VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja TT| » 10.05.2016 20:18

Laumaelukoitahan nämä on, joten hyvä pöristellä porukalla :)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6048
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja vville » 12.05.2016 16:05

TT| kirjoitti:Jousto olis ollu helppo laittaa tuohon saumaan, auttaa paljon putken kestävyyteen.


Ei se putkisto joustollakaan mahdottomia taida kestää, Raadossa kesti itse joustopala puolisen vuotta jos sitäkään.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
 
Viestit: 724
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja lauri a. » 29.05.2016 15:52

Kuva
Ahtoputkistosta tuli suht simppeli. Aikataulusyistä cooleria en kerinnyt nyt laittamaan vielä tässä vaiheessa. Ebaystä löyty 2" 180ast silikonimutka ja 38mm-->2" supiste, loput tein 2" pakoputkitavarasta.

Kuva
Auton alla kömpiessä huomasin että vetarin suojakumit oli toisesta takavetarista lopussa....joten ei muutakun uudet vetarit tilaukseen (100e/pari).
Kuva

Kuva
Tuossa näkyy tuon takapyöränlaakerin rakenne....eli 2 laakeria ja välissä holkki. Holkki oli mun tapauksessa ehjän näköinen joten löin uusilla laakereilla ja vanhalla holkilla paketin kasaan.
Kuva

Hemun viime kauden päättäneestä tukivarsituhosta säikkyneenä tökin ruuvarilla noita omia takatukivarsia ja toinen niistä olikin aika pahan kuntoinen:
Kuva

Mua ei kiinnostanut ruveta huvikseni irrottamaan tuota tukivartta autosta ja leikkimään puukkosahojen ja puslien kanssa joten tukivarsi paikallaan mädät vaan pois kahdesta kohtaa....
Kuva

Kuva
....ja vahvasta pellistä korjauspalat kehiin

....ja Pinotexiä pintaan
Kuva

....ja läjään....tosin uudella jarrusylinterillä, vanha oli sen verran kärsineen näköinen
Kuva

Sitten olikin aika ruuvata pyhäpyörät alle :lol: ja laskea auto takaisin pyörilleen, jonka jälkeen oli vuorossa eka testilenkki kylän ympäri. Siististi ja sitkeästi tuo tuntui puksuttelevan vaikka ahdonalaisen syötönsäädön letkukin oli vielä irti. Vielä täytyis jaksella viritellä ilmanputsari ja edellämainittu syötönsäätö kuntoon, hitsata pari mätäpaikkaa helmoista ja lähteä katsomaan saisko tuohon leiman.
Kuva

Kuva
lauri a.
AktiVWisti
 
Viestit: 99
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 29.05.2016 16:19

Millä meinaat seurata lämpöjä? Kieltämättä ittelläkin houkuttelisi jättää tuo välijäähy pois, mutta samalla muutoskatsastuskulullahan sen saisi samalla leimattua. Ja jos pääsisi joskus vähän lämpimämpiin paikkoihin ja isompia mäkiä ajelemaan, niin pakko varmaan värkätä suosiolla...
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2299
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja AT5nok » 29.05.2016 20:23

Periaatteessa se on kalliimpi leimata ilman, jos inssi keksii vaatia dynolapun, kone kun ei ole niillä varusteilla joilla se oli elinluovuttajassa.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7104
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja lauri a. » 29.05.2016 21:33

Harva kai muutenkaan tunkee tölkkiinsä mitään tdi:n orkkis cooleria mikä olis alkuperäistä vastaava...mekaanisesta pumpustahan noissa voisi myös tarkka inssi ruveta kyselemään. Mut helpoin varmaan vaihtaa konttoria jos noista tulee kitinöitä :lol: Onneks vähäpäästöisyyteenkin liittyvät säädökset on vähän löyhentyneet, enkä tiedä miten moni inssi loppuen lopuksi edes erottaisi tuota jx:stä jos en mainitsisi asiasta. Viimeksi eivät vaivautuneet leimalla edes avaamaan moottoritilan kantta, vaikka auto syynättiin alustasta tosi tarkkaan.

En ajatellu seurailla imulämpöjä sen kummemmin millään. Syöttöjä ja ahtoja nyt ei tietty kannata ruuvata ihan tappiin kun ei oo välijäähdytintä ja mulla on ollut tapana jälkikäytellä noita turbovehkeitä ajon jälkeen. Coolerin laitto menee varmaan ens talvelle, mut kannattaa sun se laittaa ilman muuta jos teet laitetta nyt ilman kiirettä.
lauri a.
AktiVWisti
 
Viestit: 99
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja lauri a. » 04.06.2016 09:38

Auto olis valmis ja kävin leimaakin koittamassa eilen. Muutoskatsastus ei onnistunut niin homma tökkäsi siihen, muuten auto oli kunnossa pieniä valomurheita lukuunottamatta. Jos olis ollu vakiorenkaat alla enkä olis puhunu moottorinvaihdosta mitään niin olis varmaan menny läpi. Mulla oli vaan Motonetin osalista mukana, inssi selvittelee kuulemma paremmalla ajalla riittääkö se dokumentiksi. Oli kuulemma pitänyt täytellä tämmöinen lomake ennakkoon moottorinvaihdosta:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1448889024/e6d1e1dbfc0bcbd302ab35c84912b3bd/19145-C417_W_moottorinvaihto_liite_2.pdf

Löytyykös noista 1,6td ja 1,9tdi moottoreista jonkinnäköinen moottorinumero jostain päin lohkoa?
lauri a.
AktiVWisti
 
Viestit: 99
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja DJSigma » 04.06.2016 12:11

Lohkon kyljessä pumpun alla on moottorikoodi. Jos on yhtään paskainen kone, ei se sieltä kyllä näy.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 782
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja Jouni » 04.06.2016 12:55

Ei riitä varaosanumerot motonetistä enää todistamaan alustan ja jarrujen yhtäläisyydestä 1,6td ja 2,1 wbx välillä.
Pitää olla valmistajalta/maahantuojalta todistus.
Avatar
Jouni
AktiVWisti
 
Viestit: 388
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja lauri a. » 05.06.2016 09:59

Onks nuo säännöt sitten muuttuneet viime aikoina jotenkin, vuosi sitten juttelin saman aseman päällikön kanssa yhen mb rojektin muutoskatsastukseen liittyen ja silloin hän meinasi että yleensä on noilla osalistoilla menty. Oma kysymyksensä on toki onko ne riittävän laajoja....noh, lupasivat soitella mulle tuolta asemalta alkuviikosta taas kun päällikkö on töissä niin kuulee minkälaisia lisäkuponkeja vielä pitää haalia. Mistäs virallisiin vw osakuviin pääsisi helpoiten käsiksi?

Maahantuojaakin lähestyin sähköpostilla viikko sitten ja tiedustelin noita todistuksia mutta sieltä tuli ainoastaan automaattivastaus että ovat ruuhkautuneet....heillä taitaa olla parempaa tekemistä noiden uudempien volsujen päästösotkuja selvitellessä :lol:
lauri a.
AktiVWisti
 
Viestit: 99
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja Jouni » 05.06.2016 11:10

Loka- tai marraskuussa 2015 tullut tarkennuksia muutoskatsastuksiin.

Nykyään tosiaan vaaditaan tuo moottorinvaihto"pöytäkirja" ja alustan/jarrujen osalta luotettava vertailu tai todistus.

Tietenkin on myös todistettava mistä ajoneuvosta moottori on peräisin ettei sitä vaan ole varastettu mistään.

Ja oikein tarkka katsastaja voi vaatia myös melumittauksen ja jos/kun moottori ei ole kaikilta osin vakio pitäs olla tehonmittaustodistus.

Tässä lainauksia trafilta kyseisiin kohtiin:

1.3.2.
Luotettava selvitys
Ajoneuvon muutoksissa esitettävinä luotettavina selvityksinä voidaan pitää esimerkiksi ajoneuvoa koskevaa kirjallisuutta tai valmistajan edustajan antamia dokumentteja ei kuitenkaan internet sivuilta löytyvää tietoa.

2.1.
Moottorin vaihto Kun ajoneuvoon tehdään määräyksen tarkoittama moottorin vaihto, tulee muutoskatsastuksessa täyttää Trafin moottorinvaihtolomake taivastaavansisältöinen muu lomake (liite 2 Moottorinvaihtolomake).

5.
Meluvaatimukset muutosten jälkeen
Melunmittauspöytäkirja(liite 1) tulee täyttää aina kun ajoneuvoon tehdään melutasoon vaikuttavia muutoksia.
Avatar
Jouni
AktiVWisti
 
Viestit: 388
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja lauri a. » 12.06.2016 19:53

Vaiherikas viikonloppu tölkin parissa takana. Sain vv-autolta todistuksen muutoskatsastusta varten ja kävin leimalla perjantaina. Läpihän tuo meni että heilahti. Nyt on kone ja renkaat otteessa. (225/75/16 BFG All Terrain km2, MB w203 et31 16" peltivanteilla)

Kuva

Kuva

Jäähdytyssysteemin kanssa vaan riittää ongelmia. Kone tekee painetta jäähdytysjärjestelmään ja pulputtelee paisarissa....koitin ilmaillakin järjestelmää useaan kertaan, tuloksetta. Luulin jo saaneeni ongelman ratkottua ja lähdin autolla käymään Turussa niin eikö tuo halkaissut vesiletkun 10km ennen perillepääsyä :lol: Ei muutakun trailerilla takaisin.
Kuva

Kuva

Vikaa tuossa tutkailin niin termari aukeaa mielestäni normaalisti....kokeilin kattilassa keittämällä ja ihan paikallaan alavesiletku irti käyttelemällä. Lämmöt on puolenvälin yläpuolella koko ajan. Vesiletkut pitäs olla oikein päin. Uus vesipumppu (vaihdoin pelkän pumpun, en sitä runko-osaa) ei tunnu kovin tehokkaalta mutta kyllä nyt nesteen pitäis kiertää tuollakin ja mielestäni tuo pyöriikin oikein päin. Hyttiin tulee lämmintä eli lämppäri pelaa. Myös päävesiletkujen läpi kulkee tavaraa eli syylärin ei pitäisi olla tukossa kun kompuralla pikkaisen painetta antamalla toisesta letkusta tuli sylkemällä vettä. Kai tuosta täytyy nykäistä kansi pois seuraavaksi. Jos se on halki tai pahvi paskana niin se saattaisi selittää tuon nesteen huonon kierron, nestepinnan vaihtelun ja vaahtoamisen paisarissa. Onko noissa 1,9 koneissa ollu ongelmia kansien halkeamisen kanssa vai meneekö tuolta yleensä vaan pelkkä pahvi?

Jos positiivisia puolia haetaan, niin auto oli tosi hyvä ajaa, moottori vääntää ja vetää nätisti jo pikkukierroksilta. Imuäänet on pikkasen turhan kovat, täytyy koittaa vaimentaa niitä jollain (tein tuommoisen väliseinän moottoritilan vasempaan takanurkkaan ja laitoin putsarin sinne, imee ilmansa takakulman pilarin sisältä, tuosta putsarilta menee putki turbolle)
Kuva
lauri a.
AktiVWisti
 
Viestit: 99
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja Hemu » 12.06.2016 22:11

Täältä nyt niin maksimaalinen määrä tölkki-myötätuntoa että toivottavasti saadaan vehkeet toimimaan vielä ja vähän reissua tölkeillä aikaiseksi!
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 135
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja TT| » 12.06.2016 22:38

Ei taida kovin usein TDI-kansi olla halki, mutta sille suunnallehan nuo oireet viittaa. Toivotaan että on pahvi vaan menny! Mistä muuten ostit nuo renkaat, ja mihin hintaan nuita nyt saa? Olen nuita katellu aina välillä ja ei ole ollu kovin paljoa tarjolla. Niin ja laitahan kokemuksia, kun pääset ajelee.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6048
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja lauri a. » 12.06.2016 23:07

810e kierros vanteelle asennettuna. Ostin 4x4 Partsilta Vantaalta, tuolta hain myös käyttikseen all terrainit ja palvelu pelasi. Nuo on ainakin omasta mielestä tosi hyvät renkaat maantiellä ja kevyessä maastoajossa, oon ajellu vastaavilla ehkä 30-40tkm sekalaista maantie-, maasto- ja työmaa-ajoa kolmella eri autolla ja eri rengaskoossa. Tässä tölkissähän oli aikaisemmin alla 215/75/15 bfg at:t joka oli myös mukava koko tölkkiin kun ei tarvi silpoa kaaria tai miettiä mahtuuko.
lauri a.
AktiVWisti
 
Viestit: 99
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja sdracing » 13.06.2016 20:24

Pitikö paljon avartaa nuille uusille kumeille?
sdracing
AktiVWisti
 
Viestit: 138
Liittynyt: 26.04.2014 21:01
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja lauri a. » 13.06.2016 21:40

En oo avartanut vielä yhtään eikä nuo ole kyllä vielä raapineetkaan. Asia selvinnee kun käväisen maaston puolella.
lauri a.
AktiVWisti
 
Viestit: 99
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja jarke » 13.06.2016 22:46

jos tila riittää niin laita vakio putsari koteloineen, ei ahdista.
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1098
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja lauri a. » 19.06.2016 09:45

Nykäisin kannen pois...kyllä tuossa hiukan semmoisia jälkiä oli että lienee puhaltanut pytystä suoraan vesikanavaan. Ei varmaan tarvi enää miettiä miksi koneen myyjä oli purkanut kyseisen Seatin :lol:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Täytyy heittää kansi ensi viikolla paikalliselle koneistamolle jotta vetäisevät tiivistepinnasta lastun pois ja koeponnistavat tuon niin ei tarvi olla heti aukomassa uudestaan. Samalla rytinällä nappasin vanhan 330tkm rullatun jx:n auki, kansi perus vw tyyliin viidestä kohtaa halki (tämä ei haitannut menoa) ja pytyissä melkoiset pykälät, ei ihme jos tuo on hiukan huohotellut. Otin koneesta pumpun, suuttimet, turbon ja muun käyttökelpoisen talteen ja kippasin lohkon ja kannen romuun.
Kuva
lauri a.
AktiVWisti
 
Viestit: 99
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: VW Transporter 1,6TD -90 14" Syncro tdi-päivitys

ViestiKirjoittaja lauri a. » 05.07.2016 13:53

Viime torstaina sain kannen oikaisusta ja löin kasaan....nyt toimii hienosti! Eka reissukin tuli heitettyä tällä tekniikalla kun pyörittiin Hemun ja naisväen kanssa viikonloppu Ruotsissa, ihan sopiva 850km pyrähdys. Positiivinen yllätys oli kulutus, hieman reilun 8l satasella, eli vanhaan jx tekniikkaan verrattuna putosi ainakin parisen litraa.
lauri a.
AktiVWisti
 
Viestit: 99
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit - Projects

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron