Sivu 11/19

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 17.10.2017 15:53
Kirjoittaja AT5nok
Takavetoisessa sen välijäähdyttimen voi laittaa laatikon päälle. TDI swapeistä jää varmasti edullisia VWälijäähyjä.

DJSigma kirjoitti:Orkkiskoneillahan ei tehtaan mukaan tölkillä edes pääse 120km/h (ainakaan kulutustaulukoiden mukaan), eikä AAZ:ssä nyt niin paljon enempää tehoa ole, ettäkö 120 menisi heittämällä. ;)
Simo kulki 205R16 renkailla ja AAZ:lla gps:n mukaan just alle 140 Km/h loivan alamäen jälkeen tasaisella, veikkaan että sille pumpulle oli tehty jotain, koska TDI:llä loppuu vetävät kierrokset ja huippunopeus jää alle 130 Km/h.

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 17.10.2017 19:01
Kirjoittaja DJSigma
AT5nok kirjoitti:Takavetoisessa sen välijäähdyttimen voi laittaa laatikon päälle. TDI swapeistä jää varmasti edullisia VWälijäähyjä.

DJSigma kirjoitti:Orkkiskoneillahan ei tehtaan mukaan tölkillä edes pääse 120km/h (ainakaan kulutustaulukoiden mukaan), eikä AAZ:ssä nyt niin paljon enempää tehoa ole, ettäkö 120 menisi heittämällä. ;)
Simo kulki 205R16 renkailla ja AAZ:lla gps:n mukaan just alle 140 Km/h loivan alamäen jälkeen tasaisella, veikkaan että sille pumpulle oli tehty jotain, koska TDI:llä loppuu vetävät kierrokset ja huippunopeus jää alle 130 Km/h.
Juu, ja kyllä mä luulen että kevyt takapotku menee JX:lläkin sen 120, ainakin sen verran kevyesti Punukka hyökkää vielä 90-> jos lähtee moottoritiellä hulluttelemaan. :lol: ;)

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 22.10.2017 18:11
Kirjoittaja jolkkon
Pientä mystiikkaa lämpömittarin käyttäytymisessä. ”Toisinaan toimii ja toisinaan siten taas ei”. Ihan säkällä kaikki menee ok ja samalla säkällä sitten punainen valo jää vilkkumaan ja neula nousee ihan tappiin. Voi vaihdella käynnistysten välillä vaikka aikaa ei välissä olisi kuin minuutti.

Mistä päästä tätä mysteeriota kannattaisi alkaa tutkimaan? Lämpömittarin anturin jo vaihdoin, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Paisarin anturinkin vaihdoin, mutta eipä sekään tuonut lohtua. Mitäs sitten? Onko joku mysteeriopiuha maassa vai mittariliitin sökö? Huomioitavaa on että viat (viisari + vilkku) sekoilevat aina yhtäaikaa, vaikka ne käsittääkseni ovat kaksi erillistä toimilaitetta.

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 22.10.2017 18:36
Kirjoittaja TT|
Varoitusvalon pitäisikin vilkkua, jos lämmöt nousee tappiin.

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 22.10.2017 18:40
Kirjoittaja jolkkon
Ok. Nyt kuitenkin kylmällä koneella. Missä vika?

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 22.10.2017 20:16
Kirjoittaja Osku
Jos veden varoitusvalo vilkkuu kylmällä koneella niin se luulee että paisari on tyhjä eli se paisarin johto ei ole kiini tai se sensori on rikki tai johdot katki tai mittarissa vika.
Niin tai sitten koneessa vain on lianvähän vettä.
Sen pitäis hieman vilkutella kun virrat vetää päälle ja parin sekunin päästä sammua.

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 22.10.2017 21:54
Kirjoittaja jolkkon
Kiitos Osku. Ymmärrän kaiken tuon. Muotoilen kysymyksen uudelleen?
Mikä voi aiheuttaa mittarin häiriön yhtäaikaa lämpömittarille ja vilkkuvalolle?

Koska:
-moottori voi olla kylmä tai lämmin, ihan sama vika satunnaisesti
-paisarissa on riittävästi nestettä ja siltikin eihän se lyö lämpömittaria tappiin vaikka nestemäärä olisikin vajaa.
-paisarin anturi vaihdettu, ei vaikutusta
-lämpömittarin anturi vaihdettu, ei vaikutusta

Vika on satunnainen. Edim uudelleenkäynnistyksessä kaikki voi olla kunnossa, tai sitten ei.

Missä on sellainen johto joka voi olla maassa?

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 22.10.2017 22:20
Kirjoittaja Osku
Iskeekö johto maihin jossain matkanvarella? Jos molemmat varottaa niin kokeilisin vian ilmetessä mitata johdon. Jos pelkästään valo vilkkuu niin mittaisin paisarin johdot. Joka tapauksessa jos mittarin sensorin irottaa ja paisarin sensorin oikosulkee ei pitäis enään varottaa jos varoittaa niin sillon vika on johdoissa tai mittarissa. Ja voit tietwnkin selvittää ton ohittamalla yhden kerrallaan jos ensin saat kaiken vilkunnan loppumaan ja siten haarukoida ongelmaa.

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 22.10.2017 22:21
Kirjoittaja dmn
Jos anturin johto osuu maihin, niin lämpötila on valvonnan mielestä maksimi mahdollinen = viisari nousee hitaasti ylös ja valo alkaa heti vilkkua. Voi myös olla mittariston sisäinen vika pahimmassa tapauksessa.

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 22.10.2017 22:45
Kirjoittaja Osku
Vastaavasti jos paisarin johto on melkein poikki se vilkuttaa valoa mutta saa välill@ kontaktin ja vilkuminen loppuu.

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 23.10.2017 09:47
Kirjoittaja DJSigma
jolkkon kirjoitti:
Missä on sellainen johto joka voi olla maassa?
Mullahan teki juuri tuota, kun lämpömittarin anturin irtonainen johto osui välillä koneeseen. Tarkastaa sen johdon koko matkalta mitä pystyy, ettei ole rikki.

Onko sulla yksi- vai kaksinapainen anturi siinä? Jos kaksinapainen eikä oikeaa liitintä vaan vaikka abikoilla rakennettu, voiko johdot osua yhteen anturin kiinnityksessä?

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 23.10.2017 10:52
Kirjoittaja jolkkon
Kiitos. Nyt alan siis etsimään vikaa anturin piuhasta mittaria lähestyen.

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 30.10.2017 09:55
Kirjoittaja jolkkon
Lauantai ei ollut minun eikä Raisankaan paras päivä. Suurella innolla lähdimme hyötyajoon rautakauppakeikalle. Jo menomatkalla lämmöt eivät tahtoneet pysyä kurissa, vaikka ulkona oli nollakeli. Kurvasin kaverin luokse, jossa kokeiltiin ilmata mäessä useampaankin otteeseen. Lämmöt vaan eivät laskeneet. Ilmaa tuli ihan mitättömän vähän joka ilmauksella. Siinä sitten ilmauksen hurmoksessa huomasimme että kabiinissa on savua! Sisätilan puhallinhan se oli leikannut kiinni ja päästänyt savut pois. Karmea haju! Sitten alkoi jo motivaatiokin loppua. Köröttelin rautakauppaan alakuloisin tunnelmin niin hiljaa että lämmöt eivät nousseet.

Kuva

Masennuksesta selvittyäni aloin miettimään miksi ilmaus ei onnistunut. Noh, voihan siellä toki olla jossain ilmaa,mutta entäs jos... Kuten joku saattaa muistaa niin minullahan vuoti vettä termarin kotelosta. Jouduin laittamaan kotelon tiivisteliimalla kiinni. Olisiko mahdollista että olen jotenkin toheloinut termariinkin sitä liimaa niin että se ei pääse kokonaan auki? Voisiko se olla syy? Syylärissä siis on vettä ja kyllä siellä on painettakin kun vesi yrittää ulos. Eli ei se ihan kiinnikään voi olla.

PS. Aika kesyt nuo 14" Syncron talvipellit? Ei ole samaan tunning-tunnelmaa ja räyhäkkyyttä kuin kesällä.

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 30.10.2017 11:02
Kirjoittaja Osku
Voihan sen termarin onnistua liimaamaan kiinni ja silloin varmasti lämmöt nousee. Oliko aikasemin oireilut edes vähän jos niin voi myös olla kansi halki, haistele paisaria haiseeko pakokaasu vai pelkä glycoli. Ja pulputtaako jo kylmänä.
Sit muistatko millanen vesipumppu sulla on oliko muovinen impelleri vai metallinen, muoviset korkaa joskus akselilta ja sillon nousee lämmöt päivästä toiseen. Ongelman voi aiheuttaa jopa itse jos lian heikko jäähdytin neste ja yrittää pyörittää sohjoa konessa jollon vastus isompi.

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 30.10.2017 11:09
Kirjoittaja dmn
Vastaavaa ongelmaa tekee myös jos ylä- ja alavesiletkut on väärin päin, tosin vakio letkuja käytettäessä ei kai kauhean helposti mahdollista, ellei sitten etupäästä ole mennyt ristiin ...

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 30.10.2017 11:25
Kirjoittaja jolkkon
Toimi 100% ennen kuin vaihdoin syylärin ja liimasin termarin kopan.

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 30.10.2017 11:37
Kirjoittaja Osku
Miksi liimasit termarin kopan ja vaihdoit sylarin jos toimi 100%?

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 30.10.2017 15:26
Kirjoittaja jolkkon
Termarin koppa vuoti ja uusi jäähdytin oli hyllyssä.

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 30.10.2017 17:24
Kirjoittaja Osku
Toi mitä dmn sano letkujen ristiin laittamisesta oli hyvä pointti.
Toiseks jos järjestelmä on ollu tyhjä niin ainakin mulla nous sellasen 4 kerta lämmöt tossa ALH projektissa heti kun pääs baanalle. Se aina löyti sitä ilmaa sieltä ja kun sitä tuli riittämiin keralla lämmöt nousi. En päästäny kiehumaan vaan pyssäsin ja lisäin nestettä ilman tilalle. Kyllä se sitten tokeni kun tarpeksi monta kertaa lisäili. Tein sellasen 5 yhden kilometrin kierrosta vielä kun lämmöt pysy aisoissa ja aina lisäilin. Kuten tossa mun projektikertomuksesss näky en saanut tarvittua määrää survottua kylmään koneesen, vasta kun termari aukes alkoi ilma tulla kunnolla ulos.

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Lähetetty: 18.11.2017 17:19
Kirjoittaja jolkkon
Nyt ois kova ja tosi perustavanlaadun kysymys!

Olenko mahdollisesti ollut koko ajan tollo ja laittanut vesipumpun kiertämään väärinpäin?
Pitääkö hihnan kiertää keltaisen vai punaisen mukaan? Kyseessä on AAZ, ilman ohj.teh sekä ilman ilmastointia.

Joka tapauksessa 923mm pitkä hihna on lyhyt. Menee nippanappa punaisen mukaan ja ei riitä keltaiselle. Seuraava mitta Motonetissa on 1000+mm ja on ihan sikamaisen liian pitkä.

Kuva