Westvalian elvytys

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
AMa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2014 13:34

Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja AMa »

Avautumista ennen projektia.
Kohteen aito Westfalia tölkki, vm -89, joka on ollu mulla jotain viis vuotta.
Auto toimi vuodet moitteetta, ja sillä tuli reissattua pitkin Suomea. Mainio
peli kaikenkaikkiaan. Vuosi sitten alko lämmöt nousemaan ja jäähdyttäjän nestettä
kului. En katsastanut sitä ja se oli kesän käyttämättömänä.

Loppukesästä Tölkkitohtorin ja hänen apulaisen toimesta vaihdettiin kannentiiviste
onnistuneesti. Suuri kiitos vielä heille! Sain katsastettua tölkin, ja ajelin sillä noin
kuukauden. Kävin jopa kesäkauden päättäjäisissäkin.

Sitten oli tarkotus ajaa sillä pohjoseen yhtenä perjantaina. Sadan kilometrin jälkeen
(matkaa ois ollu vielä pari sataa), se porsi öljyt pihalle.
Ainoa vaihtoehto oli hinauttaa se takas Ouluun.

Siinä vaiheessa mulla loppu kapistukseen into ihan kokonaan. En oo vieläkään
kattonu mikä siinä petti. Todennäköisesti toi 1,6 td JX kone tuli tiensä
päähän. Ehkä se on vain turbo tai jotain, mut oikeesti en oo koskennut siihen
sormellanikaan. Siinä tuo katsastettu moottorivikainen kaappi on seisonu
pihan nurkalla

Nyt pikkuhiljaa on alkanut herätä ajatus jos tuon sais vielä liikkeelle.
Käytännössä se varmaan tarkottaa koneen vaihtoa. Vai saisko ton vielä
vielä elvytettyä. Ajatuksena ois pientä maakuntamatkailua kesällä. Ja
koneen tulee toimia!

Nyt ottaisin mieluusti vastaan neuvoja. Koneeksi 1,9 vai joku muu?
Minkälainen proggis toi ois? Hinta-arvio? Luvat? Mitä pitää huomioida? Onko
kellään myydä valmista konetta? Voiko joku jeesata vaihdossa?

Siis olen mä ilmajäähyihin koneita vaihdellu. Mutta toi diesel
tekniikka kera vesijäähytyksen on vieläkin mysteerio. Vai luovutanko suosiolla
ton kaapin ja siirryn hitsaamaan kuplaa, kun tuli just uus
mikkikin hommattua.

Sana on vapaa. Saa kommentoida.

T:
AMa
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Elä luovuta tölkin suhteen! Kerta se on jo diesel, niin paremman koneen (1.9TDI) vaihtaminen on suhteellisen helppo homma. "Tölkitysosat" jo löytyy ja ei tarvitse alkaa tankkia tms vaihtamaan, kuten bensakoneisen kanssa joutuisi tekemään. Sopivan koneenluovuttajan saattaa löytää hyvinkin edullisesti ellei sitten löydä jo irtonaista konetta valmiina. Mikäli ei sähkötyöt onnistu, niin sitten joutuu hankkimaan mekaanisen syöttöpumpun ja siitä tulee joku satanen lisäkustannusta. Muuten selviää suht vähillä, kun taitaa työkalutkin pysyä omissa käsissä :D
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja Osku »

Avaa kone peitto veikkaan että löytyy lohkosta reikä ja joku ilone käki on kurkkinut ulos, jos ei ole näin niin sitten turbon putkitus on seuraava arvaus, loput vuodot ovat uleensä sellasia että meno ei lakkaa pelkästään peräpeili likaantuu.
käytetyn mootorin saa varmaan hinta harukassa 300-800 euroa hieman kunnosta ja mallista riippuen.
Tähän päälle tulee sitten omasta osaamisesta ja kone valinnasta riippuen x määrää lisää kustannuksia (esim. sähköjä korvakkeiden hitsailuja jne.).

Sitten se moottorin valinta pohhjautuukin seuraaviin kysymyksiin:
Paljonko tulee kilometrejä vuodessa?
Paljonko vaivaa haluat projektiin pistää?
Kuinka alkuperäsenä haluat auton pitää? (esim. museoleima)
Kuinka paljon tehoa haluat?

Seuraavia vaihtoehtoja on asennettu foorumilaisten toimesta ainakin:
1.6 JX sopii suoraan on orgis ja hajoaa helposti
1.6D (en muista koodia) sama kun yllä turbotomana meno on edelistäkin hitaampi ja ei se kesto paljon parempi ole.
1.9 AEF teho on sama kun JX mutta kannet kestää ja helppo asentaa(ei sähkö hommia jos käyttää vanhaa JX pumppua)
1.9 AHU ja 1Z Tehoa riitämiin kannet kohtuu hyvät apuakseli ongelmia kuten kaikissa yllä mainituissa. Kohtuu helppo vaatii kuitenkin sähköjen teon, ja Välijäähdytimien asentelut sekä MAP:in ja myös MAF on hyvä asentaa.
1.9 ALH Ei apuaakselia eli ei ongelmaa sen osalta kannet pitäs kestää saman kun AHU tai enemmän. Paljon työtä eli samat hommat kun AHU ja lisäksi vielä oma öljy pohja ja ainakin yksi mootorin kiinnike. Kone on 2cm lian korkea vakio korvakkeella vasemalla puolella joten joko moottori alas 2cm niinkuin minä tein tai 2cm pahka kone tilaan (jolloin vasemman puolen mootori korvakkeen voi ottaa JX koneesta. Voit katsoa "ALH tölkkiin" osiosta (http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =12&t=2978), miten homma etenee. ALH:n voi asentaa myös pystyyn mutta sitten se vie tilaa kuin alla oleva 2.5TDi.
2.5 TDi 5syl (en muista koodia) on kai muuten hyvä (ei apuakselia ja kannet kestää ja tehoa riittää), mutta ainakin ne mitkä itse nähnyt on pysty koneita, ja se tarkoittaa että menee maavaraa tai sisätilaa, yleensä molempia tällöin ero korkeudessa on kokoluokkaa 10 cm joku joka tuntee tämän paremmin voi valaista tarkemmin. Tässä vielä linki 2.5TDi koneen asenteluun http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =20#p18137


Eli jos alkuperänen on tavoite niin sitten samanlainen kuin nyt 1.6TD tai 1.6D
Helppo kannen kesto päivitys AEF ei lisää tehoa.
Jos helppoa tehoa niin AHU

Jos tehoa ja kestoa myös apuakseliin ALH tai 2.5TDi
Viimeksi muokannut Osku, 21.04.2016 11:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja beretta »

moro.Kurkkaa nyt kuiteskin mistä ne öljyt tiensä ulkoilmaan löysivät,ja jos et ajanut kuivaksi konetta niin se ei välttämättä lopullinen tuho olisi :) Kuitenkin se tehokkaampi moottori on aina mukavampi vaihtoehto noihin suurempiin koteloihin niin en kyllä aaz;ia pois sulkisi vaihtomoottorivalikoimasta,kohtuukilometreillä olevia löytyy kyllä markkinoilta ja homma pysyy halpana ja yksinkertaisena.Ja kestävyys varmasti ihan eri luokkaa kuin jx.tosin ratin takana olevasta kuljettajastahan se on aina kestävyys kiinni 8-)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja Osku »

Joo tosiaan unohtui tuo AAZ siihen pätee periaateessa samat asiat kun AHU ja 1Z mootoreihin eli kannet kestää apuakseli ei. Ja voihan sitä aina noita uudempia sähköhassäköitä korvata vanhemilla pumpuilla jos haluaa välttää sähköhommia ja pitää homman yksinkertaisena.
Niin ja jos turbon putket meni niin toivoa vielä on eli kylla tarkista ehdottomasti mistä öljy tulee, kokemus vain sanoo että todenäköisesti käkikello kyseessä, jos auton alle jää iso öljy lammikko (usean mootorin osalta tuon kokeneena AEF AHU JX).

Niin ja luvista voi sanoa että kaikki nuo pitäs mennä aika läpihuuto juttuna, eli vertaus kone netistä tai volkkarilta suositus ja muutoskatsastamaan.

Niin ja irrotus on helppo menee alakautta ihan niinkuin kupla tai porsche. Lähempänä 911. eli voi valita vetääkö pelkän mootorin pelkän laatikon vai molemmat keralla. Johtoja tossa on ainakin kaksi termarin johtoa ja yksi öp-johto kanessa, yksi öp suodatin jalass, ruisku pumpun johto poltoaineen katkasuun, startin sähköt, kaksi vesi letkut irti kanesta yksi vesipumpusta.
Sitten pohja panssarin irrotus jos syncro ja vielä laatikon ja koneen väliset pultit. Tämän jälkeen neljä pulttia molemista mootorin kannakeista ja ei muutakun nykäsy taakes ja kone alas ja ulos. Niin en muista oliko toi alempi paisari jotenkin tiellä sille öljyn täyttö putkelle jostain syystä mulla on muistikuva että joka koneen vaihdossa sen on kuminkin lopulta irrottanut, en kyllä muista oliko syy mikä.

Takasin menee kääntäen ja lisäksi niin ruiskun kuin vesi järjestelmän ilmaus.
Viimeksi muokannut Osku, 21.04.2016 13:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
AMa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2014 13:34

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja AMa »

Heti ekaksi kiitos tuesta, ja neuvoista. Sitten muutamia kommentteja ja vastauksia.

Juu auto on tosiaan verhoja myöten orggis Westfalia. Uutena Suomen,
pohjoiseen ostettu, että sikäli kiinnostais pitää orggis kone, ja ehkä
sit joskus museoida, kun ajot vähenee. Mut nyt ois tärkeintä saada liikkeelle.

Kilometrimäärät vuodessa ehkä 5000-7000km ? Oisko noin.

Tehon lisäystä en tarvitse. Itseasiassa toi JX TD oli toimiessaan minusta todella
pirteä. Ei jäänyt jalkoihin, vaikka oli neljä henkee mukana ja kahden viikon
reissukamat mukana. Koneella ajettu nyt noin 260tkm

Paljonko vaivaa? Hmm. Jos tuon nyt eka sais liikkeelle, ja luotettavasti.
Eli ehkä se moottorin vaihto sellaiseen joka vaatii vähiten muutoksia
ois paras. Ja konehuoneeseen ei mielellään suuria muutoksia

Toki mun pitää nyt eka tosiaankin tsekata mistä toi on porsinu.
Kovin kuivana toi ei oo varmaan käyny, kun sammutin auton ku
tajusin tilanteen. Lämmöt ei ehtineet käydä kuumana. Alustava
arvaus ois, että jostain turbon suunnalta se on lauennut. En tiijä vielä.

Vielä siis, että meno ei lakannut. Perä öljyssä ja savua riittävästi, niin sammutin
koneen. Käyntiin en oo tietenkään yrittäny, mut luulen, että
käyntiin se varmaan lähtis ainakin hetkeksi, jos lisäis lisää öljyä
porsittavaksi.

Sähköistyksistä puheenollen, niin eiköhän se onnistu, Jos on kahdeksan
vuotta työkseen autosähköjen kanssa puuhastellu...

T:
AMa
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja Osku »

ei muutakun uutta turboa kehiin tai pelkkiä öljyputkia siltä toi kuullostaa, voihan siihen tehdä perus läpikäynnin että ei heti ole uusia ongelmai eli kone ulos ja kampuran stefa vaihtoon molemista päistä samalla jako pää, öljypumpun ja venakopan tiivarit ja öljy putket turbon, jos ollut öljynpaine ongelmia lämpimänä tyhjäkäynillä niin sitten apuakselin laakerit vaihtoon. Muista kannen jälki kiristys nyt kun se sulla askettäin oli irti.
Samalla toi lista noista vaihdettavista tiivareista ja putkista on myös se mistä se toden näköisesti vuotaa jos ei ole turbo/turbon putket tai reikä lohkossa.
Noilla kilsoilla voi harkita jx konetta, kunhan muistaa että jälki jäähdyttää turbon kunnolla ja tarkistaa sen sähkösen vesipumpun toiminan.
Vähillä kilsoilla ja Orgis kannattaa ehdottomasti pitää sellasena ja museoida varsinkin JX.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jaa että kotikonnuilla oikee Westy? Pittääpä joskus käyä töllistelleen!
Hulluna tölökkeihin.
AMa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2014 13:34

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja AMa »

Sopii tulla vaika joskus töllisteleen tölkkiä jos kiinnostaa. ;). Sisällä on nyt kyl lähinnä
työkaluja ja ryönää. Jos nettiä haluaa penkoa, videoartikkeli k.o.
autosta löytyy Hesarin autotallien aarteet osiosta. Aikalailla sieltä
sieltä alkupäästä yhessä toisen pallokeula retkuiluauton kanssa.

Mutta aiheeseen. Möngin auton alla ja kurkin konehuonetta. Yläkerta näyttää hyvin kuivalta
ja puhtoiselta. Turbon ympäristö ja putkisto on sitten sellasessa öljyryönässä.
Nesteet edelleen erillää, evätkä sekoittuneet.
Ja kysymyksiin.
* Mistä/keltä kannattaa hankkia letkut ja putket?
* Ylimääräisiä turboja nurkissa? Vaiko uusiko tilalle ja mistäköhän vois kysellä?
* Vai onko tuo vielä finaalissa? Selvinnee vain irrottamalla?

Turbon irrotukseen hyviä vinkkejä, missä järjestyksessä purku, vai onko väliä,
kuhan saa irti.
Ja tärkein. Onko joku asia, mitä ei irrottaessa, missään nimessä
kannata tehä.

Ei kait se auta, ko alottaa.

T:
AMa
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

AMa kirjoitti: Onko joku asia, mitä ei irrottaessa, missään nimessä
kannata tehä.
ÄLÄ KATKAISE PULTTEJA!



Turbon saat irti 12 kulmaisella avaimella, taisi olla 11mm.

Öljyputket irti, sitten ne turbon ja pakosarjan yhdistävät pultit löysälle (kuvassa 9 ja 10), pakoputki ja kannakerauta irti ahtimasta sitten ahdin tulee nätisti alakautta. Laita jotain liuottavaa öljyä reilusti ja anna vaikuttaa / imeytyä ajan kanssa. Pakoputken irrotuksessa pystyy lämmöllä auttamaan niiden M8 muttereiden aukeamista.
Jos et saa ahdinta irti pakosarjasta, saatat joutua irrottamaan pakosarjan kannesta = työläämpi vaihtoehto, varsinkin jos pakosarjassa on vielä lämpösuojapellin rippeitä paikallaan.

Uutta ahdinta oli ainakin Hotcarsilla joskus myynnissä.

Ebaysta löytyy edullisesti ahtimia varaosanroilla.
Kuva
262 € + pk 19,99 €

Ostoilmoitus tuolla foorumin torissa saattaa myös auttaa.

Turbon K14varaosanro 068145701QX tai 068145702JX
Paineputki 068145771F
Paluuletku 068145735B

K14 tilalle sopii kohtuu helposti myös saman valmistajan K24 ahdin, mutta sitten joutuu imuputkistoa pikkasen muuttamaan ja öljyn paluun rakentamaan uusiksi, ahdin sopii kuitenkin suoraan K14 paikalle.

Tuossa kuva
Kuva

Letkuja ja putkia saat melkein mistä tahansa hydrauliikkaliikkeestä, kun otat vanhat malliksi mukaan (liitokset). Itse teettäisin sen painepuolen putken tilalle punosvahvistetun letkun, jolloin ei ole niin tarkka taivuttelusta. Kympeissä puhutaan hinnasta ainakin Hgissä.
AMa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2014 13:34

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja AMa »

Kiitos vinkeistä.

Eli taidan ihan ekana irrottaa ton turbon ja letkut, ja tutkia pöydän ääressä. Ei se tuossa pihassa
ainakaan itekseen parannu. Kattoo sitten mitä se on syönyt, ja tuleeko tuosta kalua.
Todnäk. siihen uuden turbon laitan ja letkut myös.

Pakoputken irrotukseen voi tosiaan tarvita lämpöä. Eipä ois eka kerta kun sitä tarvitaan
jonkun irrottamiseen.

Ainoa tietenkin, että jos se ei noilla konstein ehjäänny, niit sit tuli pasha ostos.

Ja jos on toimivaa JX td konetta tiedossa, suapi ehdotella.
Samoin myös vaihtari turboista kiinnostunut.
Ja/tai sitten se kansi
uudestaan irti ja vaihtoon, mut lähetään nyt eka tosta turbosta liikkeelle.
Tolla koneella/autolla on tosiaankin ajettu se 260tkm. Ja ainakin alkupään historian
mukaan huollettu säännöllisesti.

Tuossako se taas tämäkin kesä menee auton alla maatessa. Naapurit ko viime
kesänä huolissaan kyseli, että käynkö yöllä sisällä ollenkaan, kun auton alla
illalla vika aamulla eka.
Tosin viime kesänä oli työn alla toinenkin ajoneuvo.
AMa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2014 13:34

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja AMa »

Nonniin.
Eilen alottelin. Irrottelin letkuja ja pakoputken pään pultitkin löysäs kettuilemati. Ei ees tarvinnu lämpöä.
Ehkä se tuosta irtoaa. Siis ihan vain hetken hiplailin tuota. Osa ajasta meni katsastellessa ja auttaessa
naapurin jousienvaihto projektia. Niin se vain vaihto Volvoon uudet jouset joka nurkkaan iltapuhteena.
Joskus itekkin vaihtanu käyttikseen etupään jouset, mutta mulla meni enämpi aikaa...

Tänään ehkä jatkan irrottelua vapun kunniaksi.
;)
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja beretta »

:) onneksi ne mutikat vaihdettiin viime kesänä uusiin kun kansi laitettiin :) niin ja jos sinulla on paineilmavehkeet käytössä nyt niin irroita ne neljä pulttia pakosarjasta niin putoaa koko hyrrä kerralla alas,ne harvemmin katkee kun pulttipyssyllä koputtelee :)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
AMa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2014 13:34

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja AMa »

Jep,
pitänee yritttää saada naapurilta vaikka sellanen
kannettava kompura lainaan ja pulttipyssy, jos ne pakosarjan pultit ei liikaha.
Jos tänään vielä ehtis kurkata. Viikonloppuna ei oo aikaa...
Eilen laitoin irrotusainetta niihin. Joskos se vaikka ois auttanut.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja Osku »

Se avain koko turbon ja pakosarjan väliin on 12mm 12 kulmaa ja pultipyssylläkin niitä pultteja katkassu, viimeks toissapäivänä purin yhden JX pakosarjan jossa turbo oli niin kovaa kiinni että kaks neljästä pultista katkes vaikka teki kaikki kikat. se tosin kyllä näyttikin meriankkurilta että ei hirveesti yllättänyt. Että enemmänkin ihme että edes 2 lähti auki katkeematta. Eli varovaisuutta sen pulttipyssynkin kanssa.
AMa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2014 13:34

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja AMa »

Eilen nopeesti katsoin tota, ja päättelin, ettei mulla oo oikeeta hylsää, vaikka kaikenlaiset
työkalut löytyykin. Siis toihan vaatii oman erityisen? eikös?

Taidan suosiolla hehkuttaa pultit punasiksi, ennenkuin ees yritän nitkauttaa niitä irti.
saas nähä miten äijän käy...
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja Osku »

Jep 12 kulmasen pultin saa auki vain 12 kulmasella avaimella, noita volkkari ja porsche tykää käyttää sielä täälä. 12 kulmasia löytyy joskus perus satseista nivel hylsyjä ja lenkkejä mutta kannattaa hommata hylsy, itse käytän noita lenkkejä ja nivelhylsyjä koon tarkistamiseen. Motonetista saat sellasen muutamalla eurolla olen itse hommanut niitä sieltä aina tarpeen mukaan ja on kestäny pulttipysyllä päristelyn vaikka eivät voima hylsyjä olekkaan, tosin harastelijahan minä joten jos aamusta iltaan aikoo käyttää hae työkalu liikesä, tosin hinta on sitten viisin kertanen. Eli hakee lompakon mukaan vaan 12kulmanen M12. Tosin saa noita sarjoinakin, ja niitä voi käyttää normi muttereihin vaikka normeihin ovatkin huonompia kun 6 kulmaset.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Mulla on Bilteman sarjassa myös tuumakokoiset hylsyt mukana jotka sattuu olemaan 12-kulmaiset, 1/2" hylsy on ollut riittävän lähellä (~12,7mm) että tuollaisen noin kulmikkaan saa auki. Jos sattuu siis tuollaiset vahingossa löytymään.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
AMa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2014 13:34

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja AMa »

Jaahas. Tää projekti siirtyy etteenpäin. Käyttis Kiiasta paukahti etujousi
poikki viikonloppuna. Pitänee askarrella ensin uus paikalleen siihen.
Voitteko kuvitella, auto on ollu parkissa noin vuorokauden liikuttamati. Sitten vain
kuuluu arvaamatta hirvittävä paukaus ja jousi poikki. Ihan ittekseen. Vajaa kierros yläpäästä
poikki. Ja uuven jousen saa vasta huomenna. Tai siis molemmathan ne pitää vaihtaa sinne
keulaan. Kylläpä tämä nyt vastustaa....

Ja juu, kyllä multa toi hylsä pitäis löytyä.
Muistaakseni...
AMa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2014 13:34

Re: Westvalian elvytys

Viesti Kirjoittaja AMa »

Se vain on jännä juttu, miten sitä näissä autonkorjuu jutuissa joutuu improvisoimaan aina. Siis tietää
teoriassa, miten jokin juttu pitäs korjata, mutta käytäntö on sit jotain muuta. No niinkuin eilenkin.
(Ja jatketaan siis siitä käyttiksen korjaamisesta). On olemassa jousen puristimia. Kyllä.
Mutta kun niistä loppuu katkenneen jousen vaihtamisessa säätövara. → Annetaan auton massan
puristaa jousi lyttyyn, kirrataan se kuormaliinalla vähintään kahdeksasta kohtaa asentoon, ja auto ylös.
Ja tietenkin toivotaan, että solmu pitää. Niinhän se lähti koko nippu ulos. Tänään uutta tilalle, ja pääsee
takas varsinaiseen aiheeseen, eli sen turbon irrotukseen jossain vaiheessa....
Vastaa Viestiin