Henkan tölkkejä.

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Viitsisitkö laittaa meille kuituosien hankintaa tuumaileville kuvan myös noiden sivuhelmojen nurjalta puolelta..? Näkisi kuinka paljon joutuu askartelemaan kiinnityksen kanssa..?
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Sumuvalojen kehykset näyttävät todella hyvältä!! Onko tarkoitus tehdä doppelista kantikkailla lampuilla oleva?
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja Hemu »

Neanterdaali kirjoitti:Sumuvalojen kehykset näyttävät todella hyvältä!! Onko tarkoitus tehdä doppelista kantikkailla lampuilla oleva?
Niin näyttää munkin mielestä! Istuvuuskin on ihan kohtuu hyvä kun sovittaa tuon alamaskin pään vielä :) Ja on tarkoitus tehdä kanttilampuilla, ne olen tähän vartavasten hommannut kun en tykkää noista pyöreistä ;)
Kuva
Jukkapoika kirjoitti:Viitsisitkö laittaa meille kuituosien hankintaa tuumaileville kuvan myös noiden sivuhelmojen nurjalta puolelta..? Näkisi kuinka paljon joutuu askartelemaan kiinnityksen kanssa..?
Nappasin pari kuvaa, toivottavasti niistä selviää jotain. Kyllä sinne askarrella saa, ehkä alkuperäisiä kiinnikkeitä saisi hyödynnettyä liimalla tai jollain? itsellänikin vähän auki vielä nuo helmat. Puskurit nyt saa kiinni miten vain.
Tollasia omituisia "sieniä" laminoitu takapuolelle sinne tänne :?
Kuva
Kuva
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Hemu kirjoitti:Kyllä sinne askarrella saa, ehkä alkuperäisiä kiinnikkeitä saisi hyödynnettyä liimalla tai jollain?
Jos yläreunaan laminoisi sopivan U-listan (ikään kuin "alas suin" ja alareunaan L-sellaisen niin sittenhän tuota voisi käyttää vaikka alkuperäisien kylkikiinnikkeiden (tai sellaisten omavalmisteiden) kanssa..?
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

En voinut vastustaa kiusausta :D :D :D vastata Hemun kommenttiin valojen muodosta
Liitteet
image.jpg
image.jpg (1.26 MiB) Katsottu 7263 kertaa
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja Hemu »

Neanterdaali kirjoitti:En voinut vastustaa kiusausta :D :D :D vastata Hemun kommenttiin valojen muodosta
Tollanen sapluuna pitää saada itellekkin!

Olisko täällä suoraan tietoa mitä pitäis tehdä polttoainetankin kanssa kun vaihtuu diiselistä bensaks? volvossa on pumppu koneen kyljessä ja dieselin suodatin kannattaa varmaan poistaa.
Mutta onko noissa tankeissa bensa ja diesel versioissa eroa? esim huohotus. Tuolla pihalla on kyllä toi koneeton wbx caravelle missä on tankki paikallaan mutta alkaa olemaan vähän kolea maata tuolla nurtsilla niin ajattelin kysyä ennenkuin teen turhaan mitään :)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Takavetoisissa on ymmärtääkseni tankit ja huohotukset ihan samat, olipa kumpi vaan. Suodatin on sitten erilainen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Olen googlettamalla koittanut löytää sumuvaloumpiota tuohon Projectzwo pohjaan Hellan osanrolla. Sen verran pääsin jyvälle, että jossain Mersussa olisi ollut samalla nrolla olevaa umpio.

Oma ajatus oli päiväajovalot noihin, valmis led valo olisi olemassa mutta se on järjettömän kallis.
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 743
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Heitän lonkalta että tankin täyttöputken aukko voi olla eri kokonen
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja beretta »

vanhemman 2wd;n täyttöaukko >-85 on suurempi kuin myöhemmin valmistetun,ai.mistäkö tiedän :? :shock: muuta eroa en ole huomannut.Huutonetissä myypi yksityinen Nokialla uusia tankkeja 60e/tarjous 8-)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Hemu kirjoitti:Olisko täällä suoraan tietoa mitä pitäis tehdä polttoainetankin kanssa kun vaihtuu diiselistä bensaks?
TT| kirjoitti:Takavetoisissa on ymmärtääkseni tankit ja huohotukset ihan samat, olipa kumpi vaan. Suodatin on sitten erilainen.
Vanha dieseli pois tankista ja pensselinpesulientä tilalle
Hemu kirjoitti:Tollanen sapluuna pitää saada itellekkin!
Sapluuna on foorumitarrasta poistettu osuus. Niitä on mennyt roskiin jo varmasti satoja...

Itselleni tein mustan teksin maalaamalla takaluukkuun tarran alle mustan alueen, liimasin tarran ja maalasin ympäristön toisella värillä, sitten poistin tarrat.

Kuva
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja Hemu »

Vastaukset tulikin ripeesti ja täsmällisesti niinkuin täällä aina :) kiitos!

Käytän sitten tuota diiselin omaa tankkia. Pitää toi tankkausreiän ympärillä oleva pellinpala vaihtaa ja ajattelin senkin takia irroittaa tankin + tekis sille varmaan putsaus muutenkin hyvää.
Ei ilmeisesti polttoainemittari toimi kun aina näyttänyt lähes tyhjää mutta (tietysti) vasta irroitettuani tankin kiinnityspannat, paljastui että tankkihan oli ihan täpötäynnä :lol:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Oliko tankki pahasti hapantunut yläpuolelta?
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja Hemu »

AT5nok kirjoitti:Oliko tankki pahasti hapantunut yläpuolelta?
Ei mielestäni? rapsuttelin sitä teräsharjalla samalla kun odottelin että valuu tyhjäksi. Vähän pintaruostetta muttei kummempaa. Pitää pestä se sisältä ja ulkoa. Onko ruoste näissä ongelma?
Voisi kuvitella että helposti menee pahaksi kun yhden leikkikentän verran hiekkaa tuolla oli kyllä päällä.
Diiseliä tulikin sitten lopulta tasan 50 litraa ulos tankista :D minkäs kokoinen näissä takavedoissa se edes on? Voin kuvitella tilanteen kun olisin vain uskonut mittaria ja ottanut letkun irti auton alla, luullut että pari hassua litraa tulisi ulos :lol:
Kuva
Taustalla näkyykin että volvolainen on saanut peräänsä kytkimen ja vaihteiston. Cs on kaivettu autosta ulos pitämään sille seuraa :)
Kuva
Takapäätä on hitsailtu aika reilusti niistä paikoista mitkä ei näkyviin jää. Takakulmat lokasuojien sisältä tein ihan kokonaan uudestaan. Konehuonetta ja pyöränkaaria on nyt maalailtu ja toivottavasti pian pääsisi nostamaan konetta paikalleen.
Vanha lokasuojakin lensi hevon kuuseen.
Kuva
Lisää hitsailtavaa löytyi samalla kun tankin otin irti. Tuttuun tyyliin edellinen omistaja kylmän rauhallisesti laittanut peltiä popniiteillä reiän päälle ja huolellinen sikaflex sauma ympärille. Alustamassaa sentti. On vaan vaikee löytää niitä äkkiseltään, mutta kun löytyy niin kyllä tekis mieli soittaa ja kysyä että missä tää on viimeks katsastettu :lol:
Kuva
Vasaralla tuli "vahingossa" tuollainen reikä. Hauskinta kuitenkin oli mitä reiästä alkoi varista lattialle. Nimittäin iso kasa ensinnäkin sitä tärkeintä : ruostetta. Mutta lisukkeena oli Sähköjohdon kiinnikkeitä, itse johtoa, roppuja sekä ruuveja. Prikkoja ja jotain kumisilppua :D
Kuva
Koko helma täynnä tuota.
Lisäksi sisälle on asennettu hieno caravelle tyyppinen lisälämmitin, mutta putken läpiviennit on tehty varmaan puukolla ja vasaralla. Jälki on sitten sen mukaista.
Kuva
Oliskohan etummaiset alatukivarret vaihdettu joskus? nää kannattaa varmaan käyttää lopullisessa kokoonpanossa. Joku "siisti" maalikin päällä kun vähän putsasi.
Kuva
Ainakin jos vertaa näkymään kun kääntää päätä auton alla toiseen suuntaan :lol:
Kuva
Tuli myös hommattua tuollainen paineilma hiomakone, kiersin alkuinnostuksessa heti koko auton mattapintaiseksi :) Pitää kyllä kitata vielä jostain ja varmaan hienommalla paperilla mennä vielä läpi. Itseasiassa pari edellistä korjausta paljastui vasta tuolla hiomalla kun yhtäkkiä maalin alla saattoi olla neljättä senttiä kittiä ennen peltiä.
Kuva
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Perusteellista työtä olet tehnyt!!
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja Hemu »

Eli tosiaan kun joku dokaan haaveilee noita caravellen puskureita niin kannattaa huomioida se "öljynlisäysluukun" kokoero :D

Ensin tappelin pari tuntia että sain tuon lasikuituisen puskurin taakse jonkinlaisen rungon, sen puskuriin kiinni, ja lopulta puskurin autoon kiinni. Sahasin vetokoukusta sen varsinaisen "koukun" pois ja hitsasin siihen loppuosaan puskurin kiinni. Näin siitä tuli tukeva ja samalla helposti irroitettava. Takavalojen taakaa puskuri on vielä yksillä pulteilla kiinni ettei tuo takarenkaan pääty heilu. Voin laittaa kuvia jos joku painii samojen murheiden kanssa.

Mutta sitten kun runko oli hyvä, tilanne näytti tältä:
Kuva
Puskuri pitää jättää noin 7 senttiä normaalia alemmas jotta luukku aukeaa, sitten näyttää kylkilistat ja etupuskurikin hölmöltä.
No saha kauniiseen käteen ja puskuri palasiksi. Sahailin niin, että sain käytettyä kaikki palat uudelleen ja näinollen uudelleen kuidutus oli erittäin pieni homma.
Kuva
Kuva
Ajattelin että tää kannattaa mainita jos joku muukin näitä dokaan tai pritsiin haaveilee :D tässäkin tuhrautui koko päivä vaikka piti olla parin tunnin homma pistää puskuri autoon. Varmaan valmiitakin löytyy jostain mutta on harvinaisempia.
Nyt mahtuu luukkukin aukeamaan :)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

60 l on tankin tilavuus 2wd Tölkissä.
Avatar
vildur
Moderaattori
Viestit: 257
Liittynyt: 09.04.2012 23:02

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja vildur »

sieltähän sai ennen "suoraan" dokaan ja sikaan käypäsiä takapuskureita. Niihin oli puolalaiset valmiiksi tehnyt tuon edellämainitun muutoksen. Eli leventäneet luukun kohtaa. Ainut vaan että jälki oli todella surkeeta ja vaati paljon kuitutöitä ennenkuin oli hyvä. Mun magnumiin sellanen tuli. Taisi olla viimeisiä mutä Unolla oli jemmassa. Kiitos lasikuituteron, on mulla nyt hyvin istuva dokaan sopiva takapuskuri. Siitä kun ottaisi muotin ja alkaisi tekemään uusia niin varmasti kävisi kauppa.

Kuva
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja Hemu »

vildur kirjoitti:sieltähän sai ennen "suoraan" dokaan ja sikaan käypäsiä takapuskureita. Niihin oli puolalaiset valmiiksi tehnyt tuon edellämainitun muutoksen. Eli leventäneet luukun kohtaa. Ainut vaan että jälki oli todella surkeeta ja vaati paljon kuitutöitä ennenkuin oli hyvä. Mun magnumiin sellanen tuli. Taisi olla viimeisiä mutä Unolla oli jemmassa. Kiitos lasikuituteron, on mulla nyt hyvin istuva dokaan sopiva takapuskuri. Siitä kun ottaisi muotin ja alkaisi tekemään uusia niin varmasti kävisi kauppa.
Katos vaan on joku muukin joutunut painimaan tuon puskurin kanssa. Toi kuituhomma on kuitenkin loppujenlopuks aika ikävää ni melkein ostaisin kans itse valmiina jos joku näitä alkais tekeen!

Olisko jollain linkkiä tai neuvoa noiden takapään laakereiden vaihtoon. Mulla on nyt Neljä napaa pöydällä ja kaikkiin menee se sisempi, seekerirenkaan puoleinen laakeri lähes painamalla sisään. Vähän kun kopauttaa niin sinne se menee. Sitten se ulompi missä sokkaa ei ole, ei mee millään sisälle. Vaikka painais millä niin se ei vaan lähde meneen sinne sisälle, lyömällä ei ainakaan. Nyt se ulompi laakeri on pakkasessa jos sitten menis. Mutta onko mulla nyt ihan oikeesti neljä paskana olevaa napaa? kun se isompi laakeri menee niin helposti, pelkään että se lähtee siellä pesässä heti pyörimään. Vanhat tuli ihan asiallista voimaa käyttäen ulos. Ja jälkiä "hirttämisestä" ei ole, että laakeri olisi päässyt pyörimään pesässään. Laakereiden merkki on atec, ja ihan perus tönärillä ja terveillä silmillä en huomaa kokoeroa uusien ja vanhojen välillä. 2 sarjaa laakereita ja 4 napaa, kaikkia koitettu ristiin rastiin ja aina sama homma. :x
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

Viesti Kirjoittaja Hemu »

Jospa taas kertois jotain tehtyä kun aikaa tuntui yhtäkkiä tulevan aika reilusti.

Ensin nimimerkki syncrovwaarille kiitokset, asiallista kaupankäyntiä. Sieltä tuli vähän parempikuntoisemmat nelivalot ja maski kuin mitä nuo aiemmin hankkimani :)
Kuva

Doppelissa ei nyt oo alustan osia jäljellä enää kuin hammastanko ja vaihteensiirtäjä.
Etupäästä lähti aika helposti kaikki tavarat pihalle, oon näitä purkanutkin jo. Tietäiskö joku että mistä sais uusia puslia näihin? alatukivarteen löysin mutten muihin!
Kuva
Kuva
Ja sitten toinen kysymys. Jos sekoittelen uudemman ja vanhemman tölkin etupään alusta osia keskenään, niin onko eroja muuta kuin jarrulevyssä ja satulassa? onko olka-akselit esim samat? :?:

Takatukivarsia aloin irroittamaan pulttipyssyllä. Parin minuutin päristelyn jälkeen pusla hajosi ja pultti jäi tietysti sisään. Kiukuspäiten löin vasaralla tukivarteen ja sehän meni melkein poikki :D
Kuva
Ei muutakuin rälläkkä käteen ja palasiks vaan, ei noissa oo mitään säästettävää.
Kuva
Edelleen pitää ihmetellä miten tää on voinut olla liikenteessä vuosi sitten syksyllä.

No kun takana oli tilaa niin loput hitsaukset ja hammerite sekä alustamassa niskaan! Ettei tällä samalla työmaalla oltais taas ens syksynä :D
Melkosesti oli paikattavaa molemmilla puolilla autoa.
Kuva
Kuva
Mutta nyt kelpaa asennella uusia osia!
Kuva
Kuva
Ja niistä puheenollen tutusta atp autoteile nimisestä puljusta tuli uudet jarruosat!
Tilasin oikein jarruputkisarjankin, ei tarvitse rakennella itse.
Kuva
Etupäätä tuli tälläviikolla rälläköityä ja etsittyä loput ruostepaikat, kyllä melkein kolmanneksen saa ohjaamon lattiasta vaihtaa :evil:
Siinä samalla tuli mietittyä että eihän mulla ole tähän autoon penkkejä, vanha 80 luvun renaut traficin penkki oli hitsattuna sisällä eikä se oikein miellyttänyt silmää.
Poliisi-caravellesta siirtyy harmaa sisusta tähän, joten harmaat penkit piti siis saada!
Kuva
Ja kas! t4 penkkejähän ilmaantui parvi tallille. Sopii tosi hyvin sisälle ja ajoasento tulee aivan täydelliseksi :)
Kuva
Mutta ensin pitää hitsata. ja paljon.

Sitten se syy miksi tätä aikaa kirjoitella nyt on aika paljon. Halusin laittaa volvon moottorin paikalleen,
Kuva
Karma puuttui peliin. Ilmeisesti joku vw hyötyautoja kasaava gunther pyöri sinä iltana sängyssään, jossain berliinin liepeillä. Unissaan toisteli sanoja volvo, nicht gut, nicht gut.

Koska kammetessani tuota erikoista yhdistelmää pois lavalta, ote lipesi ja moottori putosi tottakai oikean etusormen päälle. Ei onneks murtunut mutta sormenpää repesi kahtia niin että luu siellä keskellä vain paistoi. Kymmenkunta tikkiä ja koneen asennus siirtyi sitten parilla viikolla eteenpäin.

Ei se kauas jäänyt.
Kuva
Vastaa Viestiin