Sivu 3/22

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 11.04.2016 23:00
Kirjoittaja Pastori
Ja oliko näin että toinen termarikotelossa ja toinen paikassa x? Kumpi on se mittaristolle menevä, kysyy tyhmä.

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 12.04.2016 08:57
Kirjoittaja dmn
Mun muistaakseni molemmat on termarikotelossa, toinen tais olla enempi takaa piilossa.

Kuitenkin tuo sininen on ruiskulle menevä....

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 12.04.2016 14:52
Kirjoittaja eerika
kelta-punanen/ruskea johdot on lämpömittarin anturi

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 13.04.2016 09:48
Kirjoittaja Pastori
Kävin ostaan semmosen yksnapasen tarvikeliikkeestä, väittivät että se on mittarille menevä. En voi asiaa tarkastaa kun auto 130km päässä..

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 13.04.2016 13:12
Kirjoittaja Aake
Joo Oikian anturin sait.Kannattaa tarkistaa Tulpat/Johdot Virranjakajan kansi ,taikka putsata koko Virranjakaja.Tyhjäkäyntiä voi säätää siitä kaasutimen päällä pienestä ruuvista.Oulussa Pohjolan Lasia vastapäätä näkyy olevan caravelle jos vaikka osia tarvit.

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 13.04.2016 15:38
Kirjoittaja Pastori
Joo tiedän ko. auton, joskus aikanaan kävin siitä kyselemässä jotain, siinä on hitonmoinen määrä muitakin autoja mätänemässä 8-) Hoksasin tossa Haynesin kirjaa luettuani että mullahan ei ole Digijet, vaan Digifant sytytys :shock: :shock: Pitääkö tässä ottaa jotain huomioon noin niinkuin yleisesti verrattuna Dikijettiin?

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 13.04.2016 16:46
Kirjoittaja dmn
Eikun toisinpäin? Sulla on digijet (112p) versio eikä digifant, ainakin tuon konetilakuvan mukaan, digifantissa ei ole jakajassa alipainesäätöä, kun ecu hoitaa siinä myös ennakon.

Kuva

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 13.04.2016 19:46
Kirjoittaja Pastori
Eihän tossa jakajassa olekkaan mitään alipainekelloa, ja moottoritilan vasemmassa reunassa (sielä missä on diiselissä ilmanotto) on semmonen hiivatun kokonen loota mihin menee jotain 20+ pinninen liitin, tämän näköinen.

Kuva

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 15.04.2016 20:14
Kirjoittaja Pastori
Digijettihä se oli kumminki, mutta on sielä tommone möhkö kans. Nyt ilmeni mystinen ongelma, ei lähde lämpinänä millään käyntiin ja sen mitä sain ajettua niin matalilla kierroksilla hyvä kun käynnissä pysyi, sitte kun poletti hulluna niin tasaantui hetkeksi.. onkohan rikastin tms päällä koko ajan vai mitä hittoa

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 15.04.2016 20:21
Kirjoittaja AT5nok
Se on se WBX = ongelma :cry: :cry: :cry:

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 15.04.2016 22:40
Kirjoittaja dmn
Ottaako startissa tarpeeksi kierroksia lämpimänä? DJ:ssä paljon puristuksia, vähän väärin säädetty sytkä vielä aiheuttaa sen että paukuttaa vastakarvaan, startin helakin voi olla kulunut lohkossa ja aiheuttaa sen omat ongelmansa starttimoottirille..

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 15.04.2016 23:32
Kirjoittaja Pastori
Startti pyörittää oikein pirteästi, outoahan on se että autolla ajettiin sen 30km nykyiseen paikkaan iöman mitään probleemeja. Tänään lähti käyntiin kylmänä kuin palmun alta mutta käynnissä pysymiseen vaati jatkuvaa polkemista, koeajolla kävi epätasaisesti eikä kaikilla pytyillä, paitsi jos antoi kunnolla jenkaa.. jakajavika, tulpat, puola??? Auto seisoo nyt keskellä vanhempieni ajotietä ja noista vanhuksista ei ole työntämään.

Koitin äskön kylmänä käynnistää mutta ei edes lupaillut.. jotain tarttis tehdä. Käyn ny varaoaaliikkeestä hakemassa puolan heti aamusta, jos siitä jotain hyötyä olisi..

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 16.04.2016 08:16
Kirjoittaja dmn
Tarkistas bensan paineet myös..

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 16.04.2016 10:18
Kirjoittaja Pastori
Uusilla tulpilla sain käymään, mutta ei pysy käynnissä jos ei koko ajan ole jalka kaasulla. Vanhat tulpat olivat täysin mustuneita ja bensankäryisiä. Käy siis sikarikkaalla, happianturi, lämppärin anturi, ecu paskana??

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 16.04.2016 10:24
Kirjoittaja Peksi
Tarkista tosiaan ensiksi että saa bensaa. pumpun pitää hyrähtää joka kerta kun virta laitetaan päälle. Sen jälkeen kannattaa tarkistaa, usein tässä järjestyksessä, että:

- imuletku moottorin ja ilmamäärämittarin välissä on ehdottomasti kunnolla kiinni. jos se vuotaa tai on löysällä, ei ilmäläppä aukea eikä tietokone huomaa moottorin käyvän

- jos tyhjäkäyntitasaajan johdot ovat vielä kiinni tasaajassa, niin irrota ne ja liitä johdot yhteen. Tyhjäkäynnin tasaaja yleinen vikakohde. Sijaitsee tyristorin vieressä vasemmassa takanurkassa, harmaa pieni laatikko, jossa johdot kiinni alakautta http://www.gowesty.com/images/ec/produc ... e3a151.jpg

- ilmamäärämittarin kannen avaamalla tulee näkyviin levy ja harja. Kun levyyn ajanmittaan tulee urat, alkaa signaali heiketä ja katkoa. Painamalla harjaa varovasti kaarelle siirtyy harjan liukuva osa ehjälle osalle levyn liukupintaa. Jos liukupinta on hyvin kulunut, voi liukulevyä varovasti siirtää avaamalla ruuvit. Paras vaihtoehto on tietysti uuden ilmamäärämittarin hankinta. http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/551929.jpg

- lisäilmaventtiili kannattaa tarkistaa. Jos se jää kiinni, ei auto käynnisty ilman runsasta kaasua ja sammuilee kylmänä, jos taas auki, niin kone huutaa lämpimänä http://www.ebay.de/itm/Leerlaufregler-L ... Sw--1Ws3FM

Lisäilmaventtiiliä voi koettaa puhdistaa esim. kaasutin- tai jarruspraylla. Sen jälkeen vaikka WD tai CRC ohuesti.

- tyristoria voi kokeilla lämmittää vaikka kuumavesipussilla. jos taas auto alkaa temppuilla kuumalla ilmalla, voi tyristoria jäähdyttää. http://www.oberschlachter.fi/shop/index ... d=90000049

Kun olet saanut moottorin käyntiin ja lämpimäksi, niin voit tarkistaa helposti, onko tietokone viallinen: nosta kierrokset noin 2.800 kierrokseen, jos kone käy hyvin tämän kierrosluvun yläpuolella, on boxi kunnossa (otettaen että sytytytysjärjestelmä toimii). Moottorinohjaus käyttää tämän kierrosluvun jälkeen ainoastaan sytystä signaalina ja näin viallinen ilmamäärämittari ei pääse vaikuttamaan boxiin.

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 17.04.2016 09:32
Kirjoittaja Pastori
Kiitos vinkeistä! Pumppu tärähtää tai siis surahtaa joka kerta kun virrat menee päälle. Minäpäs tsekkaan nuo + vaihdan uuden P-suodattimen.

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 17.04.2016 11:34
Kirjoittaja Pastori
Tuota ilmamassamittaria en uskaltanut avata kun se on jonkinlaisella liimalla kiinni eikä tähän hätään ole uutta. Nyt sain jonninlaisen tyhjäkäynnin kun irrotin ne johdot siitä tyhjäkäyntitasaajasta...(??!) se kuori oli niin haperoa että hajosi, pitänee vissiin hommata uusi sitten muutenkin :oops: Tyhjäkäynti on sellaista muutama sata kiekkaa - sammumisen rajamailla. Joskus sammuukin, mutta semmosta 0-500 rpm veivausta ees taas. Lisäilmaventtiilin tuusasin täyteen bräkleeniä.

Kone käy ihan normaalisti kun vetää kaasun pohjaan, eli boksi siis vissiin toimii. Mitä nyt vitullinen savupilvi tulee aina kun polkasee :D Seuraavaksi vaihdan ruiskun lämppärin anturin, jos olisin ollut fiksu olisin ostanut senkin jo valmiiksi. Onko lambda/o2 anturi missä tässä?

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 17.04.2016 14:10
Kirjoittaja Peksi
Onhan tuo Dj Digijet? Unohtui edellisestä viestistä kaasuläpän asentotunnistin. moottori sammuksissa pitäisi kaasulinkistöä liikuttaessa kuulua kaksi naksauasta: ensimmäinen heti kun läppä avautuu hiukankin (tyhjäkäyntitunnistus) ja toinen kun läppä on täysin auki (täysikaasutunnistus). Akselin päässä oleva mikrokytkimen asentoa voi tarvittaessa säätää. Jos ei toimi, voi koko kytkimen vaihtaa. En tiedä onko sinulle tuttu asia, mutta tyhjäkäyntiä voi säätää kaasuläpän rungossa olevasta isokantaisesta ruuvista

Sanoit irrottaneesi johdot tyhjäkäyntiboksista, liitithän ne toisiinsa. Se koko boksi on ilmeisen tarpeeton, koska seoskin pitää säätää se ohitettuna ja johdot yhteen liitettynä.

Seosta pääsee säätämään ilmamäärämittarin kuusiokoloruuvista. Lambdaa näissä ei ole.

Tuo veivaaminen viittaa yleensä ilmavuotoon, mutta yleensä se tapahtuu noin 800-1200 välissä. Kun mikrokytkin ilmoittaa kaasuläpän olevan kiinni, mutta kone saa ylimääräistä ilmaa, saa tietokone ristiriitaista tietoa kolmesta paikasta, eli kaasuläppä (kiinni), ilmamäärämittari (läppä auki) ja kierrosluku ( kohoaa). Tietokone leikkaa kierrosten nousun noin 1.200 kierroksen kohdalla (signaali virranjakajalta ja mikrokytkimeltä) ja aloittaa syötön uudestaan noin 800 kierroksen kohdalla (kierrosluku + kaasuläpän mikrokytkin). Ja tätä jatkuu hamaan tappiin asti.

Itse avaisin jo tässä vaiheessa ilmamäärämittarin kotelon ja kurkistaisin sisään. Jos harja kulkee osan aikaa ehjällä alueella ja kierrosten noustessa ja ilmaläpän auetessa siirtyy kuluneelle osalle, on käynti juuri tuollaista.

Ps. Olethan tarkistanut että alipainesäädin virranjakajan kyljessä toimii? Sen pystyy tarkistamaan imemällä kellolle menevästä letkusta. Sulkee vielä imun jälkeen kielenpäällä letkun pään, niin huomaa mahdolliset vuodot, kielenhän pitää jäädä kiinni letkun päähän. Samaten kannattaa katsoa alipaineletkujen kunto, vuoto letkussa vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja alipaine-ennakkoon.

Myös keskipakosäätimen puntit kannattaa tarkistaa, että ne liikkuvat jouheasti ja niissä on molemmissa jouset paikallaan. Virranjakajan säätimiä voi kevyesti voidella.

Nämä ohjeet on oletuksella, että kaikki anturit toimivat.

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 17.04.2016 23:16
Kirjoittaja Pastori
Kiitos erittäin paljon asiantuntevista vinkeistä!! Tämmöiset vastaukset on tällaselle mistään tietämättömälle urpolle enemmän "kuin sata jänistä" niinkuin täälläpäin sanotaan 8-) Auto nyt kutakuinkin käy, kun suoritin noita ensimmäisessä viestissäsi laitettuja vinkkejä, mutta ennen varsinaista siirtoa tänne Ouluun täytyy tehdä noita mainittuja toimenpiteitä plus tarttis keksiä miksi se öljysummeri huutaa edelleen vaikka autolla on ajettu jo 60km ja öljyä/glykolia ja varmasti myös puristuksia on. Summeri alkaa pärisemään kun lähtö liikkeelle tapahtuu eli kun paine kasvaa, ei vajavaisen tyhjäkäynnin aikana. Öljykellon kontakti moottorin päästä on myös puhdistettu (yksinapainen)

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Lähetetty: 18.04.2016 07:53
Kirjoittaja Osku
Se kuullostaa siltä että johto irti ainakin Dieseleissä tekee just noin kun suodatin jalan anturin johto irti tai anturi sökö. Se toimii niin että soi jos ei saa maata kun kierokset ylittää tietyn rajan se antaa maata kun öljynpaineita on. Koneessa on yleensä kaksi anturia öljynpaineelle ja toinen samuttelee sitä punasta valoa se siatsee diselissä kannessa en tiedä missä on boxerissa tämä taas antaa maata kun öljynpaineita ei ole. Tämä tieto siis T3 Diesel ei Boxeri, tosin uskoisin että mittariston perus jutut on kytketty samoin, on aika monessa volkkarissa tuolla tavalla.
Vilkkuuko se punainen valo kun summeri huutaa?
Vilkkuuko se punainen valo kun moottori ei ole käynissä mutta virrat päällä?
Jos vilkku kun virrat päällä mutta ei käynissä ja lopettaa vilkumisen kun menee käyntiin niin silloin jotain paineita ainakin on eli toinen anturi eli tyhjäkäyntipaine anturi kertoo että homma toimii, yleensä tämä on se joka varoitelee enemmän koneen kunnosta. Se summeri yleensä pärähtää kun kaikki paineet putoo (edelleenki tieto dieselistä).

Tosin tarkista nyt mootorin öljyjä varmuuden vuoksi, eli että ei ole metalli hohtoset jos on niin sitten isompi ongelma tiedossa.