Sivu 4/6

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 24.11.2016 22:30
Kirjoittaja britney
Äijä jaksaa vääntää! Monena iltana käyny hallilla jotain pientä ropaamassa, mutta ei oo miestä näkyny.. Salassako sää yrität ton saada valmiiksi?! :D

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 24.11.2016 22:38
Kirjoittaja urpo_rotta
britney kirjoitti:Äijä jaksaa vääntää! Monena iltana käyny hallilla jotain pientä ropaamassa, mutta ei oo miestä näkyny.. Salassako sää yrität ton saada valmiiksi?! :D

No vähän niinku salaahan minä yritän touhuta että kukaan ei sais tietää että rassaan tämmöstä mätää rytöläjää. Koiratkin nauraa kylillä.

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 06.12.2016 18:35
Kirjoittaja urpo_rotta
Jäin taas rysän päältä kiinni Caravellen hitsaamisesta. Ite huomasin lähinnä että mätää on, eli ON.
No siitä lannistuneena tekasin muutaman palan peltiä autoon niihin kohtiin missä sitä ei enää ollut.

Muutama kuvatus kyseisestä turaamisesta:
Pahoittelen kuvien kammottavaa laatua

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 06.12.2016 18:53
Kirjoittaja lukas_pastardo
Täällä Phuketin palmujen alla vierähtää kyynel silmäkulmasta, kun kaiholla katselee näitä kuvia. Olisihan se mukava itsekin hitsailla ja siristellä silmiä siellä volkkarin alla migin kahva kourassa, eikä täällä appelsiinimehua lirppiä.

Hyvännäköistä, vaikken itse tehnykkään.

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 06.12.2016 21:01
Kirjoittaja urpo_rotta
lukas_pastardo kirjoitti:Täällä Phuketin palmujen alla vierähtää kyynel silmäkulmasta, kun kaiholla katselee näitä kuvia. Olisihan se mukava itsekin hitsailla ja siristellä silmiä siellä volkkarin alla migin kahva kourassa, eikä täällä appelsiinimehua lirppiä.

Hyvännäköistä, vaikken itse tehnykkään.

Ikinä en oo kuullu noin paksua paskapuhetta. Mies on onnensa kukkuloilla kun ei tarvii käsiä liata eikä olla missään tekemisissä tämän kakanhajuisen autonkuvatuksen kanssa.

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 17.12.2016 00:14
Kirjoittaja urpo_rotta
Pelti kiinni.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 17.12.2016 21:16
Kirjoittaja urpo_rotta
Kuva

Tukivarsiin joutuu rakentamaan jousilautaset uudestaan... nuokin ovat kyllä huonossa kunnossa. Ihme homma kun auton peräpää on hävinny niinku olis jollain hapolla syövytetty. Kai se on vaan lämmön ja maantiesuolan pyhä yhdistelmä.

Kuva

Takanurkkaa alottelin.


Kuva

Kuva

Tuohonki joku koira on kussu aikanaa. Lienee ollu kantapaikka käyä kusella. No toisaalta ihan hyväkin kohde kusemiseen.

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 17.12.2016 21:54
Kirjoittaja urpo_rotta
Kuva

Tuonne takanurkkaan ajattelin asentaa tuon pohjan runkopalkin alareunaan yläreunan asemesta niin sinne tulee vähän lisää tilaa. Tuonne varmaan joutuu askartelemaan ilmanputsariin tai ilmamäärämittariin liittyviä osia.

Osaakos kukaan sanoa että miten iso työmaa on saada tuo -92 2.5tdi toimimaan ilman ilman tuota ilmamäärämittaria?

Onko niin että ihan ekoissa C3 koppaisissa satasissa olleet 2.5tdi moottorit ovat ilmamäärämittarittomia? Olisikohan mahdollista käyttää sellaisen moottorinohjausboksia tuossa johtosarjassa? Mahtaako moottoreissa olla muita eroja? Tutkin itsekkin asiaa mutta jos joku osaa suoralta kädeltä sanoa.

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 17.12.2016 22:34
Kirjoittaja AT5nok
Onko mitään laskelmia, montako neliötä on peltiä mennyt tähän asti ja paljonko vielä menee?

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 17.12.2016 22:44
Kirjoittaja urpo_rotta
AT5nok kirjoitti:Onko mitään laskelmia, montako neliötä on peltiä mennyt tähän asti ja paljonko vielä menee?

Heittäisin että suoraa peltiä 0.9-3.0mm paksuisena on kulunut jotain pari neliöö ny ainaki. Enää on jälellä nuo takakulmat ja viimeseks sitten liimataan lokarit kiinni jos saadaan jostakin käsiin koriliimaa. Pintaruosteet takapäästä ja ainakin osasta pohjaa ja helmoja puhalletaan vielä hiekalla ja suditaan 2k epoksilla.

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 18.12.2016 09:33
Kirjoittaja TT|
Ilmamäärämittarista pääsee uskoakseni tuossakin eroon ihan softapäivityksellä, muuttaa ohjauksen ahtopaineen mukaiseksi. Samalla saa sitten tehot sopivaksi, ja säädettyä alavääntöä, jos sille tarvetta.

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 18.12.2016 14:08
Kirjoittaja urpo_rotta
TT| kirjoitti:Ilmamäärämittarista pääsee uskoakseni tuossakin eroon ihan softapäivityksellä, muuttaa ohjauksen ahtopaineen mukaiseksi. Samalla saa sitten tehot sopivaksi, ja säädettyä alavääntöä, jos sille tarvetta.

Joo näinhän se on. Myyköhän joku pulju valmista chippiä jossa olisi poistettuna tuo ilman että tarvii varsinaisesti teettää sitä?

Tällä laatikolla speciaali ohjelma ois kyllä hyvä että rajoittas alaväännön tosi huonoksi. Noissa ebay chipeissä varmaan nousee nimenomaan alavääntö eniten.

Jos joku täällä osaa tehdä chipin joka toimii pelkän map arvon perusteella niin saa ilmoittautua.

Lähinnä sen määrämittarin iso koko häiritsee. Ajattelin että sais paljon fiksumman asennuksen tehtyä jos sitä ei olisi lainkaan.

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 18.12.2016 14:14
Kirjoittaja TT|
http://tdituning.fi/ Tuolla ainakin onnistuu.

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 23.12.2016 03:55
Kirjoittaja lukas_pastardo
Varoitus: Viestin kuvat sisältävät kilokaupalla paskaa materiaalia.

Kuva
Tämän kuvan äärellä sitä jää pohtimaan elämän tarkoitusta. Tekisi mieli lämmittää käsiä palaneiden kotien tuhkassa. Voi hyvinkin olla, että kun kuu ja aurinko on yhdessä taivaalla niin hinaan Caravelle pihalle esiin ja poltan. Kuka tämmöstä kuvaa? Saati säilyttää.. puhumattakaan siitä, että alkaisi korjaamaan.

Kuva

Paikallisesta rautakaupasta 3 millin peltiä ja joku putken pätkä ja uudet nännit työn alle.

Kuva

Kummastakin tukivarresta oli vuosikymmenien varrella jousilautanen pääasiassa karissut pientareille.

Kuva

Kuva

Lisäksi molemmasta kynkästä piti uusia ulompi puslan pesä. Ja pitihän niitä vähän hitsailla muutenkin.

Kuva

Hiekkapuhalluksen ja epoksin sekoittamisen jälkeen saatiin Pirkanmaallekin valkea joulu.

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 29.12.2016 13:33
Kirjoittaja urpo_rotta
Aloin miettimään tukivarsien korroosionkestävyyttä ja maantiesuolan fyysistä olemusta niin päädyin vetämään vielä kerroksen kirkaslakkaa tukivarsiin. Luulis välttävän tässä.

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 29.12.2016 15:04
Kirjoittaja lukas_pastardo
Toi onkin hyvin oivallettu! Ite oon miettiny, että vois koittaa samaa ton Fiat -projektin pohjaan. Siihen jos jaksas vielä vetää pari kertaa ajokauden aikana esim. Bilteman kovan venevahan päälle, niin uskoisin että on aika hyvä suoja jo. Tottakai säännöllinen pesu on tärkeä tossa.

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 29.12.2016 20:42
Kirjoittaja urpo_rotta
Niin ja onhan toki kiistattomana etuna ilmanvastuksen pieneneminen, sileämpi pinta on aerodynaamisempi kuin karkea.

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 30.12.2016 05:42
Kirjoittaja lukas_pastardo
Kyllä tietysti näinkin on, mutta en pitäisi tukivarsia silti pullonkaulana tässä mallissa, jos ilmanvastusta mietitään. Jotenkin tuo caravellen ulkomuoto viittaisi siihen, ettei tuulitunnelissa olla päästy suunnitteluvaiheessa paljon vierailemaan. Autohan on jokseenkin ns. "kirveellä veistetyn" näköine kantikkaine kulmineen.

Tukivarret sinänsä eivät näytä ilmanvastuksen suhteen kovinkaan pahoilta. Tuossahan on saatettu jopa hakea jonkinlaista pisara muotoa. Totesin tukivarsia putsaillessani että jonkinlainen akanvirta on pyöräyttänyt hiekan ja tomun pääasiassa tukivarren takapinnoille menosuunnasta katsottuna. Ilmiöhän on kaikille farmariautoilijoille tuttu.

Vähän offtopic, mutta tuli tuossa paskalla istuskellessa pohdittua keskinopeuden vaikutusta pohjan kiveniskemistä aiheutuvaan maalipinnan vaurioitumiseen. Eli onko niin että kovemmassa nopeudessa tiesoran hiekkapuhallusvaikutus on voimakkaampi kuin körötellessä. Vai käykö nimenomaan niin että suuremmissa nopeuksissa tiestä irtoavan hiukkasen lentoradan tangentin kulmakerroin pienenee ja näin ollen törmäys alustan rakenteisiin on energialtaan huomattavasti pienempi, koska hiukkasen liike-energia ei kimmokkeessa juurikaan vähene.

Tästä olisi mielenkiintoista nähdä jotain tilastoja. Voisi haarukoida tietyn auton pohjan kuntoa aikaisempien kuljettajien ajokäyttäytymisen perusteella.

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 30.12.2016 07:24
Kirjoittaja urpo_rotta
Oo nyt jo hiljaa :lol:

Re: Caravelle -89 reissuauto projekti

Lähetetty: 03.01.2017 23:04
Kirjoittaja urpo_rotta
Vedetäänpä lovi puukonkahvaan eli tänne koska taas tein yhden paikan Caravelleen.