Sivu 3/5

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 30.04.2016 19:08
Kirjoittaja Hanttapuli
Hiekkapuhalluspistooli tykkäsi kuivasta ja aurinkoisesta kelistä. Moottorin jäähypellit sain putsattua sekä venttiilikopat ja öljyntäyttöputken. Nyt ne on sitten maalattukin. Kuvat unohtui ottaa...

Pääsin jopa ajamaan autolla pari sataa metriä. Nykästiin auto toiselle puolelle hallia, niin on vähän parempi paikka rassata. Opin kantapään kautta, että ei kannata jättää kässäriä talveksi. Yksi rumpu oli aivan jumissa ja nyt on asfaltissa komea musta rantu :) Pitää yrittää koputella se irti huomenna. Lisäksi voisi jatkaa puhallustalkoita. Yksi jäähypelti on vielä putsaamatta ja lämmönvaihtimen putket.

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 01.05.2016 20:54
Kirjoittaja ketsa
Hanttapuli kirjoitti: sekä sarja Scatin 40 mm rosteriventtiilejä. 34 mm venttiilit vaan tuntuu olevan kiven alla. Pitää kysyä samaiselta koneistamolta, jos niiltä löytyisi.
Venttiilien pienennys ei ole osaavalla moottorikoneistamolla ongelma.

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 02.05.2016 07:48
Kirjoittaja Hanttapuli
Kumma tuo koko, että eikö muka ole 34 millisiä saatavilla. Luulisi 1.7 litraisen kansia olevan maailmalla miljoonia. Ei oikein houkuttelisi ajatus ostaa uudet venttiilit ja sitten maksaa vielä lisää, että ne saa oikeankokoisiksi. No pitää nyt kysyä tuolta koneistamolta onko niillä hyllyssä sopivia, kun joku Volvon moottori käyttää tuota haluttua kokoa.

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 02.05.2016 10:38
Kirjoittaja dmn
Eikös noita kansissa jo olevia venttiileitä voi käyttää?

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 02.05.2016 10:42
Kirjoittaja Hanttapuli
Tulee eri kannet. Nuo oli koneistettu liian suureksi sylinteriputkien yläpäätä varten.

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 03.05.2016 20:53
Kirjoittaja Hanttapuli
Hanttapuli kirjoitti:Hyvällä mallilla hommat. Koneesta ei mitään tietoa ja nyt on jo madallusjouset ostettuna. On se hyvä, että ei järki päätä paina. AHU kuitenkin meni jo maailmalle ja ilmajäähykonevelhon yhteystiedot on saatuna.
Jouset sai iskarit kaverikseen. Alle viikossa tuli Saksasta asti. Tuohon hintaan voi vaihtaa vaikka joka kesäksi uudet. Ostin vielä äsken jousipuristimet Motonetista, niin saa pitkän viikonlopun aikana ihmetellä mihin sitä taas on ryhtynyt.

Lohkon puolikkaat saan huomenna ja sitten vaan odotellaan loppuja osia. Tiedä vaikka tätä pääsee yrittämään tänä kesänä leimalle. No. Kokemuksesta oppinut, että ei kannata liian aikaisin innostua :D

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 03.05.2016 21:37
Kirjoittaja vville
Vauhdilla näyttää etenevän Paula. Onko Mairen tdiswappi jäädytetty vai tuleeko tästä bensahirmusta hanttapulin reissuauto kesäksi 2016?

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 03.05.2016 21:56
Kirjoittaja Hanttapuli
Ei ole Maire jäissä. Muutama hankalampi homma odottaa fiksumpia tekijöitä. On tässä vielä kuukausi kesälomaan. Jos vaikka jonkun pikkureissun pääsisi tekemään. Pidetään peukkuja.

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 05.05.2016 18:55
Kirjoittaja Hanttapuli
Neljän päivän vapaa on hyvä viettää hallilla. Hiekkaa meni pari säkkiä ja maalia suihkin myös. Huomenna yrittää saada jouset ja iskarit vaihdettua. Vähän epäilen, että menee jotain persiilleen...

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 06.05.2016 19:09
Kirjoittaja Hanttapuli
Pyörähdin heti aamulla mainiossa Oulun Sähködiesel -varaosakaupassa. Tilasin puuttuneet pakoventtiilit. Volvon B20-moottorista löytyy lähes sopivat. Kotisohvalle päästyä tilasin vielä venttiilinohjurit CSP:ltä. Ostos maksoi 40€ ja postikulut yli 30€. Kahdeksan ohjuria mahtuu varmaan tulitikkuaskiin ja painaakin saman verran. Aina ei voi onnistua...

Iltapäivällä sitten muutamilla hyvillä vinkeillä ja mahtavalla tsemppauksella aseistettuna hyppäsin pää eellä veteen. Hidasta hommaa tuo madaltaminen näin ensikertalaiselle, mutta ei mun tarttenu millään moukarilla hakata tai hehkutella mitään valkohehkuiseksi. Yksi nurkka lähes valmis ja huomenna jatketaan.

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 07.05.2016 19:05
Kirjoittaja Hanttapuli
Nyt ois jokainen nurkka valmiina. Takapäässä ei tainnut mennä tuntiakaan. Kuskin puolelta kiristelin jousipuristimet ja huomasin tehneeni aivan turhaa työtä. Vänkärin puolella nappasin vaan iskarin irti ja jousi putosi lähes itsestään. Edessä vänkärin puolella en meinannut millään saada iskarin alapäätä kohdalleen. Sinnikkään yrityksen ja runsaan CRC:n avulla sain lopulta pultin läpi. Melko voittajafiilis nyt :)

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 07.05.2016 19:26
Kirjoittaja Hanttapuli
Hanttapuli kirjoitti:Yksi rumpu oli aivan jumissa ja nyt on asfaltissa komea musta rantu :) Pitää yrittää koputella se irti huomenna.
Tämän korjaaminen ei suurta operaatiota vaatinut. Kuulosuojaimet päähän ja moskalla ympäri rumpua ja se pyörii taas :)

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 07.05.2016 21:45
Kirjoittaja Hanttapuli
Mitkä renkaat muuten laitan? Borbetin 7*15-tuumaiset on hommattuna. ET 35.

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 07.05.2016 23:30
Kirjoittaja Jukkapoika
Kai avasit tukivarsien pultteja ja kiristit uudestaan kun lyhyemmät jouset on paikallaan, auto pyörillään ja tukivarret hakeneet uuden asennon..?

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 08.05.2016 05:22
Kirjoittaja Hanttapuli
Enpä ole ollut tämmöisestä tietoinen. Voi olla aika jumissa...

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 08.05.2016 09:05
Kirjoittaja Jukkapoika
Säästää puslia ja saattaa löytyä lisää madallusmillejä jos tukivarsi sattuu panttaamaan kiinni vakiokohtaan.
Ylemmissä etutukivarsisissahan on myös nämä erikoispultit ja epäkeskoprikat. Ne olisi hyvä saada liikkuviksi että saa camberin säädettyä: toisin sanoen löysätään mutteri ja käännetään tuolla kuusiokoloruuvilla pyörä pystyyn.

Kuva
Voi olla aika jumissa...
Ei välttämättä. Samoin odotuksin lähdin availemaan oman Caravellen pultteja kun ryhdin puslaremonttiin. Takatukivarsien ulommat pultit piti katkoa kun olivat ruostuneet kiinni puslan holkkiin. Koriin nähden pultti kyllä liikkui.
Muut aukesivat ja irtosivat kohtuu normaalisti.

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 08.05.2016 09:21
Kirjoittaja Hanttapuli
Ok kiitos vinkistä! Tutkailen jo tänään. Takatukivarret ei ole montaa senttiä liikkuneet asennushommien aikana, mutta jonkin verran nyt kuitenkin. Edestä ainakin vänkärinpuoleisia ylä- ja alatukivarsia tuli hyvinkin liikuteltua, kun tappelin iskarin alapään kanssa.

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 14.05.2016 11:20
Kirjoittaja Hanttapuli
Lohko on momentissa. Männät ja pytyt myös. Kannet saadaan maanantaina pajalle. Uudet venttiilit ainakin vaatii sovittamista, mutta muita suuria töitä ei pitäisi olla. Kanavia on avarrettu jo valmiiksi. Loput jäähypellit odottaa hiekkapuhallusta ja maalia.

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 14.05.2016 12:44
Kirjoittaja hezuz
Itellä odottaa kanssa madallussarja asentamista. Tiedän sitten mistä katsoa ohjeita. Ekaa kertaa kans homma edessä. Jousipuristimet pitäisi siis vielä jostain hommata/lainata.

Re: VW Transporter 1980 - Paloauto Paula

Lähetetty: 18.05.2016 14:41
Kirjoittaja Hanttapuli
^Motonetin halvimmat näytti riittävän. Toki, jos saa lainaan, niin säästyypähän nekin rahat muuhun :) Melkein hankalimpana hommana koko operaatiossa pitäisin tuon pohjaanlyöntikumin lyhentämistä. Muut vaiheet on melko suoraviivaista ruuvaamista vaan.