Sivu 1/3

Sylvi, "liikkuva shikaani" Caravelle 1,6D CS -> 1,9mTDI swap

Lähetetty: 29.05.2016 21:34
Kirjoittaja salainenagentti007
Kuva
Sylvi. VW Caravelle CL 1,6D 2WD 1985/1986.

Lähes vuoden tauon jälkeen alkaa taas Sylvikin saada uutta eloa. Viime kesäinen moottorinvaihto-operaatio Skoda Felicia 1,9D:stä ei sitten onnistunut ja Sylvi rullattiin pois verstaan edestä parkkiin. Älkää kukaan koskaan kellekään tuota AEF-moottoria Tölkkiin suositelko. Kyllä sen sinne saa, mutta ei siinä mitään järkeä ole, kun ei oikein mikään sovi yhteen... Tuostahan mulla oli oma topicinsa, mutta karmaisevien muistojen vuoksi halusin siitä eroon ja nyt se on bittien hautausmaalla...kiitos admineille siitä. Nyt on hakattu päätä puuhun, niin että tuntuu, voisi nyt tehdä jotain joka jopa saattaa onnistua...

No, tässä kevään kuluessa aloin taas pikkuhiljaa katsella tarjolla olevia autoja, josko niistä moottorinluovuttaja löytyisi. Oli toinen toistaan enemmän ajettuja AAZ-koneita tarjolla vaikka minkäläiseen hintaan. Lompakon paksuus ei tällä hetkellä todellakaan ole iso täällä, joten kaikki jäivät hankkimatta...vaan kun tuo Sylvi nyt vaan olisi hieno saada liikkeelle, kun loppuu tuosta arkikäytössä olevasta Polosta leima, eikä enään kiinnostaisi sitä elvyttää, varsinkin kun sille olisi ostajakin, mootorille siis, hydrauliikkapumppua pyörittämään. Joutaa menemään mokoma kytkinvikainen kottero.

Perjantaina 27.5. iltapäivällä kolmelta netistä löytyi tämä:

Kuva

Reilu kuusi tuntia sen jälkeen tämä SEAT Toledo 1,9 TDI saapui tontille. 350000 kilometriä mittarissa ja hyvin toimivalla moottorilla. No. Moottorin, vaihdelaatikon, jarrujen ja valojen lisäksi tässä ei mikään muu toiminutkaan. Mutta eipä juuri väliäkään. Puuhakilvillä 250 km kotiin ja siinä oli viimeinen matka.

Sunnuntaina 29.5. iltapäivällä se sitten alkoi. Moottorinpoisto, kuvassa työnjohtaja luo vaivihkaan katsettaan ylös...ilmeestä voi lukea, että "voi luoja, anna mulle voimia kestää tämäkin hulluus...":

Kuva
Keula nätisti purkaen pois jaloista

Kuva
Viimeinen, (se hyvin piiloutunut) pultti irrotettevana...

Tästä se sitten alkaa... Ikinä en ole moottoria autoon vaihtanut. Pappa-Tunturiin kyllä. Ja muutamaan moottorikelkkaan. Ja nyt aletaan vaihtamaan tuon CS:n tilalle AHU:a. Saa nähdä mitä tästäkin tulee...varmaa on se, että apua tarvitaan ja paljon. Onneksi näitä TDI-Tölkkejä tuntuu olevan aikalailla paljon, eli on siihen muutkin pystyneet. Ja siinä onnistuneita lienee suurin osa :) Poishan olen siis ottanut kaksikin moottoria ennen tätä. Sylvistä ja siitä helvetin Skeidasta...

Huomenna moottorin lopullinen poisto SEAT:in nokalta, se jäi sinne irtonaisena yöksi, kun en sitä yksin sieltä pois saanut nostettua... Veikkaanpa, että samalla alkaa sitten kysymysten tulva. Ettäs tiedätte olla varuillanne.

Tässä projektissa kun ei ole minulle mitään selvää ja yksinkertaista. Mutta periksi antamalla tämä ei tule valmiiksi, eli...

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 30.05.2016 13:51
Kirjoittaja salainenagentti007
No niin.

Huutoäänestys. Kumpi järkevämpi/parempi/viisaampi/halvempi (jne.) tehdä?

A) TDI
B) mTDI

Perusteluja ja kokemuksia otetaan vastaan...

Ja samaan postaukseen sitten seuraava kysymys.

Sylvissä oli siis CS-moottori, eli se 1,6D. Mitä siitä saa hyödynnettyä? Riippuen tietenkin siitä, mitä on tekemässä ;)
Moottorin kannakkeet, vesiletkut, vauhtipyörä ja kytkin. Muuta?

Tästä tulee siis samalla hankintalistani, eli kaikki, mitä en pysty noista moottoreista (CS ja AHU) hyödyntämään ovat samalla osat, joita teiltä tulen sitten kyselemään...

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 30.05.2016 14:45
Kirjoittaja lauri a.
Vesiletkut ja moottorin kannakkeet pystyy hyödyntämään....pakosarjan puoleisen niistäkin joutuu tosin tekemään ite jos käytät TDI:n omaa turboa. Kytkin on järkevämpää tehdä siihen ahu:n omaan asetelmaan, 228mm wbx:n kytkinlevy vaan sinne niin se sopii tölkin kytkinakselin booreihin. mtdi vs orkkis sähköpumppu onkin sit vähän makuasia, jos jaksat autosähköjen kans värkkäillä niin voi mennä orkkiksellakin, eipähän tarvi turhaan ostella pumppua ja hihnapyörää (n. 300e satsaus) tai välttämättä edes aukaista koko jakopäätä. Mekaanisella pumpulla joutuu vähän vinguttelemaan pumpun kiinnikereikää ja muokkailemaan kiinnikkeitä mut toisaalta se on sähköjen puolesta 100 kertaa simppelimpi.

Missä päin Sastamalaa touhuilet?

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 30.05.2016 14:49
Kirjoittaja salainenagentti007
Karkussa. Jos lähellä olet, saa tulla tutustumaan ja neuvomaan ;) Toki kauempaakin yhtälailla...

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 30.05.2016 20:23
Kirjoittaja lauri a.
salainenagentti007 kirjoitti:Karkussa. Jos lähellä olet, saa tulla tutustumaan ja neuvomaan ;) Toki kauempaakin yhtälailla...
No juu voitais vaikka tulla joskus Hemun kanssa poikkeamaan kun matkaa ei oo ku parikymmentä kilsaa....ite oon touhunnu vähän samantyylistä koneenvaihtoprojektia omaan Caravelleen

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 30.05.2016 22:40
Kirjoittaja salainenagentti007
Ensinnäkin, syöttöpumppuasia on reilassa. Ei siitä vielä sen enempää...mennään siihen, kun saan sen tähän osoitteeseen.
Yhdistelemällä JX ja TDI-pumppuja rakennettu pumppu tulossa.
Oikeanlainen pumpunjalka on jo olemassa...luultavasti... :D
Luotetaan siihen, että on...

Seat Toledon AHU on nyt pöydällä. Huomenna jatkuu hommat. Sitä ennen muutama mieltä juuri nyt askarruttava kysymys...

1. Startti ja vauhtipyörä tuosta CS:stä?
2. Kytkin uusiksi AHU:n asetelmaan, vai juuri ennen CS-koneen hajoamista rempattu kytkin CS:stä?
3. Ahdin? AHU:n ahdin AAZ-pakosarjalla? Vai millälailla? Olen ymmärtävinäni, että onnistuu noin (olen myöskin tottunut olemaan väärässä, olen ukkomies)...vaatinee adapterin, mutta miten silloin se moottorin kiinnike?
4. Öljypohja vaihtoon, mutta sille öljypumpullekin piti tehdä jotain?
5. Laturi AHU:sta? :oops: Tottakai, koska AHU:ssahan on moniurahihnalla sekin...
6. Silmälaakeri pitää laittaa?

Mitä kaikkea muuta tulee mieleen?

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 31.05.2016 11:29
Kirjoittaja AT5nok
salainenagentti007 kirjoitti: 1. Startti ja vauhtipyörä tuosta CS:stä?
2. Kytkin uusiksi AHU:n asetelmaan, vai juuri ennen CS-koneen hajoamista rempattu kytkin CS:stä?
3. Ahdin? AHU:n ahdin AAZ-pakosarjalla? Vai millälailla? Olen ymmärtävinäni, että onnistuu noin (olen myöskin tottunut olemaan väärässä, olen ukkomies)...vaatinee adapterin, mutta miten silloin se moottorin kiinnike?
4. Öljypohja vaihtoon, mutta sille öljypumpullekin piti tehdä jotain?
5. Laturi AHU:sta? :oops: Tottakai, koska AHU:ssahan on moniurahihnalla sekin...
6. Silmälaakeri pitää laittaa?
Mitä kaikkea muuta tulee mieleen?
1. CS startti ja vauhtipyörä
2. CS vahtis ja kytkin helpoin ja halvin, kelpaa jos pidät koneen väännön puolesta vakiona
3. AHU:n ahdin AAZ pakosarjalla ja adapterilla
4. TDI:n öljypumppuun CS:n imuputki, CS:n öljypohja
5. AHU lisälaitteet kelpaa, mutta vesipumppuun pitää pitää vaihtaa CS:stä termostaatin päälle tuleva lähtö
6 Silmälaakeri pitää asentaa

Kuvassa TDI:n öljypumppu, josta toi imuputkiosuus pitää siis vaihtaa (kiinni pulteilla 20 & 21)
Kuva

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 31.05.2016 12:17
Kirjoittaja salainenagentti007
AT5nok kirjoitti:
1. CS startti ja vauhtipyörä
2. CS vahtis ja kytkin helpoin ja halvin, kelpaa jos pidät koneen väännön puolesta vakiona
3. AHU:n ahdin AAZ pakosarjalla ja adapterilla
4. TDI:n öljypumppuun CS:n imuputki, CS:n öljypohja
5. AHU lisälaitteet kelpaa, mutta vesipumppuun pitää pitää vaihtaa CS:stä termostaatin päälle tuleva lähtö
6 Silmälaakeri pitää asentaa
Ok. Siis jäljillä ollaan ;)

1. Mistäs tuon kytkinlevyn löydän, jos sen päätän samalla vaihtaa...jos nyt kuitenkin lähtee homma lapasesta, mitä pelkään, niin ei sitten kuitenkaan heti tulisi vaihdontarvetta? Silmälaakeri, kampiakselin stefa ja jakohihnahan ovat vaikka Motonetistäkin saatavilla.
2. Onkos tuo CS:n vaihdelaatikko muuten välityksiltään tuon uuden moottorin kanssa minkälainen?

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 31.05.2016 13:08
Kirjoittaja AT5nok
WBX kytkinlevyn löydät tarvikeliikkeistä tai eBaysta. TDI vauhtiksen kanssa joudut joku muokkaamaan starttia, sorvaamaan vauhtipyörää tai hankkimaan adapterin TDI startin asentamiselle. CS palikoilla pääset halvimmalla.

Veikkaan että CS:n jatkeena on ollut tiheäperäinen laatikko, koodi kertoisi kaiken. Pidemmän päälle ehkä kannattaa etsiä joko TD:n tai jonkun 2.1 WBX:n laatikko. Yksi vaihtoehto on vaihtaa mahdollisimman korkeat takarenkaat kompensoimaan perävälitystä. Jos löydät joskus harvempiperäisen laatikon, samalla sitten tarvittaessa päivität vauhtiksen ja kytkimen TDI / WBX osilla.

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 31.05.2016 13:32
Kirjoittaja salainenagentti007
AT5nok kirjoitti:WBX kytkinlevyn löydät tarvikeliikkeistä tai eBaysta. TDI vauhtiksen kanssa joudut joku muokkaamaan starttia, sorvaamaan vauhtipyörää tai hankkimaan adapterin TDI startin asentamiselle. CS palikoilla pääset halvimmalla.

Veikkaan että CS:n jatkeena on ollut tiheäperäinen laatikko, koodi kertoisi kaiken. Pidemmän päälle ehkä kannattaa etsiä joko TD:n tai jonkun 2.1 WBX:n laatikko. Yksi vaihtoehto on vaihtaa mahdollisimman korkeat takarenkaat kompensoimaan perävälitystä. Jos löydät joskus harvempiperäisen laatikon, samalla sitten tarvittaessa päivität vauhtiksen ja kytkimen TDI / WBX osilla.
...ja näin joku onnellinen pääsee nurkissa pyörivästä vaihdelaatikosta eroon. Kysytään nyt ensin tässä ketjussa...onko kellään? Ja AAZ-pakosarja myös hakusessa!

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 31.05.2016 14:29
Kirjoittaja dmn

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 31.05.2016 15:47
Kirjoittaja AT5nok
Vielä se AAZ pakosarja ja adapteri, niin Sylvi alkaa olla kasaamista vaille valmis :lol:

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 31.05.2016 16:29
Kirjoittaja salainenagentti007
Tää menee nyt kyllä ihan liian hyvin...

- Moottorinluovuttaja löytyi helposti ja edullisesti.
- AHU on nyt pöydällä.
- Tuleva syöttöpumppu tiedossa.
- Tuleva vaihdelaatikko tiedossa.
- Kytkimeksi vastarempattu CS:n kytkin.
- Pakosarjakin löytynyt
- AHU:sta jonkin verran ylimääräistä jo irtikin, ohjaustehostin, ylimääräiset sähköt, termostaattikotelo, kytkin, vauhtipyörä, nuo nyt ainakin...
- Pumpun pidän vielä paikallaan, ettei (toivottavasti) mene jako sekaisin, mun tuurilla menee pumppua vaihtaessa, mutta siksi liottelen suuttimia ja hehkuja ;)
- Ja sitten toiselle kyljelleen ja sieltä ahdin, imu- ja pakosarja pois...on muuten ahtimen pultit kiinni...liuotushoitoa pitää antaa aika reilusti...toivottavasti aukeaa ilman vahinkoja. Mukavasti piilossa se yksi pakosarjan pultti siellä ahtimen alla, niin ei saa niitä yhdessä irti ja lioteltua sitten rauhassa...

Kohta ollaankin jo kasaamassa :D Nauretaan nyt vielä, kun voi...

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 02.06.2016 00:44
Kirjoittaja salainenagentti007
Voimapesä pöydällä valmiina Tölkitykseen, kaikki tarpeeton poistettu (niin myös osa tarpeellisista), kiitos jo nyt online-avustajalle AT5nok:lle, korvaamattomista neuvoista ja vinkeistä. Ahtimen pultitkin aukesivat nätisti, kun tippakannulla laskin useampaan kertaan öljyä pulteille ja annoin vaikuttaa yön ajan, aamulla vielä pari voitelua ja ehtoopäivällä aukesi ilman ähinöitä.

Huomenna sitten aletaan varustelemaan oikeanlaisilla osilla. Syöttöpumppu ja pakosarja tosin vielä puuttuu, mutta ne tulevat aikanaan. No, millään ei malttaisi odottaa, mutta kun ei hoputtaakaan tarvitse, voi tai halua. Siispä tehdään se mitä toistaiseksi voi.
Yksi mies kerran hätäili...ja niille syntyi sitten kaksoset...

Onhan tuossa tuo vaihdelaatikon irrotus vielä, onkos siinä nyt sitten jotain huomioitavaa?

Näyttäisi kuskinpuolen takatukivarressa olevan hiukan kariesta, auttaako amalgaami, vai meneekö uusiksi?
Kun nyt kerran alla ryömin kannattaisikos tuo vaihtaa, vai onnistuuko hitsaamalla pelastamaan? Ja saakokaan niitä hitsailla?
Kuinkas hauska homma tuon irrottaminen onkaan? Meneeköhän rälläkkähommiksi?

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 02.06.2016 09:18
Kirjoittaja vville
salainenagentti007 kirjoitti:No niin.

Huutoäänestys. Kumpi järkevämpi/parempi/viisaampi/halvempi (jne.) tehdä?

A) TDI
B) mTDI

Perusteluja ja kokemuksia otetaan vastaan...
Täältä ääni mtdille.
Oma tölkkiraato sai viime vuonna kunnostetun sähköisesti ohjatun AHUn ja lähestulkoon kaikki moottorin ongelmat on liittynyt vag sähköihin ja ecun ohjelmointiin, poislukien irtoilevat ahtoputket ja öljyvuodot. Jos nyt saisin valita niin mahdollisimman vähän sähköjä ja mahdollisimman paljon Land Roveria omaan autoon. Jos oikein muistan niin Tigerbussiinkin taisi tulla VAG Tdin jälkeen Toyotan moottori ja voimansiirto, semmoinen voisi olla melkoinen luottopeli.
Etdihin päädyin koska tahdoin vakionopeussäätimen, yllättäen sellaista ei ole vieläkään käytössä.

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 02.06.2016 10:16
Kirjoittaja TT|
Siinä CS öljypohjassa ei varmaan ole paikkaa öljynpaluulle, mutta tuolla suunnittelemallasi pakosarja+turbo kombolla voisi käyttää lohkoonkin paluuta.
Riippuen tukivarren yleiskunnosta, niin kannattaa kokeilla hitsaamista. On aika iso urakka irrottaa ja vaihtaa puslat.

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 02.06.2016 13:00
Kirjoittaja salainenagentti007
TT| kirjoitti:Siinä CS öljypohjassa ei varmaan ole paikkaa öljynpaluulle, mutta tuolla suunnittelemallasi pakosarja+turbo kombolla voisi käyttää lohkoonkin paluuta.
Näin aavistelinkin, CS:n öljypohjassa ei sellaista ole, muistaakseni. Pitää kohta varmistaa vielä, kun verstaaseen menen. Riittääkös tuo paluuputken pituus, mikä tuossa TDI:ssä on?

EDIT: Ei ole CS:n öljypohjassa öljynpaluuputkelle paikkaa.

Kuva
TT| kirjoitti:Riippuen tukivarren yleiskunnosta, niin kannattaa kokeilla hitsaamista. On aika iso urakka irrottaa ja vaihtaa puslat.
Siispä ESABille töitä. Ei tuo nyt kovin paha ole, mutta samallahan tuon paikkailee, kun siellä kuitenkin ryömii...

EDIT: AAZ-pakosarja edelleen hakusessa

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 02.06.2016 16:14
Kirjoittaja AT5nok
Voi olla ettei riitä, kun siihen tulee se adapteri pakosarjan ja ahdistimen väliin.
Kun Ahdistin on paikallaan, mittaa paljonko jää uupumaan. Yksi vaihtoehto on teettää uusi, mutta helpoin on katkaista se paluuputki, niin että molempiin päihin jää suoraa putkea tarpeksi. haet hydrauliikkaliikkeestä siihen väliin lämpöä ja öljyä kestävää kumiletkua, kiristät hyvälaatuisilla klemmareilla.

Mikäli ahtimen öljyn paimeputki on huono tai ei sovi, teetä senkin tilalle teräspunosvahvistettu letku, jolloin sitä ei tarvitse taivutella.

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 02.06.2016 22:52
Kirjoittaja TT|
Ei riitä AHU paluuputki, mutta AAZ voisi riittää, mutta pätkällä letkua onnistuu kyllä.

Re: Sylvi, "liikkuva shikaani". Caravelle 1,6D -> TDI

Lähetetty: 05.06.2016 11:57
Kirjoittaja salainenagentti007
lauri a. kirjoitti:No juu voitais vaikka tulla joskus Hemun kanssa poikkeamaan kun matkaa ei oo ku parikymmentä kilsaa....ite oon touhunnu vähän samantyylistä koneenvaihtoprojektia omaan Caravelleen
Lueskelin sun projektikertomuksen tuossa läpi. Jos vaan saat aikaiseksi, ajelepa Karkkuun. Sulla on kaikki tuo tehtynä, mitä meikä täällä yrittää saada aikaiseksi, helpottaisi kovasti, kun saisi vertaistukea :D