Raisa, ryssänsininen doppeli
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Lankulla ja tunkilla sain hieman ovea väännettyä. Aika väkivaltaista ja jännää, mutta sain vähän paremmaksi. Kiitos vinkistä!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Lisää hyviä pikkufiksejä lisää: https://www.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A
Näillä saatu mm. Audi A2:n vuotava oven karmin tiiviste pitämään
Näillä saatu mm. Audi A2:n vuotava oven karmin tiiviste pitämään
< 15kWh/100km
Re: Raisa ja Kalle
Ohessa ihan vaan muutama fiilistelykuva minun hienoista autoista!
Kalle on '73 Pallokeula bussi (8-hlö) ja Raisanhan te jo tunnettekin.
Raisassa on vielä säätö- ja viimeistelytyötä. Kalle on hyvässä käyttökunnossa ja hyvin luottettava kaveri (kop kop)
Kalle on '73 Pallokeula bussi (8-hlö) ja Raisanhan te jo tunnettekin.
Raisassa on vielä säätö- ja viimeistelytyötä. Kalle on hyvässä käyttökunnossa ja hyvin luottettava kaveri (kop kop)
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Komea kaksikko!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Hyvältä näyttää!
Raisaa ahdistaa ja pumppu on sekaisin
Ensinnäkin on myönnettävä että Diesel-tekniikka on minulle ihan tuntematonta. Tästä ja lukuisista muista pienemmistä syistä olen taas joutunut liriin Raisan kanssa.
Pitkä tarina suhteellisen kompaktisti menee näin: Enpäs sitten tajunnut varhaisessa vaiheessa että minun AAZ:n pumppu on sellaista vanhempaa mallia, jossa kylmäkäynnistys tehdään vivun avustuksella eikä vahapatruunalla. Vipu oli kylmäkäynnistysasennossa kun pumppu uudelleen ajoitettiin hihnanvaihdon yhteydessä. Sitten olenkin ihmetellyt kovaa tyhjäkäyntiä, joka ei normaalilla tyhjäkäyntisäädöllä korjaannu. Lopulta tajusin että pirskutarallaa siinähän pitäisi olla vaijeri jolla ajoitusta säädetään tarvittaessa. Noh, säätelinkin sitten kylmäkäynnistyksen ruuvit ihan eri asentoon, jolloin lämmin kone toimi ihan kivasti ja vetoja oli mukavasti. Kuten valistunut lukija tässä kohdassa jo arvaakin niin seuraavan aamun kylmästartti olikin hieman hankalempi. Eli ei ihan onnistunut. Mites tästä eteenpäin? Pari kohtaa kaipaisi kohtalotovereiden neuvoja:
1) Pumppu pitää vissiin ajoittaa heittokellolla uudestaan? Tämä on kait kaiken lähtökohta ja prioriteetti?
2) Onko se kylmäkäynnistysvaijeri edes tarpeellinen jos autoa käytetään vain Touko-Syyskuu? Olettaen että muut säädöt ovat kunnossa?
3) Käykö AAZ:n pumpun kylmäkäynnistysvaijeriksi 1.6d/td tölkin vaijeri? https://www.volkswagen-classic-parts.de ... 441fa.html
2) Miten hiivatissa sen vaijerin pään saa siihen vipuun kiinni, kun sitä ei edes näe?! Miten se edes teoriassa sinne asennetaan?
Hjälp!
Jani
Pitkä tarina suhteellisen kompaktisti menee näin: Enpäs sitten tajunnut varhaisessa vaiheessa että minun AAZ:n pumppu on sellaista vanhempaa mallia, jossa kylmäkäynnistys tehdään vivun avustuksella eikä vahapatruunalla. Vipu oli kylmäkäynnistysasennossa kun pumppu uudelleen ajoitettiin hihnanvaihdon yhteydessä. Sitten olenkin ihmetellyt kovaa tyhjäkäyntiä, joka ei normaalilla tyhjäkäyntisäädöllä korjaannu. Lopulta tajusin että pirskutarallaa siinähän pitäisi olla vaijeri jolla ajoitusta säädetään tarvittaessa. Noh, säätelinkin sitten kylmäkäynnistyksen ruuvit ihan eri asentoon, jolloin lämmin kone toimi ihan kivasti ja vetoja oli mukavasti. Kuten valistunut lukija tässä kohdassa jo arvaakin niin seuraavan aamun kylmästartti olikin hieman hankalempi. Eli ei ihan onnistunut. Mites tästä eteenpäin? Pari kohtaa kaipaisi kohtalotovereiden neuvoja:
1) Pumppu pitää vissiin ajoittaa heittokellolla uudestaan? Tämä on kait kaiken lähtökohta ja prioriteetti?
2) Onko se kylmäkäynnistysvaijeri edes tarpeellinen jos autoa käytetään vain Touko-Syyskuu? Olettaen että muut säädöt ovat kunnossa?
3) Käykö AAZ:n pumpun kylmäkäynnistysvaijeriksi 1.6d/td tölkin vaijeri? https://www.volkswagen-classic-parts.de ... 441fa.html
2) Miten hiivatissa sen vaijerin pään saa siihen vipuun kiinni, kun sitä ei edes näe?! Miten se edes teoriassa sinne asennetaan?
Hjälp!
Jani
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Hiukan normaalia enemmän ennakkoa, niin ei tarvitse koko kapistusta.
< 15kWh/100km
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Osaatko antaa ohjeet tuohon "noin-säätämiseen". Minulla ei ole hajuakaan miten paljon ja mitä!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Pumpun kolmea M8 kiinnikepulttia vähän löysäät ja kalautat pumppua kallistumaan enemmän ylhäältä moottoriin päin. Aika pieni liike riittää.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Kannattaa kyllä kaikki neljä pulttia löysätä, se yksi takaa myös
< 15kWh/100km
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Se kieltämättä auttaa Joskus on joutunu ruiskuputkiakin löysäämään.dmn kirjoitti:Kannattaa kyllä kaikki neljä pulttia löysätä, se yksi takaa myös
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Kiitos kovasti vinkeistä! Myönnän että menee jankkaamiseksi, mutta osaisitteko kuvata minkä verran?
1) Täräys (siirtyy mitä siirtyy, 0,Xmm)
2) noin 1mm
3) noin 5mm
4) noin 10mm
5) Joku muu, mikä?
Kohdat 1-5 siis mitattuna pumpun yläpäästä kohti venttiilikoppaa.
Jani
1) Täräys (siirtyy mitä siirtyy, 0,Xmm)
2) noin 1mm
3) noin 5mm
4) noin 10mm
5) Joku muu, mikä?
Kohdat 1-5 siis mitattuna pumpun yläpäästä kohti venttiilikoppaa.
Jani
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Merkkaa aluksi tussilla tämän hetkinen paikka runkoon. Sitten siirrät vaikka tussin viivan paksuuden verran pumpun kantta koneeseen päin. Toista tarvittaessa
< 15kWh/100km
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Kiitos neuvoista! Pienikin säätö selvästi auttoi. Säädin pumppun ajoitusta todellakin vain sen viivan paksuuden verran. Ajatus on säätää vielä mittakellolla kuntoon, kunhan saan oikeat välineet.
Auto kulkee nyt jo ihan kivasti pienellä hiplauksella. Ahdot on 0,8bar ja syöttöä olen lisännyt reilun 1/2-kierrosta. Sellainen herkkyys pienissä nopeuksissa (0-70km/h) on lisääntynyt, mutta kyllä meno alkaa selvästi hyytyä kun lähestytään satasta. 120km/h on tosi tosi tiukassa. Ei sillä että ajaisinkaan niin kovaa (ylinopeutta) normaalisti, mutta ihan vain testatakseni voimavaroja.
Auto kulkee nyt jo ihan kivasti pienellä hiplauksella. Ahdot on 0,8bar ja syöttöä olen lisännyt reilun 1/2-kierrosta. Sellainen herkkyys pienissä nopeuksissa (0-70km/h) on lisääntynyt, mutta kyllä meno alkaa selvästi hyytyä kun lähestytään satasta. 120km/h on tosi tosi tiukassa. Ei sillä että ajaisinkaan niin kovaa (ylinopeutta) normaalisti, mutta ihan vain testatakseni voimavaroja.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Orkkiskoneillahan ei tehtaan mukaan tölkillä edes pääse 120km/h (ainakaan kulutustaulukoiden mukaan), eikä AAZ:ssä nyt niin paljon enempää tehoa ole, ettäkö 120 menisi heittämällä.
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Mittarinmukaan pääsee mutta sehänvalehtelee noin kymmenen kilsaa tunissa.
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
GPS-nopeudesta puhuin! Oikeastaan 215/70R15 renkailla on mittari jo suunnilleen tarkka. Ne korjaa +5% originaaliin 185R14 kokoon verrattuna.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Jaahas. Nyt on noin 300km ajoa takana ja korjauslista ensi talveksi alkaa hahmottua:
Selvät&kivat:
-Vetarin nivelet kolisee => vaihdettava, 4kpl, tilattu
-Takarummut kierot => vaihdettava, 2kpl, tilattu
-Etujarrut laahaa => herkisteltävä, voi toki olla jotain suurempaakin
-Jäähdystysnestevuoto vesipumpun lähellä => tiivistettävä
-Rattiakseli ottaa kiinni muoveihin ja rahisee ikävästi => fiksattava
-Soittimen sähköt sekavat => siistittävä
-Radioantennivahvistimista puuttuu sähköt => sähkötöitä
-Verhoiluja puuttuu => liimattava loputkin
-Uusi jäähdytin ihan vaan varmuuden vuoksi => tilattu, vaihdettava samallakin kun tiivistän vesipumpun ja vaihdan puhaltimen
-Välitilan lattiassa ruostetta => Korjaus ja maalaus
-Sisälokasuojien asennus
-Ruiskutuspumpun ajoitus
-Öljynvaihto
-Lavan saranat hitsattava kasaan
-Oikea maski keulalle
Hankalat tahi v-mäiset:
-3. vaihde ei pysy pesässä kädellä pitämättä => Enkä tiedä mitä tehdä!
-Sisäpuhallin vikisee => vaihdettava. Vissiin vaatii vähän keskittymistä
-Öljyvuotoa koneen ja vaihdelaatikon välistä => Kampiakselin stefa vaihdettava. Samalla kun vetarit ja mahdollisesti laatikko irroitetaan.
-Öljyvuotoa mystisesti turbon lähistöllä => En tiedä, pitää tutkia.
-Öljyvuotoa öljysuodattimen jalan ympäristössä => Tiiviste ainakin vaihdettava
Ehkä jos rahat riittää:
-Välijäähdytin
-Rekkapeilit
Selvät&kivat:
-Vetarin nivelet kolisee => vaihdettava, 4kpl, tilattu
-Takarummut kierot => vaihdettava, 2kpl, tilattu
-Etujarrut laahaa => herkisteltävä, voi toki olla jotain suurempaakin
-Jäähdystysnestevuoto vesipumpun lähellä => tiivistettävä
-Rattiakseli ottaa kiinni muoveihin ja rahisee ikävästi => fiksattava
-Soittimen sähköt sekavat => siistittävä
-Radioantennivahvistimista puuttuu sähköt => sähkötöitä
-Verhoiluja puuttuu => liimattava loputkin
-Uusi jäähdytin ihan vaan varmuuden vuoksi => tilattu, vaihdettava samallakin kun tiivistän vesipumpun ja vaihdan puhaltimen
-Välitilan lattiassa ruostetta => Korjaus ja maalaus
-Sisälokasuojien asennus
-Ruiskutuspumpun ajoitus
-Öljynvaihto
-Lavan saranat hitsattava kasaan
-Oikea maski keulalle
Hankalat tahi v-mäiset:
-3. vaihde ei pysy pesässä kädellä pitämättä => Enkä tiedä mitä tehdä!
-Sisäpuhallin vikisee => vaihdettava. Vissiin vaatii vähän keskittymistä
-Öljyvuotoa koneen ja vaihdelaatikon välistä => Kampiakselin stefa vaihdettava. Samalla kun vetarit ja mahdollisesti laatikko irroitetaan.
-Öljyvuotoa mystisesti turbon lähistöllä => En tiedä, pitää tutkia.
-Öljyvuotoa öljysuodattimen jalan ympäristössä => Tiiviste ainakin vaihdettava
Ehkä jos rahat riittää:
-Välijäähdytin
-Rekkapeilit
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Laatikossa epäiken että on leviämässä mulla ainakin yhdessä tölkissä, itse asiassa oli just toi ALH tölkki niin aikoinaan teki tuota ja homma päättyi siihen että likenevaloihin mootori jarutuksessa kuului sirkelin ääntä muistuttava ääni takaa. pysähdyin ja hups laatikosta valui enemälti öljyä ja se oli halki siitä sen neljäruuvisen kannen kohdalta. Totesin laatikko vainaa ja ajoin sen sivu äänillä tallille ja vaihdoin toisen vetopaketin. En koskaan avannut tuota laatikkoa joten tarkkaa kuvaa ei ole mikä meni.
Puhaltimet vikisee aina, sanoisin että se on ominaisuus. vaihdoin Arki tölkkiin sen puhalin mootorin ja noin 60tkm jälkeen se alkoi vikistä nyt on sitten säädelly nopeutta jotta vikinä katoaa.
Puhaltimet vikisee aina, sanoisin että se on ominaisuus. vaihdoin Arki tölkkiin sen puhalin mootorin ja noin 60tkm jälkeen se alkoi vikistä nyt on sitten säädelly nopeutta jotta vikinä katoaa.
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Status update 16.10.2017
Selvät&kivat:
Check Vetarin nivelet kolisee => vaihdettu uudet
Check-Takarummut kierot => vaihdettu uudet
-Etujarrut laahaa => herkisteltävä, voi toki olla jotain suurempaakin
Check-Jäähdystysnestevuoto vesipumpun lähellä => tiivistetty, mutta auttoiko?
-Rattiakseli ottaa kiinni muoveihin ja rahisee ikävästi => fiksattava
-Soittimen sähköt sekavat => siistittävä
-Radioantennivahvistimista puuttuu sähköt => sähkötöitä
-Verhoiluja puuttuu => liimattava loputkin
-Uusi jäähdytin ihan vaan varmuuden vuoksi => tilattu, vaihdettava samallakin kun tiivistän vesipumpun ja vaihdan puhaltimen
-Välitilan lattiassa ruostetta => Korjaus ja maalaus
-Sisälokasuojien asennus
-Ruiskutuspumpun ajoitus
Check-Öljynvaihto => uudet öljyt
-Lavan saranat hitsattava kasaan
-Oikea maski keulalle
Hankalat tahi v-mäiset:
Check- 3.vaihde ei pysy pesässä kädellä pitämättä => Uusi arpalaatikko vaihdettu
-Sisäpuhallin vikisee => vaihdettava. Vissiin vaatii vähän keskittymistä
Check-Öljyvuotoa koneen ja vaihdelaatikon välistä => Kampiakselin stefa vaihdettu.
-Öljyvuotoa mystisesti turbon lähistöllä => En tiedä, pitää tutkia.
Check-Öljyvuotoa öljysuodattimen jalan ympäristössä => Tiivistetty
Ehkä jos rahat riittää:
-Välijäähdytin
Check -Rekkapeilit => ostettu, mutta vaatii kunnostusta
Selvät&kivat:
Check Vetarin nivelet kolisee => vaihdettu uudet
Check-Takarummut kierot => vaihdettu uudet
-Etujarrut laahaa => herkisteltävä, voi toki olla jotain suurempaakin
Check-Jäähdystysnestevuoto vesipumpun lähellä => tiivistetty, mutta auttoiko?
-Rattiakseli ottaa kiinni muoveihin ja rahisee ikävästi => fiksattava
-Soittimen sähköt sekavat => siistittävä
-Radioantennivahvistimista puuttuu sähköt => sähkötöitä
-Verhoiluja puuttuu => liimattava loputkin
-Uusi jäähdytin ihan vaan varmuuden vuoksi => tilattu, vaihdettava samallakin kun tiivistän vesipumpun ja vaihdan puhaltimen
-Välitilan lattiassa ruostetta => Korjaus ja maalaus
-Sisälokasuojien asennus
-Ruiskutuspumpun ajoitus
Check-Öljynvaihto => uudet öljyt
-Lavan saranat hitsattava kasaan
-Oikea maski keulalle
Hankalat tahi v-mäiset:
Check- 3.vaihde ei pysy pesässä kädellä pitämättä => Uusi arpalaatikko vaihdettu
-Sisäpuhallin vikisee => vaihdettava. Vissiin vaatii vähän keskittymistä
Check-Öljyvuotoa koneen ja vaihdelaatikon välistä => Kampiakselin stefa vaihdettu.
-Öljyvuotoa mystisesti turbon lähistöllä => En tiedä, pitää tutkia.
Check-Öljyvuotoa öljysuodattimen jalan ympäristössä => Tiivistetty
Ehkä jos rahat riittää:
-Välijäähdytin
Check -Rekkapeilit => ostettu, mutta vaatii kunnostusta
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96