Henkan tölkkejä.
Re: Henkan tölkkejä.
Nyt kaivattais kipeesti tietäjiä! 1,9 ahu tdi jossa tätä nykyä mekaaninen lantikan pumppu. Kierrokset jää tavallaan "kantamaan". Eli antaa korvakuulolta esimerkiks 2500rpm, ja päästää kaasusta niin kone vaan jatkaa huutamistaan. Vasta kun laittaa vaihteen ja nostaa kytkintä, kierrokset laskevat. Kaasuvipu tosiaan palautuu takaisin tyhjäkäynti asentoonsa, mutta kierrokset eivät. Toistaiseksi kokeiltu syöttöruuvin kääntelyä, ilman vaikutusta tähän murheeseen. Reimolla pääsisi jo pihaa pidemmälle koeajolle kun ongelman saisi ratkaistua! Ikävä ajaa kun kierrokset ei laske kytkintä painaessa/ vaihdetta vauhtaessa.
Re: Henkan tölkkejä.
Oletko kokeillut ihan käsin painaa kaasuvivun takaisin? Mulla jäi taannoin kaasuvaijeri kantamaan juuri sen verran, että silmämääräisesti kaasuvipu palautui, mutta kierrokset laski vasta kun painoi vivun käsin ihan perille asti.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Henkan tölkkejä.
Sama tuli mieleen, vipu väärin akseliin nähden. Pumpun takana on tyhjäkäynnin säätöruuvi, jolla säädetään syöttövivun asentoa pumpun runkoon nähden, oletko sitä säätänyt?
Tuo vika on yleinen TD ja tee-se-itse mTDI pumpuilla, jos syöttöä lisää reilummin, mutta eipä ole itsellä tullut vastaan LR TDI pumppujen kanssa.
Vielä en ole niin paljon syöttöä ruuvannut lisää, että kierrokset olisi karannut, pukkaa nimittäin niin paljon mustaa jo siinä vaiheessa.
(dieselissä ei voi olla kaasupoljinta, kaasuvaijeria eikä kaasuvipua, kun ei siellä ole kaasutintakaan )
Tuo vika on yleinen TD ja tee-se-itse mTDI pumpuilla, jos syöttöä lisää reilummin, mutta eipä ole itsellä tullut vastaan LR TDI pumppujen kanssa.
Vielä en ole niin paljon syöttöä ruuvannut lisää, että kierrokset olisi karannut, pukkaa nimittäin niin paljon mustaa jo siinä vaiheessa.
(dieselissä ei voi olla kaasupoljinta, kaasuvaijeria eikä kaasuvipua, kun ei siellä ole kaasutintakaan )
Re: Henkan tölkkejä.
Kun tyhjäkäyntiä laskee sieltä rungon ruuvista alemmas, niin että moottori käy jo vähän tuskaisesti, oire helpottaa. Eli kun kIerrättää konetta ja nostaa jalan kaasupolkimelta, kierrokset laskevat suht mukavasti takaisin tyhjäkäynnille. Kun pumpun takaa taas nostaa syöttöä niin että tyhjäkäynti paranee, isommilta kierroksilta kone alkaa taas palautua verkkaisesti, ehkä vähän jopa portaittain tyhjäkäynnille. Saako tyhjäkäynnille lisättyä jostain erikseen syöttöä? Ja mihin suuntaan tuota kaasuvipua kannattaisi kokeilla.
Kysymyksiä herättää myös tuo vipu pumpun kyljessä, joka on noiden pitkien jousien kanssa kaasuvivussa kiinni. Mitä se tekee? Vipu liikkuu todella vähän. Ehkä sentin luokkaa eikä se tunnu vaikuttavan mihinkään.
Kysymyksiä herättää myös tuo vipu pumpun kyljessä, joka on noiden pitkien jousien kanssa kaasuvivussa kiinni. Mitä se tekee? Vipu liikkuu todella vähän. Ehkä sentin luokkaa eikä se tunnu vaikuttavan mihinkään.
Re: Henkan tölkkejä.
Ko. vipu vaikuttaa muistaakseni ahtokaran viistettä seuraavan tapin liikematkaan ja toiseen suuntaan kääntämällä loppuu syöttö. Ainakin Hanttapulin Mairesta purin nuo jousihärpätykset pois ja kirrasin sen keinuvivun omilla rajaruuveillansa yhteen ainoaan asentoon.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Henkan tölkkejä.
Minulla on käsitys että tuo lisävipu hidastaa/pehmentää tyhjäkäynnille paluuta kierroksilta.
Eli lisää vähän syöttöä hieman ennen tyhjäkäyntiä, kun syöttöpoljin nostetaan. Pumpun purkamisen jälkeen voisi juuri tuo vipu olla nyt väärässä asennossa. Vanhemmassa pumppu versiossahan tuota ei ole ollenkaan.
Eli lisää vähän syöttöä hieman ennen tyhjäkäyntiä, kun syöttöpoljin nostetaan. Pumpun purkamisen jälkeen voisi juuri tuo vipu olla nyt väärässä asennossa. Vanhemmassa pumppu versiossahan tuota ei ole ollenkaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Henkan tölkkejä.
Tarkennan vielä että pumppua ei oletettavasti ole purettu missään välissä. Eli irroitettu edellisestä moottorista ja postitettu tänne, minkä jälkeen vain ruuvattu ahuun.
Re: Henkan tölkkejä.
Pumppu vaihdettu. Jos joku on tälläisen ongelman kanssa taistellut niin neuvot kelpais. Auto toimii muuten nätisti mutta tyhjäkäyntiä ei saa mitenkään kuriin. Muuttuu joka painalluksella. Kaasuvaijeri ei jää kantamaan. Ruuveja ja akselia käännelty monen monta eri asentoa. Torstaina pitäis nousta laivaan ja alkaa kyllä hermo mennä kun ei millään pääse edes pidemmälle koeajolle.
https://hoolehtinen.kuvat.fi/kuvat/Reimo/IMG_8760.mov
https://hoolehtinen.kuvat.fi/kuvat/Reimo/IMG_8760.mov
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: Henkan tölkkejä.
siis ymmärsinkös oikein että eri pumppu vaihdettu ja sama vaiva edelleen päällä?
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Re: Henkan tölkkejä.
Viimeks jäi kierrokset kantaan kun ajeli. Tällä pumpulla sammuu heti kunisommilta kierroksilta nostaa jalan kaasulta. Taitaa olla jx vaihto edessä tai reimo osina myyntiin.
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: Henkan tölkkejä.
Minulla oli koekäytössä samaa kierroksilta sammumisoiretta kun hain pumpusta+0- kohtaa,ei olleet ajoitukset kohdallaan.Purin koko hihnapyöräsysteemin akselille asti ja hain pumpusta digimauserilla nollapisteen kohdalleen uudestaan,kohdistin hihnapyöränjalan,sitten käyntiin ja se loppui se sammahtelu Oma diaknoosi oli että en ollut kiireissäni kiristänyt tarpeeksi hihnapyörän jalkaa akselille ja ajoitus pääsi liikkumaan,tosin savuaminen kieli mistä oli haettava vikaa
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Re: Henkan tölkkejä.
Onpas mystisen oloista, oletko kokeillut miten käy jos kokonaan ottaa kaasuvaijerin irti? Ettei tuo sivuvipu kuitenkin tekisi tuon.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Henkan tölkkejä.
Reissuun päästiin. Gatebil olikin tänä vuonna vetänyt aika monta tölkkiä paikalle! Yhteensä taisi olla melkein kymmenkunta
Re: Henkan tölkkejä.
Josko päivittäis pitkästä aikaa jotain järkevää, reimon kanssa painittiin tässä viimeinen kuukausi niin että itku meinasi tulla, eikä ole paljon tullut kirjoiteltua
Vaihteisto oli tosiaan koko talven remontissa, lopulta siihen tuli siis uudet paremmat laakerit, synkrot, vahvistuksia ja loiskelevyt, sekä isohampaiset 4. ja 5. vaihteet. Vitonen on nyt myös todella pitkällä välityksellä.
Kun vaihteisto saatiin viimein tallille, pääsin asentamaan tdi koneen joka oli odotellut valmiina jo hetken aikaa. Moottori hyrähti asennusten jälkeen heti nätisti käyntiin, mutta kova kirkuna valtasi tallin. Kytkin toimi satunnaisesti ja ääni vaihteli paljon. Voimansiirrosta päättelin sen tulevan jotenka laatikko vaan uudelleen lattialle ja ihmettelemään.
Tätä eräässä toisessa topikissa jo puitiin, mutta vaihteiston holkki hieroi tuohon kytkinlevyn keskiöön.
Ymmärtääkseni tälläistä vaivaa ei ole aiemmin tdi swapeissa ollut? voisiko levyn toimittaja/valmistaja/tms olla muuttunut. Keskiö muutaman millin paksummaksi.
Poistin tuosta holkista tosiaan +5mm ja vika korjaantui. Työsylinterin vartta jatkoin vähän kun polkimen liike ei ollut mieleinen.
Sitten alkoi tämä aiemmin esillä ollut pumppurumba. Ebaystä tilattu lantikan pumppu tosiaan jätti kierrokset korkealle aina kun kaasuun koski, eikä vikaan löytynyt ratkaisua millään, arvailuja ja mutua tuli joka suunnasta mutta ei se niillä korjaantunut. Ainoa järkevä ratkaisu oli etsiä toinen pumppu. Gatebil reissu läheni.
Seuraavaa pumppua paikalleen ja tässä meinasi hermo mennä kun vika kääntyi ikäänkuin päälaelleen, eli nyt tyhjäkäyntiä ei löytynyt mitenkään. Joka vipua ja ruuvia, ilman vajeria ja vaijerin kanssa tuli koitettua. Aina sammui kun kierrätti konetta ja nosti jalan kaasulta.
Torstaina oli lähtö reissuun eikä vielä maanantai iltana käynti ollut kunnossa. Ärsytti kun joka risteyksessä olisi pitänyt olla kolmas jalka polkemassa kaasua ettei auto sammu.
Googletin sitten että mitä pumpusta lentää ulos jos kantta vähän raottaa ja se kannatti, näky oli melko kauhea mutta olo helpottunut koska vika oli aika selvä
Eihän tuo voi mitenkään toimia, mutta kunnon crc kylpy ja joka osan nitkuttelu sai elpymistä aikaan ja pumppu alkoi heti toimia kunnolla! Tekniset murheet oli selätetty ja viimeiset valmistelut reissuun saatiin käyntiin.
Etuiskarit tuntuivat ensimmäisillä koeajoilla todella alimittaisilta, gowesty korojouset kuitenkin pikkuhiljaa hakivat paikkaansa ja nyt iskarit tuntuvat ihan ookoolta. Ne kuitenkin ovat myös uudet ja ihan oem laatuiset. Hiekkatiellä joissain montuissa ulosjousto voi hieman jysähtää. Takana iskarit olivat myös alimittaiset, korjasin tilanteen näillä:
Aiemmin keväällä mietin että miltä maastokuvio näyttäisi tölkissä... no siitä sekin ajatus sitten lähti.
Ja fb ryhmään laitoin jonkun kuvankin, mutta kyllä siitä omasta mielestä ihan makee tuli
Vararenkaan päälle hankin suojapussin.
Lasikuituiset 16" kaarikopiot sopivat tähän mielestäni oikein hyvin. Istuvuus yllätti positiivisesti.
Etupenkkeinä on nyt toistaiseksi harmaa tölkin kapupenkki, ja t3 kapteeninpenkkiin asennetut t4 pehmusteet ja kankaat. Kunnes löydän toisen tölkin harmaan penkin. Tuo t4 "penkkiswap" onnistui aika helposti, piti vaan purkaa tölkin kapupenkki ihan pellille asti.
Asensin hanttimiehen penkkiin myös kääntöjälustan.
Gatebil reissua edeltävänä päivänä kävin vielä tummennuttamassa lasit ja lastasin kaiken enemmän ja vähemmän tarpeellisen kyytiin.
Koko viikonlopun kestävä koeajo naapurimaahan sujuikin täysin ilman ongelmia!
Tässä muutama tölkkihenkinen kuva reissusta, itse gatebil tapahtumaa on vaikea selittää. Se on niin raju lataus mielettömiä autoja yhdellä radalla ja kaikki oheistoiminta päälle, että suosittelen kaikkia käymään edes kerran elämässään siellä
ja tölkkikansa vetää toisiaan puoleensa
Nyt kun reissu on ohi, valmistaudutaan katsastukseen... joten nöyrästi alkuperäistä pizzaleikkuria alle ja syöttöruuvit pienelle
Vaihteisto oli tosiaan koko talven remontissa, lopulta siihen tuli siis uudet paremmat laakerit, synkrot, vahvistuksia ja loiskelevyt, sekä isohampaiset 4. ja 5. vaihteet. Vitonen on nyt myös todella pitkällä välityksellä.
Kun vaihteisto saatiin viimein tallille, pääsin asentamaan tdi koneen joka oli odotellut valmiina jo hetken aikaa. Moottori hyrähti asennusten jälkeen heti nätisti käyntiin, mutta kova kirkuna valtasi tallin. Kytkin toimi satunnaisesti ja ääni vaihteli paljon. Voimansiirrosta päättelin sen tulevan jotenka laatikko vaan uudelleen lattialle ja ihmettelemään.
Tätä eräässä toisessa topikissa jo puitiin, mutta vaihteiston holkki hieroi tuohon kytkinlevyn keskiöön.
Ymmärtääkseni tälläistä vaivaa ei ole aiemmin tdi swapeissa ollut? voisiko levyn toimittaja/valmistaja/tms olla muuttunut. Keskiö muutaman millin paksummaksi.
Poistin tuosta holkista tosiaan +5mm ja vika korjaantui. Työsylinterin vartta jatkoin vähän kun polkimen liike ei ollut mieleinen.
Sitten alkoi tämä aiemmin esillä ollut pumppurumba. Ebaystä tilattu lantikan pumppu tosiaan jätti kierrokset korkealle aina kun kaasuun koski, eikä vikaan löytynyt ratkaisua millään, arvailuja ja mutua tuli joka suunnasta mutta ei se niillä korjaantunut. Ainoa järkevä ratkaisu oli etsiä toinen pumppu. Gatebil reissu läheni.
Seuraavaa pumppua paikalleen ja tässä meinasi hermo mennä kun vika kääntyi ikäänkuin päälaelleen, eli nyt tyhjäkäyntiä ei löytynyt mitenkään. Joka vipua ja ruuvia, ilman vajeria ja vaijerin kanssa tuli koitettua. Aina sammui kun kierrätti konetta ja nosti jalan kaasulta.
Torstaina oli lähtö reissuun eikä vielä maanantai iltana käynti ollut kunnossa. Ärsytti kun joka risteyksessä olisi pitänyt olla kolmas jalka polkemassa kaasua ettei auto sammu.
Googletin sitten että mitä pumpusta lentää ulos jos kantta vähän raottaa ja se kannatti, näky oli melko kauhea mutta olo helpottunut koska vika oli aika selvä
Eihän tuo voi mitenkään toimia, mutta kunnon crc kylpy ja joka osan nitkuttelu sai elpymistä aikaan ja pumppu alkoi heti toimia kunnolla! Tekniset murheet oli selätetty ja viimeiset valmistelut reissuun saatiin käyntiin.
Etuiskarit tuntuivat ensimmäisillä koeajoilla todella alimittaisilta, gowesty korojouset kuitenkin pikkuhiljaa hakivat paikkaansa ja nyt iskarit tuntuvat ihan ookoolta. Ne kuitenkin ovat myös uudet ja ihan oem laatuiset. Hiekkatiellä joissain montuissa ulosjousto voi hieman jysähtää. Takana iskarit olivat myös alimittaiset, korjasin tilanteen näillä:
Aiemmin keväällä mietin että miltä maastokuvio näyttäisi tölkissä... no siitä sekin ajatus sitten lähti.
Ja fb ryhmään laitoin jonkun kuvankin, mutta kyllä siitä omasta mielestä ihan makee tuli
Vararenkaan päälle hankin suojapussin.
Lasikuituiset 16" kaarikopiot sopivat tähän mielestäni oikein hyvin. Istuvuus yllätti positiivisesti.
Etupenkkeinä on nyt toistaiseksi harmaa tölkin kapupenkki, ja t3 kapteeninpenkkiin asennetut t4 pehmusteet ja kankaat. Kunnes löydän toisen tölkin harmaan penkin. Tuo t4 "penkkiswap" onnistui aika helposti, piti vaan purkaa tölkin kapupenkki ihan pellille asti.
Asensin hanttimiehen penkkiin myös kääntöjälustan.
Gatebil reissua edeltävänä päivänä kävin vielä tummennuttamassa lasit ja lastasin kaiken enemmän ja vähemmän tarpeellisen kyytiin.
Koko viikonlopun kestävä koeajo naapurimaahan sujuikin täysin ilman ongelmia!
Tässä muutama tölkkihenkinen kuva reissusta, itse gatebil tapahtumaa on vaikea selittää. Se on niin raju lataus mielettömiä autoja yhdellä radalla ja kaikki oheistoiminta päälle, että suosittelen kaikkia käymään edes kerran elämässään siellä
ja tölkkikansa vetää toisiaan puoleensa
Nyt kun reissu on ohi, valmistaudutaan katsastukseen... joten nöyrästi alkuperäistä pizzaleikkuria alle ja syöttöruuvit pienelle
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Henkan tölkkejä.
Hienoa meininkiä joka puolin!!!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Henkan tölkkejä.
Myös se reissu yllätti positiivisesti
Re: Henkan tölkkejä.
Tämä sunnuntai olikin aika syncro painotteinen.
Aamulla päätyi tämän syncron tarina minun osaltani tähän, toivottavasti uusi omistaja kirjoittelee foorumille joskus
... Ja iltapäivällä haettiinkin jo seuraava tilalle
Aamulla päätyi tämän syncron tarina minun osaltani tähän, toivottavasti uusi omistaja kirjoittelee foorumille joskus
... Ja iltapäivällä haettiinkin jo seuraava tilalle