Vähän taassa kuvia puuhasteluista, jotta tulee tämä "päiväkirja" päivitettyä.
Moottorin alakerran osista oli kuvia pari sivua sitten ja vision kirkastuttua avoimien asioiden suhteen, pääsi hommassa eteenpäin runkomoottorin kasaamisesta.
Jäähdytysjärjestelmän osalta päädyin siihen, että moottorin päällä ei tule olemaan alkuperäistä öljynjäähdytintä, eikä moottorin jäähdytyspuhaltimelta oteta ilmaa lämmityslaitteelle. Käytännössä siis tulee iso termostaatilla ja flektillä varustettu ulkoinen öljynjäähdytin sopivaan ilmavirtaan moottorin lähelle ja konehuoneeseen sähköpuhaltimet syöttämään lämmönvaihtimilta ilmaa kabiiniin.
Moottorin alapelleiksi laitoin kolkin pannukakkumoottorin peltien aftermarket kopiot. Näistä liikkuu juttua, että on olemassa vw:een huoltotiedote, jossa näitä ei suositella kuplan koneeseen. Myöskään ilmamoottorijumala Bob Hoover ei näitä suositellut... No, youtubessa tuli vastaan video, jossa näiden hyvyys perusteltiin niin hienosti, että ei muuta kuin kiinni, mutta videolta saadun ohjeen mukaisesti varmistaen, että eivät varmasti pääse olemaan löysästi putkien päällä.
Orkkis öljynjäähdyttimen paikalle tuli öljynkierron salliva peitelevy ja yläpuolisiksi ilmanohjauspelleiksi meni minun varastojen viimeinen priima pari orkkispeltejä. Näissä orkkispelleissähän on alapuolella yksi ilmanohjain, joka puuttu aftermarket pelleistä, sekä made in Mexico VW pelleistä (lirpake näkyy alla olevassa kuvassa puhallinkotelon aukosta).
Keinuvipuja varten kansiin piti vaihtaa lujemmat ja pidemmät pinnapultit. Keinuvivustoon pitäisi seuraavaksi pähkäillä geometria kuntoon ja lyhentää työntötangot sopivan pituisiksi. Näyttäisi myös siltä, että ajatus alkuperäisten venttiilikoppien käyttämisestä pitää haudata.
Pienen sovittelun jälkeen pellit alkoivat istumaan mallikkaasti paikoilleen. Toivottavasti kilikalimaali säästyy kolhuilta
Puhallinkotelo on muuten tämän auton vanhin osa, en ole ihan varma koska viimeiset pyöreäkulmaiset kopat on tehty, mutta ainakin 50-luvulla niitä on ollut ja tämä yksilö on alkuperäinen, eikä aftermarket osa.
Sitten olikin aika alkaa miettimään pakosarjaa ja imusarjaa. Alkuperäinen ajatushan oli rakentaa moottori, joka sopii myös kuplaan. No, se ajatui joutui melko varmasti ropukoppaan, koska unohdin moottorin takatuen. Lisäksi tässä tölkkisovelluksessa moottorin korkeus pitää pitää noin 10 cm puhallinkopan korkeinta kohtaa matalempana, jotta vain kopalle tarvitsee tehdä patti konehuoneen luukkuun, eli imusarjasta pitää tehdä täysin erilainen verrattuna siihen mitä kuplan konehuone mahdollistaa. Eli pakosarja joutaa myyntiin ja tähän joutuu tekemään uuden
Auton ääressä on etujousitus ollut työnalla. Tukivarret saivat uudet puslat, muodon vuoksi vähän maalia ja uudet jouset + iskarit istahtivat paikoilleen. Jarrusatulat saivat uudet tiivisteet, ilmausruuvin, putken ja letkun. Täytyy muuten sanoa, että tuollainen valmiiksi väännetty putki on tälläiseen kohteeseen ihan sata jänistä. Ihan menee kylmät väristykset ajatuksestakin, että nuorena olisi tuotakin putkea lähtenyt tekemään metritavarasta halvoilla työkaluilla
Jarrulevyt ja laakerit tuli Aircooledista napattua matkaan oman ajan säästämiseksi. Pyöräkoteloiden massaus jäi odottamaan kevättä.
Sisustan rakentelukin otti pienen askeleen eteenpäin. Tai no, ainakin suunta on tiedossa. Eli päätin tehdä verhoilujen pohjat alumiinista, jotta pystyn tarvittaessa hitsaamaan niihin koteloita, kiinnikkeitä, tjms. Pitkään mietin alkuperiästä pahvisarjaa, mutta tuo takapenkki ja pöytä blokkaa niiden käytön sellaisenaan, joten räätälöidään oman näköinen. Liukuoven ja takasivukylkien palat on aihioina, mutta pöydän tausta on vielä tekemättä, koska se vaatii paljon enemmän pähkäilyä ja pahvimallin teon.
Nuo rättikässyt on sen verran vierasta alaa, että vinkkejä materiaaleista otetaan vastaan. Alustava ajatus on liimata jotain huonosti vettä imevää ainettaa tyyliin telttapatja alumiinin sisäpintaan ja sitten verhoilu päälle. Varsinainen lämpöeristys sitten finnfoamilla alumiinilevyn takapuolelle. Tai jotain, ideat siis tervetulleita, sekä vinkit sivustoista, joilta löytyy tarvittavia materiaaleja sopivasti.
Toivottavasti seuraavaan postaukseen mennessä auto on saanut jarrut