Sivu 1/11

Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 21.08.2016 10:47
Kirjoittaja ketsa
Postitölkki siirtyi eilen katon alle, joten eilinen merkkattiin projektisuunnitelmaan projektin aloituspäiväksi :ugeek:

Tavoitteena on muuntaa Pate seuraavan viiden vuoden aikana käyttöpakuksi, jolla onnistuu terveisten kuskaamisen lisäksi myös harrasteauton hinaaminen eri moottoriurheilupyhättöihin huoletta ja alhaisilla käyttökustannuksilla.

Lähtökohta on 170 tkm rullannut ikkunapaku, joka on uutena kuskannut terveisiä Pate posteljoonin kanssa ja sen jälkeen siirtynyt erään pikkukylän maalikaupan tavarankuljetuspakuksi. Vauhdin huumaa autolla ei ole koettu, siitä on pitänyt huolen alkuperäinen, ainakin Suomessa hyvin harvinainen tekniikkakombo 60 hp wbx + automaatti. Maalikaupasta auto siirtyi välikäden kautta minun haltuun about 8 vuotta sitten ja on siitä asti odottanut pihassa lopullista kohtaloaan. Alkujaan tuossa kiinnosti minua vain alkuperäinen moottori, mutta korin ruosteetomuus aiheutti aikoinaan puun alle säilömisen romarille rahtaamisen sijaan :D

To do -lista (jota täydennetään matkan varrella):
- korin purkaminen loppuun ja höyrypesu
- värin palauttaminen alkuperäiseksi iloiseksi oranssiksi
- ohjauksen muutaminen vasemmalle + sähköisen ohjaustehostimen lisääminen
- muutaminen kolmipaikkaiseksi + mahdollisesti väliseinän asennus ohjaamon ja tavaratilan väliin
- automaattilaatikon vaihto manuaaliksi
- tekniikan luovuttajan hankkiminen (PD passatti tai vierasmerkin 16v TD)
- ajo-ominaisuuksien parantelu, eli jonkinlainen alustasarja ainakin
- kevyt facelift, muoviosien poistoa ulkokuoresta...

Hatussa pähkäiltävänä:
- jarrupäivitys (itsellä ajokokemusta vain syncrosta ja sillä jarruttaessa kuivanmaan eläjä tulee merisairaaksi, joten jarrujen tehosta ei saa mitään käsitystä)

Vinkkejä ja ideoita saa heittä... ;)

Kuva

Kuva

Kuva


Hankintalistalle toistaiksi kirjattu:
- tekniikanluovuttaja
- alustasarja

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 21.08.2016 12:41
Kirjoittaja Portu
Laitan yv. osista!

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 21.08.2016 15:09
Kirjoittaja TT|
Hieno projekti! Onko joku erityinen syy miksi PD kone passatista pitkittäin olevana eikä golf jne poikittaiset?

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 21.08.2016 16:54
Kirjoittaja ketsa
Juu, Passatin laatikon hyödyntäminen myös mielessä.

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 21.08.2016 17:10
Kirjoittaja TT|
ketsa kirjoitti:Juu, Passatin laatikon hyödyntäminen myös mielessä.
Aina paranee!

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 22.08.2016 20:50
Kirjoittaja ketsa
Tuli kaivettua auton paperit esiin, lähinnä sillä ajatuksella, että osaa ostaa oikean vuosimallin varaosia.

Käyttövuodet ovat jääneet toistaiseksi kovin vähäisiksi... Käyttöönotto on ollut 30.11.1990 ja kilvet on palautettu 19.12.2000. No, tämä tietysti selittää osaltaan ruosteettomuuden.

Oletin auton olevan käyttöönottovuottaan vanhempi, koska siinä on metallinen moottoritilan luukku ja nappisilmät. No, L seisoon valmistenumerossa, eli kyllä tämä sitten on 1990 mallivuodeltaankin. Vissiin tuupattu karvalakkimalliin jämäosia, vai onko tuo muovinen luukku tullut oikeasti vasta vuoden -90 jälkeen?

Mitenkäs muuten lakipykälät suhtautuvat näin uuteen autoon? Pitääkö moottorinvaihdossa tjms. huomioida jotain juttuja, mitkä eivät vanhoja harrasteautoja kosketa...

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 22.08.2016 21:26
Kirjoittaja TT|
Joskus olen kuullut että juurikin postille on tilattu nuita viimesiäkin pyöreillä lampuilla ja muilla vain välttämättömillä mausteilla ihan tarkotuksella. Ei tuo 1990 käyttöönotto vielä pitäisi haitata, ja periaatteena kun on vaihtaa tuoreempaa tekniikkaa niin aina miellyttää enemmän konttorilla.

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 22.08.2016 23:41
Kirjoittaja topik
ketsa kirjoitti:Tuli kaivettua auton paperit esiin, lähinnä sillä ajatuksella, että osaa ostaa oikean vuosimallin varaosia.

Käyttövuodet ovat jääneet toistaiseksi kovin vähäisiksi... Käyttöönotto on ollut 30.11.1990 ja kilvet on palautettu 19.12.2000. No, tämä tietysti selittää osaltaan ruosteettomuuden.

Oletin auton olevan käyttöönottovuottaan vanhempi, koska siinä on metallinen moottoritilan luukku ja nappisilmät. No, L seisoon valmistenumerossa, eli kyllä tämä sitten on 1990 mallivuodeltaankin. Vissiin tuupattu karvalakkimalliin jämäosia, vai onko tuo muovinen luukku tullut oikeasti vasta vuoden -90 jälkeen?

Mitenkäs muuten lakipykälät suhtautuvat näin uuteen autoon? Pitääkö moottorinvaihdossa tjms. huomioida jotain juttuja, mitkä eivät vanhoja harrasteautoja kosketa...
Muovinen moottorinluukku Minulla on -85 alkujaan bensa jossa on muovinen luukku. Johtuisko toi muoviluukku jostain muusta kuin tuosta vuosiluvusta.

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 23.08.2016 17:58
Kirjoittaja ketsa
En tiedä, vanhempaa on toki voinut vaihtua muoviluukku jälkikäteenkin, mutta kukaan tuskin on vaihtanut oranssiin autoon oranssia peltiluukkua jälkikäteen :D

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 25.08.2016 21:24
Kirjoittaja Jukkapoika
Kahden peltiluukun luovuttaneen yksilön perusteella olen tähän asti arvellut että peltiluukku olisi umpipakujen ominaisuus..?
Ketsan Tölkki kyllä vesittää tämän näkemyksen... vai voisiko Ketsan Tölkki olla ikkunoitu umppari..??

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 11.03.2018 21:12
Kirjoittaja ketsa
Pientä päivitystä pitkästä aikaan...

Tämä projekti on ollut lähinnä osien keräily moodissa. Hyvin lähellä kävi pariin kertaan, että sopivan diisselitekniikan omannut kolaripassatti olisi tarttunut haaviin. Mutta ohi menivät ja tällä hetkellä fillis on, että hyvä niin. Tuli meinaan 10 vuotta täyteen TDi kolffin omistajana ja täytyy sanoa, että sen kapistuksen moottorin korjaaminen ei ole aiheuttanut vuosien varrella suuremmin hyvänolontunnetta :D

Tuttavan 1.8T projekti sen sijaan herätti pientä innostustta ja lopulta parin osakaupan johdattelemana päädyinkin sellaiseen suunnitelman muutokseen, että tästäkin tulee 1.8T...
Toisaalta tuttavan projektia seuraillessa on tullut funtsittua, että kannattaako harrasteauton (jolla ajan varmaan muutaman sata kilometriä per kesä) olla kuitenkaan noin työläs ja vaikeasti huollettava. Minut paremmin tuntevat arvaavat jo tässä kohtaa mitä korvien välissäni on liikkunut 8-)



---------------------------------------


No niin, alkujorinan jälkeen itse asiaan. Yksi pilkku kahdeksan litrainen turbo moottori lähtee rakentumaan seuraavista vuosein varrella, lähinnä kuplia silmällä pitäen, haalituista osista.

LOHKO
- Meksikon jälkituotanto magnesium lohko pakun takakannakkeen kiinnityspaikoilla
- Aarporattu ekaan ylikokoon
- Laakeripukkeihin tehty shuffle pin:it tukemaan laakeripukkeja
- Rakennettu öljyruiskut mäntien alle
- Full flow ja perus tulppailut tietysti
- Hoover mod odottaa vielä harkintamyssyssä - jos käytän orkkistyylisiä keinuvipuja, niin tulee, muuten ei
- Kolmannen runkolaakerin muutos halkaistavaksi vielä tehtävä ennen lohkon pesua


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva




KAMPIAKSELI
- vanhaliiton hitsatuilla vastapainoilla oleva Bug Pack vuodelta kauan sitten (ostin käytettynä hyllyyn about 15 vuotta sitten). Näissä siis ollut aihiona orkkis kuplan kampiakseli, johon on hitsattu amerikassa vastapainot ja hiottu kaulat -0.25 kokoon ja lisätty tupla vauhtipyörän kiinnitystapit.
- käytetty koneistamossa, yksi kiertokangen kaula hiottu edellisen käyttäjän laakerivaurion vuoksi, muut kaulat olivat mitoissaan, joten ne on vain kiilloitettu
- menee tasapainoitukseen, kunhan kaikki muutkin kampilinjan osat ovat valmiina


Kuva




SYLINTERIT/MÄNNÄT
- AA:n valmistamat 90,5 mm porauksella olevat
- Männän lakeen lisätty keramiikkapinnoite
- Männänrenkaat menevät uusiksi (en luota kiinalaatuun niiden osalta)
- Samaten AA:n lukkorenkaat menevät roskiin ja korvataan tunnetumman brändin tuotteilla


Kuva




T-OSUUS
- CB Performancen kuplaan tarkoittama pakosarja, joka pitää modata T25 laipalle
- 2,3 suappiin tarkoitettu kopioahdin, johon pitää rakentaa hukkaportin kellolle uusi kiinnike, koska kompuraa ja pakopesää joutuu kääntämään volkkariin sovittaessa
- vesivälijäähdytin - tölkkiin kyllä saisi mahtumaan ilma-ilmajäähdyttimen, mutta tarkoitus on rakentaa kone sellaiseen nippuun, että se tarvittaessa mahtuu kuplankin takaluukkuun


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


bKuva




Noista lähtökohdista lähtee rakentumaan 1775 cc turbo moottori, josta on tarkoitus ottaa ulos tölkkiin muutoskatsastettavissa olevat 130 hepoa. Bensapuolelle tulee ohjelmoitava ruisku ja loput mekaaniset osat pyrin valitsemaan ajatuksella luotettavuus ensin. Jäähdytyspellit luultavasti rakennan kuplatyylisesti, pitää vielä hiukan ottaa varmistusmittoja ja funtsiskella.

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 11.03.2018 21:20
Kirjoittaja Hanttapuli
No nyt on kiinnostava projekti kerta kaikkiaan!!

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 11.03.2018 22:31
Kirjoittaja ketsa
Jep, otetaan Hanttapuli viereiset parkkiruudut meidän ilmatölkeille biffissä 202? :D


KYTKINROJUT
- alkuperäinen 200 mm vauhtis, kytkinpinta kunnostettu, kammen vastapainojen ja teräksisen hihnapyörän tuomaa lisäpainoa kompensoitu keventämällä vauhtista, 8-tapitettu
- kytkinlevy + paineasetelma pähkäilymyssyssä, Kennedy stage I vai jotain alkuperäistä vastaavaa paineasetelmaa paremmalla levyllä?


Kuva


Kuva




KANNET
- aihioina Länsi-Saksalaiset 2-reikäkannet alta 100 tkm ajetusta vm.-74 1300 kuplasta
- kanavat kevyesti home made portattu
- uudet ohjurit imuvenoille asennettu (porttauksen takia piti porata vanhat pois), pakopuoli saa k-linerit myöhemmin
- rosteriset 37,5 mm imuvenat + 35,5 mm pakovenat hyllyssä, seetien vaihtoon/suurennukseen koneistamolle myöhempänä ajankohtana
- tulpankierteiden modaus pitkälle pienemmällä kierteellä olevalle tulpalle tulossa, kunhan ehdin ensin harjoittelemaan alumiinin hitsausta uudehkolla tigilläni ;)
- viimeisenä sitten patilojen muokkaukset


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva




Palttiarallaa tässä ollaan tällä hetkellä. Takavarastolta pitää kaivella priimoja nippeleitä ja jemmattuja viriosia, AC:lla pitää käydä vielä monta kertaa ja diiselin 5v laatikko pitää jossain vaiheessa modata järki-Harrin aarrenurkasta löytyneellä WBX kytkikopalla tähän käyväksi. Fiksua olisi varmaan lyödä laatikko paloiksi ja suorittaa huolto ja pienet moduaksen saman tien, mutta sellainen fiilis (johtuuko ikääntymistestä vai mistä), että asioita on levällään riittävästi jo muutenkin ja jotkut asiat joutavat odottamaan päivää rauhallisempaa. Ja ehkä tähän voisi sitten joskus katsastuksen jälkeen vaihtaa katollaan olevan 6-lovisen tai kuplan IRS-laatikon.

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 12.03.2018 13:58
Kirjoittaja TT|
Nyt on hienoa ja tyylille uskollista rakentamista! Turbon osalta olisin vielä yhteydessä finturboon, että olisi sekin viimeisen päälle kunnossa ja sopiva moottorin muuhun viritykseen.

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 12.03.2018 17:10
Kirjoittaja dmn
Oisin kyllä pitänyt automaattina, kun käytännössä sen kanssa lähtee valoista vielä sutjakkaammin :)

Mulla oli yhdessä tölkkisyncrossa KEP (varmaan stage i) kytkinpaketti 200mm levyn kanssa, vähän alimittaisen tuntuinen jos kytkinpommilla lähti liikenteeseen.

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 12.03.2018 22:53
Kirjoittaja ketsa
Kiitokset TT ja dmn kauniista kannustavista sanoista :)

Turbo tosiaan tuskin on optimi ja erityisesti tuo pakosarja on energiaa hukaava kompromissi, saisi olla pienemmästä putkesta ja rosteria. Mutta tuossa perusmoottorissakin on muutama sellainen asia joista en omaa kokemusta, eli en osaa ennustaa sen toimintaa tarkkaa ahtimen mitoitusta varten. Pitää siis saada ensin motti tulille ja tietoa käyttöaluesta yms. ja sitten vasta optimoimaan ahdistinta. Ehkäpä tuon voisi ajaa säätöihin dynossa ensin ilman ahtoja ymmärryksen lisäämiseksi...

Isoin kokeiluluontoinen asia on nokka-akseli. Muutamasta suunnasta on tullut kuultua, että vakio nokka toimii hienosti isolla keinuvipusuhteella ja lopputulos on mukava vääntömoottori... Tuosta syntynyt ajatus käyttää vakio nokkaa + 1.4/1.5 keinuja. Homman tuntematon tekijä on se kuinka paljon hiukan paremmin virtaavalla imupuolella ja suuremmalla venttiilin nostolla max. kierroslukualue kiipeää ylemmäksi. Haaveissa olisi saada vetoalue riittämään jonnekkin 5500 - 5700 1/min seudulle. PipeMaxilla yritin nokan riittävyyttä pähkiä ja ehkä tuo on mahdollistakin. Jos kierrosaluetta veisi ylemmäksi lievällä turbo viritysnokalla, niin alavääntö alkaisi kärsimään ja pitäisi laittaa tupla venttiilijouset ja sitä myöten ventiilikoneisto alkaisi olemaan kovemmalla kuormalla.


Kuva



Automaattilaatikko tästä kapistuksesta lähti jo toissa syksynä erään palliksen automaattivision lähtökohdaksi. Saas nähdä koska se kapistus tulee tiellä vastaan :P

Tähän ei haluaisi liian tiukkaa kytkintä, koska tarkoitus olisi joskus traileria (jossa kupla) peruutella. Ehkä syncrossa on painoa kuitenkin sen verran enemmän, että tarvitsee rajumman kytkimen?

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 13.03.2018 16:31
Kirjoittaja AT5nok
Kuva

Hhmmm... varmaan ensimmäinen boxeritölkkiprojekti, johon en suosittele TDI-swappia :D

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 13.03.2018 23:10
Kirjoittaja TT|
Sopisiko tuohon mitenkään wbx vauhtipyörä? Saisi 228mm kytkimen.

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 13.03.2018 23:41
Kirjoittaja ketsa
Pitää yrittää touhuta siihen malliin, että TDi suositus jää AT5nok:ilta tulematta jatkossakin :D

WBX vauhtis on kiinni viidellä pultilla, kun T1 on yhdellä pultilla ja tapeilla. WBX:ien vauhtikset on halkeilevaa valua, eivätkä terästä kuten Saksassa valmistetuissa T1:ssä. Urhon moottorissani on WBX:n kampiakselia, mutta kaverina sillä on cromoly aftermarket vauhtis.

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Lähetetty: 14.03.2018 09:39
Kirjoittaja hemppa
Vastaavanlainen projekti itselläni myöskin, eli alunperin 2.1 DJ, jonka jatkona oli 5-vaihteinen harvaperäinen loova.
Nyt tulossa 4-vaihteinen harvalla perällä ja pitkällä nelosella oleva loova ja siihen jatkoksi Type-4 ilmatölkin lohko,
joka tulee olemaan 2411 tai 2581 kuutioinen ja 134.4 heppainen moottori. Kanta-autona palolaitoksen Fire ykkönen..