Laulubussi "Caravelle"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Vähään aikaan ei ole tätäkään päivitelty - tosin syystäkin. Motivaatio katosi osien myötä, väärää toisensa perään ja mikään osa ei saavu ajallaan :evil:

Nyt kuitenkin oikeat osat saatiin (Kiitos Aircooled!) ja heti mentiin asentamaan. Eli männänrenkaat paikoillaan ja tiivisteet laitettu sekä auton ainoa osa joka kiiltää niin on kiinni: kannet.

Uusi penkkikin on nyt tukevasti kiinni ja supparikotelo sen alla. ;)

Nyt odotellaan ilmapussien saapumista vielä, eihän siinä vasta kuin 6kk ole mennyt... Pitäisi kai tässä kuussa nyt tulla vihdoin. Toivotaan, että saisi ton koneen kasaan ennen sitä.

Kyssäri: miten olette ilmannu jäähyjärjestelmän näissä koneissa? Ainakin kamaa sinne menee aivan sumeasti.

Katsotaan jos nyt huomenna pääsis laittelemaan jo kamoja kiinni ja voisi ruveta miettimään koneen irroittamista moottoripukista, että sais vaihdelaatikon kiinni.

Kyssäri 2: oletteko laittaneet kukaan vaihteenvälinlyhentäjää näihin? Onko sen arvoista siis.
pasi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 17.06.2015 20:27

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja pasi »

Cuuca kirjoitti: Kyssäri: miten olette ilmannu jäähyjärjestelmän näissä koneissa? Ainakin kamaa sinne menee aivan sumeasti.
Juu, tollaset 17 litraa... :D Ja ohjeita ilmaukseen löytyy täältä: http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =12&t=1019
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Kyssäri 2: oletteko laittaneet kukaan vaihteenvälinlyhentäjää näihin? Onko sen arvoista siis.
Meikäläisen Tölkissä on tuollainen CSP:n setti:

Kuva

Koska voimalinja on vielä asentamatta, kokemuksia ei ole antaa kuin asennuksesta:
Ohjeiden mukaan asennus piti olla "plug and play" kaikkiin 4- ja 5-vaihteisiin Tölkkeihin. Sellainen se ei kuitenkaan ollut ainakaan 5-vaihteiseen:

Kuvassa näkyvän holkin sisähalkaisijaa piti porata milli tai kaksi isommaksi että sen sai pujotettua kepin mutkan yli.
Toinen muutos mikä keppi-asetelmaan piti tehdä oli peruutusvaihteen "ohjurikoukun" laskeminen alaspäin. Muuten pakki ei olisi mennyt päälle.
Toinen vaihtoehto olisi ollut jättää koukku kokonaan pois.

Kuva Kuva

Samalla askartelin kotelon sisään tuollaisen "liukupalan" niin tuo vaalea haitarimuovi ei kulu puhki ainakaan niin nopeasti.

Kuva
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Nyt on kone kasassa, mutta ei vielä kiinni autossa! Pikkuhiljaa homma etenee.

Kuva
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Noniin! Jälleen romujen parissa tultu vietettyä tovi. Nyt on kone kiinni autossa! Tässä hieman matkanvarrelta kuvaa.

Kuva

Saimme käsiimme myös ilmasatsin, mikä on mukavaa näin 5kk tai 6kk jälkeen :roll: .. Nyt pitäisi vaan enää asentaa ja kaikkea muuta mukavaa.

Kuva

Hieman tutkailtuamme, tulimme siihen tulokseen, että vaikka tilasimme ns. "bolt-on" ilmajousituksen se oli kaikkea muuta kuin sitä. Etuiskarit pitää nyt siirtää pois tieltä.
Internetin mahtavassa maailmassa löysimme jonkunmoisen ajatuksen miten sen voisi tehdä. Tässä vielä kuvaa iskarin yläpään tuennasta:

Kuva

Eli tuosta tulee pultti välistä ja siihen tulee siis venetrailerin iskari. Katsotaan mitä katsastusmies toteaa asiaan. Kantavuudet iskarilla riittää kyllä.

Tässä nyt laiteltiin tuo kone paikoilleen tosiaan, ja rupesimme kasaamaan sähköjä yms. Mitä nyt meiltä vielä siitä uupui. Aika lailla kaikki letkut ja sähköt löysivät paikkansa. Vielä yksi pieni kysymys foorumilaisille jotka näiden kanssa on tehnyt enemmän hommia, kuin minä:

Otin valokuvan käsikirjasta, jossa harmillisesti ei selitetty mihin tämä letku menee:

Kuva Se on tuossa ympyröitynä punaisella ympyrällä. Meneekö tuo letku suoraan siis toiselle kannelle? siihen vesilähtöön? Muuta järkevää paikkaa en saanut päähän hetken tutkailtuani.

Alkaa olemaan nyt jännän äärellä, varmaankin ensiviikolla voimme todeta, että jotain meni konerempassa pieleen, kun savu nousee. :D :D

Eikö se niin mene, että viritys on onnistunut jos tehohävikki on enemmänkuin 25%? :D (tässä tosin haetaan vain, että kone toimisi..)
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Näyttää vähän siltä ohuelta putkelta mikä kiertää omassa kolossaan konehuoneen aukkoa ympäri. Omasta se on revitty dieselöinnin yhteydessä pois, niin ei voi luntata...
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Moi!

Nyt oli eka viikonloppu, kun kokeiltiin käynnistystä. Ylläri, että ei lähtenyt käyntiin. Tai tavallaan lähti. Saatiin pilotilla käyntiin, mutta kävi vain parin hörähdyksen verran. Säädettiin venat 0.15 ja kokeiltiin, sama homma ei startannut. Päättelimme, että olisi mahdollisesti bensaongelma. Tulpat olivat aivan kuivat vaikka tuli sitä sahailtuakin. Kokeiltiin ottaa 1 letku irti koneen päältä missä on alipaine(?) kello josta ilmeisesti tulee paluu? Sieltä tuli mukavassa kaaressa bensaa. Onko ehdotuksia mistä ja mitä lähtisi tutkimaan?

- sulakkeet katsottu, kaikki ok.
- venat säädetty 0.15
- käytetty pilottia
- sytkäpiuhat katsottu että toimii ja tulee kipinä
- lisämaadoitusta on kokeiltu

Kaikki ehdotukset otetaan huomioon!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Venttiileissä varmaan oikea säätö on keinuvipu kiinni venttiiliin ja 1/4 - 1/2 kierrosta kiristystä, koska hydrauliset nostajat. Mutta tämä ei nyt käyntiin lähdön este ollut..

Jos ECU saa virtaa niin varmaan surisuttaa pumppua noin 1sek ajan kun laittaa virrat päälle. Jos tekee tämän mutta ei ruiskuta, niin mahtaisiko kierrostieto puuttua ja sehän tulee jakalta, joten sitä tutkinlinjaa lähtisin seuraamaan.
< 15kWh/100km
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Jep! Pumppu surisi, kun käänsi avaimesta starttivirtaa!
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

dmn kirjoitti:Venttiileissä varmaan oikea säätö on keinuvipu kiinni venttiiliin ja 1/4 - 1/2 kierrosta kiristystä, koska hydrauliset nostajat. Mutta tämä ei nyt käyntiin lähdön este ollut..

Jos ECU saa virtaa niin varmaan surisuttaa pumppua noin 1sek ajan kun laittaa virrat päälle. Jos tekee tämän mutta ei ruiskuta, niin mahtaisiko kierrostieto puuttua ja sehän tulee jakalta, joten sitä tutkinlinjaa lähtisin seuraamaan.

Hep! Siellähän vika oli. Ilmeisesti oli hallin maapiuha huonosti. Tärähti palmun alta käyntiin heti..

Seuraava ongelma on, että tuntuu ettei vesi kierrä. Eli jotenki perää ylös ja ilmausta tekemään! Varmaankin anturi pitää vaihtaa, kun näyttelee omiaan kokoajan..
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kierroksia koneeseen vaan tarpeeksi niin ilmauskin onnistuu kivasti.
< 15kWh/100km
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Pitkään aikaan ei ole tultu tätäkään päivitettyä mutta nyt tuli uutta virtaa taas!

Kiitoksia kaikille jotka jaksoivat neuvoa eri asioiden suhteen meitä sillä eilen pääsimme yöllä taas tukkimaan autolla liikennettä!

Kuva Tuossa nyt miltä näyttää hetken aikaa, sillä halusimme auton vain liikkeelle. Pitää nyt mehut sisällä ja puhaltaa hieman lämmintä! :lol:

Eli ilmaus onnistui kohtalaisesti siis. Pientä ongelmaa oli kyllä meillä käynnin suhteen sillä rupesi tiputtamaan pyttyjä pois pelistä, mutta vaihtamalla kaksi tulpanjohto niin ongelma katosi. Samalla säädimme venttiilit sekä sytkän. Oli hieman aikaisella, joka aiheutti paukkumista.

Kuva

Ehditty jo sotkea hieman, mutta tuollainen on nyt matkustustila. Eli penkit ovat ford transitin ilmeisimmin uusimmasta (?) mallista. 3 ja 4 istuttavat.

Kuva

Vahvareille keksimme tuollaisen paikan, materiaalina toimi muovivaneri jonka pinnoitimme mattamustalla tarralla. Asennuksesta tuli tähänastisista mielestäni parhain!

Vielä olisi hieman tehtävää, mutta eiköhän nämä vehkeet ole aina ikuisuusprojekteja.

-MN
Cuuca
Vasta alkaja
Viestit: 27
Liittynyt: 06.01.2016 21:02

Re: Laulubussi "Caravelle"

Viesti Kirjoittaja Cuuca »

Noniin! Kylmät kelit tuli ja auto ajettiin piiloon pakkasta. Alkaa taas uudet päivitykset autoon!

Näin ekaksi ryhdyimme asentamaan autoon ilmajousitusta.

Kuva

Tuossa paikoillaan ensimmäinen takapussi. Asennus oli melko kivuton, kun tiesi vähän mitä oli tekemässä. Ensimmäisenä tosin lähti mäkkylään vanhan jousen pidike ulokkeet, tai mitä ne nyt nimeltään onkaan. Oli muuten aika heikossa hapessa muutenkin.

Kuva

Sähköt oli suht simppeli kunhan tajusi kaavio merkinnät.. Parin eri kaavion, virvoitusjuomien ja manauksien jälkeen kuitenkin saimme ne tehtyä! Aikaa tähän ehkä meni 5 tuntia jos oikein valehtelen.
Tässä hieman "stance" kuvaa.
Kuva

Kuva

Vielä muutoksena tulee olemaan 19" matalaprofiilikumit kestävyysluokaltaan 96.

Mitä yritämme autolle tällä seisonta kerralla tehdä?

- Levyjarrut taakse
- ilmajousitus kuntoon
- parit pistokkeet matkustamo tilaan, että voi ladata puhelimen?
- ledivaloja
- mahdollisesti jotain muuta todella kehittävää ja tarpeellista..
Vastaa Viestiin