Pate postitölkin töihin paluu
Pate postitölkin töihin paluu
Postitölkki siirtyi eilen katon alle, joten eilinen merkkattiin projektisuunnitelmaan projektin aloituspäiväksi
Tavoitteena on muuntaa Pate seuraavan viiden vuoden aikana käyttöpakuksi, jolla onnistuu terveisten kuskaamisen lisäksi myös harrasteauton hinaaminen eri moottoriurheilupyhättöihin huoletta ja alhaisilla käyttökustannuksilla.
Lähtökohta on 170 tkm rullannut ikkunapaku, joka on uutena kuskannut terveisiä Pate posteljoonin kanssa ja sen jälkeen siirtynyt erään pikkukylän maalikaupan tavarankuljetuspakuksi. Vauhdin huumaa autolla ei ole koettu, siitä on pitänyt huolen alkuperäinen, ainakin Suomessa hyvin harvinainen tekniikkakombo 60 hp wbx + automaatti. Maalikaupasta auto siirtyi välikäden kautta minun haltuun about 8 vuotta sitten ja on siitä asti odottanut pihassa lopullista kohtaloaan. Alkujaan tuossa kiinnosti minua vain alkuperäinen moottori, mutta korin ruosteetomuus aiheutti aikoinaan puun alle säilömisen romarille rahtaamisen sijaan
To do -lista (jota täydennetään matkan varrella):
- korin purkaminen loppuun ja höyrypesu
- värin palauttaminen alkuperäiseksi iloiseksi oranssiksi
- ohjauksen muutaminen vasemmalle + sähköisen ohjaustehostimen lisääminen
- muutaminen kolmipaikkaiseksi + mahdollisesti väliseinän asennus ohjaamon ja tavaratilan väliin
- automaattilaatikon vaihto manuaaliksi
- tekniikan luovuttajan hankkiminen (PD passatti tai vierasmerkin 16v TD)
- ajo-ominaisuuksien parantelu, eli jonkinlainen alustasarja ainakin
- kevyt facelift, muoviosien poistoa ulkokuoresta...
Hatussa pähkäiltävänä:
- jarrupäivitys (itsellä ajokokemusta vain syncrosta ja sillä jarruttaessa kuivanmaan eläjä tulee merisairaaksi, joten jarrujen tehosta ei saa mitään käsitystä)
Vinkkejä ja ideoita saa heittä...
Hankintalistalle toistaiksi kirjattu:
- tekniikanluovuttaja
- alustasarja
Tavoitteena on muuntaa Pate seuraavan viiden vuoden aikana käyttöpakuksi, jolla onnistuu terveisten kuskaamisen lisäksi myös harrasteauton hinaaminen eri moottoriurheilupyhättöihin huoletta ja alhaisilla käyttökustannuksilla.
Lähtökohta on 170 tkm rullannut ikkunapaku, joka on uutena kuskannut terveisiä Pate posteljoonin kanssa ja sen jälkeen siirtynyt erään pikkukylän maalikaupan tavarankuljetuspakuksi. Vauhdin huumaa autolla ei ole koettu, siitä on pitänyt huolen alkuperäinen, ainakin Suomessa hyvin harvinainen tekniikkakombo 60 hp wbx + automaatti. Maalikaupasta auto siirtyi välikäden kautta minun haltuun about 8 vuotta sitten ja on siitä asti odottanut pihassa lopullista kohtaloaan. Alkujaan tuossa kiinnosti minua vain alkuperäinen moottori, mutta korin ruosteetomuus aiheutti aikoinaan puun alle säilömisen romarille rahtaamisen sijaan
To do -lista (jota täydennetään matkan varrella):
- korin purkaminen loppuun ja höyrypesu
- värin palauttaminen alkuperäiseksi iloiseksi oranssiksi
- ohjauksen muutaminen vasemmalle + sähköisen ohjaustehostimen lisääminen
- muutaminen kolmipaikkaiseksi + mahdollisesti väliseinän asennus ohjaamon ja tavaratilan väliin
- automaattilaatikon vaihto manuaaliksi
- tekniikan luovuttajan hankkiminen (PD passatti tai vierasmerkin 16v TD)
- ajo-ominaisuuksien parantelu, eli jonkinlainen alustasarja ainakin
- kevyt facelift, muoviosien poistoa ulkokuoresta...
Hatussa pähkäiltävänä:
- jarrupäivitys (itsellä ajokokemusta vain syncrosta ja sillä jarruttaessa kuivanmaan eläjä tulee merisairaaksi, joten jarrujen tehosta ei saa mitään käsitystä)
Vinkkejä ja ideoita saa heittä...
Hankintalistalle toistaiksi kirjattu:
- tekniikanluovuttaja
- alustasarja
Viimeksi muokannut ketsa, 21.06.2017 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Laitan yv. osista!
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Hieno projekti! Onko joku erityinen syy miksi PD kone passatista pitkittäin olevana eikä golf jne poikittaiset?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Juu, Passatin laatikon hyödyntäminen myös mielessä.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Aina paranee!ketsa kirjoitti:Juu, Passatin laatikon hyödyntäminen myös mielessä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Tuli kaivettua auton paperit esiin, lähinnä sillä ajatuksella, että osaa ostaa oikean vuosimallin varaosia.
Käyttövuodet ovat jääneet toistaiseksi kovin vähäisiksi... Käyttöönotto on ollut 30.11.1990 ja kilvet on palautettu 19.12.2000. No, tämä tietysti selittää osaltaan ruosteettomuuden.
Oletin auton olevan käyttöönottovuottaan vanhempi, koska siinä on metallinen moottoritilan luukku ja nappisilmät. No, L seisoon valmistenumerossa, eli kyllä tämä sitten on 1990 mallivuodeltaankin. Vissiin tuupattu karvalakkimalliin jämäosia, vai onko tuo muovinen luukku tullut oikeasti vasta vuoden -90 jälkeen?
Mitenkäs muuten lakipykälät suhtautuvat näin uuteen autoon? Pitääkö moottorinvaihdossa tjms. huomioida jotain juttuja, mitkä eivät vanhoja harrasteautoja kosketa...
Käyttövuodet ovat jääneet toistaiseksi kovin vähäisiksi... Käyttöönotto on ollut 30.11.1990 ja kilvet on palautettu 19.12.2000. No, tämä tietysti selittää osaltaan ruosteettomuuden.
Oletin auton olevan käyttöönottovuottaan vanhempi, koska siinä on metallinen moottoritilan luukku ja nappisilmät. No, L seisoon valmistenumerossa, eli kyllä tämä sitten on 1990 mallivuodeltaankin. Vissiin tuupattu karvalakkimalliin jämäosia, vai onko tuo muovinen luukku tullut oikeasti vasta vuoden -90 jälkeen?
Mitenkäs muuten lakipykälät suhtautuvat näin uuteen autoon? Pitääkö moottorinvaihdossa tjms. huomioida jotain juttuja, mitkä eivät vanhoja harrasteautoja kosketa...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Joskus olen kuullut että juurikin postille on tilattu nuita viimesiäkin pyöreillä lampuilla ja muilla vain välttämättömillä mausteilla ihan tarkotuksella. Ei tuo 1990 käyttöönotto vielä pitäisi haitata, ja periaatteena kun on vaihtaa tuoreempaa tekniikkaa niin aina miellyttää enemmän konttorilla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Muovinen moottorinluukku Minulla on -85 alkujaan bensa jossa on muovinen luukku. Johtuisko toi muoviluukku jostain muusta kuin tuosta vuosiluvusta.ketsa kirjoitti:Tuli kaivettua auton paperit esiin, lähinnä sillä ajatuksella, että osaa ostaa oikean vuosimallin varaosia.
Käyttövuodet ovat jääneet toistaiseksi kovin vähäisiksi... Käyttöönotto on ollut 30.11.1990 ja kilvet on palautettu 19.12.2000. No, tämä tietysti selittää osaltaan ruosteettomuuden.
Oletin auton olevan käyttöönottovuottaan vanhempi, koska siinä on metallinen moottoritilan luukku ja nappisilmät. No, L seisoon valmistenumerossa, eli kyllä tämä sitten on 1990 mallivuodeltaankin. Vissiin tuupattu karvalakkimalliin jämäosia, vai onko tuo muovinen luukku tullut oikeasti vasta vuoden -90 jälkeen?
Mitenkäs muuten lakipykälät suhtautuvat näin uuteen autoon? Pitääkö moottorinvaihdossa tjms. huomioida jotain juttuja, mitkä eivät vanhoja harrasteautoja kosketa...
Re: Pate postitölkin töihin paluu
En tiedä, vanhempaa on toki voinut vaihtua muoviluukku jälkikäteenkin, mutta kukaan tuskin on vaihtanut oranssiin autoon oranssia peltiluukkua jälkikäteen
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Kahden peltiluukun luovuttaneen yksilön perusteella olen tähän asti arvellut että peltiluukku olisi umpipakujen ominaisuus..?
Ketsan Tölkki kyllä vesittää tämän näkemyksen... vai voisiko Ketsan Tölkki olla ikkunoitu umppari..??
Ketsan Tölkki kyllä vesittää tämän näkemyksen... vai voisiko Ketsan Tölkki olla ikkunoitu umppari..??
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Pientä päivitystä pitkästä aikaan...
Tämä projekti on ollut lähinnä osien keräily moodissa. Hyvin lähellä kävi pariin kertaan, että sopivan diisselitekniikan omannut kolaripassatti olisi tarttunut haaviin. Mutta ohi menivät ja tällä hetkellä fillis on, että hyvä niin. Tuli meinaan 10 vuotta täyteen TDi kolffin omistajana ja täytyy sanoa, että sen kapistuksen moottorin korjaaminen ei ole aiheuttanut vuosien varrella suuremmin hyvänolontunnetta
Tuttavan 1.8T projekti sen sijaan herätti pientä innostustta ja lopulta parin osakaupan johdattelemana päädyinkin sellaiseen suunnitelman muutokseen, että tästäkin tulee 1.8T...
Toisaalta tuttavan projektia seuraillessa on tullut funtsittua, että kannattaako harrasteauton (jolla ajan varmaan muutaman sata kilometriä per kesä) olla kuitenkaan noin työläs ja vaikeasti huollettava. Minut paremmin tuntevat arvaavat jo tässä kohtaa mitä korvien välissäni on liikkunut
---------------------------------------
No niin, alkujorinan jälkeen itse asiaan. Yksi pilkku kahdeksan litrainen turbo moottori lähtee rakentumaan seuraavista vuosein varrella, lähinnä kuplia silmällä pitäen, haalituista osista.
LOHKO
- Meksikon jälkituotanto magnesium lohko pakun takakannakkeen kiinnityspaikoilla
- Aarporattu ekaan ylikokoon
- Laakeripukkeihin tehty shuffle pin:it tukemaan laakeripukkeja
- Rakennettu öljyruiskut mäntien alle
- Full flow ja perus tulppailut tietysti
- Hoover mod odottaa vielä harkintamyssyssä - jos käytän orkkistyylisiä keinuvipuja, niin tulee, muuten ei
- Kolmannen runkolaakerin muutos halkaistavaksi vielä tehtävä ennen lohkon pesua
KAMPIAKSELI
- vanhaliiton hitsatuilla vastapainoilla oleva Bug Pack vuodelta kauan sitten (ostin käytettynä hyllyyn about 15 vuotta sitten). Näissä siis ollut aihiona orkkis kuplan kampiakseli, johon on hitsattu amerikassa vastapainot ja hiottu kaulat -0.25 kokoon ja lisätty tupla vauhtipyörän kiinnitystapit.
- käytetty koneistamossa, yksi kiertokangen kaula hiottu edellisen käyttäjän laakerivaurion vuoksi, muut kaulat olivat mitoissaan, joten ne on vain kiilloitettu
- menee tasapainoitukseen, kunhan kaikki muutkin kampilinjan osat ovat valmiina
SYLINTERIT/MÄNNÄT
- AA:n valmistamat 90,5 mm porauksella olevat
- Männän lakeen lisätty keramiikkapinnoite
- Männänrenkaat menevät uusiksi (en luota kiinalaatuun niiden osalta)
- Samaten AA:n lukkorenkaat menevät roskiin ja korvataan tunnetumman brändin tuotteilla
T-OSUUS
- CB Performancen kuplaan tarkoittama pakosarja, joka pitää modata T25 laipalle
- 2,3 suappiin tarkoitettu kopioahdin, johon pitää rakentaa hukkaportin kellolle uusi kiinnike, koska kompuraa ja pakopesää joutuu kääntämään volkkariin sovittaessa
- vesivälijäähdytin - tölkkiin kyllä saisi mahtumaan ilma-ilmajäähdyttimen, mutta tarkoitus on rakentaa kone sellaiseen nippuun, että se tarvittaessa mahtuu kuplankin takaluukkuun
b
Noista lähtökohdista lähtee rakentumaan 1775 cc turbo moottori, josta on tarkoitus ottaa ulos tölkkiin muutoskatsastettavissa olevat 130 hepoa. Bensapuolelle tulee ohjelmoitava ruisku ja loput mekaaniset osat pyrin valitsemaan ajatuksella luotettavuus ensin. Jäähdytyspellit luultavasti rakennan kuplatyylisesti, pitää vielä hiukan ottaa varmistusmittoja ja funtsiskella.
Tämä projekti on ollut lähinnä osien keräily moodissa. Hyvin lähellä kävi pariin kertaan, että sopivan diisselitekniikan omannut kolaripassatti olisi tarttunut haaviin. Mutta ohi menivät ja tällä hetkellä fillis on, että hyvä niin. Tuli meinaan 10 vuotta täyteen TDi kolffin omistajana ja täytyy sanoa, että sen kapistuksen moottorin korjaaminen ei ole aiheuttanut vuosien varrella suuremmin hyvänolontunnetta
Tuttavan 1.8T projekti sen sijaan herätti pientä innostustta ja lopulta parin osakaupan johdattelemana päädyinkin sellaiseen suunnitelman muutokseen, että tästäkin tulee 1.8T...
Toisaalta tuttavan projektia seuraillessa on tullut funtsittua, että kannattaako harrasteauton (jolla ajan varmaan muutaman sata kilometriä per kesä) olla kuitenkaan noin työläs ja vaikeasti huollettava. Minut paremmin tuntevat arvaavat jo tässä kohtaa mitä korvien välissäni on liikkunut
---------------------------------------
No niin, alkujorinan jälkeen itse asiaan. Yksi pilkku kahdeksan litrainen turbo moottori lähtee rakentumaan seuraavista vuosein varrella, lähinnä kuplia silmällä pitäen, haalituista osista.
LOHKO
- Meksikon jälkituotanto magnesium lohko pakun takakannakkeen kiinnityspaikoilla
- Aarporattu ekaan ylikokoon
- Laakeripukkeihin tehty shuffle pin:it tukemaan laakeripukkeja
- Rakennettu öljyruiskut mäntien alle
- Full flow ja perus tulppailut tietysti
- Hoover mod odottaa vielä harkintamyssyssä - jos käytän orkkistyylisiä keinuvipuja, niin tulee, muuten ei
- Kolmannen runkolaakerin muutos halkaistavaksi vielä tehtävä ennen lohkon pesua
KAMPIAKSELI
- vanhaliiton hitsatuilla vastapainoilla oleva Bug Pack vuodelta kauan sitten (ostin käytettynä hyllyyn about 15 vuotta sitten). Näissä siis ollut aihiona orkkis kuplan kampiakseli, johon on hitsattu amerikassa vastapainot ja hiottu kaulat -0.25 kokoon ja lisätty tupla vauhtipyörän kiinnitystapit.
- käytetty koneistamossa, yksi kiertokangen kaula hiottu edellisen käyttäjän laakerivaurion vuoksi, muut kaulat olivat mitoissaan, joten ne on vain kiilloitettu
- menee tasapainoitukseen, kunhan kaikki muutkin kampilinjan osat ovat valmiina
SYLINTERIT/MÄNNÄT
- AA:n valmistamat 90,5 mm porauksella olevat
- Männän lakeen lisätty keramiikkapinnoite
- Männänrenkaat menevät uusiksi (en luota kiinalaatuun niiden osalta)
- Samaten AA:n lukkorenkaat menevät roskiin ja korvataan tunnetumman brändin tuotteilla
T-OSUUS
- CB Performancen kuplaan tarkoittama pakosarja, joka pitää modata T25 laipalle
- 2,3 suappiin tarkoitettu kopioahdin, johon pitää rakentaa hukkaportin kellolle uusi kiinnike, koska kompuraa ja pakopesää joutuu kääntämään volkkariin sovittaessa
- vesivälijäähdytin - tölkkiin kyllä saisi mahtumaan ilma-ilmajäähdyttimen, mutta tarkoitus on rakentaa kone sellaiseen nippuun, että se tarvittaessa mahtuu kuplankin takaluukkuun
b
Noista lähtökohdista lähtee rakentumaan 1775 cc turbo moottori, josta on tarkoitus ottaa ulos tölkkiin muutoskatsastettavissa olevat 130 hepoa. Bensapuolelle tulee ohjelmoitava ruisku ja loput mekaaniset osat pyrin valitsemaan ajatuksella luotettavuus ensin. Jäähdytyspellit luultavasti rakennan kuplatyylisesti, pitää vielä hiukan ottaa varmistusmittoja ja funtsiskella.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Pate postitölkin töihin paluu
No nyt on kiinnostava projekti kerta kaikkiaan!!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Jep, otetaan Hanttapuli viereiset parkkiruudut meidän ilmatölkeille biffissä 202?
KYTKINROJUT
- alkuperäinen 200 mm vauhtis, kytkinpinta kunnostettu, kammen vastapainojen ja teräksisen hihnapyörän tuomaa lisäpainoa kompensoitu keventämällä vauhtista, 8-tapitettu
- kytkinlevy + paineasetelma pähkäilymyssyssä, Kennedy stage I vai jotain alkuperäistä vastaavaa paineasetelmaa paremmalla levyllä?
KANNET
- aihioina Länsi-Saksalaiset 2-reikäkannet alta 100 tkm ajetusta vm.-74 1300 kuplasta
- kanavat kevyesti home made portattu
- uudet ohjurit imuvenoille asennettu (porttauksen takia piti porata vanhat pois), pakopuoli saa k-linerit myöhemmin
- rosteriset 37,5 mm imuvenat + 35,5 mm pakovenat hyllyssä, seetien vaihtoon/suurennukseen koneistamolle myöhempänä ajankohtana
- tulpankierteiden modaus pitkälle pienemmällä kierteellä olevalle tulpalle tulossa, kunhan ehdin ensin harjoittelemaan alumiinin hitsausta uudehkolla tigilläni
- viimeisenä sitten patilojen muokkaukset
Palttiarallaa tässä ollaan tällä hetkellä. Takavarastolta pitää kaivella priimoja nippeleitä ja jemmattuja viriosia, AC:lla pitää käydä vielä monta kertaa ja diiselin 5v laatikko pitää jossain vaiheessa modata järki-Harrin aarrenurkasta löytyneellä WBX kytkikopalla tähän käyväksi. Fiksua olisi varmaan lyödä laatikko paloiksi ja suorittaa huolto ja pienet moduaksen saman tien, mutta sellainen fiilis (johtuuko ikääntymistestä vai mistä), että asioita on levällään riittävästi jo muutenkin ja jotkut asiat joutavat odottamaan päivää rauhallisempaa. Ja ehkä tähän voisi sitten joskus katsastuksen jälkeen vaihtaa katollaan olevan 6-lovisen tai kuplan IRS-laatikon.
KYTKINROJUT
- alkuperäinen 200 mm vauhtis, kytkinpinta kunnostettu, kammen vastapainojen ja teräksisen hihnapyörän tuomaa lisäpainoa kompensoitu keventämällä vauhtista, 8-tapitettu
- kytkinlevy + paineasetelma pähkäilymyssyssä, Kennedy stage I vai jotain alkuperäistä vastaavaa paineasetelmaa paremmalla levyllä?
KANNET
- aihioina Länsi-Saksalaiset 2-reikäkannet alta 100 tkm ajetusta vm.-74 1300 kuplasta
- kanavat kevyesti home made portattu
- uudet ohjurit imuvenoille asennettu (porttauksen takia piti porata vanhat pois), pakopuoli saa k-linerit myöhemmin
- rosteriset 37,5 mm imuvenat + 35,5 mm pakovenat hyllyssä, seetien vaihtoon/suurennukseen koneistamolle myöhempänä ajankohtana
- tulpankierteiden modaus pitkälle pienemmällä kierteellä olevalle tulpalle tulossa, kunhan ehdin ensin harjoittelemaan alumiinin hitsausta uudehkolla tigilläni
- viimeisenä sitten patilojen muokkaukset
Palttiarallaa tässä ollaan tällä hetkellä. Takavarastolta pitää kaivella priimoja nippeleitä ja jemmattuja viriosia, AC:lla pitää käydä vielä monta kertaa ja diiselin 5v laatikko pitää jossain vaiheessa modata järki-Harrin aarrenurkasta löytyneellä WBX kytkikopalla tähän käyväksi. Fiksua olisi varmaan lyödä laatikko paloiksi ja suorittaa huolto ja pienet moduaksen saman tien, mutta sellainen fiilis (johtuuko ikääntymistestä vai mistä), että asioita on levällään riittävästi jo muutenkin ja jotkut asiat joutavat odottamaan päivää rauhallisempaa. Ja ehkä tähän voisi sitten joskus katsastuksen jälkeen vaihtaa katollaan olevan 6-lovisen tai kuplan IRS-laatikon.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Nyt on hienoa ja tyylille uskollista rakentamista! Turbon osalta olisin vielä yhteydessä finturboon, että olisi sekin viimeisen päälle kunnossa ja sopiva moottorin muuhun viritykseen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Oisin kyllä pitänyt automaattina, kun käytännössä sen kanssa lähtee valoista vielä sutjakkaammin
Mulla oli yhdessä tölkkisyncrossa KEP (varmaan stage i) kytkinpaketti 200mm levyn kanssa, vähän alimittaisen tuntuinen jos kytkinpommilla lähti liikenteeseen.
Mulla oli yhdessä tölkkisyncrossa KEP (varmaan stage i) kytkinpaketti 200mm levyn kanssa, vähän alimittaisen tuntuinen jos kytkinpommilla lähti liikenteeseen.
< 15kWh/100km
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Kiitokset TT ja dmn kauniista kannustavista sanoista
Turbo tosiaan tuskin on optimi ja erityisesti tuo pakosarja on energiaa hukaava kompromissi, saisi olla pienemmästä putkesta ja rosteria. Mutta tuossa perusmoottorissakin on muutama sellainen asia joista en omaa kokemusta, eli en osaa ennustaa sen toimintaa tarkkaa ahtimen mitoitusta varten. Pitää siis saada ensin motti tulille ja tietoa käyttöaluesta yms. ja sitten vasta optimoimaan ahdistinta. Ehkäpä tuon voisi ajaa säätöihin dynossa ensin ilman ahtoja ymmärryksen lisäämiseksi...
Isoin kokeiluluontoinen asia on nokka-akseli. Muutamasta suunnasta on tullut kuultua, että vakio nokka toimii hienosti isolla keinuvipusuhteella ja lopputulos on mukava vääntömoottori... Tuosta syntynyt ajatus käyttää vakio nokkaa + 1.4/1.5 keinuja. Homman tuntematon tekijä on se kuinka paljon hiukan paremmin virtaavalla imupuolella ja suuremmalla venttiilin nostolla max. kierroslukualue kiipeää ylemmäksi. Haaveissa olisi saada vetoalue riittämään jonnekkin 5500 - 5700 1/min seudulle. PipeMaxilla yritin nokan riittävyyttä pähkiä ja ehkä tuo on mahdollistakin. Jos kierrosaluetta veisi ylemmäksi lievällä turbo viritysnokalla, niin alavääntö alkaisi kärsimään ja pitäisi laittaa tupla venttiilijouset ja sitä myöten ventiilikoneisto alkaisi olemaan kovemmalla kuormalla.
Automaattilaatikko tästä kapistuksesta lähti jo toissa syksynä erään palliksen automaattivision lähtökohdaksi. Saas nähdä koska se kapistus tulee tiellä vastaan
Tähän ei haluaisi liian tiukkaa kytkintä, koska tarkoitus olisi joskus traileria (jossa kupla) peruutella. Ehkä syncrossa on painoa kuitenkin sen verran enemmän, että tarvitsee rajumman kytkimen?
Turbo tosiaan tuskin on optimi ja erityisesti tuo pakosarja on energiaa hukaava kompromissi, saisi olla pienemmästä putkesta ja rosteria. Mutta tuossa perusmoottorissakin on muutama sellainen asia joista en omaa kokemusta, eli en osaa ennustaa sen toimintaa tarkkaa ahtimen mitoitusta varten. Pitää siis saada ensin motti tulille ja tietoa käyttöaluesta yms. ja sitten vasta optimoimaan ahdistinta. Ehkäpä tuon voisi ajaa säätöihin dynossa ensin ilman ahtoja ymmärryksen lisäämiseksi...
Isoin kokeiluluontoinen asia on nokka-akseli. Muutamasta suunnasta on tullut kuultua, että vakio nokka toimii hienosti isolla keinuvipusuhteella ja lopputulos on mukava vääntömoottori... Tuosta syntynyt ajatus käyttää vakio nokkaa + 1.4/1.5 keinuja. Homman tuntematon tekijä on se kuinka paljon hiukan paremmin virtaavalla imupuolella ja suuremmalla venttiilin nostolla max. kierroslukualue kiipeää ylemmäksi. Haaveissa olisi saada vetoalue riittämään jonnekkin 5500 - 5700 1/min seudulle. PipeMaxilla yritin nokan riittävyyttä pähkiä ja ehkä tuo on mahdollistakin. Jos kierrosaluetta veisi ylemmäksi lievällä turbo viritysnokalla, niin alavääntö alkaisi kärsimään ja pitäisi laittaa tupla venttiilijouset ja sitä myöten ventiilikoneisto alkaisi olemaan kovemmalla kuormalla.
Automaattilaatikko tästä kapistuksesta lähti jo toissa syksynä erään palliksen automaattivision lähtökohdaksi. Saas nähdä koska se kapistus tulee tiellä vastaan
Tähän ei haluaisi liian tiukkaa kytkintä, koska tarkoitus olisi joskus traileria (jossa kupla) peruutella. Ehkä syncrossa on painoa kuitenkin sen verran enemmän, että tarvitsee rajumman kytkimen?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Hhmmm... varmaan ensimmäinen boxeritölkkiprojekti, johon en suosittele TDI-swappia
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Sopisiko tuohon mitenkään wbx vauhtipyörä? Saisi 228mm kytkimen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Pitää yrittää touhuta siihen malliin, että TDi suositus jää AT5nok:ilta tulematta jatkossakin
WBX vauhtis on kiinni viidellä pultilla, kun T1 on yhdellä pultilla ja tapeilla. WBX:ien vauhtikset on halkeilevaa valua, eivätkä terästä kuten Saksassa valmistetuissa T1:ssä. Urhon moottorissani on WBX:n kampiakselia, mutta kaverina sillä on cromoly aftermarket vauhtis.
WBX vauhtis on kiinni viidellä pultilla, kun T1 on yhdellä pultilla ja tapeilla. WBX:ien vauhtikset on halkeilevaa valua, eivätkä terästä kuten Saksassa valmistetuissa T1:ssä. Urhon moottorissani on WBX:n kampiakselia, mutta kaverina sillä on cromoly aftermarket vauhtis.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Vastaavanlainen projekti itselläni myöskin, eli alunperin 2.1 DJ, jonka jatkona oli 5-vaihteinen harvaperäinen loova.
Nyt tulossa 4-vaihteinen harvalla perällä ja pitkällä nelosella oleva loova ja siihen jatkoksi Type-4 ilmatölkin lohko,
joka tulee olemaan 2411 tai 2581 kuutioinen ja 134.4 heppainen moottori. Kanta-autona palolaitoksen Fire ykkönen..
Nyt tulossa 4-vaihteinen harvalla perällä ja pitkällä nelosella oleva loova ja siihen jatkoksi Type-4 ilmatölkin lohko,
joka tulee olemaan 2411 tai 2581 kuutioinen ja 134.4 heppainen moottori. Kanta-autona palolaitoksen Fire ykkönen..
kerran jo luulin olleeni väärässä, onneksi erehdyin