-Pastorin tölkit-

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Moottoriöljyt on uudet, ja vanhatkin oli lähes ajamattomat (kirkkaat), tossa vasemman puolen kannessa/lohkossa sylinterien välissä on ainakin yksi öljykello ja sen kontaktit kävin putsaamassa ja se on kiinni. Facebookissakin joku mainosti että "2.1 on oikeen hyvä kone, mitä nyt öljysummeri huusi koko ajan" :lol: :lol:

Punainen valo vilkkuu kyllä kun summeri hoilottaa, ja vilkkuu myös silloin kun kone ei ole käynnissä ja loppuu kun käynnistyy. Olis ihan "jees" jos ton sais pois alta niin ei tarvisi 130km siirtomatkan ajan kuunnella sitä PÄÄÄÄRRRRRRRRRRRRRRR ääntä :lol:
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja dmn »

Itse taisin kytkeä tuon 2. öljynanturin johdon maihin (vai pitiköhän se ottaa vaan irti), kun en jaksanut huutoa kuunnella. Olihan siitä koneesta öljynpaineet jo oikeastikin vähän kadoksissa, mutta niin sillä vaan ajeltiin monta vuotta...

Kerran tuo vika on kyllä tullut itselle siitä että mittariston liitin oli huonosti paikoillaan.
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Osku »

Pitää iskeä maihin se joka ohjaa summeria ja jättää irti se joka ohjaa valoa tyhjäkäynillä jotta mitään hälytyksiä ei tule, tosin ainakin toisen noista jättäsin käyttöön jo senkin takia että jos tulee isompi öljy vuoto niin ilmoittelee ennen kuin kolisee. Ainakin dieseleissä tuo summeri sensori itsessän hajoaa usein joko vain niin että huutelee tai jopa niin että päästää öljyt pihalle sitä kautta (tämä esim. on isompi öljyvuoto).
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Niin oliko se toinen anturi missä sitten? :oops: :oops:
Hulluna tölökkeihin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Osku »

En tiedä boxerista mutta yleensä lähempänä öljy pumppua löytyy summerin ohjain, esim diselissä se on suodtin jalassa. Kun taas valon ohjain löytyy kannesta. Ajatus ollut kai se että pienet paineet tyhjäkäynillä tarkistetaan sieltä missä häviöt suurimmat, ja yläpaineet eli ajon aikaiset paineet tarkistetaan läheltä öljy pumppua missä häviöt pienimmät.

Tässä on pieni mahdollisuus tulkinalle, jotkut puhuu yläpaineista tyyliin koneen ylä päässä viitaten fyysiseen ylä päähän eli kanteen kun taas toiset korkeamman paineeen päästä eli öljypumppun pää, minä tarkoitin tässä jälkimäistä.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Pärinäkin vaimeni kun liitti sen katkenneen anturin johdon takaisin toiseen :oops: Nyt on jumanketa ajettu 130 km testilenkki Ylivieskasta Ouluun. Kaippa tuolla koslalla joku sielun tapainen on kun jätti välille vasta moottoritiellä, just ennen ramppia :D Se ois voinu hajota vaikka keskelle mettää mutta ei. Pakopotkesta kuulu kaks isoa pamausta ja veto loppu ku seinään eikä vastannu enää kaasuun. Hetken jähyttyään lähti jotenki käyntiin muttei pysyny jos ei koko ajan polettanu. Oletan että puola teki temput.. huomena kokeilemaan uudella Polandilla josko se käynnistys. "Lasse" saatiin onneksi hinattua hetimiten pois tieltä ja odottaa pääsyä erään foorumilaisen talliin :) kaikki hyvin so far. Olihan tuo meleko villiä ajoa tässä vitullisessa tuulessa, varsinkin kun suoraan sivulta puhalsi. Mutta varsin hiljaista ja miellyttävää kyytiä all in all.
Liitteet
tmp_19070-20160427_1519591478744597.jpg
tmp_19070-20160427_1519591478744597.jpg (1.73 MiB) Katsottu 7510 kertaa
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Bongasin tämän tuossa joku aika sitten juuri motarilta. Oli vaan muuttokuorma päällä ja väärä suunta, niin ei päässyt apuun. Kun pääsin kuormasta eroon, niin olit jo päässyt eteenpäin.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo, en mää kerenny siinä varttia kauempaa olla kun saattoauton kanssa vetastiin tölsä väljemmille vesille :) Kaks tölökkiä tuli vastaan reissun aikana, Ykassa yks ja toinen tässä Oulussa. Näitä vaan näkyy joka päivä, ei ne vissiin niin harvinaisia sitte vielä ole :)
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nyt ois viisaat neuvot tarpeen. Uudella puolalla hörähti käymään ja sain muutaman metrin ajettuakin, mutta kun koneelle antaa kuormaa niin se "niiaa" samantien eikä rupea millekkään. Noin kymppiminsan käyttelyn jälkeen ei enää lähteny käymään.. tilasin tarvikekaupasta uuden sytkäboksin kun ovat halapoja.. muuta en enää keksi :(
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja beretta »

selvitä nyt kuiteskin tuleeko kipinää,jos tulee niin sehän on sitten pensapuolen juttu-sähköpumppu :idea: ylimääräinen tulppa johtoon kiinni ja starttaa,apuri seuraa tuleeko kipinää :)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Osku »

Toi on oikein mitä beretta sanoo aloita sillä eli laita mielellään se tulppa myös maihin esim starti kaapelilla niin ei lyö vahingiossa sormille. Tarkista seuraavaksi bensa pumpun toiminta ja mielellään paine myös jos löytyy mittari.
Lisäksi vaihda aina pitkään seisonen auton kumi letkut varsinkin ne jotka ovat poltoaine suodatimen jälkeen mielellään jo ennen kuin käynistelet konetta (sinun tapauksessa vähän myöhästä), varsinkin jos näyttävät yhtään halkeilemisen merkkejä, niistä saatta irrota kumi mujua joka stten tukkii suuttimia ja muita. Sinun tapauksessa voi juuri olla tuo kumi muju kyseessä eli kun saa vehkeen käymään ne lähtee liikelle ja sitten hetken päästä paikat on tukossa. Suodatin kannataa myös tarkistaa koska suodatinta ennen olevien letkujen mujut löytyy sieltä ja homma voi alkaa taas toimia kun suodatimen vaihtaa (älä heitä pois vanhaa suodatinta vielä vaan jos tämä auttoi avaa ja katso onko ruostetta eli vettä tankissa vai kumi mujua eli hapertuvat letkut, jos ei auttanut heitä pois koska vika jossain mualla). Muovi letkut ja metalli putket ovat ylensä hyviä kunnes vuotavat joten niihin ei tarvitse koskea.
Peksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 27.02.2013 12:09

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Käykö se tyhjäkäyntiä vaikka kuinka pitkään mutta sammuu liikkeelle lähdössä? Kun saat käyntiin niin kokeile kaasulla onko koko kierrosalue käytössä vai pätkiiko jollain alueella. Jos ei suostu käymään tyhjäkäyntiä ilman kaasua niin naputtele lisäilmaventtiiliä jotta mahdollinen jumi aukeaa.

Epäilen kyllä vahvasti ilmamäärämittarin toimintaa.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kipinäähän oli sen 130 km ja vallan iloista sellaista, miksi se toppais yhtäkkiä..? Ja puolan vaihtokaan ei auttanut. Eikös se bensapumpun "pitäisi" toimia jos se surahtaa virta-avaimesta kääntäessä, tietenkin voi olla että se toiminta jää vaan siihen surisemiseen :D Polttoaine ei haise pakokaasun lisäksi, joten sitä ei vuoda, tai sitten sitä ei mene edes koneelle. Letkut näytti ja tuntu hyvältä, sen mitä hypistelin tankilta lähtevää ja suodattimelta eteenpäin menevää, mutta voihan ne olla paskana. Ja tosiaan kylymänä se lähtee käyntiin (äärimmäisen huonolla tyhjäkäynnillä) ja voi polettaakkin, mutta sitteku vähäkään lämpiää niin ei toivoakaan. Olisko noita lisäilmavenoja jossain halvalla?

Se IMM alko itteäkin mietityttään, siihen on vissiin aikanaan koskettu koska se kansi on liimattu jollain silikonimäskillä ihan kunnolla kiinni, ilmeisesti sen kuuluukin olla liimalla(kö?) Pitää jollain konstilla se saada rikkomatta auki. Mulla tais joku painemittari olla, jolla olen sylinteripaineita mittaillu, se ei taia passata kuiten pensan paineen mittaukseen. Tuossahan on kyllä hyvällä paikalla se tarkistusventtiili, jahka vaan mittarin löyän. PA-suodatinhan tosa oli uus ja vanhalla suodattimella ajoin bout 50km ja kirkasta sieltä valui.
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja dmn »

Surahtaako se pumppu kun laittaa virrat päälle? Jos ei niin johtosarja saattaa olla rikki startin tienoilta.
< 15kWh/100km
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Aina kun virtoja käyttää päällä niin kuuluu bzzzzztt takaa.
Hulluna tölökkeihin.
Peksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 27.02.2013 12:09

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Jos et halua sitä mittaria avata (kansi kuuluu olla liimattu), niin voit karkeasti tarkistaa sen kunnon seuraavasti: Napa 1 on renkaan puolella ja napa 4 moottorin (oma numerointini).

ota liitin imm:stä irti ja mittaa vastusmittarila imm:n napojen 1ja 3 vastus. Kun vastusmittari on kiinni ja liikutat mittarin läppää (ota imuletku irti moottorin ja imm:n väliltä, niin pääset vaikka ruuvarilla liikuttelemaan läppää, tai sitten putsarin kautta sormella). Läpän liikkuessa pitää vastuksen muuttua mutta se ei saa muuttua missään kohdassa äärettömäksi = katkos. Tee sama navoille 3 ja 4. Jos vastus on ääretön, on ainoa keino saada moottori käyntiin avata kansi ja muuttaa vastusharjojen paikkaa joka liuskoja taivuttamala hiukan tai avaamalla ruuvit ja siirtämällä vastuslevyä. Ensimmäinen operaatio on suositeltavampi.

Jos taas katkoksia ei ole, on vika suurella todennäköisyydellä jossain muualla.

Bensapumpun kuuluu hyrähtää virran kytkeytyessä. Tällä hyräyksellä paineistetaan pa-järjestelmä starttia varten. Signaali pumpulle tulee juuri siitä että virta kytketään. Pumppu alkaa käymään koko ajan kun moottori on käynnissä. Onnettomuuksien varalta on järjestelmään rakennettu ohjelma, joka pysäyttää pumpun kun moottori ei käy. Muutenhan jos onnettomuustilanteessa vaikka polttoaineletku poikkeaisi (jolloin moottori sammuu) ja virrat jäisivät päälle tyhjenisi tankki muutamissa minuuteissa kadulle. Juuri tämän vuoksi ei pumpun suorakytkennät ole suositeltuja.

Jos oletetaan, että imm:n signaali katkeaa, luulee tietokone moottorin sammuneen ja pysäyttää pumpun.

Olen etukäteen pahoillani jos nämä ohjeet tuntuvat saivartelulta ja itsestäänselvyyksiltä, mutta kun on vaikea tietää mitä muut tietävät eikä saivartelun uhallakaan halua jättää miestä pulaan!
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ei todellakaan ole saivartelua eikä itsestäänselvyyttä, hienoa että jaksat kirjoittaa, näitä writeuppeja on mukava lukea, tämmöselle taulapäälle viikonloppumekaanikolle pitääkin selittää juurta jaksaen :) Teinkin googlettelua tämän perusteella ja löysin tämmöisen videonpätkän. https://youtu.be/6Tn8dyzn9a4

Selkeni aika paljon ko. härvelin toimintaperiaate!
Hulluna tölökkeihin.
Peksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 27.02.2013 12:09

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Hauska kuulla, kiitos!

Tuossa videossa on esitelty se oikea tapa mitata eli jännitettä eikä vastusta. Tuo vastuksen mittaaminen on suht. hyvä ja nopea metodi. Tuossa näkyy selvästi pohjalevyyn kuluneet urat, jotka näitä ongelmia aiheuttavat.

Siitä mustasta hammaspyörästä voi säätää seosta jos säätövara seosruuvissa ei riitä. Sillä muutetaan läpän vastajousen jännitettä ja löysäämällä moottori siirtyy rikkaamalle. Väittävät, että napsun siirtämällä löysemmäksi kulku paranee. Kokeilin kerran kuluneessa mitarissa ja se meni kyllä aivan sekaisin. Mutta se mittari oli aivan loppu muutenkin. Jos hommaan ryhtyy, kannattaa kuitenkin merkitä huolellisesti tehdasasetus että siihen pääsee palaamaan jos jokin menee pieleen. Minä en merkinnyt!!!

Suihkutusjärjestelmä on Tölkeissä aika nopeasti omaksuttavissa ja sitä pystyy itse korjaamaan ja päättelemään vikoja, kun vain perustoiminta on selvä. Ja sinullahan se alkaa olemaan!
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tasan ei mene onnen lahjat... nyt kun sain sytkäpoksin vaihdettua niin bensapumpoupa lakkasi surisemasta.. meniköhän rele tms vai koko pumppu?
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: -2.1 Syncro "Lazarus" henkiinherättelyä-

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Testasin vielä sen immun vastuksen. Navoilta 1 ja kolme iloisesti vastus suurenee kun läppää liikuttaa, mutta navoilta 2 ja 4 vastus pysyy koko ajan samana... ???
Hulluna tölökkeihin.
Vastaa Viestiin