WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

Tänää tuli viimeinenkin paketti. Nyt alkaa kaikki palapelin osat olla kasassa...
Kiertokanget
Kiertokanget
image.jpeg (869.07 KiB) Katsottu 4645 kertaa
Enää puuttuu vaan aikaa!
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

Ace kirjoitti:Enää puuttuu vaan aikaa!
Osien putsailua tallissa. Vielä piti laittaa Bentleyn manuaali tilaukseen. Meinaa mennä hermot kun kaikki tiedot murusina netissä - josko tuosta löytyisi lähes kaikki tarvittavat tiedot ilman googlea!
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

Bentleyn manuaali tuli perjantaina.

Oikein harmittaa etten ollut aikaisemmin ymmärtänyt että miten kattava tämä on. Tämähän pitää olla jokaisella ruuvaajalla kirjahyllyssä. Säästää monelta tunnilta nettisurffaamista!

Tässä kuva sivuviistosta, siitä näkee miten paksusta kirjasta on kyse, yli 1300 sivua ja 3,5 kiloa!
Bentley
Bentley
image.jpeg (832.5 KiB) Katsottu 4508 kertaa
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Ihan ehdoton hankinta! On ollu niin monet kerrat hyötyä, että menny jo laskuissa sekaisin.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

Lauantai vietetty tallissa. Osien pesua ja sen jälkeen kokoamista.

Moottorin lohko kasassa.
Kampiakselin sovitusta
Kampiakselin sovitusta
image.jpeg (1 MiB) Katsottu 4501 kertaa
Kaikki meni kyllä suunnitellusti, eikä mitään suurempia ongelmia ollut.

Nyt lohko siis kasassa ja vedettynä momenttiin. Yksi asia vähän huolettaa - nyt kun laakerit kiristetty momenttiin, niin kampiakselissa ei tunnu olevan päittäisvälystä ollenkaan. Vauhtipyörästä moottori kyllä pyörii, mutta ei niin helposti, kuin ennen kiristystä. Kuuluukohan tämän ollakin näin vai pitäiskö avata koppa vielä kerran?

Päittäisvälyksen mittaus ei siis onnistu, kun kampiakseli ei tunnu käsivoimin liikkuvan pituussuunnassa ollenkaan. Onkohan tämä normaalia? Jos on niin kuinka välys tällaisessa tapauksessa mitataan?
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Lähtökohtaisesti moottorin pitäisi pyöriä momenttiin vetämisen jälkeen yhtä herkästi kuin ennen kiristystäkin. Bentleystä varmaan löytyy juttua päittäisen säätämisestä.

Sellainen tuossa kuvassasi otti silmään, että itse olen laittanut tasotiivisteliimaa myös keskinmäiseen nokkapukkiin, jotta öljukanavan kohta on tiivis. Valitsemasi liima näyttä kuvassa aika paksulta töhnältä... Jos liimasta jää tuohon tasopintaan "ainevahvuutta", niin runkolaakerilinja jää soikeaksi. Itse olen käyttänyt tuota Kuva
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

Joo, tuo kyllä kävi mielessä. Taidan avata lohkon uudelleen. Sittenpä näkee, mikä mättää.

Ketsa: Käytätkö tuota vihreää mönjää kaikssa tiivistepinnoissa, vai vain laakerilinjassa?

Tuo mun mönjä Reinzin tiivistesetin tavaraa. Olisko siinä tulleissa pikkutuubeissa sellaista tavaraa jota voisi käyttää tuohon.

Toinen mitä mietin on että lohkon sisällä olevaa päittäislaakeria vasten on puristunut tuota tiivistemassaa, mikä estää päittäisliikkeen.

No tuohan selviää kun avaa - nyt tää on vielä helppo päätös.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Lohkon tiivistepintaan ja venakoppien tiivisteiden liimaamiseen itse venakoppaan olen tuota käyttänyt.

Sen jälkeen, kun jouduin avaamaan juuri rakennetun oxyn kampikammion saumasta läpi hikoilevan öljyn takia, en ole enää ollut kiinnostunut hakemaan säästöjä käytettävästä liimasta :oops: Volkkaripalstalta löytyy varmasti hakua käyttämältä vihjeitä muistakin toimivista liimoista.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

Lohko avattu udelleen.

Huonon pyörimisen aiheutti kampurassa lohkon sisällä oleva päittäislaakeri. Se oli pyörähtänyt, kun laitoin nokka-akselia merkkeihin. Lukitusnystyrä oli ylöspäin ja lohkoa kiristettäessa laakeri painui kampiakselia vasten aiheuttaen nihkeän pyörimisen ja päittäisvälyksen puuttumisen.

Vaikka tuo Reinzin mönjä on paksua, niin yllättävän ohut oli tuo tiivistepintojen väliin jäänyt kerros - seitinohut harmaa huntu. Taidan käyttää tuota seuraavassakin kasauksessa, ehkä vähän säästeliäämmin ja ennakkoon levittäen. Laakeripukkien pulttien ympärille erittäin ohut kerros - ehkä...

Tein nyt koekasauksen momenttiin ilman tiivistemassaa ja kampura pyöri kevyesti. Myös pituussuuntainen liike kevyt. Kiitos Ketsa neuvosta!

Nokka-akselin päittäisvälyksen säätävä laakeri oli tiukahko, ehkä sille vielä kevyt hionta ennen lopullista asennusta.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Miten päin nuo kiertokanget kuuluu asentaa eli toisin sanoen mihin suuntaan tuon kangen sivussa olevan nystyrän tulee osoittaa? Minkä verran tuon kampuran päittäisvälyksen pitäisi olla? Itelläkin on uudet laakerit hyllyssä odottamassa.
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

lauri a. kirjoitti:Miten päin nuo kiertokanget kuuluu asentaa eli toisin sanoen mihin suuntaan tuon kangen sivussa olevan nystyrän tulee osoittaa? Minkä verran tuon kampuran päittäisvälyksen pitäisi olla? Itelläkin on uudet laakerit hyllyssä odottamassa.
Nystyrät ylöspäin.

Tässä päittäisvälyksen speksit:
Päittäisvälys
Päittäisvälys
image.jpeg (804.48 KiB) Katsottu 4286 kertaa
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

Taas tallilla pikapyrähdys.

Putsasin tiivistepinnat ja testailin vielä kampuran ja nokka-akselin pyörimiset. Kampiakseli pyörii kevyesti ja kaikki vaikuttaa olevan ok. Nokka-akseli sen sijaan tuntuu ennemmin napakalta, kuin väljältä. Kuulukohan sen ollakin niin vai onko tuossa nyt liikaa tiukkuutta?

Kuinka hyvin nokka-akselin tulisi pyöriä? Samantyyppisellä herkkyydellä kuin kampiakseli vai muuten, miten?
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Onko nokka-akselilla riittävästi päittäisvälystä? Laakereiden laipoista joutuu yleensä hiomaan ainetta pois.

Miltä nokkarattaan ja kammen rattaan hammaskosketus näyttää? Ainakin ilmakoneissa noita rattaita on ollut eri kokoisia, joten jos kampiakselin ratas sattuu olemaan suurimpia mahdollisia olemassa olevia ja tarvikepyöräkin vielä toleranssialueen yläpäässä (tai valmistusviallinen), niin hammaskosketus voi olla liian tiukka. Itselle ei ole moista osunut, mutta internetin ihmeellisestä maailmasta olen tapauksista lukenut.

Pelkkää nokkaa en ole koskaan momentissa olevassa lohkossa pyörittänyt, joten en osaa pyörimisherkkyyteen mitään sanoa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

Joo, tuota itsekin tänään tutkiskelin. Nyt en äkkiseltään tuota päittäisvälystä Bentleystäkään löytänyt, paljonkahan sitä pitäisi olla.

Seuraavassa sessiossa otan nuo laakerit käsittelyyn ja hion tuota välystä hieman suuremmaksi.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

No löytyihän se nokka-akselin päittäisvälys, max 0,16 mm. Nyt taitaa olla 0,00mm kun välystä ei tunnu ollenkaan.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: WBX:n uusi elämä - moottoriremppaa

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Juu, viiden satkun liuskalla olen itse tulkannut, että välystä löytyy.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Vastaa Viestiin