Sivu 2/3

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 10.06.2016 18:53
Kirjoittaja salainenagentti007
Auttakaas nyt viisaammat. Tuota Toledon AHUa tuossa pöydällä CS:n tilalle nysväilen... Nyt, kun pakosrja tuli, mallailin tuota pakosarja-imusarja-ahdin-moottorinkannake-comboa tuossa...ei se kyllä tuollaisenaan mene...jotain on nyt väärin...eihän tuo systeemi moottorin kannakkeen kanssa yksinkertaisesti mene yhteen...tuo ahtimen putki törmää suoraan imusarjaan...vasta, kun ahtimen ottaa noin 5 cm korkeuteen pakosarjasta se saattaisi sopia...???? Vaikka jätän imusarjan pois ahdin ottaa moottorinkannakkeeseen kiinni...toisaalta, jos otan moottorinkannkkeen pois, ottaa ahdin silti imusarjaan...se 10 mm laippa puuttuu vielä, mutta se ei kyllä muuta mitään... Joo, moottorinkannaketta toki voi pikkusen työstää, mutta tuo ahdin/imusarja kaksikko askarruttaa...

Palapelin osat ovat: AHU:n imusarja, AHU:n ahdin, AAZ:n pakosarja ja CS:n moottorinkannake.

Kuva Kuva Kuva

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 10.06.2016 19:34
Kirjoittaja TT|
Tsättiin jo laitoinkin että kääntelet turbon oikein päin, niin alkaa jo sopia. Lopullinen asento voi vaatia vähän säätöä.

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 11.06.2016 00:38
Kirjoittaja salainenagentti007
Kiitos TT|.

TT|n vastaus samaan kysymykseen chatissa:

Turbo pöydälle, pultit auki pakopesästä ja kopautus että kääntyy, ja sitä ennen irrota se hukkaportin kello, se öljylinja pitäs tulla suunnilleen suoraan maata kohti.
Sitten sen alipainekellon laitat sopivaan kohtaan, voi olla että joudut tämän osuuden suorittamaan pariin(kymmeneen) kertaan että osuu joka palikka oikeaan osotteeseen, siinä ei ole montaa asentoa missä sopivat. Hansuun ainakin taivutin sitä kellon tankoa että sopi kaikki olemaan. Kompuran lähtö pitäs olla aikalailla suoraan ylöspäin.

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 11.06.2016 17:47
Kirjoittaja AT5nok
Laita kuvia pesien kääntelystä, niin saadaan siitäkin malli talteen.

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 14.06.2016 16:51
Kirjoittaja salainenagentti007
Päivitellään vähän.

Turbon palopesää pitää siis kääntää. No sepä kääntyy kivasti avamalla nuo neljä pulttia. Ensin huolellista liuotushoitoa, ettei katkea.
Kuva
Pari kopautusta pulttien aukaisun jälkeen ja irtosi, sitten vaan kokeilemaan uutta asentoa.

Värkkäsin siinä 10 mm kalustevanerista laipan mallin, että pääsee sovittelemaan
Kuva
Ja tuossa asennossa ollaan nyt. Saattaa tulla seinän kanssa ahdasta, mutta koska aion välijäähdyttimen jemmata vaihdelaatikon kaveriksi auton alle, saattaa tämä setuppi toimia. Näin ei tarvi vedellä putkia yläkautta.

Kokeilin sitten, kuinka kivuttomasti taipuu TT|:n suosittelemaan asentoon, ja siinähän se...
Kuva
Nyt, kun tietäisi vielä, miten sen sitten lopuksi laittaa...

Ja sitten rakentavaa kritiikkiä ja kommentointia, kiitos...

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 24.06.2016 22:17
Kirjoittaja salainenagentti007
Sylvityömaa toivottaa iloista juhannusta kaikille foorumilaisille!

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D swap CS -> mT

Lähetetty: 08.08.2016 19:18
Kirjoittaja salainenagentti007
No niin, nyt on perhettä kuskattu pitkin Suomea ja Eurooppaa ja on taas aika paneutua tähän projektiin.
Reissun aikan olikin tontille ilmestynyt uutta tavaraa operaatioon. mTDI-pumppu, vaihdelaatikko ja turbo/pakosarja-laippa.

Siispä hommiin, pakosarjaa ja turboa naittamaan. Näinhän se kävi:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kiinni on ja pysyy. Pikku bonuksena laippa oli suunniteltu niin, että se kääntää ahdinta vielä hiukan lisää pois moottorinkannakkeelta, eli tuolla setupilla on ainakin tilaa riittävästi. Olisi saattanut mennä siis ahdinta sorkkimatta paikalleen...Laippa maksoi vartavasten teetettynä huikeat 9 euroa + 3 euroa postikuluja, tuolta: http://h11p.co/www.ojlengineering.fi ja pikku modauksella tuli oikein hyvä. Modausta sen verran, että kolmeen reikään piti kierteet vääntää, eli ei siis juuri mitään. Nyt toimittajalla on muutama laippa hyllytavarana.

Mitenkäs te olette tuon pakoputken lähdön toteuttaneet, kun nythän se tuon ahtimen pyöräytyksen jälkeen lähtee "hiukan" vikasuuntaan ;) Eroa vain 180 astetta :D

Nyt tölkki jääkylmää Sakua. Huomenna taas jatketaan...

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D swap CS -> mT

Lähetetty: 08.08.2016 20:53
Kirjoittaja dmn
Pakoputken olen yleensä tehnyt niin että luovuttaja-autosta on vaan säästetty downpipen laippa, ja loput tehty sitten valmiista mutkista siitä alaspäin.

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D swap CS -> mT

Lähetetty: 10.08.2016 17:00
Kirjoittaja salainenagentti007
Tuollainen siitä pakoputken alkupäästä sitten tuli.

Kuva

ElimenluovuttajaSEATin pakoputken alkupään silvoin rälläkällä ja ESABilla liimailin sen kasaan. Onpahan ainakin saumoja ja mahdollisia vuotokohtia riittävästi.

Olisihan tuon voinut uusistakin osista tehdä, mutta kun on tuo käyttöauton moottori ihan tuossa kuvassa, pöydällä. Ei siis tarvi liikaa osien ostamista harrastaa, kun lähimpiin Motoneteihin on matkaa 70 km...lähimpään varaosaliikkeeseen 20 km. Mutta niissähän ei ole hyllytavarana, kun ilmanraikastimia ja karvanoppia...

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D swap CS -> mT

Lähetetty: 13.08.2016 16:13
Kirjoittaja salainenagentti007
No niin viisaammat. Väliaikaraportin aika. Korjatkaa, jos olen tenhyt jotain väärin, kertokaa, jos jotain on tekemättä...

- Öljypohja vaihdettu
- Öljypunpun alapää vaihdettu
- Öljytikku vaihdettu CS-malliseksi
- Silmälaakeri laitettu
- CS-vauhtipyörä laitettu
- CS-kytkinlevy laitettu ja keskitetty
- CS-asetelma paikallaan
- AAZ-pakosarja laitettu ja EGR(?) reikä tukittu laipalla
- AAZ-imusarja paikallaan ja ylimääräinen reikä tukittu laipalla
- AHU-ahdin kääntölaipalla paikallaan ja oikeaan asentoon väänneltynä
- Pakosarja rakennettuna ja sovitettuna moottorinkannakkeen kanssa
- mTDI-pumppu paikallaan ja toivottavasti edes sinnepäin esiasennettu (dmn:n ohjetta yritin noudattaa), takakorvake piti rakentaa. CS:n hihnapyörällä.
- AAZ-suutinputket paikallaan
- Vesipumpun lähtö(kö se nyt on) vaihdettu
- Jakohihna vaihdettu ja paikallaan
- Moniurahihna vaihdettu ja paikallaan

Otan oluen. Tai kaksi. Tässä kommentteja odotellessa...

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani" Caravelle 1,6D CS -> 1,9mTDI

Lähetetty: 13.08.2016 16:57
Kirjoittaja dmn
Ainakin nämä puuttuu:
- Moottori autoon
- Starttaus

:-)

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani" Caravelle 1,6D CS -> 1,9mTDI

Lähetetty: 13.08.2016 18:08
Kirjoittaja salainenagentti007
Kuva

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani" Caravelle 1,6D CS -> 1,9mTDI

Lähetetty: 14.08.2016 01:02
Kirjoittaja AT5nok
Tässä on mielestäni malliesimerkki harrastajan TDI swapista:
- aletaan tekemään
- kysytään neuvoa kun omat tiedot loppuvat ja jatketaan
- kohta on auto muutoskatsastettavana

Tölkkifoorumi.fi:n ideana on jakaa harrastajille ja alan ammattilaisille kertynyt tietoa ilman taloudellisen edun tavoittelua.
Nyt meillä on taas yksi mTDI swappaaja, joka osaa neuvoa uusia harrastajia aiheessa :D

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani" Caravelle 1,6D CS -> 1,9mTDI

Lähetetty: 31.08.2016 18:09
Kirjoittaja salainenagentti007
Viimeisin väliaikaraportti.
salainenagentti007 kirjoitti:
- Öljypohja vaihdettu
- Öljypunpun alapää vaihdettu
- Öljytikku vaihdettu CS-malliseksi
- Silmälaakeri laitettu
- CS-vauhtipyörä laitettu
- CS-kytkinlevy laitettu ja keskitetty
- CS-asetelma paikallaan
- AAZ-pakosarja laitettu ja EGR(?) reikä tukittu laipalla
- AAZ-imusarja paikallaan ja ylimääräinen reikä tukittu laipalla
- AHU-ahdin kääntölaipalla paikallaan ja oikeaan asentoon väänneltynä
- Pakosarja rakennettuna ja sovitettuna moottorinkannakkeen kanssa
- mTDI-pumppu paikallaan ja toivottavasti edes sinnepäin esiasennettu (dmn:n ohjetta yritin noudattaa), takakorvake piti rakentaa. CS:n hihnapyörällä.
- AAZ-suutinputket paikallaan
- Vesipumpun lähtö(kö se nyt on) vaihdettu
- Jakohihna vaihdettu ja paikallaan
- Moniurahihna vaihdettu ja paikallaan
Kuva

- Ahdistimen öljyletkut teetetty ja laitettu paikalleen. Teräspunoksella vahvistettu teflonletku molempiin. Paluuputken yläpää hitsailemalla nippuun, koska lähtö on sillä laipalla ja sellaista ei muualta löytynyt. Vanha putki poikki ja uusi hitsaamalla kiinni. Ruma tuli, mahtaako kestää. Jää nähtäväksi...
- Sylvin oma vaihdelaatikko poistettu ja nyt harvemmalla välityksellä olevan vieressä pöydällä. Painelaakerin akselin irroitusta yrittelin, mutta ei halua tuo ulkopuolella oleva vipu irrota akselista...vinkkejä?

Kuva

Milläs tuon olisi tarkoitus irrota?

No, oli miten oli, taas on asennusjuoman aika. Ja sitten tämä päivä onkin taputeltu.

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani" Caravelle 1,6D CS -> 1,9mTDI

Lähetetty: 31.08.2016 21:36
Kirjoittaja dmn
Tiukassa ovat joskus. Ja jos lämmittää niin saa varautua uusimaan sen muovisen helan sieltä sisältä.

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani" Caravelle 1,6D CS -> 1,9mTDI

Lähetetty: 31.08.2016 23:43
Kirjoittaja AT5nok
Yksi vaihtoehto on ottaa koko kytkinkoppa Sylvin laatikosta ja laittaa se siihen uuteen laatikkoon, niin ei tarvitse irrotella haarukkaa.

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani" Caravelle 1,6D CS -> 1,9mTDI

Lähetetty: 01.09.2016 17:44
Kirjoittaja salainenagentti007
Näin teinkin jo. Ja tällainen yllätys tuli vastaan laatikosta, jonka piti päätyä Sylviin AHU:n jatkoksi:

Kuva Kuva Kuva

No, onneksi tuo tuli tontille ihan yllättäin ja pyytämättä, täysin arpalaatikkona ja rahaakaan ei liikuteltu ennen kuin tämä selvisi...

Ja kuvien sisällön vuoksi on nyt siis laatikko hakusessa.

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani" Caravelle 1,6D CS -> 1,9mTDI

Lähetetty: 19.09.2016 17:05
Kirjoittaja salainenagentti007
Vaihdelaatikkohomma hoidossa. Työkaverin mökkivajan takaa löytyi harmaanvihreä vanha JX:n hylsy. Kaiken sammaleen ja homeen alta paljastui harvinaisen homeinen Tölkinraato. Kummasti se sanka kuusikko värjää punaisen auton muutamassa vuodessa oman värisekseen, sisältäkin. No, auto oli onneksi vanerilevyjen päällä ja altapäin se olikin aiwan mainio. Laatikkokin on perimätiedon mukaan ehjä. Oli kone poikinut ja auto lykätty moottorinpoiston jälkeen "remonttia odottamaan". No sitä ei tuohon enää tarvi tehdä...R.I.P.

Viimeiset fiksaukset pöydällä viime viikolla ja riuskojen parikymppisten nuorten miesten kanssa tuo AHU siitä siirtyi lähemmäs asennuspaikkaa, sain jälkikasvun houkuteltua tänne maaseudulle meidän vanhusten keskelle oikein tunniksi.

Kuva

No, nyt on jo sentään pikkuisen valoa tunnelin päässä...laatikko ja moottori ovat nyt virallisestu naitettu toisiinsa. Olosuhteet toki voisivat olla paremmatkin. Mutta toisaalta, mitä sitten? Jos tuo tuosta herää henkiin, otan sitten muutaman enemmän...

Josko tuo sittenkin tuosta valmistuisi ;)

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani" Caravelle 1,6D CS -> 1,9mTDI

Lähetetty: 20.09.2016 16:15
Kirjoittaja TT|
Sehän tarvii enää tyrkätä paikalleen :) Näin se homma etenee!

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani" Caravelle 1,6D CS -> 1,9mTDI

Lähetetty: 20.09.2016 18:07
Kirjoittaja salainenagentti007
Se jotenkin vaan hyppäsi sinne...

Kuva Kuva Kuva

On muuten oluen aika. Kahden, itse asiassa...