon pultit pariinkin otteeseen ja koko ahdinkin meinas tippua sen myötä. Nyt kun remonttia aloitettiin, niin havaittiin, et pakoputken korvake oli murtunut 30cm päästä turbon laippaa. Enkä tiedä kuinka kauan se oli ollut murtunut, mutta kun se oli päässyt sitten heilumaan, niin haponkestävästä hitsattu pakoputken alkupää ahtimelta oli säröillyt melkein kokonaan poikki. Särö oli lähtenyt liikkeelle hitsaussauman juuresta toki. Puuttui ihan 5x5mm pala siitä alkukohdasta. Putkikin oli kuitenkin tuettu mielestäni ihan hyvin, kun ei sillä ole metriä enempää pituutta ja kahdesta kohtaa se oli kannakoitu ja kiinnitys V-pannalla.

Arvailla voi, että onko noi suutinputkienkin hajoomiset ihan vaan tuon värinän aiheuttamaa. Niistä putkista puuttui ne alkuperäiset "lemmarit", millä suutinputket sidotaan toisiinsa kiinni. Nytkin oli varmaan ollu helpompaa vaihtaa kaikki putket pakettina, koska eihän ne kannakkeet sinne tietenkään mahtunut vaikka aluksi ne ajattelin sinne tunkea.

No, nyt on se vaihdekeppijumppa tehty, väljää hävisi yli sentti vivustosta. Nyt on napakka keppi, suorastaan jähmeä, mutta 2.pykälä ei pysy edelleenkään sisällä. Kokeillaan vielä säätää sitä, mutta epäilys herää, et se vika on laatikon sisällä. Jos se on siellä, nii jatkossa voi olla varalaatikon hankinta edessä. :roll:
Siinä rempassa sit laakeroiskin laatikon samalla, vaihtais moottoriin takastefan kampiakseliin ja kaikkee muuta sellaista, mihin ei kyllä huvikseen viitti koskea.
Mut viime leimastakin se meni läpi vaikka kakkonen ei pysynytkään pesässä. Eiköhän se nyttenkin sitten mene...

Eli kaikesta aloitustuskasta huolimatta, niin ei siitä kapineesta kyllä vielä mihinkään luovuta, kyl se sen verran himokas tuulibussi on. Tosin sitä en sitten tiedä, kun isäukko väläytteli jotain autoverouudistusta, mikä on työn alla. Siinä oli kyse näistä matkailuautojen uudelleen verottamisesta, mikä tarkoittaisi, ettei se olisikaan enää niin "edullista" pitää. Täytyy varmaan ruveta bensatölkkiä kattelee varuilta... :roll:

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 02.04.2018 22:20
Kirjoittaja donhammart
Toisaalta, kyl varmaan mikä tahansa putki värisee itsensä paskaks ennemmin ja myöhemmin, jos toises päässä on tiukka V-panta ja toises päässä pakoputki-kumilemmari ja välissä äänenvaimennin painona. Oli siinä välissä (käytettynä) asennettu joustoputkikin, mikä sittemmin ratkesi ja alkoi vuotamaan.

IMG_20180402_221556_384.jpg
IMG_20180402_221556_384.jpg (411.43 KiB) Katsottu 2453 kertaa

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 04.04.2018 21:53
Kirjoittaja jarke
veikkaan että tuon aaz moottorin tuottamat 124Nm aiheuttaa moottorilohkossa sen verran vääntelyilmiötä että pultit sitä kautta tuppaa aukeamaan, ja ne pultit jotka on väännetty kiinni asti sitten murtuvat... :mrgreen:

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 04.04.2018 22:28
Kirjoittaja dmn
Täällä olis sopivasti ylimääräisiä purettuja laatikkoja millä saataisiin laatikko taas elävien kirjoihin! Laita Yv:tä jos kiinnostaa laatikon kunnostus.

Suutinputkissa olisi kyllä syytä olla ne klampit, niillä on pitemmän päälle yllättävän tärkeä merkitys.

Pakoputkiston suunnittelu on loppujen lopuksi vaikeampaa kun ajattelee, kun koko paketin olisi syytä elää samaan tahtiin koneen kanssa. Ja saattaapi olla että perus rosteri/haponkestävä/meijeriteräs on näissä huonompi materiaali kuin perus pakoputkitarvike.

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 05.04.2018 14:37
Kirjoittaja jarke
jos nyt enään yhtään muistan niin sanoisin että osasyy tuohon poikkeavaan ja "sairaan" tuntuiseen käyntiin johtuu siitä pumpusta. muistaakseni syötöt on aikalailla "nollissa" siinä, toki olet varmaan niitä säätänyt, mutta se 12mm :mrgreen: nestepää tekee kyllä käynnistä ja käyntiäänestä aika mielenkiintoisen. Joskus kun itsellä oli tuo pumppu tämän voorumin pumppu velholla huollossa ja väliaikaisesti paikoillaan oli vakiopumppu niin käynti oli aika eri tyyppinen. silloin menokin tuntui niinkuin olisi märällä lapasella läpsinyt poskille,mutta moottori kävi pehmeästi. :D

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 05.04.2018 22:54
Kirjoittaja donhammart
Joo kyllä se käyntiääni on aika mielenkiintoinen. Konekoppa kun on auki, niin kuulosuojaimet olisi poikaa, kun käynti on niin terävä. Nyt pakoputki evo 6 (tai mikä lie) koitettiin kannakoida se niin, että se joustaisi paremmin. Tuo on varmaan olisi kyllä aiheellista tehdä koko putki vielä uusiksi seuraavassa remontissa, ja nimenomaan "mustilla" käyrillä. Putkihan on ollut kannakoitu uuden rst-alkukäyrän tekemisen jälkeen ensin imupesään ja sitten putken loppupää koriin. Ihan eka versio taisi olla ilman äänenvaimenninta vislaillen, mut se kumisi kuitenkin niin paljon kabiinissa, että päänsäryn siitä vain sai.

Laatikkoremppa olisi varmaan jossain kohtaa aiheellista. Jos leimasta ja ajokaudesta selvitään ilman suurempia tappioita, niin ensi talvena sitä voisi ajatella. Voidaan sitten olla yhteyksissä lähempänä. Samaan syssyyn pitäisi koneeseenkin vaihtaa se perästefa.

Pitää koittaa näprätä ne suutinputkien kannakkeet paikalleen, sillä on varmasti kyllä iso merkitys pidemmän päälle.

Säätöjähän piti heti ruuvailla uusiksi, kun menin sen uuden putken tekemään, kun ei siellä ollutkaan vastapainetta oikee enää. Eli kelloa ja syöttöruuvia on käännelty ees taas. Ja päästömittausta varten myös.

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 06.04.2018 14:14
Kirjoittaja AT5nok
Putki tuskin tulee kestämään, jos se on kannatuksella korista ilman hyvää joustoa.

Jotenkin se kannattaa varmasti kiinnittää niihin JX:n alkuperäisiin kannakkeisiin. Itselläni on suoraputki, joka kiinnittyy äänenvaimentajan kiinnikkeisiin ja menee samaa linjaa alkuperäisen kanssa. Nyt 6v ollut ainakin paikallaan, tosin alkaa olla uusimisen tarvetta metallin katoamisen vuoksi.

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 06.04.2018 21:16
Kirjoittaja donhammart
Putkessa on nyt ensin koneessa oleva kannake, sitten pakoputki-joustopätkä, heti äänenvaimennin ja kunnon joustolemmari korissa. Parannellaan sitten taas "paremmalla ajalla"... :mrgreen: :mrgreen:

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 16.04.2018 10:37
Kirjoittaja donhammart
Katsastussäätöjä tuli tuosss viikolla haettua ja testiajoa suoritettua. Hyvin pelittää taas, tosin vähä jäi mietityttää hätäinen kasaus sen suhteen, et turbon akselin välys on kasvanut huomattavasti ja siivetkin on jo hiukka raapinu imupesään. Käydessä kuuluu ajoittin metallista vikinää. Ajattelin pistää eebäystä tilaukseen korvaavan kiinan ahtimen tai vähintään sen keskiosa/siipipaketin ja varmistan sillä kesäkauden roadtripit. Eli purattaa nyt viel sen irti, mut sehän jo menee rutiinilla..**ttu!

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 16.05.2018 10:16
Kirjoittaja donhammart
No sepä on nyt sit uus kiinan turpo pöydällä ja pääs sovittelee sitä paikalleen. Ja perkele hetihän se meni sovitteluhommiksi. Pakopesän laipan reiät piti porata isommiksi ens hätään. Toiseksi imupesä on just letkun verran väärässä asennossa. Ja vaikka tekis minkälaiset ahtoletkut, niin moottorin kehdon putki on eessä. Nyt pitää perehtyä imupesän kääntöön tai kehtoputken muokkaukseen. Mutta toisaalta oli Jarken asentamankin turbon pakopesän sokkatapin kohdalla käynyt rälläkkä. Oisko sitäkin käännetty jossai kohti? Tosin nyt mulla tässä uudessa ei pakopesän kääntö auta mitään, koska silloin kääntyy myös turbon keskus ja se teettäis öljypaluulinjan taas uusiksi, kun sen asento vaihtuisi.

IMG_20180516_100803_994.jpg
IMG_20180516_100803_994.jpg (362.18 KiB) Katsottu 1375 kertaa


IMG_20180516_100906_386.jpg
IMG_20180516_100906_386.jpg (389.49 KiB) Katsottu 1375 kertaa

Re: Caravelle 1.9 TD AAZ + muita "lieveilmiöitä"

ViestiLähetetty: 16.05.2018 10:49
Kirjoittaja TT|
Eikös tuota kompurapuolta saa käänneltyä helposti, ainoa näyttää olevan että alipainekellon asento muuttuu, ja varmaan joutuu säätämään tangon uusiksi.