Pitäisköhän sitä kirjoitella pitkästä aikaa tännekin! Näyttää edellisestä kerrasta olevan jo pari vuotta.
Tölkillä on reissailtu tässä välissä paljon ja hienoissa paikoissa, Hangon ja pohjois norjan välillä.
Siinä muutama reissukuva 2019 ja 2020, niitähän olisi vaikka kuinka mutta ei niitä kaikkia kannata tänne tunkea
Viimevuoden (2020) syksyllä alkoi mielessä pyöriä auton maalaus. Noiden tarrojen piti olla hauska yhden kesän juttu, mutta auto on maalattu joskus huonosti yli ja tarroja irroittaessa paljastui että maalia tulee lähtemään niiden mukana jonkin verran. Tarrojen poistoa venytettiin vähän pidemmälle mutta olivat jo niin huonossa kunnossa että nyt ne piti hävittää. Kyselin muutamasta paikasta tarjousta maalauksestakin, mutta sitten syksyn viimeisillä metreillä tdi sammu ajosta ilman mitään ennakkomerkkejä eikä enää käynnistynyt. Narun perässä talliin ja vikaa tutkimaan. Toisaalta hyvä että jotain hajosi syksyllä eikä kevään ensi metreillä, toisaalta nyt maalaus jäi prioriteettilistalla alemmas kun auto ei liiku.
Purin jakopään ja siellä olikin kaikki hyvin, yläkerrassa samoin ja männätkin liikkui kuten piti. Jäljelle jäi siis pumppuvika - taas. Tälläkertaa en halunnut ostaa purkaamolta enää kolmatta lantikan pumppua, vaan päädyin tilaamaan briteistä huolletun ja varmasti ehjän version. Uudella pumpulla tölkki lähtikin heti käyntiin, samalla tuli vaihdettua jakopää ja kaikki sinne liittyvä vaikkei vaihdon aika vielä ollutkaan.
Tässäkohtaa oli jo vuodenvaihde 20-21 ja auton maalaaminen alkoi ahdistaa. Laseja irroittaessa paljastuu varmasti koritöitä ja nostokattokin tuottaa monessa maalaamossa hankaluuksia. En halunnut riskeerata kesän reissuja sillä ettei tölkki valmistukaan ajoissa, joten päädyin itse maalaamaan auton rubbercompilla. Eli tuttavallisemmin kumimaalilla.
Ensin piti poistaa tarrat ja päätin päivittää nyt samalla peräluukun varusteet, eli tikkaat ja vararengastelineen.
Kun ne oli tehtynä, piti siistiä auto kumimaalia varten. Se ei periaatteessa vaadi mitään pohjatöitä mutta muutamaa ruostetta ja muuta tuli samalla korjattua. Sitten vain värin valinta ja maalia päälle.
Koko hommaan taisi mennä pari päivää ja sitten pääsikin ihmettelemään ulos että mimmoinen tuli.
Helmat puolikiiltävää mustaa ja loput autosta hiekan väriseksi. Yllättävän siisti tuli ottaen huomioon maalauksen hinnan ja helppouden. Jos se nyt kesän tai kaksi pysyisi noin maaleiltaan siistinä, miettii sitten että mitä jatkossa. Ulkona katselin että jotain se vielä kaipaisi, vanhat vanteet ja joka reunasta pilalle kuluneet maastorenkaat vaihtoon siis.
Metsästin noita jenkki vanagon tölkeissä suosittuja mersun 16" kasireikiä jonkin aikaa mutta viimein löysin sellaiset. Nämä olivat 8´leveät ja asennus tuottikin päänvaivaa. Vanteet ovat kiinnityskohdistaan -paksut-, todella paksut siis. Mersun omia pitkiä pultteja on pakko käyttää ja näinollen spaceritkin piti vaihtaa sellaisiin missä vanne kiinnittyy pulteilla eikä muttereilla. Renkaat valikoitui taas kiinan maastorenkaiksi, koska mun käytössä ne ovat lähinnä ulkonäköä. Otin tälläkertaa vähän miedommalla kuviolla rengasmelun takia. Koko on 235/70/16. Koko setti mahtui lopulta paikalleen kun etupään ylätukivarsista veisti vielä pari milliä pois.
Auto näytti nyt tosi hyvältä, mutta vieläkin jotain puuttui. Kattoteline! Metsästinkin sopivan kokoisen alumiinisen käsiini, koska nostokatto ei kestä mahdottomia kuormia. Sitten askartelin westy tyyppiset kiinnikkeet normaaleille kaiteille, lopputuloksesta tuli omaan silmään tosi hyvä! Ja on helposti myös irroitettavissa.
Lopuksi tummensin kaikki valot ja sivuikkunoihin tarrat viimeistelemään kokonaisuus.
Kun ulkokuori oli kunnossa, päivitin tälle kesälle vielä sisälle uuden laminaatin ja heitin sekaan vähän ledivaloja. Eteen tilasin gowestyltä uuden mattosarjan, ohjaamosta tuli ihan erilainen! Toista harmaata tölkin kapupenkkiä tässä on kohta 4 vuotta metsästetty mutta taitaa tölkki mädäntyä ennenkuin sellainen löytyy
Tälle kesälle on kilometrejä ja reissuja kertynyt jo aika paljon. Uudella pumpulla kulkeekin kuten kuuluu. Kumimaali on edelleen siisti ja kestänyt mun käyttöä hyvin.