-Pastorin tölkit-

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja Pastori » 17.09.2017 21:58

Joo, olet Osku oikeassa. Syypäänä sahailuun on joko ennakonsäätö tai ilma polttoaineessa, epäilen itse sitä ilmaa ainakin nyt koska ensin käynnistäessä saa sahata kauan, kun sammuttaa ja käynnistää heti uudestaan, ei tartte sahata. Jos antaa hetken olla, taas sahataan. Myöskin kylmänä käyttäytyi nyt tämän päivän koeajolla oudosti, tehot ikäänkuin katosivat, ei vastannut kaasuun vaikka miten petaalia poletti, niinkuin ei olisi saanut polttoainetta. Sitten kun sammutti niin pienen sahailun jälkeen taas iloisesti käyntiin ja homma jatkui. Teki tuota noin neljä kertaa, kun kone lämpesi, ei enään tehnyt uudestaan. Voihan se olla että ne vanhat naftat on niin paskaa jo siellä tankissa että sekin syypäänä. Nyt pitäisi se eniten ahistava juttu, eli jakopää tehdä..
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 839
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja Osku » 17.09.2017 22:37

Hyvät merkit niin remmin kuin pyöriin remmin merkit voi kopioida uuteen remmiin, niin kyllä se siitä. Se on yleensä nopeampaa ja helpompaa kuin virallinen eli vauhtipyörän merki eli tdc0 ruiskupumpun tappi ja nokkaakselin lukitus. Se ei tarkoita etteikö niitäkin kannattaisi laittaa kohdalleen mutta tulee varma olo kun useampi viite osoittaa että kaikki on menossa oikein. Hyvä on myös samassa yhteydessä pumpun ajoitus mutta tämäkin on vapaaehtoista.
Ja laittaisin joka tapauksessa uudet letkut ja klemmarit kun se on kumminkin hyvä tehdä kymmenenvuoden välein ja on hyvin mahdollista että sitä ei ole thety koko n. Kolmenkymmenen olemassaolo vuoden aikana.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1032
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja Heebo » 18.09.2017 18:32

Miten käy jos nokkakeppi on edellisellä asentajalla jäänyt vähän sinnepäin ja laitetaan tussimerkeillä jakopää "kohdilleen"... no sehän on päin vittua taas 90 tuhatta.

Tussimerkit on siinä vaiheessa ihan ok. kun on 100-varma, että se on edellisellä kerralla tehty oikein. Minä oon laittanu aina ns. pitkänkaavan mukaan eli kopassut nokkapyörän löyhälle ja lukinnu kepukan vastapäästä.
-90 Caravelle C Syncro e-TDI
-90 Multivan Syncro 1.6 TD
Avatar
Heebo
AktiVWisti
 
Viestit: 378
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja Osku » 18.09.2017 19:12

Kuten sanoin kannattaa tehdä molemmat jos ne antaa saman tuloksen kaikki on jees jos ei niin sitten kannattaa alkaa ihmetteleen. Koska jos laittaa tussi merkit niin remmiin kuin pyöriin niin jos edelisellä oli kamat oikein niin ei tarvii tehdä sitä toista kierrosta kun huomaa että kamat liikku kun veti kiristimen kireelle. Eli ei kannata luottaa toisten merkeihin ja kannattaa katsoa että kamat on kohdallaan. Mutta varsinkin kokematon yleensä saa sen mene hampaalla pieleen kun vetää ne merkit kohdalleen ja remmi on vähän löysä sitten kiristä ja homma siirtyy. Merkeillä jos oli oikein niin löytyy heti. Varmistaa sitten nokalevyllä nokka akselin, vauhtipyörän merkeistä ja pumpun tapilla.
Viimeksi muokannut Osku päivämäärä 18.09.2017 19:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1032
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja Osku » 18.09.2017 19:51

Niin ja kannattaa samassa sysyssä pistää se ajoituskin heittokelolla. Voi lattaa pumpuun kin merkit niin tietää missä oli niin näkee paljonko oma mittaus poikkesi edelisen tekiän arvoista.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1032
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja Pastori » 19.09.2017 08:06

Jos pitää heittokellohommiin mennä, ulkoistan homman. En sitä tiedettä taida enkä omista moista käkätintä. Ruukattiinko näissä vaihtaa se nokkapyörän pultti myös vai oliko se kampiakselin?
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 839
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja Osku » 19.09.2017 08:22

Sen ajoituksen heittokellolla voi teettää erikseen ja silloin kun tekee kaiken muun itse ja saa auton käyntiin voi ajaa sen tekijälle ja saa sen kyllä paljon halvemalla. Ja jos autossa ei ole ollut mitään ongelmia niin ei sitä tarvitse tehdä, mutta sulla kumminkin tais jotain olla.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1032
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja dmn » 19.09.2017 08:30

Kampiakselin hihnapyörä ja pultti kannattaa uusia varmuuden vuoksi. Kiristys sitten oikeaoppisesti niin että teet työkalun jolla pidät hihnapyörää kiinni, eikä niin että väännetään pultti tiukalle jarrua tms vasten.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2395
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja Pastori » 21.09.2017 09:03

Kyllä nuo erikoistyökaluja ja osaamista vaativat jutut jää tekemättä, kun ei sitä taitoa ole. Pulttihan menee automatic vaihtoon kun se laturia pyörittävä hihnapyörä pitää saada pois tieltä. Vaihtelen nyt ensin tuon jakohihnan ja vesipumpun. Vesipumpun mukana tuli kaksi o-rengasta, tuleeko nämä moottorin päähän?

Tässä hieman esimakua autoon laitetusta tee-se-ihte mallin sähköistä...
Liitteet
20170920_172219.jpg
20170920_172219.jpg (644.28 KiB) Katsottu 1239 kertaa
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 839
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja Osku » 21.09.2017 09:15

Spagetti kokki ruvennu selkeesti vaihtamaan alaa autosähköpuolelle.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1032
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja Pastori » 25.09.2017 08:13

Jakohihina vaihdettu, ajattelin nyt vielä varmistaa kun jälkikäteen kuulin että olisi voinut myös nokkapyörän irroittaa jotta olisi saanut presiis homman menemään oikein. Laitoin merkkauskynällä moottoriin ja nokka- ja pumppupyörään merkit, lukitsin pumpun ja nokan, nakkelin uuen remelin paikalleen ja tarkistin että on sama hammas siinä merkkien kohalla. Eikös sillon pitäs olla abouttiarallaa kohillaan?
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 839
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja DJSigma » 25.09.2017 09:21

Pastori kirjoitti:Jakohihina vaihdettu, ajattelin nyt vielä varmistaa kun jälkikäteen kuulin että olisi voinut myös nokkapyörän irroittaa jotta olisi saanut presiis homman menemään oikein. Laitoin merkkauskynällä moottoriin ja nokka- ja pumppupyörään merkit, lukitsin pumpun ja nokan, nakkelin uuen remelin paikalleen ja tarkistin että on sama hammas siinä merkkien kohalla. Eikös sillon pitäs olla abouttiarallaa kohillaan?

Katso vielä vauhtipyörästä, että on sielläkin merkki kohdallaan.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 809
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja dmn » 25.09.2017 09:23

Lähinnä tuo nokkapyörän irroittaminen vaan helpottaa hihnan asennusta.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2395
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja Pastori » 25.09.2017 09:37

Vauhtipyörän väkänen oli myös oikeassa kohtaa vrt nokka ja pumppu, kampiakselin hammasrattaassa se nappula osoitti suoraan alaspäin. Onko hihna tarpeeksi kireällä jos taipuu sormilla nokan ja pumpun väliltä noin 70 astetta?
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 839
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja dmn » 25.09.2017 09:59

Kiristimessä on se mittari milloin on oikea jäykkyys, tietysti ei toimi ihan suoraan jos ei löysää hihnapyörää, mutta kun vähän konetta pyörittelee pitäisi kyllä homman toimia.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2395
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja Osku » 25.09.2017 10:02

Kiristimessä on jyvä ja hahlo ne vastakkain niin kireys pitäis olla kohdallaan, en itss ole tarkistellu astekulmaa sen enempää. Mutta remmi tuntuu sopivan kireeltä tuolla.asetuksella. Nokkapyörää en yleensä irrota muutakun svappien yhteydessä jos sen tausta pellin haluaa vaihtaa toiseen. Kerran haljennu nokkapyörä kun joku oli apinanraivolla aikasemmin kiristäny sen joten näen sen irrottamizen turhana riskinä varzinkin jos ei ole juuri tuohontarkoitettua ulosvetäjää. Onneksi mulla oli sillon swappi menossa ja sai siitä romu koneesta uuden pyörän.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1032
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja dmn » 25.09.2017 10:04

Ulosvetäjällä tosi tuskallista irroittaa nokkapyörä. Mutta sen sijaan tuurnalla lyönti takaapäin pellissä olevan reiän läpi irroittaa sekunnissa sen sieltä. Maagista :-)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2395
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja Osku » 25.09.2017 14:17

Tuolla tuurnala minä aloitin, ei menny, sitten hain kaverin tallilta ulosvetäjän, ei menny, sitten hakkasin samala kun kokoajan kiristin ulosvetäjää ei menny lopulta pyörä hajos. sen toisen koneen pyörän mä irrotin varmuudeksi niin että kaikki nokka akselin pukit pois ja peltilöysälle nokkaq akseli pois ja ruuvipenkin hahlossa kopautin löysälle jätettyyn ruuviin kevyesti, sillä lähti nätisti tosin se oli varmaan kiristetty edellisen kerran oikeaan momenttiin. Eli kyllä se joskus lähtee ihan hyvin joskus taas ei. mutta turha sitä on sorkkia kun sille ei ole tarvetta.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1032
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja AT5nok » 25.09.2017 17:38

Osku kirjoitti:Tuolla tuurnala minä aloitin, ei menny, sitten hain kaverin tallilta ulosvetäjän, ei menny, sitten hakkasin samala kun kokoajan kiristin ulosvetäjää ei menny lopulta pyörä hajos. sen toisen koneen pyörän mä irrotin varmuudeksi niin että kaikki nokka akselin pukit pois ja peltilöysälle nokkaq akseli pois ja ruuvipenkin hahlossa kopautin löysälle jätettyyn ruuviin kevyesti, sillä lähti nätisti tosin se oli varmaan kiristetty edellisen kerran oikeaan momenttiin. Eli kyllä se joskus lähtee ihan hyvin joskus taas ei. mutta turha sitä on sorkkia kun sille ei ole tarvetta.


En tunnusta kiristäneeni sitä nokka-akselin hihnapyörää paikalleen :D :D
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7174
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

ViestiKirjoittaja Osku » 25.09.2017 19:46

Ja tietenkin hyvä aina varmistaa pyörittämällä konetta käsin pari kiekkaa että kakki on jees ei tunnu mitään outoa ja remmi ei rahnaa mihinkään, eihän siinä mitään pitäisi olla mutta kun pyörittää käsin niin jos jotain on sen tuntee/huomaa eikä mikään paikka hajoa. Eli suosittelen sitä varsinkin kun ruutiinia ei ole. Jos vaikka olis unohtanut esimerkiksi ottaa lukitustapin pois ruiskupumpusta.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1032
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit - Projects

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa