Sivu 3/11

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 12.08.2018 22:08
Kirjoittaja ketsa
dmn, tämän inva varusteet matkasivat jo ainakin pari kesää sitten yhden etelän pallismiehen haasteeksi.

Pientä edistystä rojektissa helteestä huolimatta (tai sen ansioista). Muutamia osia lukuunottamatta kaikki se mitä tässä kohtaa on tarkoitus purkaa on nyt purettuna.

Viimeisin isompi urakka oli purkaa alkuperäinen eberi pois auton alta. On muuten aika laitos. Puhaltaa kuumaa kolmeen eri kohteeseen, takana on ilmalinjassa puhallinkin, puola on erillinen, kuten luonnollisesti myös bensapumppu, säätöhanikka löytyy ohjaamosta, sekä ohjausrelepaketti. Ja kaikkien osien välillä kiertää erittäin siisti ja laadukkaan oloinen johtosarja. Onko kukaan otellut tälläisen eberin kanssa? Rohkaisevaa ja tuon säästämistä puoltavaa kerrottavaa? Olisihan se hieno alkuperäisvaruste, mutta vanhojen kuplan lämmittimien kanssa tapelleena hiukan pelottaa ajatus siitä, että suuri työmäärä ilman palkintoa tarjolla tuon kapistuksen kanssa...

Kuva



Diisseliumpparista tuli puukkosahattua/porattua tarvittavat ohjauksen muutososat irti. Hammastankoa en lähtenyt tuosta luovuttajasta repimään irti, vaan hain Aircooledin Mikolta uuden tarviketangon ja orkkis osina raidetangon suojakumit. Umparia sahaillessa tuli hokattua, että tuollaisessa vanhemmassa tölkissä on paljon tyylikkäämpi osia kuin uudemmissa. Esim. kojelaudasta puuttuu se koominen muovinen hanskalokeron luukku ja samaten käkkärivipu on tyylikäs metallinen kuplan vipua muistuttava ilman sitä uudempien tölkkien muovipahkakädensijaa.

Kuva

Kuva


Ohjausosien hitsaustakin tuli aloitettua, mutta kaasun loppuminen migistä keskeytti sen harjoituksen. Ehkä huomenna viimeisen lomapäivän kunniaksi voisi tehdä homman valmiiksi.

Kuva

Kuva

Kuva



Hanttapulin varaosa-autostaan minulle pelastama maskin palasen istuttaminenkin on jo suunniteltu, palanen hiottu ja saanut epoksin niskaansa. Ehkä tämäkin menee huomenna jo kiinni. Samalla ajattelin hitsata ja tinata etukulmista paneelien väliset saumat piiloon. Eipä sitten ainakaan valuisi ruostetta :)

Kuva


Niin ja värikin tuli päättyä ja tilattua (ainakin ensimmäinen erä). Oranssilla jatketaan, mutta hiukan muutetaan sävyä lennätinlaitoksen oranssista :) Magma orange fahrenheit on värin nimi ja löytyy ainakin jostain vitos kolffin GTi versiosta. Ensimmäisten maalausten jälkeen sitten näkee, että pitääkö maalata sisäosiakin, vai hyväksyykö vain sävyeron.

Alustaan jouset ja iskarit ovat tiukassa pähkäilyssä ja oikeastaan siinä vaiheessa, että iskarien osalta pitäisi tehdä valinta Bilsteinin B8:n ja punaisen Konin välillä. Onko kenelläkään tölkistä kokemusta noista? Jousiksi taitaa tulla Eibachin -40mm malli.

Lopuksi päivän kyssäri tietäjille. Mitä ero on 4- ja 5-vaihteisten laatikkojen vaihteensiirtovivustoissa? Umpparista saisi 4-vaihteisen rojut purettua, mutta en viitsisi käyttää purkuun aikaa, jos ne eivät sovellu 5-vaihteisen laatikon kanssa. Ajatuksena lisätä autoon väliaikainen voimalinja heti kun hitsaulut (ja mahdolliset hiekkapuhallukset) on tehtynä, jotta auton liikuttelu varaston ja pajan välillä kävisi näppärästi.

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 13.08.2018 06:36
Kirjoittaja Hanttapuli
Minun hanskalokero näyttää kovin samanlaiselta vaikka onkin jo -86 vm kyseessä. Ja olipa hyvä, että pelti meni käyttöön!

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 13.08.2018 21:44
Kirjoittaja ketsa
No, minun otanta tähän koelauta asiaan on varsin suppea :)

Tämän päivän saldoksi jäi ohjausosien loppuun hitsailu ja maalailu, kaasupolkimen paikan tekeminen, muutamien joutavien reikien umpeen hitsailu ja naamataulun paikalleen heppaaminen. Seuraavalla kertaa sitten naaman valmiiksi hitsaaminen ja hammastangon vaihto vasenkätiseen + ohjausrojujen kiinni pulttaaminen.

Kuva

Kuva

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 14.08.2018 04:25
Kirjoittaja Osku
Teetkö siis vesijäähy tölkistä ilma jäähyn?
Eli se ratti puolen vaihtaminen oli vasta alku soitto?
Mikä kone sinne nyt ollaan istutamassa?

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 14.08.2018 07:40
Kirjoittaja ketsa
Ratin siirto, wbx -> ilmabokseri, automaatti -> manuaali ja ylimaalaus ovat työllistävimmät osuudet tässä projektissa.

Tulevasta ilmakoneesta kuvia aikaisemmilla sivuilla.

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 14.08.2018 09:09
Kirjoittaja DJSigma
ketsa kirjoitti:Ratin siirto, wbx -> ilmabokseri, automaatti -> manuaali ja ylimaalaus ovat työllistävimmät osuudet tässä projektissa.

Tulevasta ilmakoneesta kuvia aikaisemmilla sivuilla.
Olet samaan aikaan syy sekä siihen, että asiaa ymmärtävät arvostavat autoharrastajia, ja siihen, että valtaosa kansasta pitää ihan hulluina propellipäinä. ;) :lol:

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 15.08.2018 23:23
Kirjoittaja AT5nok
Toi umpikeula voisi sopia TDI:n kanssakin, Toimiihan WBX:kin ilman maskia
Kuva

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 22.08.2018 21:20
Kirjoittaja ketsa
DJSigma -> Kiitos, esität asian paljon mukavammin kuin vaimoni :D

AT5nok -> Minulla on välillä tyylitaju hukassa, mutta sen olen oppinut, että muovin vähentäminen parantaa aina auton ulkonäköä! Ja ulosotettavan tehon määrä se jäähdytyksen tarpeen määrittää, eikä moottorin tyyppi :) Tölkissä on kyllä sen verran avaran näköinen tuulitunneli, että varmasti perus TDi toimisi ilman ala-aukkoa. Varsinkin, jos välijäähdytin on perällä.

Edellinen viikonloppu meni Norjassa, joten projektin ääreen en ole päässyt ja sillä tässä postauksessa esitelty edistyminen on varsin nimellistä.

Pintamaali saapui ja suoritin sillä näytelätkän maalauksen ihan vain valuttelutekniikalla. Nimeltä mainitsemattomalta englantilaiselta firmalta saapui myös paketti ja sieltä löytyi tilatut jouset. Väri mätsää aika hyvin pintaväriin :)
Muuten paketin sisältö olikin sitten lievä pettymys. Tilatut Konit olivat vaihtuneet Spaxeihin ja nyt sitten odotellaan UPS-Patea noutamaan väärät romppeet ja tuomaan uuden paketin. Ilon kautta ajateltuna, lähettivät paketin heti tilaukseni jälkeisenä aamuna, joten voisiko tässä ajatella, että kiireellä ei onnistu edes pakkaaminen :P

Kuva


Niin ja sellainenkin edistyminen tapahtui, että pohjoisemmasta Suomesta löytyi CT koneen perässä ollut vaihdelaatikko, joten ainakin koesovituksen ajaksi kytkinakseli asia on hoidossa. Ja mikä parasta, tölkkifoorumin Oulun logistiikkakeskuksen Pate kävi noutamassa laatikon ja lupasi toimittaa sen museolle! Hienoa kanssaharrastajan auttamista jälleen kerran Hanttapulilta!

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 23.08.2018 07:39
Kirjoittaja Hanttapuli
^Enitaim!

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 02.09.2018 23:20
Kirjoittaja ketsa
Pitkästä aikaa oli melkein kokonainen päivä aikaa turata tätä eteenpäin.

Pitkiä saumoja maskiin hissukseen hitsaillessa, tai siis hitsin pätkän jähtymistä odetellessa, päätin toteuttaa visiotani saumattomasta maskista. Osaltaan siksi, että tuulilasin alapuolinen peltipala on kolarikorjauksessa asennettu toispuoleisesti (vasemmalla todella leveä ura ja oikealla ei peltien väliin saisi liimamassaa). Ensin heppaillen migillä kiinni ja sitten lopuksi yhtenäiset saumat. Samalla meni vääräkätisten tuulilasinpyyhkijöiden reiät umpeen.
No, saumojen hionta vaiheessa saumattomuus ei enää tuntunutkaan niin kuningasidealta :)

Kuva

Kuva


Kolarikorjaus osoittautui pala palalta muutenkin huonosti tehdyksi ja tuulilasinkarmin oikeasta alanurkasta löytyi korjattavaakin. Karmin korjauksen tarve tarkoitti tinan kanssa lotraamista, joten samaan vaivaan päätin tinata nuo nuo hävitetyt saumat. En haaveilekkaan mistään pelkällä tinalla oikomisesta, vaan tinalla karkeatäyttö ja modernimmilla aineilla sitten varsinaiset suoristelut. Eli ei koriviilaa tinalle, vaan fiiberilaikkaa...
Kiinnostus (tai huoli) tehtyä kolarikorjausta kohtaan myös syveni sen verran, että päätin hioa etupään pellille. Ja löytyihän sieltä vasemmasta etukulmasta sitten oikein runsas ylikittaus ja pirun huono pellin oikominen. No, kitti kaiken kaunistaa, sanoi entinen automaalari :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Seuraavana vaiheena olisi pitänyt olla alimman sauman hiominen, hiekkapuhallusta ja lisää tinausta, mutta itseni pettämiseksi päätin vetää epoksia maskin yläosaan. Tällä tempaisulla projektin sai näyttämään enemmän edenneeltä, kuin mitä se oikeasti on ja voi paremmalla mielin selailla kataloogeista puuttuvia osia...
No, onhan epoksin ruiskutuksesta oikeasti se etu, että tinatut osuudet ei pääse ruostumaan ja voi vetää tuohon osuuteen jo pakkelit kaikessa rauhassa kutistumaan :)

Kuva


Josko seuraavalla kertaa sitten hiekkapuhallusta ja naamataulun valmiiksi saaminen.

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 07.09.2018 10:06
Kirjoittaja TT|
Mitä Patelle kuuluu?

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 07.09.2018 17:12
Kirjoittaja tixu
Kun hitsailee ,niin kandee käyttää paineilmaa jäähdytykseen. Ei tarvi odotella

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 07.09.2018 22:12
Kirjoittaja TT|
tixu kirjoitti:Kun hitsailee ,niin kandee käyttää paineilmaa jäähdytykseen. Ei tarvi odotella
Se on se ilmajäähy!!! :lol:

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 08.09.2018 20:42
Kirjoittaja ketsa
TT| kirjoitti:Mitä Patelle kuuluu?
Kiitos kysymästä, ei ole päässyt ääreen, joten ei merkittävää edistymistä - vain jotain uusittavia osia tyllut hommattua, esim. Ikkunoiden tiivarit AC kaupasta.
Muutama villihkö idea toki on mieleen tullut ulkonäön ehostamiseksi, mutta palaan niihin vasta sitten kun on kuvia :)


Pellin hitsaus on niin monien osa-alueiden summa, että en lähde arpomaan miten parasta jälkeä syntyy. Itse olen todennut jo joku vuosi sitten, että itseltä syntyy paras lopputulos syystä tai toisesta ilman kikkailuja kaikessa rauhassa hisukseen hitsaillen. Käytetty aika kuitenkin säästyy monin kertaisesti pohjatöitä tehdessä...

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 19.09.2018 11:20
Kirjoittaja Eicca_
Olenko sokea vai oliko puhetta mitkä kanget tulee koneeseen? Mahtava projekti kyllä menossa. Tää on nyt kolmas postivessa missä ohjaus siirretty mun tiedossa =)

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 19.09.2018 21:37
Kirjoittaja ketsa
Kitokset Eikalle kannustavista sanoista!

Viimeksi kun koneesta kirjoittelin, niin kankia ei ollut vielä moottoriin hankittuna, mutta kesäreissusta sellaiset toin itselleni tuliaisiksi. Valituksi tuli CB Performancen 5,5 tuumaa pitkät ARP 2000 pulteilla olevat. Vakiota pidemmät kanget eivät tulleet sillä, että tarkoitus olisi kikkailla veivisuhteella. Sattui vai olemaan omassa hyllyssä pari uutta settiä stroukkerin mäntiä, joten pidemmillä kangilla saan hyödynnettyä ne ja pidettyä moottorin about vakiolevyisenä.

Samalta reissulta tarttui matkaan myös CB:n vahvaseinämäiset alumiiniset työntötangot ja imusarjan pässinsarvet suuttimien paikoilla. Meitsillä on samanlaiset pässinsarvet kuplassa (tosin täytehitsattuna ja kohtuu rajusti portattuna) ja vallan hyvin toimivat ja tulppien vaihto on suorastaan ihanan helppoa verrattuna tuplakaasareihin/läppärunkoihin.

Toisesta reissusta tarttui matkaan Pauterin 1.3:1 rullakeinut, joten koneesta puuttuu oikeastaan enää venttiilijouset, kevyet nostimet ja nokka, jos en päätä vakiolla mennä.

Tasapainoituksessa tuli ongelmia vauhtipyörön heiton kanssa. Alustavien tutkailujen perusteella ongelma on luultavammin vauhtiksessa kuin kampiakselissa. Homman selvittely on kuitenkin jäänyt taka-alalle sillä, että tuttavan tölkkiin sorvattiin palliksen 215 mm vauhtiksesta 228 mm versio wasserin kytkinkamoille (kuten TT ehdotti minullekkin aiemmin). Nyt olen sitten odotellut tuosta komposta kokemuksia ja jos vaikuttaa hyvältä, niin kopsaan idean tähänkin rakennelmaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 23.09.2018 23:26
Kirjoittaja ketsa
Muutamaksi tunniksi ehti jälleen pajalle. Ulkona satoi vettä, joten hiekkapuhallus ja keulan pakkelien hionta piti jättää väliin ja siirtyä touhuamaan muihin kohteisiin.

Aloitin tavaratilan lattian hitsaamisella. Enpä muista, että minulla olisi koskaan ollut näin vähän hitsattavaa atomeiksi puretun harrasteauton pohjassa. Vain pari - kolmekymmentä ruuvin reikää vanhan vanerisustan jäljiltä piti hitsata umpeen... No, sain tästäkin isomman urakan aikaiseksi kuitenkin. Lattian ja paloseinän sauma (siis korikittisauma) näytti parista kohtaan hiukan turvonneelta, joten lähdin niiltä kohtaa talttaamaan korikittiä pois, koska tuosta volkkarin kasarivalmistustekniikasta ei ole mitään hyviä kokemuksia. No, parista kohtaa noin viiden sentin matkalta oli ruoste hiipinyt sauman lävitse korikitin alle, eli onneksi tuli revittyä pois. Kun lopulta sain tuon sauman putsattua koko matkalta (ruostetta ei löytynyt lisää), päätin hitsata sauman kiinni, jotta sieltä ei enää kosteutta sisälle tule. Yritän vielä hiekkapuhaltaa, maalata ja massata sauman alapuolelta, jotta lopputulos on varmasti uutta parempi.

Kuva


Seuraava homma olikin sitten taassa projektin kohokohtia, eli muovikidusten poistoa osa2. Tarvittavat "korjauspalat" ovat olleet minulla jo tovin ja sen sata kertaa on tullut mietittyä ja mallailtua kuinka homman tekisi. Tänään sitten kun työhön ryhdyin, osui kohdalle päivä, jolloin tämä harrastaja oli yltiöoptimistisessa mielentilassa :) Tuon mielentilan vuoksi päädyin vaihtamaan tarvittavan palan neljän suunnan päittäissaumalla... Tuolla tyylillä touhuillessa hitsausvetelyiltä välttymisen mahdollisuus on yleensä lähellä nollaa ja niin oli tänäänkin, ei auttanut yltiöoptimistinen mielentila. No, vasarointia, tinaa ja loppuun vanha virsi "kitti kaiken kaunistaa, sanoi entinen automaalari" :(

No, seuraavalla kertaa epoksia päälle ja sitten kerros kaiken kaunistavaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Päivän parhaat naurut sai vertaamalla VW Golf mk5 GTi Magma Orange Fahrenheit värisävyä Posti- ja Lennätinlaitoksen oranssiin. Ettei vain olisi VAG konserni syyllistynyt myös asiakkaan maaliresempin varastamiseen :o

Kuva

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 30.09.2018 13:11
Kirjoittaja ketsa
Eilen ehti muutamaksi tunniksi pajalle. Sen sijaan, että olisi tehnyt jotain jo aloitettua valmiiksi tai esim. ryhtynyt hiekkapuhaltamaan, ryhdyin innokkaasti stylaus hommiin :)

Sain meinaan haalittua yhden idean jatkopähkäilyä varten myöhäisen palliksen puskurit, jotka eivät ollet millään tapaa priimat, mutta ajavat asian ideaa mallaillessa.
Alla kuvassa versio 1. Tässä versiossa etuna olisi se, että puskuriin tehtävät muutokset ovat niin pieniä, että kromipuskurin käyttäminen olisi mahdollista. Se mikä tässä versiossa arveluttaa on puskurin nurkat - tulevatko ne liian lähelle koria vai ei... Suunnitelmassa no.2 tätä ongelmaa ei olisi, kun tekisi yhden puskurin kahdesta aihiosta hitsaamalla ja levittäisi puskuria hieman. Saas nähdä miten käy, mutta omaan silmään muovin häviäminen tässäkin kohtaa vie lopputulosta parempaan suuntaan joka tapauksessa.

Kuva


Sisustan pähkäilytkin pääsivät oikeasti matkaan takapenkin hankinnan myötä. Ebay.de:stä vähän vielä osia ja ehkä seuraavassa postauksessa on jo kuva elbaavasta hitsarista ;)

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 30.09.2018 13:52
Kirjoittaja TT|
Tuo puskuri istuu kyllä hienosti tölkkiin, voi olla että aloitat kokonaisen trendin tuolla :)
Seuraavaa postausta jännityksellä odottelen :P

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 21.10.2018 21:44
Kirjoittaja ketsa
Täytyy tuottaa TT:lle pettymys ja kertoa alkuun, että ei ehtinyt vielä tähän päivitykseen kuvat makoilevasta asentajasta.

Alkuun pari kuvaa Hanttapulin etelään raahmista aarteista.

CT koneen kaverina ollut vaihdelaatikko. Välityksiltää todella tiheä, mutta CT motti on kuplan koneen evoluutioversio, joten tämän laatikon kytkiakseli on oikeasti oikea valinta kuplakoneen kaveriksi. Toinen hieno juttu tässä on tuo kytkimen käyttö vaijerilla :) En ole tehnyt tutkimusta, mutta Haynesin ilmatölkkimanuaalin mukaan vaijerikytkintä on ollut vain CT koneisissa ja nelkuissa on ollut jo nestekytkin. Eli vaijerikytkin on rare ja niin ihanan yksinkertaista tekniikkaa.

Kuva


VW Pohojoosen kaverit Hanttapuli ja Tuomo L. tekivät ison palveluksen projektilleni purkamalla Hanttapulin varaosa-autosta minulle kojelaudan alle tarvittavat lämppärin osat. Iso kiitos vielä molemmille herroille avusta. Tässäkin osuudessa yksinkertaisuus on kaunista. Alla kuva lämppärikenno/puhallin härdellin tilalle tulevasta ilmakanaviston haarakappaleesta. Eli isoon liitokseen tulee putki mootorilta (jäähdytyspuhallin puhaltaa ilmaa lämmönvaihtimien lävitset kabiinia kohden) ja tuosta haarakappaleissa ilma sitten jakautuu eri suuttimille. Ja jos tarvitsee lisää puhallusta ikkunalle, niin moottoriin vain lisää kierroksia...

Toinen kuva sitten vielä lämmityslaitteiston vivuston paneelista. Tässä mallissa ei tarvita puhaltimen kytkintä :)

Kuva

Kuva



Jotain itsekkin sain aikaiseksi lauantaina. Hitsailin toiselle puolelle ilmaritilän paikoilleen ja toisesta puolesta viisastuneena jätin vain ylä- ja alareunan päittäis saumalle. Huomattavasti vähemmän vetelyä hitsauksessa ja tinauksen tarve jäi vähemmälle.

Kuva

Kuva


Loppupäivä menikin sitten hiekkapuhaltaessa, entisen kuskinpuolen lattian suunnattomassa hitsausurakassa, epäkeskohiomakoneen kuljettajana ja lopuksi epoxin ruiskuttajana. Hiekkapuhalluksesta ja lattian hitsauksesta tuli vielä muutama kuva otettua, mutta sen jälkeen oli niin urakkaluontoista tekemistä, että kuvatkin jäivät ottamatta. Mutta oikea etukulma, sisäosien hitsaukset ja takaluukun reunat nyt epoksissa, eli homma nyrjähti oikeasti eteenpäin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Seuraavalla kerralla sitten jatkuu epäkeskolla hiominen, hitsien rälläköinti ja sen jälkeen tinaus. Tarkoitus on poistaa joka paikasta vähintään tuo ruskeanharmaa pintaväri, joka paikka paikoin maalattu käytännössä hiomattomalle pinnalle. Pari kolme säkkiä pitää hiekkaakin hakea lisää ja helmakoteloista pyyhkiä rälläkän teräsharjalla korikittiä pois, jotta helmoista pääsee vesi tarvittaessa pois, eikä jää korikitin alle muhimaan.

Ja jos keli ei salli puhaltamista, niin sitten siirrytään sängyn rakentamiseen :)