-Pastorin tölkit-

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Peksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 27.02.2013 12:09

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Navat 3 ja 4 :D
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Aah, lukihärö, noh äkkiäkös tuon testaa uusiksi. Putsasin IMM:n sisältä, jonninverran hiilipölyä oli mutta ei dramattisesti. Bensapumppu lähti releenvaihdolla takaisin messiin, mutta Lasse ei vieläkään halua käynnistyä, hörähtelee ja lupailee muttei ala.
Hulluna tölökkeihin.
Peksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 27.02.2013 12:09

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Tarkista että ilmamittarin piuha tuli takaisin paikalleen?

Edit. Ja imuletku moottorin ja mittarin välissä on paikallaan.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja dmn »

ja ne bensan paineet :-)
< 15kWh/100km
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ne bensanpaineet onki vielä tarkistamatta, muut tsekattu
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ei tarvinu pensanpaineita tsekata. Ilmeisesti kombinaatio paska-puola/paskaapensaa oli syypäänä. Puola aiheutti siis sen sammumisen ja paska löpö sen ettei vaihdonkaan jälkeen lähteny käymään. Noh nakkasin vittuillessani parikeet litraa lisää (sen noin 30 litran lisäksi mitä oli jo tankattu ja ajettu) uutta ysikasia ja kas kummaa se läks käymään. Pitää varmaan tyhjätä koko tankki jos siellä jotain proppua on pohjassa. Lisäilmaventtiili ei pelaa, se on testattu myös. Nyt sitten alakaa armoton hinkkaus ja pitäisi vissiin jossain välissä opetella hitsaamaankin... :cry: :cry:
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nyt olis tarvetta löytää liukuoven ylempi rulla jostakin ja jotain korjauspalan poikasta liukuoven alas eteen, siinä missä on ollut se astinlaudan muovilärpäke
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

VWaraosanrot helpottavat etsimistä. Veikkaan että esim eBayn kautta voisi löytyä, jos ei varaosaliikkeistä löydy.
Joku noista oli muistaakseni saatavana mittojen mukaan ihan laakeriliikkeistäkin.

34 251843425A
32 251843423A
17 251843361B
30 251843419

Kuva
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja dmn »

Laakerirullat varmaan on ihan normimitoituksella joten löytynee motonet / laakerikauppa tai jopa lähin skateboard -myymälä!
< 15kWh/100km
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo sainkin Heebolta yhen mallikappaleen lainaan, haen niitä usiamman kun motonettikin on tossa hurjan 200m päässä :D Nyt on "Lasse" ajettu talliin odottamaan viimmestä voitelua, eli hirviää hinkkausta ja värkkäystä. Kiitokset Heebolle hitsaushommista ja lisäilmaventtiilin elvyttämisestä. Nyt on tyhjäkäyntikin olemassa! Pari paikkaa pitäs vielä tehä ja pelleiltään se alakas olemaan sitte siinä. Tuo pinnan hionta onnistuu mutta ei ole kokemusta oikeen että miten sen kitin kanssa toimitaan, että tuusataanko sitä lähes joka paikkaan vai ainoastaan niihin kohtiin mistä röpölää poistetaan.. Ja onko iso homma/vaiva irrotella noita akkunoita vai kannattasko jättää vaan paikalleen..?
Hulluna tölökkeihin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ota ikkunat irti jos maalata aiot, ikkuna tiivisteiden alla muhii usein ruoste. Irtoaa ehjänä ja ilman ongelmia seuraavalla tavalla.:
ota kaikki ruuvarit mitä sulta löytyy (okei siis joku 8 riittää) aloita auton sisältä ja nosta tiivisteen helma ylös tuikka ruuvimeisseli tiivisteen ja korin väliin ja jätä sitten mene 15cm eteen päin ja ja toista homma toisella meiselillä. Tee tätä kunnes ruuvarit alkaa loppumaan. viimeisellä ruuvarilla tyrki tiivisteen reunaa toiselle puolelle pelti kanttia ja vapauta itselessi näin ruuvareita, ja voit jatkaa hommaa. kun olet saanut huulen irti kolmelta sivulta, ikkuna irtoaa ja tätä irottaessa tarvitset joko kaverin tai ikkuna imukupin että ei putoa maahan. Varoituksen sana älä lähde vääntämään ikkunaa ennenkuin se tiiviste on oikeasti irti kolmelta sivulat ja silloinkin tarkaile mikä pitää kiinni että et väännä ruutua ja hajota. välillä voi joutua ulko puolelta hieman ruuvarilla nostelemaanhelmoja irti jos sinne on laitettuu massoja tai tiivari on vulcanoitunut kiinni. Hommaan menee noin 10 minuttia per ruutu.

Sitten mikä on tärkeintä maalauksessa on ruosteen poisto ja se ei onnistu pelkällä hiekkapaperilla. Se pitää joko puhaltaa tai hapottaa pois.

Moni haukku piste hiekka puhaltimia mutta oikein käytettynä ne on loistavia vehkeitä. Piste hiekkapuhaltimen hyvä puoli on että sillä saa esim pystysaumat tai ikkunan karmin reiät puhalettua hyvin ilman että venyttää peltiä koko kyljen mitalta. Piste hiekka puhaltimessa ei kannata myöskään käyttää hiekkaa vaan lasia tai alumini oxidia. Lisäksi pouhaltimet ovat hyvin herkkiä pussissa olevalle ainen määrälle ja niitä joutuu josku hieman kalistamaan että ei mene tukkoon. Mutta ei sillä kannata yritää isoja ruoste alueita puhalella koska siinä menee ikä ja terveys. Jos isompia ruoste alueita niin sillon oikea sooda puhallus on oikea ratkasu.
Happoja kannattaa käyttä kahta sorttia kotikäytössä eli sitruunaa saa agri marketista, tälläpoistetaan ruostetta, vaati kappaleen upottamisen siihen tai märän rätin jättämisen ruoste kohdan päälle ja prosessi vaatii aikaa päivän tai useamman. Joka päivä kannataa kapaleen ruoste kohta harjata tiski harjalla niin irtoruosteet lähtee ja happo pääse syvemälle. Tämä on hellävarenen tapa irrottaa ruostetta eikä voi muuta kun suositella silloin kun kappaleen sa upotettua siihen, rätti menetelmää en käytä koska on puhallus kamat. Kun ruoste on pois vesipesu on pakko suorittaa koska sitruunahappo on kuin kokakolaa eli jättää tahmean pinnan jos ei pese pois. Koska tehdään vesi pesu pelille päästään seuraavaan happoon eli Fosfori happoon (saa esim. motonetista tai apteekista). Tämä on se kama mitä kaikissa ruosteen munto aineissa on. Se muuttaa veden kanssa sekoitettuna ruosteen mustan väriseksi ja estää jatko ruostumisen. Jos ruostetta on paljon se ei ntunkeudu sen läpi joten sitä ennen on poistettava suuremmat määrät.
Fosfori happoa kannattaa aina käyttää kun on paikka josta ei kaikkea ruostetta saa pois esim. pysty saumat.
Ruostetta voi myös ottaa pois sellasella mustalla muju laikalla se on hiovista menetelmistä ainoa joka edes jotenkin poistaa ruosteen. Tämän jälkeen on ehdotomasti hapotettava fosfori hapolla, koska niin huono toi hioma menetelma vaan on.
Vasta kun tämä kaikki on tehty voit pohja maalata ruoste kohdat ja alkaa kitata niitä sen jälkeen.
Ruoste ja hitsaus kohdat joille voit jättää massat voi käsitellä kevyemmin eli hioa pinta ruosteen poistamiseksi sen jälkeen fosfori happoa jossain muodossa ohut suihkutus kotelomassaa ja paksu massa pintaan.
Viimeksi muokannut Osku, 06.05.2016 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OPT316
AktiVWisti
Viestit: 91
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja OPT316 »

Tuohon ikkunoiden tiivisteiden sisäpuolen huulen nostamiseen käytin itse sopivaa määrää pakkeli-lastoja. Niissä on se hyvä puoli että ovat ohuita ja leveitä eikä edes maksa paljoa jos niitä ei ole jo valmiina.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

ota kaikki ruuvarit mitä sulta löytyy
Jos tiivisteet vaikuttavat pehmeiltä ja notkeilta, verhoilu- / listakiinnikkeiden irroitussarjan on havaitytu myös ihan toimivaksi tiivisteellisiä ikkunoita irroittaessa.
Eivät tee jälkiä tiivisteisiin kuten ruuvimeisseli saattaa tehdä.

Kuva
Moni haukku piste hiekka puhaltimia mutta oikein käytettynä ne on loistavia vehkeitä.
Samaa mieltä. Itselläkin on hiekkapuhalluskamat, mutta pienet puhallukset tulee tehtyä pistepuhaltimella sen helppouden takia:
Aikaa kamojen levittelyyn ei kulu kuin murto-osa ja suojaamisen tarve on paljon vähäisempi.
Ruostunut kohta kannattaa hioa pellille tuollaisella ruosteen irroituslaikalla, sen jälkeen puhaltaa syvemmälle edennyt ruoste pistepuhaltimella.
Sen jälkeen hapotuksia oman maun mukaan.

Kuva
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Osku »

Toi on just se mujulaikka josta puhuin. Noita saa myös mallia sopii laikkaan eikä porakoneeseen. Laikka mallissa se on kiinnitetty sellaseen tukilevyyn.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Vielä niksivinkki pistehiekkapuhaltimelle:

Puhaltimen "kumisuuttimien" pinta-ala on toisinaan liian iso puhallettavalle kohteelle.
Puhallettavan kohdan voi rajata pienemmäksi kun tekee reikämeistillä sopivan kokoisen reiän parin millin kumimattoon ja puhaltaa sen läpi.

Kuva
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Osku »

Jep tota on tullut harrastettua toimii.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja dmn »

Täälläpäin tuo ainakin tunnetaan osuvasti nimellä neekerintukka-laikka! Sitruunahappo on kyllä tehokasta ainetta, mutta omien kokemusten perusteella reaktioaika pitenee huomattavasti kun lämpötila laskee alle 20c. Näitä voisi ilmeisesti sekoitella myös liisteriin, jolloin saisi hankalat pystykohteet käsiteltyä, en ole kokeillut..

Ja kun aikaa käyttää tuntikaupalla noiden pystysaumojen hiomiseen, niin kannattaa muistaa kotelosuojalla "sulkea" se sisäpuolen sauma, sieltä kun se kosteus on kuitenkin vanhemmiten hiipiäkseen...
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ja sitten kun rupeat maalailemaan käytä kunnon kakskomponenti autmaaleja niin pohjamaaleiksi kun pintamaaleiks. Älä pilaa vehjettä esim. miranolilla joka tekee maalin hiomisen myöhemmin tosi hankalaksi, myös liukkarit liuottaa noita 1k maaleja joten ne ei toimi pitkässä juoksussa kovin hyvin. Mitä tuli kittaukseen niin niilä mä oikasen isommat röpöt pikku röpöt menee pohjamaaleilla tai hiontamaaleilla.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Noniin, vinkkejä tuli urakalla, kiitos! Mitä nyt olen noita ikkunatiivisteitä nostellut niin ihan ehjää peltiä siellä on ollut, onko järkeä maalata akkunat paikallaan? Jostain täytys myös löytää noita tiivisteissä meneviä listoja, kun nuo vanhat on niin haperoitunut pilalle.. Liukuovi on kokenut eniten kovia, etualareuna menee kokonaan uusiksi, ehkä koko alaosa. Heebo se paikkaski jo ison osan noista ruosteista, vielä pari paikkaa pitäs hitsauttaa.
Hulluna tölökkeihin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ei ole järkeä maalata akkunat paikallaan, lopputulos on huonompi ja koska maalamiseen menee niin paljon jo materiaalikustannuksia puhumattakaan vaivasta niin tuo on väärä paikka säästää. Mutta ei mikään estä sitä, eli jos et halua irrottaa niin voi ne teipatakkin, itse en näin toimisi. On halvempaa tehdä keralla oikein kun monta kertaa melkein oikein. Ne tiivisteet ja kromilistat jää irottaessa ruutuihin eli ne saa yleensä yhtä hyvin/huonosti takasin paikalleen. Tosin kannattaa nyt vaihtaa asialliset tiivisteet mielummin kuin sitten taas irrotella ja narmuttaa uutta maalattua pintaa irottamalla ruudut lastoilla tai ruuvvareilla.

Ota irti seuraavat asiat:
Maski
Puskurit
Takalamput
reunanauhat
Ikkunat
ilma ritilät taka nurkista
Poltoaine korkki kauluksineen
Oven kahvat
taka luukun lukko
Peilit
Roiskeläpät
Antenni
Pissapojan suuttimet
Rekisteri kilvet jos ei puskureissa
Pyyhkiänvarret ja holkit
Jos on muita esim. camper läpivientejä niin ne myös hyvä irrottaa.

Tolla listalla tulee asiallinen. Täydellinen tulee kun myös kaikki puretaan osiksi mutta tölkissä on esim liukuovissa niitä liima tiivareita joten homma hankaloituu kun ne joutuu uusimaan niin vetäsin käyttiksessä rajan noihin yllä mainittuihin. Etuoven ympärylset teippaisin ja maalaisin samaten kuin sivuovensisäaukon alareunan ja takaluukunaukon alareunan.

Jos rupeat säästelemään vaivassa maalaa vain alaosa ja myllytä yläosa. Silloin jää ikkunat paikalleen, tämä edellyttää tietenkin että ongelma kohdat on alaosassa.
Koska jos nyt teippailet niitä niin siinä teippailussa menee melkein sama aika kun irrotamisessa ja kumminkin maalia on hieman tiivareilla ja muilla osilla ja se antaa tosi halvan ulkonäön.
Viimeksi muokannut Osku, 10.05.2016 10:36. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Vastaa Viestiin