Henkan tölkkejä.

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja Hemu » 26.05.2017 17:08

Nyt kaivattais kipeesti tietäjiä! 1,9 ahu tdi jossa tätä nykyä mekaaninen lantikan pumppu. Kierrokset jää tavallaan "kantamaan". Eli antaa korvakuulolta esimerkiks 2500rpm, ja päästää kaasusta niin kone vaan jatkaa huutamistaan. Vasta kun laittaa vaihteen ja nostaa kytkintä, kierrokset laskevat. Kaasuvipu tosiaan palautuu takaisin tyhjäkäynti asentoonsa, mutta kierrokset eivät. :? Toistaiseksi kokeiltu syöttöruuvin kääntelyä, ilman vaikutusta tähän murheeseen. Reimolla pääsisi jo pihaa pidemmälle koeajolle kun ongelman saisi ratkaistua! Ikävä ajaa kun kierrokset ei laske kytkintä painaessa/ vaihdetta vauhtaessa.
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 137
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja DJSigma » 26.05.2017 17:49

Oletko kokeillut ihan käsin painaa kaasuvivun takaisin? Mulla jäi taannoin kaasuvaijeri kantamaan juuri sen verran, että silmämääräisesti kaasuvipu palautui, mutta kierrokset laski vasta kun painoi vivun käsin ihan perille asti.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 836
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja dmn » 26.05.2017 18:21

Kokeiles jos et muuta keksi niin laittaa kaasuvipu eri hahloon..
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2505
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja AT5nok » 27.05.2017 13:59

Sama tuli mieleen, vipu väärin akseliin nähden. Pumpun takana on tyhjäkäynnin säätöruuvi, jolla säädetään syöttövivun asentoa pumpun runkoon nähden, oletko sitä säätänyt?

Tuo vika on yleinen TD ja tee-se-itse mTDI pumpuilla, jos syöttöä lisää reilummin, mutta eipä ole itsellä tullut vastaan LR TDI pumppujen kanssa.
Vielä en ole niin paljon syöttöä ruuvannut lisää, että kierrokset olisi karannut, pukkaa nimittäin niin paljon mustaa jo siinä vaiheessa.









(dieselissä ei voi olla kaasupoljinta, kaasuvaijeria eikä kaasuvipua, kun ei siellä ole kaasutintakaan :D )
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7277
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja Hemu » 28.05.2017 15:12

Kun tyhjäkäyntiä laskee sieltä rungon ruuvista alemmas, niin että moottori käy jo vähän tuskaisesti, oire helpottaa. Eli kun kIerrättää konetta ja nostaa jalan kaasupolkimelta, kierrokset laskevat suht mukavasti takaisin tyhjäkäynnille. Kun pumpun takaa taas nostaa syöttöä niin että tyhjäkäynti paranee, isommilta kierroksilta kone alkaa taas palautua verkkaisesti, ehkä vähän jopa portaittain tyhjäkäynnille. Saako tyhjäkäynnille lisättyä jostain erikseen syöttöä? Ja mihin suuntaan tuota kaasuvipua kannattaisi kokeilla.
Kuva
Kysymyksiä herättää myös tuo vipu pumpun kyljessä, joka on noiden pitkien jousien kanssa kaasuvivussa kiinni. Mitä se tekee? Vipu liikkuu todella vähän. Ehkä sentin luokkaa eikä se tunnu vaikuttavan mihinkään.
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 137
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja DJSigma » 28.05.2017 15:45

Eikös siellä ole ihan omat ruuvit tyhjäkäynnille ja syötölle?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 836
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja Heebo » 28.05.2017 20:08

Ko. vipu vaikuttaa muistaakseni ahtokaran viistettä seuraavan tapin liikematkaan ja toiseen suuntaan kääntämällä loppuu syöttö. Ainakin Hanttapulin Mairesta purin nuo jousihärpätykset pois ja kirrasin sen keinuvivun omilla rajaruuveillansa yhteen ainoaan asentoon.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDI
-90 Trashotel WBX
Avatar
Heebo
AktiVWisti
 
Viestit: 379
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja TT| » 28.05.2017 22:21

Minulla on käsitys että tuo lisävipu hidastaa/pehmentää tyhjäkäynnille paluuta kierroksilta.
Eli lisää vähän syöttöä hieman ennen tyhjäkäyntiä, kun syöttöpoljin nostetaan. Pumpun purkamisen jälkeen voisi juuri tuo vipu olla nyt väärässä asennossa. Vanhemmassa pumppu versiossahan tuota ei ole ollenkaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6274
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja Hemu » 29.05.2017 11:54

Tarkennan vielä että pumppua ei oletettavasti ole purettu missään välissä. Eli irroitettu edellisestä moottorista ja postitettu tänne, minkä jälkeen vain ruuvattu ahuun.
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 137
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja Hemu » 12.06.2017 15:47

Pumppu vaihdettu. Jos joku on tälläisen ongelman kanssa taistellut niin neuvot kelpais. Auto toimii muuten nätisti mutta tyhjäkäyntiä ei saa mitenkään kuriin. Muuttuu joka painalluksella. Kaasuvaijeri ei jää kantamaan. Ruuveja ja akselia käännelty monen monta eri asentoa. Torstaina pitäis nousta laivaan ja alkaa kyllä hermo mennä kun ei millään pääse edes pidemmälle koeajolle.
https://hoolehtinen.kuvat.fi/kuvat/Reimo/IMG_8760.mov
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 137
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja beretta » 12.06.2017 19:02

siis ymmärsinkös oikein että eri pumppu vaihdettu ja sama vaiva edelleen päällä?
-86 Transporter 1.9td syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr luottopeli
-85 caravalle 1.6td
-88 transporter 1.6td
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
 
Viestit: 655
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja Hemu » 12.06.2017 20:19

Viimeks jäi kierrokset kantaan kun ajeli. Tällä pumpulla sammuu heti kunisommilta kierroksilta nostaa jalan kaasulta. Taitaa olla jx vaihto edessä tai reimo osina myyntiin.
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 137
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja beretta » 12.06.2017 20:43

Minulla oli koekäytössä samaa kierroksilta sammumisoiretta kun hain pumpusta+0- kohtaa,ei olleet ajoitukset kohdallaan.Purin koko hihnapyöräsysteemin akselille asti ja hain pumpusta digimauserilla nollapisteen kohdalleen uudestaan,kohdistin hihnapyöränjalan,sitten käyntiin ja se loppui se sammahtelu :shock: Oma diaknoosi oli että en ollut kiireissäni kiristänyt tarpeeksi hihnapyörän jalkaa akselille ja ajoitus pääsi liikkumaan,tosin savuaminen kieli mistä oli haettava vikaa :?
-86 Transporter 1.9td syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr luottopeli
-85 caravalle 1.6td
-88 transporter 1.6td
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
 
Viestit: 655
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja TT| » 15.06.2017 07:57

Onpas mystisen oloista, oletko kokeillut miten käy jos kokonaan ottaa kaasuvaijerin irti? Ettei tuo sivuvipu kuitenkin tekisi tuon.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6274
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja Hemu » 18.06.2017 09:07

Reissuun päästiin. Gatebil olikin tänä vuonna vetänyt aika monta tölkkiä paikalle! Yhteensä taisi olla melkein kymmenkunta :)
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 137
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja Hemu » 28.06.2017 23:52

Josko päivittäis pitkästä aikaa jotain järkevää, reimon kanssa painittiin tässä viimeinen kuukausi niin että itku meinasi tulla, eikä ole paljon tullut kirjoiteltua :?
Vaihteisto oli tosiaan koko talven remontissa, lopulta siihen tuli siis uudet paremmat laakerit, synkrot, vahvistuksia ja loiskelevyt, sekä isohampaiset 4. ja 5. vaihteet. Vitonen on nyt myös todella pitkällä välityksellä.
Kun vaihteisto saatiin viimein tallille, pääsin asentamaan tdi koneen joka oli odotellut valmiina jo hetken aikaa. Moottori hyrähti asennusten jälkeen heti nätisti käyntiin, mutta kova kirkuna valtasi tallin. Kytkin toimi satunnaisesti ja ääni vaihteli paljon. Voimansiirrosta päättelin sen tulevan jotenka laatikko vaan uudelleen lattialle ja ihmettelemään.
Kuva
Kuva
Kuva
Tätä eräässä toisessa topikissa jo puitiin, mutta vaihteiston holkki hieroi tuohon kytkinlevyn keskiöön.
Ymmärtääkseni tälläistä vaivaa ei ole aiemmin tdi swapeissa ollut? voisiko levyn toimittaja/valmistaja/tms olla muuttunut. Keskiö muutaman millin paksummaksi.
Poistin tuosta holkista tosiaan +5mm ja vika korjaantui. :) Työsylinterin vartta jatkoin vähän kun polkimen liike ei ollut mieleinen.
Sitten alkoi tämä aiemmin esillä ollut pumppurumba. Ebaystä tilattu lantikan pumppu tosiaan jätti kierrokset korkealle aina kun kaasuun koski, eikä vikaan löytynyt ratkaisua millään, arvailuja ja mutua tuli joka suunnasta mutta ei se niillä korjaantunut. Ainoa järkevä ratkaisu oli etsiä toinen pumppu. Gatebil reissu läheni.
Kuva
Seuraavaa pumppua paikalleen ja tässä meinasi hermo mennä kun vika kääntyi ikäänkuin päälaelleen, eli nyt tyhjäkäyntiä ei löytynyt mitenkään. Joka vipua ja ruuvia, ilman vajeria ja vaijerin kanssa tuli koitettua. Aina sammui kun kierrätti konetta ja nosti jalan kaasulta.
Torstaina oli lähtö reissuun eikä vielä maanantai iltana käynti ollut kunnossa. Ärsytti kun joka risteyksessä olisi pitänyt olla kolmas jalka polkemassa kaasua ettei auto sammu.
Googletin sitten että mitä pumpusta lentää ulos jos kantta vähän raottaa ja se kannatti, näky oli melko kauhea mutta olo helpottunut koska vika oli aika selvä :o
Kuva
Eihän tuo voi mitenkään toimia, mutta kunnon crc kylpy ja joka osan nitkuttelu sai elpymistä aikaan ja pumppu alkoi heti toimia kunnolla! Tekniset murheet oli selätetty ja viimeiset valmistelut reissuun saatiin käyntiin.
Etuiskarit tuntuivat ensimmäisillä koeajoilla todella alimittaisilta, gowesty korojouset kuitenkin pikkuhiljaa hakivat paikkaansa ja nyt iskarit tuntuvat ihan ookoolta. Ne kuitenkin ovat myös uudet ja ihan oem laatuiset. Hiekkatiellä joissain montuissa ulosjousto voi hieman jysähtää. Takana iskarit olivat myös alimittaiset, korjasin tilanteen näillä:
Kuva
Aiemmin keväällä mietin että miltä maastokuvio näyttäisi tölkissä... no siitä sekin ajatus sitten lähti. :lol:
Kuva
Ja fb ryhmään laitoin jonkun kuvankin, mutta kyllä siitä omasta mielestä ihan makee tuli ;)
Kuva
Kuva
Vararenkaan päälle hankin suojapussin.
Kuva
Lasikuituiset 16" kaarikopiot sopivat tähän mielestäni oikein hyvin. Istuvuus yllätti positiivisesti.
Kuva
Etupenkkeinä on nyt toistaiseksi harmaa tölkin kapupenkki, ja t3 kapteeninpenkkiin asennetut t4 pehmusteet ja kankaat. Kunnes löydän toisen tölkin harmaan penkin. Tuo t4 "penkkiswap" onnistui aika helposti, piti vaan purkaa tölkin kapupenkki ihan pellille asti.
Kuva
Asensin hanttimiehen penkkiin myös kääntöjälustan.
Kuva
Kuva
Gatebil reissua edeltävänä päivänä kävin vielä tummennuttamassa lasit ja lastasin kaiken enemmän ja vähemmän tarpeellisen kyytiin. :D
Kuva
Koko viikonlopun kestävä koeajo naapurimaahan sujuikin täysin ilman ongelmia!
Tässä muutama tölkkihenkinen kuva reissusta, itse gatebil tapahtumaa on vaikea selittää. Se on niin raju lataus mielettömiä autoja yhdellä radalla ja kaikki oheistoiminta päälle, että suosittelen kaikkia käymään edes kerran elämässään siellä :)
Kuva
ja tölkkikansa vetää toisiaan puoleensa :lol:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Nyt kun reissu on ohi, valmistaudutaan katsastukseen... joten nöyrästi alkuperäistä pizzaleikkuria alle ja syöttöruuvit pienelle ;)
Kuva
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 137
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 29.06.2017 05:38

Hienoa meininkiä joka puolin!!!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2413
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja Pastori » 29.06.2017 08:29

Hyvältä näyttää, oon kyllä kade tuosta sisustasta :)
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 863
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja Hemu » 30.06.2017 22:42

Kuva
Myös se reissu yllätti positiivisesti :D
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 137
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Henkan tölkkejä.

ViestiKirjoittaja Hemu » 02.07.2017 21:17

Tämä sunnuntai olikin aika syncro painotteinen.

Aamulla päätyi tämän syncron tarina minun osaltani tähän, toivottavasti uusi omistaja kirjoittelee foorumille joskus ;)
Kuva
... Ja iltapäivällä haettiinkin jo seuraava tilalle :lol:
Kuva
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 137
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit - Projects

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron