Caravelle -89 reissuauto projekti

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Caravelle -89 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Pientä projektitopicin tynkää jos pitäis täällä, niin muut käyttäjät saavat kommentoida ja neuvoa, niitä tarvitaan!

Lähtökohta on näin komea.
Caravelle mallia takaveto 1.6td ja 5 vaihteinen vaihdeloota (3H). Olikohan mittarissa 370tkm


Kuva


Tarkoituksena on tehdä vähän sellainen kun sattuu tulemaan, tämä on kolmen ihmisen kimppaprojekti. Mitään näyttelytasoa ei olla tekemässä, projekti keskittyy lähinnä tekniikkapuoleen. Varmaan muutkin omistajista kommentoivat ja kyselevät täällä.

Nämä on sympaattisia vehkeitä ja jotenkin leppoisia ajaa. Moottori takana niin ei ole kamalasti melua. Siitä tykätään!


Tässä vähän suunnitelmia.(samalla itselle vähän muistilistana)

-Ruosteet pitäs korjata.(riittävästi)

-2.5tdi moottori sähköineen.(luovuttajana -96 audi 100/a6)

-kytkettävä lukko (osat tiedossa)

-webasto ja asuntovaunun patterit lämmittämään sisätiloja, tämän voisi toteuttaa mahdollisesti omalla akulla.(osat löytyy)

- Niin isot renkaat kun tähän ikinä mahtuu (78cm?) Näillä 100km/h asettuisi 2700rpm kohdalle. (liikaa) Vitosen välitys 0.82 ja perä 4.83

-Vinssi että voi kokeilla että meniskö se tosta :)

-sisällä penkkiratkaisut niin että autossa voi nukkua

-rekisteröinnin muutos (verollinen matkailuauto?)

-kattoluukku jonka tulin pelastaneeksi purkuautosta. Kammettava lasiluukku merkiltään webasto.
Viimeksi muokannut urpo_rotta, 12.10.2016 07:01. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Tässä olis koppahomman lähtökohta. Koppa on siis dieselin koppa johon naitan volvo v70 2.5tdi mallisen kulkineen automaattilaatikon kopan. Koppa piti silputa rälläkällä muusta valusta irti.
osat on tarkoitus lähettää ulkopuoliselle tehtäväksi, mutta ellei hän suostu tkemään tätä, teen homman itse.

Vähän jännittää minkälaista tuo alkuperäinen koppa on hitsata kun niin tummaa, lienee magnesiumia seassa. Onko kellään tietoa onko näitä hitsailtu? Magnesiumia saa kyllä olla mutta ei liikaa, menee ilotulitukseksi.

Kuva

Kuva

Kirjoitan tästä tiedot alusta alkaen tänne meni syten tai saveen. Kiitos tuolla tekniikkapuolella näihin kytkin/vaihteisto kysymyksiin vastanneille.

Tämänhetkinen suunnitelma kopan osalta:

-2.5tdi:n oma kaksimassa vp (tämä on mielestäni laatikon keston kannalta hyvä asia)

-audi 100/200 MC koneen kytkinlevy (sama levy esiintynyt myös audi 100 2.5tdi mallissa(kantikas vanhakoppa) ja mahdollisesti ihan ekoissa seuraavankoppaisissa. Ja muutamassa muussa audissa. (Audi quattro) SAA TARJOTA JOS LÖYTYY!

-kytkinakseli dieselistä

-kopan jatko 6mm vakiota pitemmäksi (tässä on N. 4mm otettu varoja. (Vauhtipyörä hankaa kopan pohjaan)

-startiksi 2.5tdi oma.

-silmälaakeri sopii suoraan.

-kytkinakseli jää vielä 13mm laakerin sisään (vakio 19mm)

-painelaakeriin jää 6mm tyhjää liikettä (korotetaan haarukan alta tarvittaessa)


Kommentteja otetaan vastaan.
Viimeksi muokannut urpo_rotta, 15.11.2015 13:34. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Näkyykö kuvat? itsellä ei näy... joku bitti on nyt poikittain jossakin.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Jostain syystä ei tosiaan kuvat näy. Kannattaa käyttää sitä esikatselu-painiketta. Sillä kätevä vilasta, että onko kaikki kunnossa ennen kuin julkaisee viestin sillä lähetä-painikkeella.

Ja tervetuloa porukkaan!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

kuvat näkyvät itsellä ihan ok, ja muillekin ilmeisesti silloin kun olen kirjautuneena tuonne google kuvat palveluun jossa pidä näitä kuvia.

En ymmärrä nyt kyllä yhtään miksi kuvat eivät näy.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Nyt näkyy kuva kahdesta kytkinkopasta.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Nyt pitäisi näkyä.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Juu :)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Tätä projektia alan seurata, suunnitelmat on sen verran hyvät! :)
Ja myös tervetuloa porukkaan!!
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Erilainen ja mielenkiintoinen projekti.

2WD Tölkin rengasasiaa rajoittaa vertailurengas 185R14, josta saa leveyttä kasvattaa 30 mm ilman muutoskatsastusta.
Korkeutta mahdollista kasvattaa max 51mm ja vannekokoa 1" ilman muutoskatsastusta.

185R14 on 659 mm korkea, siihen sallittu 51 mm lisää, niin pääsee vasta 710 mm. Omien laskujen mukaan 215/75R15 (704 mm) on korkein rengas 2wd Tölkkiin.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Muutoskatsastukseen tämä menee jokatapauksessa. Pitää katsoa lähempänä että minkäkokoiset renkaat alle saa kohtuudella lykättyä.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Noniin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

En silpunnut koppia vaan parantumattomana skeptikkona ajattelin testata kopan hitsattavuutta ennen työhön ryhtymistä. Eipä onnistunut hitsaaminen. kävin vielä varmuudeksi toisellakin hitsarilla ja eihän se onnistu. Materiaali kuohuu, ja rätisee ja melkein syttyy palaamaan.

Tietääkös kukaan onko näitä koppia eri materiaaleista tehty? Tämä on diesel nelivedon koppa josta yritin liikkeelle lähteä.

Nyt mielessä muhii lähinnä sovitelaipan tekeminen. Vai tilatako suoraan ihan se SA koppa. Se on aika kallis rahteineen.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Nyt on pala 10mm mustaa levyä hankittuna josta ajattelin duunata kykäkoppaan muunnoslaipan. Työskentelymenetelmänä nyrkki, kyrpä, ja purukumi. Jyrsimellä kopasta sipastaan taso suoraksi ja samalla pituus sopivaksi.

Esitelmöin täällä miten YRITÄN tätä tehdä, saatte kaikki sitten nauraa että mikä idiootti. Kuvia kunhan pääsen vauhtiin.

Pari huomiota:

-vauhtipyörä todella ahdas kopan sisään, joutuu varmaan hammaskehän kohdalta vähän vinguttamaan

-starttia varten joutuu kaivaa kopan varmaan melkein poikki yhdestä kohdasta

-tää prokkis laittaa hanttiin mutta tehdään vaikka lopputulos näyttäs miltä

-levyn kiinnitys koppaan uppokantapulteilla ehkäpä M8/M6 määrä reilusti ja pitkiä.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Tämä ei ole edistynyt juurikaan, on ollut toinen auto (erimerkkinen) työn alla niin tiukasti ettei ole vaan ehtinyt.

Adapterilaippa on kuitenkin lähes valmis, pitäisi vaan leikkuuttaa keskireikä auki jossain pajassa ja reunat karkeasti oikeaan muotoon. Alunperin olin ajatellut että laippa tulee kytkinkoppaan kiinni "kiinteästi" mutta käytännössä parempi ratkaisu on se, että laippa tulee lohkoon johon sitten kytkinkoppa asennetaan normaalisti pulteilla. Osa lohkoon menevistä pulteista on laitettava uppokantamallisia kun jäävät kopan reunan kohdalle.

Mutta kyllä tästä vielä saadaan toimiva paketti.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Mielenkiinnolla odotetaan jatkoa ja kuvia...
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja Osku »

Juu ei taida onnistua vauhtipyörän asennus ellei se adapteri ole lohkossa ensi näin ainakin ne adapterit mitä itellä ollu on tehty eli siltä osin ainakin oikeapäätös. Jotkin britit kuten Triumph asenteli aina lohkoon 5mm teräslevyn ja siitä sitten mootori kiinni laatikkoon. Helppo on halutessa porailla laatikon mukaset reiät tarvittaessa. Tosin nuissa vanhoisa trumpeteissa ei ihan hirviästi vääntöä ollut.
Viimeksi muokannut Osku, 01.04.2016 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Joo kyllä minä tänne varmaan kuvankin laitan kunhan on valmista. Hamaskehä on 290mm halkaisikaltaan ja se kaiken mittailun perusteella pitäisi pienellä vinguttelulla kykäkopan sisään mahtua.
Tätä olis kiva jatkaa mutta tällä hetkellä kaiken ajan vie BMW e34 540i 6v manuaali remmillä.

Mut kyyllä seki päivä vielä tulee kun tämä jatkuu.

Päässä kummitteli myös 6syl... se ei vaan ihan pienellä työllä mahu.

Selvitin myös erään laatikon muuttamista transaxle tyyppiseksi-> ei onnaa ilman uusia rattaita ku on hypoidiperä.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Ebaysta metsästää SA-kytkinkoppa niin elämä taas hymyilee :)
urpo_rotta
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11.11.2015 17:06

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja urpo_rotta »

Sen verran homma nytkähti eteenpäin että otimme tiukan lauantaipäivän caravellen parissa kahteen mieheen ja sinä aikana vanha moottori purettiin pois (jx 1.6td toimiva. myynnissä) sekä sisusta purettiin ja ruosteet todettiin vähän pelättyä pahemmiksi. Loppupäivä sujuikin sitten hitsatessa ja ruosteita poistaessa. Mätiä ovat ainaki etupenkkien vierestä turvavyön kohdat ja kunnykset, tavaratilan lattiassa muutama kohta ja sitten takakulmat ja takakaaret.



Takapää ei oikeastaan harmita koska sinne on ajateltu tehdä muutoksia akulle vesicoolerille ja koneen oheishimmeleille muutenkin.

Muutama ilta menee kyllä hitsailupuuhissa.

Koneen ja laatikon sovituslaippa on koekasattu ja muuten valmis paitsi pari senkkausta ja startin kärsälle pitää vielä kaivaa pieni kolo koppaan.

Pitääpä yrittää jokunen kuva laittaa kun jaksaa.

Ostakaas tuo vanha kone pois joko kokonaan tai osina!
lukas_pastardo
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2015 23:27

Re: Caravelle -87 reissuauto projekti

Viesti Kirjoittaja lukas_pastardo »

Laitetaanpa tähän vähän kuvamateriaali todisteeksi, että jotain tuolla pommille on tehty.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin