-Pastorin tölkit-

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja dmn »

"kromilista" ikkunatiivisteeseen: http://www.volkswagen-classic-parts.de/ ... vw-t3.html

Ja lista kannattaa laittaa paikalleen ennen asennusta. Itse en saanut homma ainakaan toisin päin tehtyä (lue: jäi asentamatta).
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Osku »

Joo noin juuri, eli tiiviste cromilistoineen päivineen ruudun ympäri ja naru uraan 1,5-2 kierrosta alareunasta paikaleen ja narulla varovasti vetäen ja hieman ruuvarilla auttaen, tiskiaineella voi hieman voidella jos nihkeä. Tämä on kahden miehen homma, toinen painaa ruutua alas urassa ja varovasti sisäänpäin siitä kohdasta missä narua vedetään ja toinen vetelee narua ja keventelee tarvittaessa ruuvarilla/koukulla. Menee yleensä muutamassa minuutissa paikalleen.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo, otamme akkunat irti, varmaan ekan kanssa palaa käämit mutta eiköhän se siitä ala sitten taittumaan, kävinkin jo tien toisella puolella Modonedissä kattelemassa tommosta irrotussarjaa, millä vois vaivattomasti sisustaakin purkaa :) Tänään kävin neljä tuntia repimässä niitä tarroja irti, lähtee ne kuumailmalla, mutta se liimapinta jää siihen maaliin, pitänee jonkin sortin kemikaalia kokeilla niihin. Merkkasin X:llä mitä on irrotettu ja osissa kommentteja. Kiitoksia edelleen hyvistä vinkeistä :)

X Maski
X Puskurit (takapuskuri on, etupuskuri ei lähde koska karjapuskuri edessä ja se ei suostu irtoamaan)
X Takalamput
X Etulamput
X reunanauhat (liimamäskit vielä pois)
Ikkunat
X ilma ritilät taka nurkista
Poltoaine korkki kauluksineen (ruuvin kierteet menny paskaksi..)
Oven kahvat
taka luukun lukko
X Peilit
X Roiskeläpät
X Antenni (tästä joku tappi vielä irroittamatta, pitää vissiin jostain kojelaudan alta repiä..)
Pissapojan suuttimet (miten nämä lähtee irti?)
X Rekisteri kilvet jos ei puskureissa
X Pyyhkiänvarret ja holkit (varret on irti mutta holkit pitää vissiin kojelaudan takaa irrottaa?)

PS. tuo linkki ei aukia.

edit. akkunatiivisteet tuntuivat olevan kivan pehmeitä, kuten myös muutkin. Ainoastaan etuovien tiivisteet ovat totallisen rikki.
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Akkunat on ny revitty takalasia ja etuovia myöten irti. Vaan etulasithan saakin näppärästi veivattua piiloon niin niitä ei tartte ottaakkaan. Kyllä oli iso apu niistä Motonetin verhoilukaluista, ostin vielä imukupin koska ei apukäsiä ollut saatavilla. Hyvin onnistu itekseen. Muut akkunan aluset oli täysin terveet, paitsi tuulilasin alareuna joka oli ihan hirveässä kuosissa..Noh se pitää rälläköiä/puhaltaa ja kattoo sitte mitä jää jälelle vai jääkö mitään. Muutamaa raksia vaille purku valamis, sittepä se hinkaus alkaa.

Nuo "brokeback mountain" tarrat on kyllä yllättävän lujassa, ainakin kuskin puolelta. Tarra kyllä lähtee mutta se liimapintamöhnä jää. Se pitänee jollain laikalla tai kemikaalilla saada poikkeen.. :oops:
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Vaan etulasithan saakin näppärästi veivattua piiloon niin niitä ei tartte ottaakkaan.
Irroita nekin. Siinä vaiheessa harmittaa kun veivaa akkunan ylös ja toteaa että lasin pinnassa on kiva maalisumu joka ei lähde kuin maalinpoistoaineella tai siklillä...
Tarra kyllä lähtee mutta se liimapintamöhnä jää. Se pitänee jollain laikalla tai kemikaalilla saada poikkeen..
Liimajäämiin kannattaa kokeilla porakoneeseen laitettavaa ns. "toffeelaikkaa" ja quick/bräkleeniä, tinneriä tms.
Pissapojan suuttimet (miten nämä lähtee irti?)
Näihinkin pääsee parheiten käsiksi kun kojelauta on irti. Väkäset puristetaan kasaan ja suutin vedetään pois.

Kuva

Jos irroitat kojelaudan suosittelen (kuten varmaan moni muukin Tölkin omistaja) samalla kertaa vaihtamaan lämppärin kennon, lämppärin puhaltimen sekä huoltamaan ja rasvaamaan lasinpyyhkijän mekanismit.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Olisiko kennoja halvalla tarjolla jossain? Puhallin tuntuu toimivan moitteettomasti. Miten muuten tuo keskipenkki, pitäisikö vain liukua pois paikaltaan kun ruuvit on otettu irti vai onko siinä joku salainen irroitusmekanismi? Kun ei liikahdakkaan..
Hulluna tölökkeihin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Osku »

Keski penkki lähtee vetämällä kun ruuvit kiskoista irotettu, itsellä olut vain yksi ruuvi yleensä paikalla koska voi sitten tarvittaessa nykiä nopeasti pois.
Puhallin mootori on se joka yleensä hajoaa ja siinä mielessä järkevä nyt vaihtaa, kojelauta on helppo irottaa (ainoa ongelma on ne lukitus ruuvit ratti akselissa jos vielä orkkikset) niin ja lämppärin vivut ja valo taulu on ne joissa pitää oikeasi olla varovainen ne hajoo. Koukulla lämppärin vivun varteen kiinni ja veto toimii jos sopiva koikku löytyy. sen valotaulun saa irti auttamalla niitä natsoja takapuolelta. Puhallin kotelon kanssa saa sitten hetken äheltää on muistaakseni liimattu. Kun olet saanut auki niin sitten vaan flekti vaihtoon ja sikaflexillä takas kasaan. Kennoja ei ole mulla mennyt ja en ole vaihtanut.
Liima jäämät lähtee tinnerillä ikkunasta tosi vikkelään.
Ne pissapojan suuttimet voi myös nitkuttaa ja pyöritellä irti ne tulee säänöstään korin ulkopuolelle mutta josku menee kynnet kun nitkuttaa. Tosin kun letku tulee reijästä niin ne suutimet on helppo vaihtaa jos kynnet meni, voi myös vetää kiinni butyylillä jos ei halua vaihtaa. Kumi lätkä ja papukaijat esim toimii tähän.
Kumi lätkällä suojaat että papukaijat ei tee jälkiä suuttimeen. Tosin komppaan että jos kojelaudan irottaa niin lähtee helpomalla ja varmasti ehjänä, varsinkin sinun tapauksessa kun pitää fixailla tulilasin alareunaa niin sitten vaan kojelauta irti niin fixailukin on helpompaa.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Niinkuin ameriikkalaiset ystävät ruukaa sanoa "If it ain't broken, don'f fix it!" ;) Tällä hetkellä ei oo varaa ostaa mitään ylimäärästä, ja aika heleppo tuo kojetaulu oli ottaa irti (verrokkina mun Datsunin kojetaulu on noin 200x vittumaisempi irrottaa). Pitää se lämppäri siirtä ottaa siks aikaa poies että saan nuo pissapojat ja pyyhkijän tumpit irti. Karmea johtohelvetti paljastui kojetaulun alta, mitä lie viritelmiä..Ja vänkärin jalkotilasta pitää yks reikä paikata.. :'( Pitää koittaa olla löytämättä enempää reikiä..
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tänään tuli viis tuntia tallilla pööpöiltyä, ilmeisesti tuo synkron takapuskuri on jollain taikavoimalla (ruosteella) kiinni koska ei liiku mihinkään vaikka irrotin ne neljä 19mm pulttia.. Myös se takapenkki on vissiin liimattu lattiaan koska ei lähde millään. Lisää reikiä löytyy sitä mukaa mitä autoa käypi läpi, hiukkasen masentaa kun ei ole vieläkään niitä peltisepän skillejä. Jos joku haluaa tulla talkooavuksi niin tarjoan kaljat

Ps. miten tuon sähköpeilin saa järkevästi irti, se johtoliitin ei mahdu mitenkään tuosta oven läpi..?
Liitteet
20160516_161844.jpg
20160516_161844.jpg (1.78 MiB) Katsottu 8574 kertaa
20160513_163147.jpg
20160513_163147.jpg (2.35 MiB) Katsottu 8574 kertaa
Hulluna tölökkeihin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Osku »

Itsellä ei sähkö peilejä mutta suurin osa sähkö liittimistä on purettavissa niin että pienellä ruuvarilla tai piikillä tyrkki kynnet alas niistä metalli liitimistä jolloin ne voi vetää irti siitä muovi kuoresta ja sitten mahtuu läpi, tosin jos homma on tehtävissä helpomin niin joku jolla sähkö peilit voi ehkä valasta. Jos purat liittimen kirjaa järjestys ylös koska ne voi todenäköisesti tyrkkiä ihan mihin järjestykseen haluaa takasin sinne liitimeen ja vain yhdessä se toimii.
Se mitä liitimessä näkyy yleensä on pieni neliön muotoinen kolo jollain puolella metalli insertiiä törkkäse siitä kolon kokoisella esineellä ja vedä johdosta kevyesti niin johto lähtee irti. Jos johto ei tule kevyellä vedolla ulos painat väärästä kohtaa. Painetta pitää saada metalli liitintä päin koska kynsi on tehty samasta metalli osasta ja painaa muovi olaketta vasten. Kun kasaat liitimen takaisin tarkistat vain että olake kynsi on järkevässä kulmassa ja voi tarttua olakeeseen rungossa ja että et ole murjonut sitä irottaessa löysäksi niin että sopii vasta liitimeen. Jos muoto ei ole hyvä korjaa taivutelemalla oikeaan muotoon takaisin. Jos metalli hajoaa tai irtoa niitä saa ostettua irallaan, tosin ei ole yhtä osoitetta tietääkseni josta sais kaikkien liitin valmistajien kilkkeitä joten joudut olemaan yhteydessä johonkin seuraavista todennäköisesti eli:
Wurth
Bosch huolto
Merkkihuolto esim. VAG mutta liitimet ovat usein esim bosch tai wurth joten kilpaileviltakin merkiltäkin voi kysyä.
Motonet
Biltema
Huomaa että samoja metalli liittimiä löytyy sekä kynnellä että ilman ja vain kynnellinen sopii liitimiin.
Lisäksi suosittelen hommaaman sellaiset liitin pihdit joilla ammatti liitimiä asenetaan eli siis kuorettomia liittimiä. Se ero on näkyy alla olevasta linkistä.
n
http://forums.offipalsta.com/showthread ... 11&page=13

Ja se puristajan muoto mikä on suurenoksessa on hyvä muoto se mikä on ensimmäisessä kuvassa on huono malli.
Aikasemmin noita koloja oli vain ammatilais pihdeissä mutta nykyään löytyy jo monen halpisvalmistankin pihdistä, mutta ei todellakaan kaikista.
Viimeksi muokannut Osku, 17.05.2016 11:04. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja dmn »

Pastori kirjoitti:Tänään tuli viis tuntia tallilla pööpöiltyä, ilmeisesti tuo synkron takapuskuri on jollain taikavoimalla (ruosteella) kiinni koska ei liiku mihinkään vaikka irrotin ne neljä 19mm pulttia..
Jos se koukku/takapuskuri on westfalia, niin siellä on 6x pultteja.
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Osku »

Joskus liittimet vaati kahden kynnen yhtäaikaista painamista ja sitäkin voi improta parilla piikillä tai ostaa työkalun kuten linkissä alla
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?f=6&t=210925
Tosin valtaosa liitimistä on yhdellä kynellä jopa tuon malliset liitimet jotka yllä olevassa linkissä.
Yleis periaate näkyy tässä videossa suurin osa aukeaa näin.
https://www.youtube.com/watch?v=T4rTy8uwbag
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jotain pientä näpertelyä saatu aikaan, esim ensimmäiset ruostepaikat leikelty irti ja pikkusen ruettu paikkapaloja mallaileen. Saa nähä mitä tulee kun ei ole ennen peltiseppähommia tullu tehtyä.. Onneksi ei ole 15x15cm isompaa palasta mitä tarttis uusia. Kattotällinki on nyt otettu irti ja varmaan se jatkossa tulee pysymäänkin irti. Jotain pienempää telinettä kiinostaisi laitella, helvettiäkö sitä tommosella 3x kanootin vetävällä telineellä kun ei niitä kajakkejakaan ole. Varmaan tulee myyntiin jossain vaiheessa, kuten myös se sivuteltta.


Edit

Tämä on vissiin se liukuoven alempi kisko?
http://www.justkampers.com/sliding-door ... -1992.html
Hulluna tölökkeihin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Osku »

Jos rupeat itse hitsailemaan ensimäistä kertaa niin muista ennen kaikkea poistaa maali ja ruoste hitsattavan alueen saumoista muutaman cm matkalta, piste hiekka puhallin tai muju laikka on tähän oikea työkalu, tee itsellesi hyvä maa kohta johonkin koriin puhdistamalla metalli esiin hyvän kontaksit aikaan saamioseksi. Heppaa pala kiinni pienillä pisteillä ja vedä vasta sitten saumaa. Muista varata itsellesi vesiletku viereen ja poistaa verhoilu ja poltoaine putket hitsattavan kohdan takaa/vierestä. Massat syttyy sitten säänöstään palamaan ja kiehuu valuvana hitsattavaan kohtaan jos lian lähellä eli varaudu tähän poistamalla massoja kohteen ylä puolelta hieman enemmän jos syttyy massat kokeile ensin sammuttaa puhaltamalla tai hanskalla CO2 sammutinkin toimii vesi on vara toimenpide ja käytetään jos muu ei auta, jos suihkutat vettä alueelle se vaikeuttaa hitsaamista ja ruostuttaa puhdistettuja metalli pintoja, tosin jos jo hetken hitsannut niin se kyllä haihtuu aika rivakasti myös.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

On tämä saatana työmaa, tarroja on puhaltimella ja lastalla sen 10 tuntia hinkattu ja vielä yli puolet repimättä irti. Pitänee keksiä joku tehokkaampi keino :lol: Toffeelaikka osoittautui erittäin päteväksi, joskin hitaaksi keinoksi irroittaa ne liimajämät. Maalipinta muuttui liimojen alta lähestulkoon uutta vastaavaksi kun sillä kumilla surrasi menemään. Kyllä kiroan alimpaan koloon sen joka keksi laittaa nuo brokeback mountain tarrat.
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Heppaa pala kiinni pienillä pisteillä ja vedä vasta sitten saumaa.
Pintapeltejä hitsaillessa "saumaa" ei varsinaisesti kannata edes yrittää tehdä vaan hitsata se pisteillä (esimerkkikuvissa 86c Polon helmapellin korjausta):
Palanen kiinni pisteillä (hitsattavien peltien välissä olisi hyvä olla 1mm rako)...

Kuva

Tämän jälkeen hitsailee pisteiden välit umpeen... samanlaisilla pisteillä. :) Pari kolme "täppää" ja jäähdytys paineilmalla.
Hidasta.. ? On kyllä, mutta pikkuhiljaa sauma on hitsattu umpeen ja ainakin yritetty välttää peltien vetelyä.
Tämän jälkeen hiotaan sauma matalammaksi tavallisella hiomalaikalla ja viimeistellään lamellilaikalla, tai sitten hiotaan kokonaan lamellilaikalla.
Hionnan perään jälki on tämännäköistä (vasemmassa kuvassa näkyy vielä hieman pisteillä täytettyä saumaa):

Kuva Kuva
Pastori kirjoitti:Saa nähä mitä tulee kun ei ole ennen peltiseppähommia tullu tehtyä..
Täälläkin ollaan todella kaukana korikorjaajan taidoista, mutta pikkuhiljaa harjoitellen tällainen harrastelijan tumpelokin on saanut aikaan kuvissa näkyvää jälkeä.
Painotankin että edellä esitetty peltien korjaus tapa ei ole välttämättä se ainoa ja oikea! Tapoja on niin monta kun on tekijöitäkin.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Joker »

No jos et sinä painota niin minä sitten ;) edellä oleva tapa on ainoa oikea tapa vasta-alkajan hitsata pintapellit oikein. Helpompi tapa on hitsata limiin, mutta se siitä. Aikaa ja malttia. Yksi paneli, muutaman illan hitsailu = normaali.

Edit, pari kylkeä sössinyt vetelemällä... ja älkää sitten haaveilko vasartamisesta jne ensi kerralla... en minäkään vieläkään...
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Osku »

Vielä sellanen juttu että lamelli laikat on hyviä nurkissa ja urissa mutta suoralla pellillä käyttäisin fiiberilaikkaa on tosi nopea ja tekee sileetä jälkeä eimuuta kun karkeus 60 fiiberi paperi kiini ja menoks.
En lähtisi päälekkäin hitsailemaan peltejä koska siinä rakennetaan mätä paikkoja tulevaisuudelle, tosin kaikki on kiinni siitä miten kauan aikoo auton pitää.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja dmn »

Toisaalta ei tuo limittäin liittäminen nyt suuri synti (omasta mielestä) ole, kun muistaa takapuolelta suojata kotelosuojalla. Ja vaikka tinata vielä kauttaalta ulkopuolelta jos ei jaksa 100% saumaa vetää, ja tuo tinahan imaisee itsensä kapillaarisesti kivasti limisauman väliin. Ja helpottaa kummasti epämääräisten oloisten korjauspalojen hitsaamista, ei se sentin railonkaan täyttö hitsaamalla kivaa ole :-)
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Itselleen kun tekee, niin tekee niin kuin osaa. Vain tekemällä oppii...
Vastaa Viestiin