Pukki toi jo syksyllä hyvissä ajoin ennakkoon läjän kaikenlaista osaa:
Uus nokkakin saapui, tuosta huomaa nyt hyvin että on typ4 nokasta hiomalla tehty, kun nokat on huomattavasti leveämpiä ja perusympyrä olikin huomattavasti pienempi eli 28,1mm (vrt wbx nokan 31,1mm). Nostoa tuossa uudessa nokassa on 8,0mm pakopuolella ja 8,3mm imuventtiileillä.
Koitin putsailla noita paskasia lohkonpuolikkaita ensin epätoivoisesti autotallioloissa...
....jonka jälkeen hermoistuin ja puolikkaat käväisivät paikallisella konekorjaamolla "kylvyssä" osienpesukoneessa. Suosittelen lämpimästi, on pikkaisen mukavampi kasata puhtaita osia eikä tarvi pelätä että hiekanmuruja jää strategisiin paikkoihin.
Paikallisen autotarvikeliikkeen jätkät tulosteli mulle ystävällisesti autodatasta dj koneen kiristysmomentteja kun kävin öljypumppua tilaamassa. Yleinen havainto on ollut että kannattaa käydä rohkeasti kyselemässä osia näihin harvinaisempiinkin laitteisiin ihan normi tarvikeliikkeistä, noilla on monesti aika laajat tukkurivalikoimat ja hankintakanavat, osat saa parin päivän sisään kouraan eikä hinnatkaan usein päätä huimaa. Saman huomasin metsästäessäni jarrusatuloita syncroon.
kiristysmomentteja wbx 2,1l DJ (autodata)
kansi, vaihe 1: 10nm --> vaihe 2: 25nm --> vaihe 3: 50nm
runkolaakerit, vaihe 1: 22nm --> vaihe 2: 45nm
kiertokangen laakerit, vaihe 1: 30nm --> vaihe 2: 180ast
öljypumppu lohkoon: 25nm
öljyproppu: 25nm
vauhtipyörä: 60nm+90ast
kytkimen painelevy: 20nm
kampiakselin hihnapyörä
yksiurainen: 60nm
kolmiurainen: 350nm
imusarja kanteen: 20nm
pakosarja kanteen: 20nm
sytytystulpat: 25nm
Sit vaan ensin kampiakseli kasaan uusilla laakereilla. Vanhat runkolaakerit olikin lopulta vaihtokunnossa ja osa väljän oloisia, uusilla std kokoisilla laakereilla tätä ongelmaa ei ollut. Virranjakajan ja nokka-akselien käyttörattaat sain nätisti pudottamalla paikalleen kun lämmitin niitä reilusti pikkutoholla. Kasasin kiertokanget uusilla pulteilla ja laakereilla kiinni kampiakseliin. Kannattaa olla tarkka et kasaa veivin alaosan oikein päin veiviin kiinni jotta veivinlaakeri asettuu oikein, ite kasasin muutaman ensin ajatuksissani väärin päin ja ihmettelin miten veivi liikkuu niin tahmeasti.
....kampiakseli ja nokka lohkonpuolikkaaseen, uusilla laakereilla
Victor Reinzin tiivistesarjassa tuli mukana tuommoista reinzosil tiivistemassaa jota käytetään sylinterikansien asennuksessa. Pienemmissä valkoisissa tuubeissa olevat mömmöt taas ovat kannenmutterien kannan ja lohkon väliin tulevaa tiivisteainetta. Lohkonpuolikkaiden väliin tulevan tiivisteliimat joutuu tilaamaan erikseen, CSP:n nettisivuilla suosittelivat tuommoista curil mömmöä joten otin tuubillisen mukaan tilaukseen. Laakereiden ja nokan asennukseen käytin tuommoista Motonetistä löytyvää Redlinen asennusrasvaa joka toivon mukaan suojaa moottoria käynnistysvaiheessa normi moottoriöljyä paremmin, eikä kuivu niin herkästi pois kun en kuitenkaan pääse vielä hetkeen tätä moottoria käynnistelemään.
Siinä se alakerta nyt olisi. Nokan päittäisvälystä en tajunnut tarkistaa, kampura ja nokka kyllä tuntuu pyörivän kevyesti.
Onko kellään havaintoa tai räjäytyskuvaa, miten päin tuo läjä tavaraa pitäisi asetella vauhtipyörän ja kampuran päittäislaakerin väliin? Vaikuttaa vähän epämääräiseltä.
Joka tapauksessa alakerta alkaa nyt olla kasassa. Taisin ostaa autonkin mihin kone ehkä vielä joskus päätyy
Hyvää joulua kaikille!
Ps. Jos jollakulla lojuu nurkissa wbx koneisen tölkin kytkinkoppaa, kytkinakselia, koneen kiinnikkeitä ja kiinnikepalkkia, sähköjä, vesiletkuja tai kokonaista moottoria/osia niin olen kiinnostunut. Myös takavedon 5-pykäläinen laatikko kiinnostaisi, perävälityksestä riippumatta.