Laulubussi "Caravelle"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Moikka!

On aika ryhtyä tuumasta toimeen ja kerrankin kirjoittaa itsekin jotain tänne foorumille. Tuli tuossa viime kesänä ostettua kaverin kanssa (foorumilla Muska_25) puoliksi 9 paikkainen volkswagen Caravelle. Pitkään olin tätä vastaan mutta kaveri sai ylipuhuttua, onneksi.

Moottorina toimii vielä toistaiseksi 2.1 WBX "DJ" tai niin kuin jotkut tituleeraavat: Arpakoneeksi.

Auton sisustana toimi mitä ilmeisimmin vanhat veolian penkit sekä itsetehty katto "kanootti" niin kuin me sitä kutsumme. (Eli siis jonkin sortin puukyhäelmä jossa kulkee ledivalot sekä spotteja ja sähköjä..)

Auton kunto oli ajettava, kun me sen saimme.

Kuva

Tallin pihaan saapuessamme kuitenkin innostuin jarrupoljinta painamaan oikein urakalla ja eiköhän jarruputki napsahtanut rikki. Onneksi tämä ei käynyt moottoritiellä..
Pientä laittoa oli leimalle, mutta todella kivuttomasti saimme sen läpi. Eikun homma rokkaamaan. Otin itse auton ns. käyttöautoksi kesänajaksi. Tulihan sillä varmaankin rullailtua n.1000km, kun tajusimme, että auto kaipaa ehostusta. Ensimmäisenä sai vanha lattiamatto lähteä autosta. Korvasimme sen toimistotila käyttöön tarkoitetulla laminaatilla. Laminaatti itsessään on hieno, mutta yhdistelmä humalaisia suomalaisia ja liikkuva auto sekä laminaatti ei. Tottakai laminaatti sitten meni rikki ja turposi. Se ei kuitenkaan meitä haitannut.

Ensimmäinen kunnon ostos oli autoon äänentoisto. Kaksi kappaletta subwooffereita 4 kappaletta midejä sekä 4 kappaletta bulletteja tuhoaa tällä hetkellä tärykalvojamme, kaikki mallia Digital Design!

Tulihan myös samalla tehtyä itse pöytäkin sinne. Ei se hieno ole, mutta 0,33 tölkit pitää pystyssä. :D

Kuva

Tällä setupilla menimme n. 2-3kk, kunnes alkoi tulemaan ongelmia. Huomasin, että aamulla käynnistäessä ei auto pysy käynnissä tyhjänkäynnillä ja käy vajailla. Hieman tutkiskelimme asiaa niin venttiilien säädöllä homma rokkasi taas! Kauaa ei ollut lippu korkealla mastossa, kun oireet alkoivat taas. Alkoi olla jo kylmä ulkona joten päätimme viedä Caravellen sisätiloihin.

Nyt saimme idean laittaa autoon ilmajousituksen. Pienen internet seikkailun jälkeen löysimme suomalaisen firman, joka maahantoi ilmajousituksia niin sanotulla "bolt on" muutospaloilla. Eikun semmoinen tilaukseen.

Sattuipa hassusti, että saimme 4 henkilön istuimenkin caravelleen - 2015 vuosimallin Ford Transitista. Täysin korkkaamattomat! Kuosi on mielestäni jopa siedettävä ja ehkä uusin asia mitä olen koskaan elämäni aikana omistanut!

Kuva

Jotain tummennusta saimme auton ikkunoihinkin tehtyä.

Kuva

Päätimme tiputtaa koneen pois autosta ja tehdä jonkunmoinen katselmus, että mitä se on syönyt! Ihan hyvä, että katsoimme. Olihan kannet halki tosiaan venttiilien välistä. Kumpikin. Nyt kannet ovat vielä tätä kirjoittaessa (9.1.2016) koeponnistettavana Kansisetillä lohjalla. Toivotaan parasta, pelätään huonointa. Myös kansia ulosvetäessä yksi sylinteriputkikin päätti, että on aika tulla ulos. Nätisti tuli kannen mukana. Vissiin hieman hankala homma saada paikoilleen? (Otetaan huomioon, että olemme kummatkin vain putkiaivoisia rakennusmiehiä..)

Kuva

Eli kesäksi pitäisi vielä tehdä:

- Uusi lattia autoon
- Asentaa ilmajouset ja leimata ne
- Saada kone kuntoon. :D :D
- Mahdollisesti uudet vanteet?
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Joker »

Hieno laulubussi. Lattiaksi suosittelen käyttäjän haluamalla kuosilla vinyylimattoa raksakaupasta. Alle vaneri tai jos on painetta niin filmivaneri. Itse laitoin vanerin uppokantarosteripulteilla kiinni lattiaan, läpiviennit ruostesuojaten, päälle matto. Kaadatte kuintenkin keskimäärin 1,8l/vrk erilaisia virvoitusjuomia matolle niin kaikki muut terassimatot kannattaa jättää kauppaan.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Joker kirjoitti:Hieno laulubussi. Lattiaksi suosittelen käyttäjän haluamalla kuosilla vinyylimattoa raksakaupasta. Alle vaneri tai jos on painetta niin filmivaneri. Itse laitoin vanerin uppokantarosteripulteilla kiinni lattiaan, läpiviennit ruostesuojaten, päälle matto. Kaadatte kuintenkin keskimäärin 1,8l/vrk erilaisia virvoitusjuomia matolle niin kaikki muut terassimatot kannattaa jättää kauppaan.
Vinyylimatto ja lattiakaivo sinne. ;)

Tervetuloa foorumille.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 743
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Tuota, youtubesta löytyy hyviä pätkiä kansien ja mäntien sekä putkien laitosta. Männät saat asennettua putkiin oikeastaan vain pöydällä. Männänrenkaat puristaa kaulurilla ja naputella sit männät putkiin. Jättää sitten männäntappien reijät näkyville kiertokankiin asennusta varten. Putkiin pitää vaihtaa tiivisterenkaat - mustat alaosiin ja vihreät kansien päähän putkia.
Kuvaa kun katsoo niin männän tappien asennus ei onnistu ilman et ensin otat tuon toisenkin putken ja männän irralleen. Ei ole tilaa työskennellä. Ensin pitäisi asentaa tämä pytty ja sit tuo vielä paikoillaan oleva.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tervetuloa Foorumille!!!
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Kiitoksia!

Vinyylilattia on tulossa. Laminaatin alla onkin jo vaneri ollut joten vinyylilattian laitto vaan päälle. Pitääpi mattomiehiltä kysellä mistä saisi hieman halvemmalla! Pitää tuota konetta tosiaan katsella.. Toinen vaihtoehtohan olisi jos löytäisi toimivan koneen tai volvon koneen ja siihen kiinnikkeet.

Tältä rojekti näyttää tällähetkellä:

Kuva
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Helpompi sinne on volkkarin rivikone laittaa, jos haluaa bensassa pysyä. Hieno rojekti ja tervetuloa joukkoon tummaan!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Tervetuloa Foorumille minunkin puolesta! :)
Tuo bensakone asia varmaan jatkossa kiinnostaa itseäkin, avaan spekulaatiota varten oman ketjun tuonne asiaan kuuluvaan osastoon. Muistelen että lieventyikö nyt säädökset koneen koon suhteen? Ventoahan on tehty 2.8 vr6 koneella :D ja sehän kiinnityksen suhteen taitaa käydä Tölkkiin? :D :lol:
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
muska_25
Vasta alkaja
Viestit: 2
Liittynyt: 25.08.2015 21:39

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja muska_25 »

Hellou! Olen siis auton toinen omistaja :D
Meillähän olisi yksi golf mk2 16v gti KR-kone ylimääräisenä, mitenhän tuo sinne sopisi?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hyvin sopii, dieselin kiinnikkeillä
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Mä voisin olla kiinnostunut tuosta vanhasta bokserimosasta ja kaikesta siihen liittyvästä, jos ootte laittamassa rivikonetta tilalle.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

muska_25 kirjoitti:Hellou! Olen siis auton toinen omistaja :D
Meillähän olisi yksi golf mk2 16v gti KR-kone ylimääräisenä, mitenhän tuo sinne sopisi?

KR on 139 hv (102 KW) kone ja Tölkkiin max teho on 134,4 hv (2.1 WBX (DJ) 112 hv)
TRAFI 1.10.2015 kirjoitti: TRAFI/8777/03.04.03.00/2013

Moottorin vaihtaminen on sallittu, jos vaihdettava moottori on teholtaan ja iskutilavuudeltaan
alkuperäistä pienempi.
Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai iskutilavuudeltaan alkuperäistä suuremman moottorin
(vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi
samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka ver-
tailumoottoreita tehokkaamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.
Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

C) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan
20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Itse laskeskelin samaa. Läpi menisi PL koneella, tuottaa 129hp ulos! Eli menisi alle 20%!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tai sitten "omavalmiste" ja dynon kautta säädettynä max 134,4 hv.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

AT5nok kirjoitti:Tai sitten "omavalmiste" ja dynon kautta säädettynä max 134,4 hv.
Eli jättää siitä KR:stä osat putsaamatta ja rassaamatta, niin ei kai siinäkään enää yli 134:ää ole. ;)
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Suurin pirtein näin! :D katsotaan mitä tuleman pitää. Kansiset toi uutisia, että huolimatta parista halkeamasta venttiilien välillä meni koeponnistus läpi. Eli pystyy käyttämään vanhoja kansia. Eli lähdemme siis nyt kokeilemaan wbxän kunnostusta! Tiivistesarja tilaukseen ja kokeilemaan!
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Osaakos kukaan sanoa, että pitääkö tohon wbxään vaihtaa kannen pinnapultit? Eli onko mallia venyvää?
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Tulipahan nyt tilattua itselle tuo Bentleyn manuaali. "Raamattu".

Jos joku sitten muuten sitä tarvitsee niin kirja löytyy Nummela-Espoo väliltä. Toistaiseksi nyt itse sitä tarvitaan, kun yritetään kasata se kone. :D
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Nyt on uusi lattia autossa! Vinyylilattia tummalla "puukuosilla". Ensiviikolla alkaa lohkonpurku ja katsomme saisimmeko jotain järkeä koneeseen. Mahdollisesti myös penkkien laitto sisälle ja muuta pientä ehostamista. Osaako kukaan sanoa, että onko avattava ikkuna (liukuikkuna) mitoiltaan sama, kuin lasi joka siinä on? (Eli siis kuskin takana oleva lasi matkustamossa) Pitäisi tuo tiiviste tilata siihen.


Kuva

samalla tuli myös vähän "maalailtua" vaihdelaatikkoa jotenkin.

Kuva
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Ja homma etenee taas.

Saimme irrotettua männän "suht" helposti (vähän joutu sormileikkejä leikkimään). Pari viikkoa kestää tosiaan osien toimitus nyt meille. Tuli tilattua uusia pultteja, tiivisteet moottorille, termari, vesipumppua.. Pientä sälää lisäksi. Oli kyllä heti "raamatusta" apua. Hyvä kirja! Suosittelen.

Kuva

Kuva

Tosin huomasimme tälläsen jutun, kun saatiin mäntä irti. Onkohan kuinka vakavaa? (Näkyy pieni halkeama kuvassa)

Kuva

Nytkun ajallisesti "löysää" tässä hetki niin voisi yrittää istuttaa noi ransitin penkit ja vaikkapa ton pöydän sisälle. Sekä vähän takakonttiakin jos jaksais suunnitella..
Vastaa Viestiin