-Pastorin tölkit-

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja dmn » 15.05.2018 12:58

No eipä ollu hinnan kiroissa, perinteisesti nämä olleet jotain 150e hintaluokkaa, mutta valmistajiakin on ennen vanhaan ollut vissin vain löbro.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2477
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja Pastori » 15.05.2018 20:14

Niin kait, motonetissä se löprö oli yli 160 € kipale. Kuvista ja videoista päätellen ihanan helppoa (HEH) ja vaivatonta tuo nivelen vaihto. Pitänee siis ostaa jo valmiiksi asennussarja lidlistä.. Viimeksi oli yläpallukoita vaihtaessa niitten pulttien päät kuluneet pyöreäksi, innosta ihkuen siis odotan kyseistä operaatiota. Periaatteessa riittäisi leimalle tuo nivelen vaihto vain, pikku öljyvuotoa eivät varmana huomaa ja jakopään voi tehdä kyllä myöhemminkin. Tosin jos se vaikuttaa pakokaasuarvoihin tuo läpihönkivä öljändeerös niin sittenhän se on tehtävä turporemppa ensin.. Otetaan vastaan/ostetaan halpa ja ehjä turbo :D Oli tuolla ebayssä ne sisuskalut siipineen satasella, mutta jos lähempää löytys..

Tänään myös käyty haaskalla ottamassa kaupassa mukana tulleesta ylläri-varaosa autosta (ei ollut myynti ilmoituksessa mainintaa) tarpeellisia osia, esim ehjä liukkarin kahva, paisari ja kierros ehjiä vesiletkuja, etutilan kumimatto, ruiskupumppu yms. Oli ihan mukava ylläri kun ostotilanteen jälkeen ilmoitetaan että "niin joo ja mukaan tulee sitten vielä toinen tölkki" :D Tämä toiminut siis varaosa kiesinä ja elinluovuttajana kun orkkis jx yllättäen leiponut.. Kieltämättä ehkä mielessä tuo JX:n kestävyys ahistaa ja jos tosiaan on nurkissa aazia tai valmiiksi kasattua mtdi mosaa, saattaa sekin ajatus olla järkevä. Toki nuilla ajaa ja saattaa jopa kestääkkin, on parit euroopan reissut tullu heitettyä mutta takaraivossa aina pikku ahistus kun tietää mikä sillipurkki sitä tiiliskiveä liikuttaa..
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 858
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja AT5nok » 15.05.2018 23:15

Lue tuo, ennen kuin aloitat vetarijumpan. Se on ihan helppo homma, kun sen tekee "oikein", muutaman kerran kun harjoittelee, niin alkaa sujua ilman "yleiskorjaussarjaakin"


viewtopic.php?f=39&t=335
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja TT| » 16.05.2018 10:20

Sitten kun katkee vakaajan tanko irrottaessa, niin riipii koko laitoksen pois ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6241
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja Osku » 16.05.2018 10:22

Vakaajan tangon mutterit kannattaa suosiolla halkasta jos edellisestä irrotuksesta on yli vuosi. Niin ei katkea.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1137
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja Pastori » 16.05.2018 15:27

Veikkaan että edellisestä irroituksesta on vähintään vuosikymmen..Sinikassa kyllä vakaaja lähti ihan nätisti irti vaikka oli seisonut pihalla reilun kymppivuotta. Varataan siis runsaasti penetration öljyä, toho ja kartsa mallua. Jospa se sillä lähtis vaihtumaan. Onneksi on talli missä vaihtaa niin aika ei ole este. Pitänee vissiin nostaa nokka ilmaan ja testailla käsipelillä ensin kumpi puoli se siellä nakuttaa. Sinikassahan oli aikanaan oikean puolen ulomman etuvetarin pussi rikki, korvasin sen semmoisella liimattavalla kun alkoi ahistaa tuo irroitusjumppa. Hyvin se piti ainakin omat ajot rapiat 4000+km. Mutta nyt ei riitä pelkkä pussin vaihto..

EDIT: laitetaan vielä muillekin saman ongelman kanssa painiville. Jos on sellaista vikaa että lämpömittarin neula elää omaa elämäänsä (ees taas, ei osaa päättää) ja lämppäriltä ei tule kun kylmää ilmaa, tsekatkaa termari. Mulla oli ihan läpipaska ja ruutasi kiinnikkin olevana kaiken veden läpi. Nyt pelaa ja lämmöt normaalit, eli pikkusen keskiviivan yläpuolella :D Saattas olla ehkä järkevämpää vaihtaa se 80c termari kuin tuo 87, niin pysyy aisoissa.
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 858
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja Pastori » 17.05.2018 22:52

Kokeiltu nyt nokka ylyhäällä pyöritellä renkaita, kuskin puolelta kuluu vaimea plop plop plop, tosin vaikutti enemmän siltä kuin suojakumista se ääni olisi lähtenyt. Pitää vielä tutkia mistä tuo kirskuna kuuluu kun aivan eri äänet käynnissä ja sammuksissa.
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 858
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja AT5nok » 20.05.2018 00:40

Ota molemmat irti, vaikka nivelet olisivat ehjiä, ei puhdistus ja rasvan vaihto ole pahaksi.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja Osku » 20.05.2018 08:17

puhtaista nivelistä on helppo tarkistaa kuinka kuopalla ne kuula urat on. yleenaä jos vähänkään kuopalla kannattaa sisemmät vaihtaa koska edullisia mutta ulompien kohdalla ehkä ihan pieni kuluma menis syynistä läpi juuri tuon hinnana takia. tosin ei siinäkään paljon saa olla.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1137
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja AT5nok » 20.05.2018 21:59

Eipä ne ulkoniveletkään kauheita maksasa, jos vähän etsii ATK:n avulla ulkomailta.
Vaihtamalla nivelien paikat päikseen, muuttuu pyörimissuunta ja pikkasen kulunut nivel voi kestää vielä pitkään.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja Osku » 21.05.2018 07:21

voi olla että bitti avaruuta paremmin halitseva löytää ulompiakn halvalla. itse en löbro spidaneita ainakaan ole löytänyt alle 150 euron ulos eteen. sisäniveliä kyllä sitten hintaan 40-60 euroa samaa merkkiä. ostin kokeeks yhdn sarjan halpiksia mutta en ole vielä pistänyt kiinni mihinkään niitä joten en voi nyt sanoa kuinka huonoja tai hviä ovat.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1137
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja AT5nok » 21.05.2018 10:20

Roulex merkkisiä on ainakin saanut alle 50€/kpl Saksasta. Sellaiset laitoin omaan Dokaankin, mutta sillä nyt ei ole vielä pahemmin tullut ajeltua. Samaa niveltä on kuitenkin muutkin tilanneet ja asentaneet syncroihin ja käsittääkseni kenelläkään ei ole vielä hajonnut.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja Osku » 22.05.2018 08:13

ne halpikset tai just olla noi roulexit jotka itselläkin on käyttämättömänä hyllyssä en uskaltanut alh tölkkiin laittaa kun tehoa enemmän ja oli noita hyviä Löbroja vielä.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1137
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja Pastori » 10.06.2018 11:50

Huomenna pitäisi Roulexien olla perillä. Eipä tuo ihme että naksui ja paukkui. Vanha ulompi vetari oli sisältä (ja ulkoa) kuin täsmäpommituksen jäljiltä. Ilmeisesti vettä ja jotain hiekanpaskaa päässyt joskus rasvan sekaan möyrimään ja tulos oli silmiä hivelevän karmea. Omituista kyllä, vetarin irroitus sujui kuin tanssi, kun mikään pultti eikä mutteri once in a life vastustellut. Osasyynä saattoi olla se että joka ikinen alustan komponentti oli ja on haudattu usean senttimetrin paksuiseen hiekka ja mutakerrokseen. Muta ja savihan tunnetusti ei hengitä, joten myös hapen avulla tapahtuvaa korroosiota ei pahemmin osista löytynyt :) Pitänee varmuudeksi käydä mylläämässä auto jossain kurassa jahka saan sen kuntoon ettei ruoste pääse nyt riehumaan. Vakaajan tankokin lähti molemmilta puolilta huutamatta irti, wich is nice.

Niin ja turbohan tässä nyt on uusi kuten myös jakopääkin, kiitos Beretalle vielä kerran "midnight express" tölkkihelpistä :mrgreen: Nyt on jako kohdillaan ja käynnistyy kuin palmun alta eikä valuta öljyäkään :shock: :shock: :shock:

Pientä lämpiämistä havaittu parilla koeajolla, epäilen kuitenkin että vain ilmaa systeemissä kun uuden termarin laiton jälkeen nämä oireet ilmestyneet, pientä ilmaus-urakkaa ja eiköhän se siitä leimalle läpsis.

EDIT: mainitsin tuossa aiemmassa viestissä että kattotelineestä puuttuu se kanootti, ei puutu enään ;)
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 858
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja Pastori » 23.06.2018 19:42

Vetarijumppa suoritettu onnistuneesti, tosin sen uuden halpiksen kanssa sai vähän taistella kun oli hieman erilainen mitä kuvassa näytti. Mutta kaikesta selviää kun kyselee hulluna tyhmiä kysymyksiä ihmisiltä jotka osaa näitä juttuja :) Se "pieni ilmaus-urakka" muuttuikin sitten kokonaisvaltaiseksi kansiremontiksi, ilmasin koneen sen sata kertaa mutta lämmöt ei ruenneet laskemaan. Ilmeisesti sen rikkonaisen termostaatin ansiosta tuolla pystyi ajamaan niinkin kauan, ei nostanut paineita järjestelmään niin kovaksi. Nyt toimivalla termarilla letkut pullottaa ja paisari on halkeamispisteessä, hirveä paine järjestelmässä. Koneen kun löi lämpimäksi alkoi paisarissa tapahtua. Päätin sitten napsaista kannen irti ja katsoa. Vesikanavoissa ei ainakaan ollut mitään ulospäin näkyviä halkeamia, kuten ei myöskään kannen tiivisteessä, mutta kannessa oli joka ikisessä sylinterissä venttiilien välissä hiusmurtuma. Liekkö sitten kannen sisällä jossain lisää murtumia josta paine pääsee vuotamaan jäähdytysjärjestelmään..?

Ehjempi varakansi onneksi löytyi paikalliselta Tölkkitohtorilta, tosin siinä pitää ensin katkennut pinnapultti jotenkin taiteilla pois kolostaan. Paskojahan nuo JX:t on, ei siitä mihinkään pääse, mutta näillä mennään :)
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 858
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -Pastorin tölkit-

ViestiKirjoittaja Pastori » 05.08.2018 18:14

Eipä oo tullu tänne tarinoitua hetkeen, oikeastaan siitä syystä että kaikki aika mennyt tölkin ratissa :) Nyt yli 4tkm jo ajettu, ja ennen sitähän ei tarvinut kuin koko kansi vaihtaa, turbo ja puoli moottoria. Kansihan oli siis ihan paskana, hiushalkeamia joka paikassa ja puhaltanut läpi tiivisteestä 3 ja 4:n välillä. Onneksi paikallisesta tölkkimarketista löytyi niin kansi kuin osaava säätäjä jolla kone saatiin iskuun. Ei ole tullut vielä vastaan näin "tiukkaa" jx:ää joka lähtee laakista käyntiin ja ei vuoda eikä savuta. Bussfestin 1300km rupeama meni alta litralla öljyä, mikä on hyvinkin suotava kulutus. Ei passaa liikaa kehua kuitenkaan, kohta se pamahtaa johonkin tien varteen. Alla on nyt orkkis 16" vanteet 205/75 nakeilla, ja auttoi kyllä maantieajossa niin korotuksen kuin kierrosten puolesta.
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 858
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Edellinen

Paluu Projektit - Projects

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa