Raisa, ryssänsininen doppeli

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Raisa sai kilvet

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Tänään oli se suuri päivä kun Raisa sai kilvet. Katsastus meni leppoisissa tunnelmissa. Vain liian lähelle säädetyt jarrut aiheuttivat puoltamista, mutta hyväksytyissä rajoissa silti. Rummut myös kuumenevat.

Kuva

Kuva

Kuva

Todellisuus iski kyllä valitettavan nopeasti kun kotipihassa huomasin melko nopeasti tiputtelevan moottorin. Jostain vaihdelaatikon ja moottorin välistä tulee öljyä. Kyseessä ei ole siis jokunen tippa joskus, vaan ihan oikeasti.

Kuva

Kuva

Melkein väittäisin että öljy tulee tuon peltilipareen vaihdelaatikon puolelta? Oisko siskoilla ja veljillä hyviä arvauksia?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kampuran stefa on aika vahva veikkaus. Öljy on mustaa eli todenäköisesti mootori öljyä tai sitten kannattaa miettiä laatikon öljyjenvaihtamista aika paljon useammin. Haista kumpaa on jos haisee oksenukselle se on laatikon öljyä muuten se on mootori öljyä. Ja jos koneen yläpuoli on kuiva ja se ei ole levinnyt esim. Suodatimen jalasta tai öp anturista. Se tulee melko varmasti kampurN stefasta. Jos se haisee oksenuksella se on laatikon stefa.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Moottoriöljyä se on. Eli laatikko pois ja siitä sitten äheltäen?
Toki suljen pois tuon suodattimen jalan, mutta ei pikavilkaisulla sieltä noin paljoa tule öljyä.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Se jalka joi vuotaa ainakinseuraavista kohdista.

1 öljynlaudutimen ja jalanrungon välistä kumi renkula
2 Jos suodattimen ja laudutmen väliin on jäänyt jotain
3 lauhdutin jalan ja lohkonvälistä momentiin vederrävä muovitiiviste
4 Öp anturista, muovi anturissa halkeaa tai alumiini prikka vuotaa.

Muut yläpuolen vuotokohdat on ainakin
1 Venkopan tiiviste
2 Turbon öljyputki

Mutta joo uskon että ongelma on kampuran stefa ja siis laatikko ulos kytkin pois vauhtipyörä pois pelti pois ja stefa vaihtoon ja sama kääntäen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kuten hienosti jo kerrottukin, niin sulje pois ensin nuo yläpuolen vuodot ja ettei ole vanhoja vuotoja jäänyt jonnekin koloihin. Venakoppa osaa vuotaa tuoltakin päin ja tosiaan suodatinjalasta tulee paineella kauaskin öljyä, kuten myös huohottimen juuresta.
Tietysti myös öljypohjasta voi valua, se voi myös olla kivasti halki ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Kampiakselin stefan malleista, saatavuudesta ja hinnoista on kummia juttuja netissä. Moottori on -94 Ventosta. Jossain puhuttiin jotain 200€ maksavasta paketista ja toisaalla ihan normaalista stefasta. WTF!!!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Muistaakseni eroja on siinä että vaihtuuko pelkkä stefa vai stefa ja sen kinnitys osa. Jos sulla on vanha alumiininen kiinnitys oasa siihen menee pelkkä stefa muuten menee kokoroska. Muistaakseni myös osassa on väli pelli kiinnitys ruuvin paikat
toisissa ei.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kannattaa varuksi hylkyyn menevistä JX:stä pelastaa metallinen stefan kaulus, niin pärjää tuolla muutaman euron stefalla :) Uudemmissa versiossa se stefa on jotenkin vulkanoitu kiinni siihen kaulukseen, eikä sitä voi vaihtaa.
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei se tuo uudemman mallinenkaan ihan 200€ sentään maksa http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=620 vaan 47,90€ Motonetissä. Ulkomaan kaupoista sitten lähempänä tuon pelkän stefan suomihintaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Stefa ja kaulus yhdistelmän varaosanro on 028103171B

Kiinasta halvimmillaan 13€ postikuluineen :D (en omaan moottoriin ehkä tilaisi)
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Raisan sisälokarit

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Heippa hei,

Hankin Alvadilta sikahalvat sisälokarit http://alvadi.ee/fi/varaosat/volkswagen ... lokasuoja/ . Laatukamaa, noin suunnilleen, ja etenkin edulliset. Mietin vaan että miten ne kannattaisi asentaa paikoilleen? Luonnollisia kiinnityskohtia ei oikein mielestäni ole ja väkisin joutuu tekemään reikiä, joista en lähtökohtaisesti pidä. Pop-niitillä tai peltiruuvilla?

Miten te, kanssasiskot ja -veljet olette lokarit asentaneet?

Kannattaisiko lokarin yläpuoli massata/mössötä jollain ääntä eristävällä aineella? Luulisi olevan hyötyä rengasääniä ajatellen. Comments, please.

Kuva
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Peltikatto ruuveilla jossa ne kumiprikat vedin kiinni ja kuumailmapuhaltimella viimeistelin muotoa jotta istu hyvin.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Mistäs ruuvasit kiinni?
Osku kirjoitti:Peltikatto ruuveilla jossa ne kumiprikat vedin kiinni ja kuumailmapuhaltimella viimeistelin muotoa jotta istu hyvin.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mulla näyttäs olevan toisen valmistajan muovit mutta kuvissa.näkyy mistä vedin kiinni
Liitteet
IMG_20170821_155555_resize_20170821_155820.jpg
IMG_20170821_155555_resize_20170821_155820.jpg (66.69 KiB) Katsottu 4009 kertaa
IMG_20170821_155615_resize_20170821_155821.jpg
IMG_20170821_155615_resize_20170821_155821.jpg (85.42 KiB) Katsottu 4009 kertaa
IMG_20170821_155609_resize_20170821_155821.jpg
IMG_20170821_155609_resize_20170821_155821.jpg (49.93 KiB) Katsottu 4009 kertaa
IMG_20170821_155551_resize_20170821_155822.jpg
IMG_20170821_155551_resize_20170821_155822.jpg (134.51 KiB) Katsottu 4009 kertaa
IMG_20170821_155545_resize_20170821_155822.jpg
IMG_20170821_155545_resize_20170821_155822.jpg (61.04 KiB) Katsottu 4009 kertaa
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

ISO kiitos hyvistä kuvista!!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Ovi roikkuu

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Kuskin ovi on liian alhaalla takareunastaan. Saranassa ei tunnu väljää, mutta ovi on silti väärässä asennossa naarmuttaen sisäpuolen maalia.
Mites se kannattaajaan säätää? Vaihtoehdot lienee 1) lisätä prikkoja yläpuolen saranan taa, 2) taivuttaa jollain ilveellä yläsaranan kiinnityskohtaa, joka on turhan tukeva 3) vaihtamalla saranan osia vaikka ei väljää tunnu 4) joku muu, mikä?

Jani
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja TT| »

Taivuttamalla ovea :)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Ööh. :D
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Itse varmaan tunkilla ja lankunpätkällä hienosäätäisin..
< 15kWh/100km
Portu
AktiVWisti
Viestit: 320
Liittynyt: 17.01.2015 00:27

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Portu »

Eikö saranoissa riitä säätövara? Itellä oli westyssä aikoinaan kylkilinjat hiukan ketullaan ja säädöllä sai kohdilleen. Osuuko oven pokkaukset b-pilarin vastaaviin kohdilleen? Saranoistahan saa lähes joka suuntaan säädettyä, mut vaatii aina hiukan pähkäilyä tuon suhteen. Ideahan on ihan sama kuin kuplassa esimerkiksi.
Tuota on hiukan vaikea virtuaalisesti todeta, pitäis päästä viereen kahtoo.
Mielestäni alasaranan pultit löystää oven ollessa tietty auki ja nostaa ovee ylöspäin ja kiristää niin takareuna nousee ylöspäin. Voi olla et joutuu b-pilarin vastintakin hieman nostamaan, mut tässäkin on säätövara. Joskus kestää kauankin et löytää sen just oikeen kohdan.
Vastaa Viestiin