Raisa, ryssänsininen doppeli
Lähetetty: 14.02.2016 23:54
Meidän pihaan ilmestyi tänään '84 ryssänsininen doppeli.
Ensin hieman historiaa:
2009 tuli '73 Pallis, jonka remontoinnista tarkemmin Volkkari-palstalla. Sitten 2011 WBX Syncro-tölkki ´90, mutta se jo lähtikin matkoihinsa moniongelmaisuutensa ja etenkin umpijuopon luonteensa vuoksi. Kupla raahattiin 2012 meidän tontille ja viime syksynä anopin kesämökille odottamaan motivaation kehittymistä. Pallis on nyt lopulta erittäin hyväkuntoinen ja täysin läpikäyty. Kupla on suunnilleen niin osina ja hitsaukset kesken kuin vain auto voi olla.
Koska pallis on niin hyvä että sitä ei tarvitse juurikaan rakentaa halusin uuden projektiauton. Olisihan Kupla toki ollut, mutta kadotin siihen motivaation ihan täysin. Tölkit on aina olleet minun sydäntä lähellä, mutta WBX:n ongelmat ja juoppohulluus saivat himot hieman rauhoittumaan. Nyt aika vissiin kultasi muistot ja piti saada tölkki. Auto on kaverin vanha, joskin ei hän ole sillä metriäkään ajanut, mutta säilyttänyt sitä pihallaan vuosikaudet.
Meidän harrasteautoilla on aina ollut nimet; Kalle, Risto ja Erkki. Edelliset ovat poikieni nimeämiä. Nyt sinisen doppelin nähtyään vaimoni oli vakuuttunut että kyseessä on Raisa, rajuotteinen, työtäpelkäämätön rehti remppa-auto.
Raisan elämä tähän saakka:
Raisa on rekisteröity '84, mutta mallivuotta '85. Hän aloitti työuransa Pohjois-Karjalan Sähkön leivissä. Raisahan on ryssänsininen (kalsarinsinisenä myös tunnettu), mutta historian tekee mielenkiintoiseksi se, että hänet on maalattu ihan uutena kaksiväriseksi, puna-mustaksi. Joku Pohjois-Karjalan Sähkön silloinen Brand Manager oli nähnyt tarpeelliseksi maalauttaa kaikki autot yhtiön väreihin.
Omistajahistoria on vielä selvityksen alla, mutta jossain vaiheessa sähköyhtiön siirryttyä tehokkaampaan kalustoon (alunperin 1.6D) Raisa sai lähteä. Tässä vaiheessa Raisa maalattiin uudestaan siniseksi.
Raisa koki kovia edellistä edeltävän omistajan taholta. Raisan kone remontoitiin täydellisesti, mutta joku tunari laittoi kansipahvin väärinpäin ja näinpä kone koki mekaanisen täystuhon. Tämän seurauksena Raisa menetti alkuperäiset kilvet 2001 ja onkin siitä saakka viettänyt aikansa ulkona odotellen pelastajaa vain 211tkm ajettuna.
Tänään se päivä sitten koetti kun Raisa siirtyi trailerin voimalla uuteen kotiin. Raisan edellisen omistaja vielä läksiäsiksi traktorilla Raisaa hangesta hinatessaan katkaisi köyden ja koukun lentäessä maskista sisään Raisan syyläriin tuli reikä.
Raisan nykyiset vahvuudet ja ongelmat:
Raisa on koriltaan hyvässä kunnossa, jos otetaan huomioon varsinkin hänen pitkähkö ulkoilu ilman mitään huolta ja huolenpitoa. Osiltaan Raisa on täydellinen, toki moottori loistaa poissaolollaan, mutta niitähän saa uusia.
Heikkouksiakin tosin löytyy. Juuri tuo moottorin puute on yksi niistä. Lisäksi ruostetta on takalokarien takaosassa ja eiköhän lisää löydy kun irroitan takavalot ja kurkkaan sisään. Repsikan turvavyön alakiinnike on ainakin uusintalistalla.
Raisan elämää varjostaa myös pahoinpitely. Raisasta rikottiin takaoven ikkuna ja vietiin avaimet. Raisaan siis ei ole yhtään avainta!
Dokumenteissäkin on hieman puutteita, mutta omistajahistoria kyllä on suhteellisen selvillä. Luovareita puuttuu, mutta kaikki puuttuvat henkilöt asuvan seutukunnalla ja ovat käsittääkseni hengissä. Uskon että paperit saadaan kuntoon.
Raisan kuntoutusohjelma:
Tätä pitää hieman vielä miettiä. Suunnitelmia on vaikka kuinka, mutta pitää tutustua Raisaan hieman syvemmin ja miettiä sitten.
Pari juttua ainakin on vireillä:
- Ostin AAZ koneen, joka on kylläkin niin öljyn peitossa että enpä tiedä saako siitä edes kalua.
- Raisan mukana tuli 15" Pentat, joten ne ainakin tulee alle
- Ajattelin maalata uudestaan samalla ryssänsinisellä koko vekottimen
- Sisustasta voisi tulla hiljaisempi ja hieman päheempi. Nyt on aika karuhko.
- Voisin laskea alustaa vaikkapa 40-60mm, ei ihan älyttömästi
- Museokatsastukseen en ole tätä viemässä, joten vapautta on rajoittamassa vain Suomen laki, rahat, taidot ja ajankäyttö.
Yleisökysymykset:
1) Miksi toisesta takavalosta puuttuu peruutusvalo? Onko se noin joissain vuosimalleissa?
2) Olisiko kenelläkään myydä minulle takaoven lasia?
3) Jos lukkoseppä onnistuisi tekemään avaimen yhteen lukkoon niin saako sillä auki myös ne tavaraluukut lavan alla? (Virtalukko on rikottu, joten siitä ei kannata huolehtia)
Ensin hieman historiaa:
2009 tuli '73 Pallis, jonka remontoinnista tarkemmin Volkkari-palstalla. Sitten 2011 WBX Syncro-tölkki ´90, mutta se jo lähtikin matkoihinsa moniongelmaisuutensa ja etenkin umpijuopon luonteensa vuoksi. Kupla raahattiin 2012 meidän tontille ja viime syksynä anopin kesämökille odottamaan motivaation kehittymistä. Pallis on nyt lopulta erittäin hyväkuntoinen ja täysin läpikäyty. Kupla on suunnilleen niin osina ja hitsaukset kesken kuin vain auto voi olla.
Koska pallis on niin hyvä että sitä ei tarvitse juurikaan rakentaa halusin uuden projektiauton. Olisihan Kupla toki ollut, mutta kadotin siihen motivaation ihan täysin. Tölkit on aina olleet minun sydäntä lähellä, mutta WBX:n ongelmat ja juoppohulluus saivat himot hieman rauhoittumaan. Nyt aika vissiin kultasi muistot ja piti saada tölkki. Auto on kaverin vanha, joskin ei hän ole sillä metriäkään ajanut, mutta säilyttänyt sitä pihallaan vuosikaudet.
Meidän harrasteautoilla on aina ollut nimet; Kalle, Risto ja Erkki. Edelliset ovat poikieni nimeämiä. Nyt sinisen doppelin nähtyään vaimoni oli vakuuttunut että kyseessä on Raisa, rajuotteinen, työtäpelkäämätön rehti remppa-auto.
Raisan elämä tähän saakka:
Raisa on rekisteröity '84, mutta mallivuotta '85. Hän aloitti työuransa Pohjois-Karjalan Sähkön leivissä. Raisahan on ryssänsininen (kalsarinsinisenä myös tunnettu), mutta historian tekee mielenkiintoiseksi se, että hänet on maalattu ihan uutena kaksiväriseksi, puna-mustaksi. Joku Pohjois-Karjalan Sähkön silloinen Brand Manager oli nähnyt tarpeelliseksi maalauttaa kaikki autot yhtiön väreihin.
Omistajahistoria on vielä selvityksen alla, mutta jossain vaiheessa sähköyhtiön siirryttyä tehokkaampaan kalustoon (alunperin 1.6D) Raisa sai lähteä. Tässä vaiheessa Raisa maalattiin uudestaan siniseksi.
Raisa koki kovia edellistä edeltävän omistajan taholta. Raisan kone remontoitiin täydellisesti, mutta joku tunari laittoi kansipahvin väärinpäin ja näinpä kone koki mekaanisen täystuhon. Tämän seurauksena Raisa menetti alkuperäiset kilvet 2001 ja onkin siitä saakka viettänyt aikansa ulkona odotellen pelastajaa vain 211tkm ajettuna.
Tänään se päivä sitten koetti kun Raisa siirtyi trailerin voimalla uuteen kotiin. Raisan edellisen omistaja vielä läksiäsiksi traktorilla Raisaa hangesta hinatessaan katkaisi köyden ja koukun lentäessä maskista sisään Raisan syyläriin tuli reikä.
Raisan nykyiset vahvuudet ja ongelmat:
Raisa on koriltaan hyvässä kunnossa, jos otetaan huomioon varsinkin hänen pitkähkö ulkoilu ilman mitään huolta ja huolenpitoa. Osiltaan Raisa on täydellinen, toki moottori loistaa poissaolollaan, mutta niitähän saa uusia.
Heikkouksiakin tosin löytyy. Juuri tuo moottorin puute on yksi niistä. Lisäksi ruostetta on takalokarien takaosassa ja eiköhän lisää löydy kun irroitan takavalot ja kurkkaan sisään. Repsikan turvavyön alakiinnike on ainakin uusintalistalla.
Raisan elämää varjostaa myös pahoinpitely. Raisasta rikottiin takaoven ikkuna ja vietiin avaimet. Raisaan siis ei ole yhtään avainta!
Dokumenteissäkin on hieman puutteita, mutta omistajahistoria kyllä on suhteellisen selvillä. Luovareita puuttuu, mutta kaikki puuttuvat henkilöt asuvan seutukunnalla ja ovat käsittääkseni hengissä. Uskon että paperit saadaan kuntoon.
Raisan kuntoutusohjelma:
Tätä pitää hieman vielä miettiä. Suunnitelmia on vaikka kuinka, mutta pitää tutustua Raisaan hieman syvemmin ja miettiä sitten.
Pari juttua ainakin on vireillä:
- Ostin AAZ koneen, joka on kylläkin niin öljyn peitossa että enpä tiedä saako siitä edes kalua.
- Raisan mukana tuli 15" Pentat, joten ne ainakin tulee alle
- Ajattelin maalata uudestaan samalla ryssänsinisellä koko vekottimen
- Sisustasta voisi tulla hiljaisempi ja hieman päheempi. Nyt on aika karuhko.
- Voisin laskea alustaa vaikkapa 40-60mm, ei ihan älyttömästi
- Museokatsastukseen en ole tätä viemässä, joten vapautta on rajoittamassa vain Suomen laki, rahat, taidot ja ajankäyttö.
Yleisökysymykset:
1) Miksi toisesta takavalosta puuttuu peruutusvalo? Onko se noin joissain vuosimalleissa?
2) Olisiko kenelläkään myydä minulle takaoven lasia?
3) Jos lukkoseppä onnistuisi tekemään avaimen yhteen lukkoon niin saako sillä auki myös ne tavaraluukut lavan alla? (Virtalukko on rikottu, joten siitä ei kannata huolehtia)