Raisa, ryssänsininen doppeli

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuo on hieno hetki, kun saa moottorin paikalleen. Kohta se jo kulkee!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

H2O-juttuja

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Nyt on ehkäpä tilanne joka olisi pitänyt tietää jo aikaisemmin.... nolona kysyn vasta nyt.

Pitääkö AAZ:n huohotukseen tehdä joitain muutoksia kun se siirretään Tölkkiin?
A) jos pitää niin vissiin kampikammion huohotus tukitaan, miten, miksi ja mistäs se sitten hengittää?
B) jos ei pidä niin miten ihmeessä vesipumpun ja kannen välinen letku mahtuu olemaan paikoillaan niin että se ei mene vesipumpun päästä lyttyyn? Katso kuva. Huohotuksen muovinen jalka vääntää letkun ihan luonnottomaan asentoon ja se menee pumpun päästä lyttyyn. Tähän lienee joku järkevä selitys/ratkaisu!

Kiitos, taas kerran, tarjoan Biffissä kaljat!

Kuva
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja TT| »

Sulla on nyt ilmeisesti joku sekasikiö viritys aazin ja jx letkuja. Yleisin ratkaisu on käyttää vain jx letkuja. Eli tuohon kannen ja vesipumpun väliin suora letku.
Niin ja se aazin huohotus kannattaa jättää alkuperäiseen malliinsa, kunhan tuo muoviputki on ehjä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Mulla on sellainen kasa letkuja joista en tosiaan tiedä mitä ja mihin ne on.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

H2O-juttuja

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Tunnistustehtävä: onko kuvan letkuu JX:stä. Minä veikkaan että on.

Kuva

Tuolta se näyttää paikallaan. Minusta aika hurjalta kun menee ihan kiinni, suorastaan puristuu, ruiskuputkiin ja alapää menee lyttyyn kun yrittää kääntää sen kohti vesipumppua. Ei hyvä. Mitä teen väärin? Ilman huohotuksen muovista osaa olisi "no problem".

Kuva
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja TT| »

Taitaa olla JX letku, mutta ei kuulu tuohon väliin. Kuten aiemmin sanoin niin tuohon väliin tulee suora letku, jossa pieni taitos vesipumpun päässä.
http://busschmiede.de/shop/T3-Kuehlwass ... CS-KY-JX_1 Tämä kuuluu siihen.
http://busschmiede.de/shop/Kuehlwasserkreislauf-3_s2 Tuolta voit katella muitakin tunnistustehtäviä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Olisko tuo tuo paisarilta vesipumpulle menevä letku, nro 3?

Kuva
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei vaan taitaa olla #3
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Lyhyt kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Minkälainen kaasuvaijeri pitää olla AAZ:n kaverin kun autona on aluperin CS-koneella ollut? Nyt on vaijeri auttamatta liian lyhyt (noin 4-5cm)?

Kiitos kaikille vastanneille.

jani
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eiköhän JX vaijeri sovi, jos ei nykyistä saa sitten eri reittiä asettumaan pidemmälle.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Kiitos. Pitää tutkia.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Raisa on sairas

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Raisalle kuuluu yhtäaikaa hyvää ja tosi huonoa.

Hyvät uutiset:
-AAZ lähti ongelmitta käymään. Viimeksi tuossa autossa on moottori hyrrännyt 16-vuotta sitten!

Huonot uutiset:
-noin pari minuuttia käynnistyksen jälkeen pakoputken saumoista ja päästä alkoi tulla öljyä ulos. Sammutin auton ja aloin ihmetellä. Uusintakäynnistyksellä savua oli luonollisestikin aika runsaasti pihapiirissä. Ķansirempan tähän teetin joten sen pitäisi olla kunnossa. Alakertaa ei ole avattu, mutta moottori pitäisi olla vähillä kilometreillä ja öljyjä ainakin vaihdettu tiheään. Vaihdoin tältä palstalta hankitus turbon. Myyjä ei toki antanut takuuta ja ei siinä mitään. Kysymys lienee että voikohan siinä oikeasti olla mikään muu kuin turbo? Eihän? Huohotusputki oli auki. Keksiikö joku jotain?

Kuva
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kuinka väljältä turbo tuntui käsipelillä koitettuna? Päittäin ei oikein saisi olla välystä, säteen suuntaisesti vähän. Mutta erittäin harvoin niistäkään nyt noin paljoa tulee läpi, ellei akseli ole katki.
< 15kWh/100km
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Muistanko oikein että tässä on se minulta tullu garretti?
Kumma kyllä kun se ei minulla aaz:tan kaverina vienyt öljyä. Olisiko liian kauan kuivana seisonut?
Millaisessa asennossa sinulla ahdin, mikä pakosarja ja minkälaiset öljylinjat? Paluu erityisesti pitää olla jouheva.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Moro,

1) Pakosarja on ihan "sopiva". Siis sellainen minusta mikä siinä kuuluu ollakin. Enpä oikein osaa sitä muuten kuvailla.
2) Turbon pesää olen kääntänyt niin että öljy tulee suoraan ylhäältä ja lähtee suoraan alas. Eli käänsin sitä jonkun kymmen astetta. Minusta kovinkin optimaalinen. Voisinko olla että kääntäessä olen koonnut sen huonosti?
3) Turbo on se Jounin vanha.
4) Syöttö tulee upouudella teräspunosletkulla ihan suoraan ylhäältä
5) Paluussa ei ole ihan hurjasti mahdollisuuksia. 90ast kulmalla jonka jälkeen alamäkeä. Siinä kyllä voisi olla optimoinnin paikka, mutta ei se kyllä huono ole. Ylämäkeä ei ole kyllä tippaakaan.
6) Välystä on vähän, mutta toki sitä on. Ei todellakaan mikään akseli ole poikki!

Voiko vikana olla muu kuin Turbo? Voinko kone olla jotenkin niin keturallaan? Lähtee nätisti käymään ja kuullostaa, no jaa.., kait ihan normaalilta.

Hieman huolestuttaa. Kuinkas jatketaan?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ei se nyt öljyn paluusta niin nirso ole kun väitetään. Ja ei pesien pyörittely vaikuta, kun se öljy kulkee vain siinä keskiössä.

Itse varmaan hankkisin netistä uuden laakerointisarjan turboon ja pistäisin sillä kasaan ja katsoisin miten käy..
< 15kWh/100km
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Taitaa olla selvä juttu! Tein autosta vaparin hieman kikkailemalla vähän sitä sun tätä nippuu. Kone kävi ihan ok ja öljyä ei tullut mistään tippaakaan! :D
Turbo pitää huoltaa tai huollattaa kuntoon, se on varmaa. Kuten kolleega tuossa kirjoitti niin korjaussarjaa kehiin.

Kysymys: miten tarkka tuollainen turbo on öljyn määrästä tai paineesta? Tarkoitan nyt paljoutta, en vähyyttä. Eli pitäisikö painepuolta kutistaa?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kaikki turbot on mulla toiminut ihan mainiosti pelkillä banjo-liitoksila. Mutta muistikuvani mukaan kuulalaakeroidut turbot ovat noiden suhteen tarkempia!

Mutta kokeileppas nyt ihan vaikka ihan puhaltamalla / paineilmalla että sun paluupuoli vetää varmasti...
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja TT| »

Nuo tölkin aikalaisturbot ei niin kovin tarkkoja ole, kuulopuheiden mukaan nuo TDI-aikakauden turbot JX-pakosarjaan miedolla kallistuksella paluupuolella voivat tulvia helpommin. Että jos sulla ei siellä yli 6 litraa ollu öljyä niin pitäs aika hyvin vielä valua pois. Tietty jos on paineet tapissa koko ajan niin jostain ne tulee pois.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Raisa liikuu ja vuotaa

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Suurien tapahtumien ja tunteiden ilta!

Ensiksikin ajoin Raisalla ensimmäistä kertaa ihan kokonaiset 30m! Kova suoritus siihen nähden että auto liikkui edellisen kerran 2001. Luonnollisesta jarrut oli huonot, kaasu ei toimi, ohjaus narisee ja vaihteet ei löydy. Nuo ovat pikkujuttuja siihen nähden mikä ottaa päähän ja .... askarruttaa. Katso kuvat.
Öljyvuotoa on ihan kohtuullisen paljon. Selkeästi tippuu tippoja.
Kuva

Kuva

Mitäs nyt arvon siskot ja veljet? Ajatuksia?

Nyt kyllä tuntuu siltä että kaikki Volkkarit on ihan perseestä. Taidan vaihtaa lajia!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Vastaa Viestiin