VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys
Lähetetty: 21.03.2016 20:47
Moro
2014 tuli ostettua kaverilta tuommoinen nelivetotölkki jolla on sittemmin tullut rullattua useampi kymppitonni. Takatilaan rakentelin heti alussa nukkumispaikan ja vaihtelin alle 15" All Terrainit Mersun peltivanteilla. Autolla on heitetty useampi reissu joista on matkailupuolella tarinaa. Mittarissa on tällä hetkellä 330tkm ja moottori alkoi jo jonkun aikaa sitten osoittaa väsymisen merkkejä mm. normaalia reilumman öljynkulutuksen myötä. Muutakin remonttitarvetta alkoi samalla kertyä. Erilaisten vaihtoehtojen arpomisen seurauksena tuli viime kesänä haettua Lehtimäen suunnilta tuommoinen Seat Cordoban ahu 1,9tdi moottori jota tuli valmisteltua kaikessa rauhassa tallin nurkassa.
Heti aluks vapautin moottorin ylimääräisestä sähköromusta ja apulaitteista:
Olen itse allerginen elektroniikalle joten luonnollinen valinta oli pitäytyä perinteisessä mekaanisessa Boschin jakajapumpussa tdi:n vakio sähköohjatun jakajapumpun sijaan. Sopiva suoraruiskumoottorin pumppu löytyi Land Roverista ebayn kautta, bonuksena tässä sai vakiopumppua isomman nestepään. Samaa reittiä ostin pumppuun sopivan 1,9sdi:stä peräisin olevan säädettävän hihnapyörän, Lantikan pumpussa kun ei ole säätömahdollisuuttaa pumppua kääntämällä.
Lantikan pumppu ja volkkarin orkkis sähköohjattu vierekkäin vertailun vuox. Nuo suutinputkien lähdöt vaihdon päittäin niin suutinputket sopi suoraan.
Moottorin kulutusosista vesipumppu, jakohihna, kampuran ja apuakselin tiivisteet ja kaikki letkulähdöt menivät uusiksi koska vituttaa vaihtaa noita kahden euron letkulähtöjä tienpäällä. Vesipumpun letkulähdönhän joutuu muutenkin vaihtamaan jx malliseksi. Koitan listailla jossain vaiheessa osanumerot joita käytin.
Pumpun kannakeraudan reikää joutuu suurentamaan että uus pumppu mahtuu paikalleen. Koneistamo nosti kädet pystyyn joten jouduin ite vinguttelemaan röörin isommaksi, myös jakopään taustapellistä:
Tuossa säädettävässä hihnapyörässä ei ole ollenkaan kiilauraa joten hain pumpun suurin piirtein kohdalleen vanhalla hihnapyörällä ja vaihdoin sen jälkeen säädettävän hihnapyörän paikoilleen. Tarkemman ajoituksen tein mittakellolla.
Tölkistä porsi vielä ohjaustehostimen letkut syksyllä joten löin auton seisontaan ja pesin moottoritilan jo valmiiksi tekniikanvaihtoa varten
Tölkki joulutunnelmissa
Turboks hommasin uuden ahu:n orkkisturbon. Tämä taas vaatii pakosarjan puoleisen moottorituen uusiks rakentamisen. Joten ensin rakentelin tölkin orkkis moottoritukea käyttäen jigin uuden tuen tekoa varten:
Sit moottoritukea hahmottelemaan:
Vauhtipyörän päähän vaihdoin jx moottorista tiivisterungon uudella tiivistellä. Koneen ja lootan väliin tilasin laiskuuttani Brickwerksiltä valmiin pellin. Vauhtipyöräks tutulla reseptillä tdi vauhtipyörä ja asetelma wbx:n 228mm kytkinlevyllä, tdi:n levy kun ei sovi vaihteiston kytkinakselin booreihin. JX:n silmälaakerin lisäsin kampuran päähän:
Asetelmasta tapit veke:
Öljynpaluu tuli rälläköityä ja hitsailtua kasaan käyttäen tdi paluuta, muutamaa välinippaa ja tallilta löytynyttä teflonletkua
Viime syksyn Norjan reissulla kuskinpenkki yritti tehdä selvän mun perseestä joten penkit tuli päivitettyä tämän palstan kautta Tampereelta löytyneillä käsinojallisilla penkeillä:
Näkee niitä tölkkejä ulkomaillakin
2014 tuli ostettua kaverilta tuommoinen nelivetotölkki jolla on sittemmin tullut rullattua useampi kymppitonni. Takatilaan rakentelin heti alussa nukkumispaikan ja vaihtelin alle 15" All Terrainit Mersun peltivanteilla. Autolla on heitetty useampi reissu joista on matkailupuolella tarinaa. Mittarissa on tällä hetkellä 330tkm ja moottori alkoi jo jonkun aikaa sitten osoittaa väsymisen merkkejä mm. normaalia reilumman öljynkulutuksen myötä. Muutakin remonttitarvetta alkoi samalla kertyä. Erilaisten vaihtoehtojen arpomisen seurauksena tuli viime kesänä haettua Lehtimäen suunnilta tuommoinen Seat Cordoban ahu 1,9tdi moottori jota tuli valmisteltua kaikessa rauhassa tallin nurkassa.
Heti aluks vapautin moottorin ylimääräisestä sähköromusta ja apulaitteista:
Olen itse allerginen elektroniikalle joten luonnollinen valinta oli pitäytyä perinteisessä mekaanisessa Boschin jakajapumpussa tdi:n vakio sähköohjatun jakajapumpun sijaan. Sopiva suoraruiskumoottorin pumppu löytyi Land Roverista ebayn kautta, bonuksena tässä sai vakiopumppua isomman nestepään. Samaa reittiä ostin pumppuun sopivan 1,9sdi:stä peräisin olevan säädettävän hihnapyörän, Lantikan pumpussa kun ei ole säätömahdollisuuttaa pumppua kääntämällä.
Lantikan pumppu ja volkkarin orkkis sähköohjattu vierekkäin vertailun vuox. Nuo suutinputkien lähdöt vaihdon päittäin niin suutinputket sopi suoraan.
Moottorin kulutusosista vesipumppu, jakohihna, kampuran ja apuakselin tiivisteet ja kaikki letkulähdöt menivät uusiksi koska vituttaa vaihtaa noita kahden euron letkulähtöjä tienpäällä. Vesipumpun letkulähdönhän joutuu muutenkin vaihtamaan jx malliseksi. Koitan listailla jossain vaiheessa osanumerot joita käytin.
Pumpun kannakeraudan reikää joutuu suurentamaan että uus pumppu mahtuu paikalleen. Koneistamo nosti kädet pystyyn joten jouduin ite vinguttelemaan röörin isommaksi, myös jakopään taustapellistä:
Tuossa säädettävässä hihnapyörässä ei ole ollenkaan kiilauraa joten hain pumpun suurin piirtein kohdalleen vanhalla hihnapyörällä ja vaihdoin sen jälkeen säädettävän hihnapyörän paikoilleen. Tarkemman ajoituksen tein mittakellolla.
Tölkistä porsi vielä ohjaustehostimen letkut syksyllä joten löin auton seisontaan ja pesin moottoritilan jo valmiiksi tekniikanvaihtoa varten
Tölkki joulutunnelmissa
Turboks hommasin uuden ahu:n orkkisturbon. Tämä taas vaatii pakosarjan puoleisen moottorituen uusiks rakentamisen. Joten ensin rakentelin tölkin orkkis moottoritukea käyttäen jigin uuden tuen tekoa varten:
Sit moottoritukea hahmottelemaan:
Vauhtipyörän päähän vaihdoin jx moottorista tiivisterungon uudella tiivistellä. Koneen ja lootan väliin tilasin laiskuuttani Brickwerksiltä valmiin pellin. Vauhtipyöräks tutulla reseptillä tdi vauhtipyörä ja asetelma wbx:n 228mm kytkinlevyllä, tdi:n levy kun ei sovi vaihteiston kytkinakselin booreihin. JX:n silmälaakerin lisäsin kampuran päähän:
Asetelmasta tapit veke:
Öljynpaluu tuli rälläköityä ja hitsailtua kasaan käyttäen tdi paluuta, muutamaa välinippaa ja tallilta löytynyttä teflonletkua
Viime syksyn Norjan reissulla kuskinpenkki yritti tehdä selvän mun perseestä joten penkit tuli päivitettyä tämän palstan kautta Tampereelta löytyneillä käsinojallisilla penkeillä:
Näkee niitä tölkkejä ulkomaillakin