Sivu 1/2

T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 12.11.2014 11:12
Kirjoittaja Ile82
VW Caravelle 2.4D Syncro -93. 9 hengen maastohenkilöauto.
Auto tullut noin 500 000 ajettuna kuopiolaiselle ensivastehoitajalle. Auto vahattu vähintään 3 kertaa vuoteen kovavahalla ja pesty aina kun on ollut tarpeen.
Edellisen omistajan aikaan ei hehkujenmerkkivalo ole sammunut hehkutettaessa kuten ei sammu vieläkään. Edellisen omistajan aikaan vaihdettu Jakolaatikon kardaanin puoleinen stefa uusittu öljyvuodon vuoksi.

Helmat uusittu ja auton kyljet maalattu ikkunoiden alalaitaan asti jokin vuosi sitten. Kuljettajan ovi rutattu jossain vaiheessa korjaamon pihalla joka laitatettu kuntoon. Auto on ollut elinkaarensa aikana jossain välissä keltainen toimiessaan lentokenttätaksina. Alun perin väritykseltään kuitenkin hopean sävyinen.

18.7.2007 518022 km
Yläpääntivistesarja, kannentiiviste, männänrenkaat, Mobil 5 W 40 moottoriöljy, jakohihna, syöttöpumpunhihna, ohjainrulla, vesipumppu, kiertokangenlaakerit, jäähdytysneste, Vaihteistoöljy Mobil VS 200, öljypohjanhitsaus, öljypohjantiiviste, kannenpultit, kannen oikaisu, venttiilityöt, hihna 13x1125, hihna 10x865

Jarrut käyty läpi vuonna 2011
Uutta putkea jarrylevyä, takajarrusylinterit jne jne

16.3.2011 637279 km
Jakohihna, vesipumppu, syöttöpumpunhihna, apuhihnat, hihnankiristin, kampiakselinpultti, jäähdytinnesteet,

16.5.2011 642314 km
Vasen etu murroksensuojakumi, Oikea etu murros, vakaajan sisähela, vakaajan pystytangot,

17.5.2011
alatukivarrenhela

7.7.2011
Syöttöpumpunkaasuakselin tiivisteen vaihto. Polttoaine vuoto

16.11.2011 654941
Kytkimen työsylinteri, kytkinvipu, kytkintappi, holkki&tiiviste, kytkinlevy, paineasetelma, painelaakeri,

25.4.2013
Vaihdelaatikkoöljy 75W80, Oikea etu ulompi murroksensuojakumi, Vaihdelaatikon stefan vaihto,

Kuljettajan puolen taka ikkuna vaihdettu.

AUTO TULEE JOLKKOSEN JA RAASSINAN OMISTUKSEEN 9.2014 kilometrejä mittarissa 701100km

Kytkin uusittu vuonna 2011 jossa tehty kasausvirhe alustavan tutkimisen perusteella. Osa moottorin ja vaihdelaatikon välisistä kiinnitys pulteista joko jätetty laittamatta paikalleen tai jätetty löysälle (3 kpl pultteja uupuu) jonka seurauksena kytkinkoppa on rasitunut liikaa ja haljennut.

Vaihdelaatikko purettu pois todettu kytkinlevykin tuhoituneeksi. Termostaatinkopan vuoto havaittu.

Kytkinpaketti ostettu, termostaatinkoppa ostettu, Vaihdelaatikkoon vaihdettu kytkimenpuoleinen pääty johon porattu reiät jakolaatikon öljynkierrolle. vaihdelaatikko jakolaatikko paketti kasattu. Vaihteistoon uusittu sisälle jousi.

22.10.2014
Autoon laitettu uusikytkin paketti, vaihdelaatikkoon uudet öljyt . Vaihteisto laitettu paikalleen ja auto koe ajettu. Todettu toimivaksi.

7.11.2014
Takatilassa olevan pöydän kiinnitys pisteeseen laitettu pohjaan paikka.

Autostahan on tarkoitus muutoskatsastaa matkailuauto johon liittyvät muutokset on aloitettu jo. Kuten tavaralaatikko on asennettu sekä sänky tehty. Keittoliesi on tilattu myös. Autoon asennetaan noin 49 litran lisätankki joka tulee olemaan vebaston polttoaine tankki. Viisastelua muutoskatsastuksen suhteen en kaipaa ja faktatiedon saan katsastuskonttorilta enkä kylän ukoilta. Joten perustan sanomiseni autosta katsastuskonttorilta saamaani informaatioon jonka mukaan myös auton muutokset tehdää. Auto on tarkoitus muutoskatsastaa vielä 2014 vuoden aikana. Tällä hetkellä auto on rekisteröity maastohenkilöautoksi.

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 12.11.2014 13:04
Kirjoittaja TT|
Mielenkiintoinen projekti, kerrohan kuinka etenee.
Millaisen sängyn rakensit, ja minne lisätankki on sijoitettu?

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 12.11.2014 14:42
Kirjoittaja Ile82
Sänky on kokoa 120x180 4mm vaneria joka on katkaistu suunnassa 120x90 ja palat on liitetty yhteen saranoilla. Näin sain sänkylevystä taitettavan joka menee etu sekä takapenkkien väliin pystyyn. Autossahan on matkustamon ensimmäinen penkkirivi selkä menosuuntaan päin. Kysyin konttorilta sängyn kiinteästi asentamisesta ei tarvitse kuulemma olla mutta pitää olla aina mukana matkassa. Matkustamon penkkien selkänojat kääntyvät joten levy niiden päälle ja meillä on sänky. Tavara laatikon laitoin apumiehenpenkin alle eteen ja leikkasin siitä sivun auki jättäen laatikon alalaitaan muutaman sentin reunaa. Lisätankki tulee taka-akselin takapuolelle runkopalkkien väliin. Mielellään laittaisin autosta kuvia tähän tarinaan mutta kun en osaa. Vebasto tulee auton pohjaan samojen kiinnityspulttien alle millä on matkustamon pöytä kiinni autossa. Pöydän jalka pitää katkaista ja tehdä pöydästä irroitettava. Vedenkeitto mahdollisuudeksi tulee motonetissä 14,90€ maksava butaani patruunalla toimiva keittoliesi. Luonnollisesti sammutus pullo tulee autoon myös pakolliseksi. Keitto liedelle pitää vielä miettiä paikkaa missä se ei tulisi olemaan tiellä. Vaihdelaatikon kytkinkopan puolen otin 5 vaihteisesta etuveto caravellestä. Koppa käy muuten suoraan paikalleen mutta etuvetoisen laatikossa ei ole jakolaatikon öljynkierrolle porattu reikiä läpi asti. Mittasin vanhasta kopasta reikien koon ja porasin pylväsporakoneessa 22mm reijän ylä puoleiseksi reijäksi ja 15mm alareijäksi kuten vanhassa kopassa oli. Nakkasin varaosa laatikosta vetarille lähtevän alumiini tumpin hallin nurkkaan ja laitoin jakolaatikon sen tilalle(kävi kuin nyrkki silmään). Termostaatin kopan kävin motonetistä ja vaihdoin sen haljenneen tilalle. Palatakseni vielä tuohon muutos katsastukseen sen ei pitäisi tulla olemaan mikään ongelma. Perustelen nyt tämänkin asian tässä niin ei tarvitse kenenkään asiaa spekuloida. Auto on ensirekisteröity suomeen (lue suomiauto) 17.5.1993. Paketti sekä maastohenkilöautot jotka on rekisteröity suomeen ennen muistaakseni 1.5.1993 ovat saattaneet saada verohuojennuksia joiden muutoskatsastus matkailu autoksi saattaa tuottaa omistajalleen veroseuraamuksen. Trafilta asiaa tiedustellessani tuli vastaukseksi autoni kohdalla että lähdetään siitä liikkeelle että autosta on maksettu verot ensirekisteröintipäivänä, eli autoni on "täydenveron" auto, eikä näin ollen veroseuraamusta tule muutin sen miksi tahansa. Luonnollisesti muutokset kuuluu hyväksyttää muutoskatsastuksessa ja toteuttaa lakipykälien mukaan. Mie kun olen tämmöinen vastarannankiiski vähän joka asiassa joka ei itseäni miellytä niin kaikesta koitan päästä mahdollisimman vähällä. Ajoneuvovero ja käyttövoimavero on autossa tällä hetkellä 887,68€/vuosi siis tuohan on pysty ryöstö. Muutosten jälkeen ajoneuvovero ja käyttövoimavero on yhteensä 434,35€ varmistin molemmat summat trafilta. Jos tulee jotain kysymyksiä autoon liittyen mieleen vastaan niihin ihan mielellään. Tänne olen hiukan laiska kirjoittelemaan kun nämä tietokoneet ei oikein ole se minun juttuni mutta yhteyttä voi ottaa 040-4160766 mikäli jokin asia painaa mieltä. Juu ja vielä palatakseni caravelleen auto on kattokorkeudeltaan normaali eikä korotettu. Laitoin ihan huvikseen nettiautoon auton myyntiin. Tarkoituksella en ole ilmoitukseen ruvennut kaikkia tekemisiäni runoilemaan koska muutoksia ei ole viety vielä loppuun. Hinnaksi autolle laitoin kerralla sen verran että sitä ei köyhät kysele eikä todellakaan ole hampaat irvessä myynnissä vaan jos joku sen tahtoo niin tuolla hintaa sen saa. Muutamia vaihtotarjouksiakin on tullut mutta en oikein ole lämmennyt vaihdolle.

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 12.11.2014 15:27
Kirjoittaja Ile82
Osasinkohan laittaa kuvia?

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 12.11.2014 16:17
Kirjoittaja DJSigma
Sellaista mulla tuli mieleen, että onko tuota sänkyä kokeiltu/tarkoitus kokeilla käytössä? Että noinkohan 4mm vaneri kestää, kun alusta ei ole tasainen siinä penkkien päällä, siitä voi mennä kylkeä kääntäessä läpi. :D

Mutta jos ei ole tarkoitus käyttää ja ajatuksena on vain saada verot alas ja tuo katsurille kelpaa, niin mikseipä sitten, onhan se ainakin kevyt kuljettaa mukana.

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 12.11.2014 16:56
Kirjoittaja Heebo
Kyllähän tuo 11.12.2013 voimaan tullut ohjeistus matkailuauton luokitteluun ilmaisee aika selkeäsi että makuupaikkojen on oltava kiinteästi asennettu tai muodostettavissa kiinteistä varusteista.
Katsurille voi konttorista riippuen kelvata minkälainen viritys vain, mutta loppupeleissä kansalainen on kuitenkin velvollinen huolehtimaan siitä että ajoneuvonsa veroehdot täyttyy.

http://www.trafi.fi/filebank/a/13867704 ... ksiin_.pdf

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 12.11.2014 19:11
Kirjoittaja Ile82
Osa nuistakin lakipykälistä on tulkinnan varaisia kuten tuo sänky. Sänkyhän itsessään tulee penkeistä mutta siihen laitetaan päälle "tukilevy" joka hieman suurentaa sängyn kokoa. Ajatushan tuossa ei ole koskaan nukkua. Mutta kuten tuolla aiemmin jo mainitsin olen vastarannankiiski ja koitan päästä halvalla ja mahdollisimman vähän autoa muuttamatta tästäkin muutoksesta.

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 24.11.2014 15:15
Kirjoittaja Ile82
KYSYKÄÄ HYVÄT IHMISET ELKÄÄKÄ TEHKÖ ITSESTÄNNE JULKISUUDESSA TYHMIÄ. KYSYVÄ EI TIELTÄ EKSY.

VS: 24.11. laitettu verotukseen ajoneuvoverokysymyksen osalta.MK/Autoveroseuraamus kysely.

Trafi Valvonta (Valvonta@trafi.fi)

Lisää yhteyshenkilöihin

13:57

Vast.ott.: Ilkka Raassina



Valvonta@trafi.fi

Hei,

Tavallinen henkilöauto sekä 3.5.1993 ja sen jälkeen maahantuotu maastohenkilöauto ovat täysimääräisen autoveron alaisia ajoneuvoja, joten niiden ajoneuvoluokan muuttaminen ei aiheuta autoveroseuraamuksia.

Ajoneuvoveron osalta kysymyksesi on välitetty ajoneuvoverotuksen puolelle ja he vastaavat sinulle ajoneuvoverosta.

Ystävällisin terveisin



Minna Keränen

asiantuntija



Valvonnalliset verot

minna.keranen@trafi.fi



Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

Tieliikenne

PL 320

00101 Helsinki

Puh. 029 534 5000

Fax: 029 534 5095

Polttoainemaksu-, lisävero- ja autoveroasiat: p. 029 534 5128

www.trafi.fi

Lähettäjä: Ilkka Raassina [mailto:ilkka.raassina@hotmail.com]
Lähetetty: 24. marraskuuta 2014 13:41
Vastaanottaja: Trafi Valvonta
Aihe: 24.11. laitettu verotukseen ajoneuvoverokysymyksen osalta.MK/Autoveroseuraamus kysely.



Moi
Kyselisin autoni XFU-394 jälkiseuraamus verosta mikäli muutan auton matkailuautoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg ja/tai jonka sisäkorkeus on alle 1,90 metriä. Autonihan on käyttöön otettu 17.5.1993. Mikäli olen ymmärtänyt puheluista trafin kanssa sekä lukemaani trafin sivuilta autoni olisi niinsanottu täyden veron auto eikä autoveroseuraamusta matkailuautoksi muuttamisesta pitäisi tulla?

Tässä vielä tarkennukseksi autoni tietoja.
Rek.tunnus: XFU-394
Valmistenumero: WV2ZZZ70ZPH109882
Käyttöönottopäivä: 17.05.1993
Ajoneuvoryhmä: Maastohenkilöauto

Lisäksi haluaisin tietää pitääkö saamani informaatio trafilta paikkansa että autoni ajoneuvo on tällä hetkellä 887,68€/vuosi ja matkailuautoksi muutoskatsastuksen jälkeen vero olisi 434,35€/vuosi?

Kyselemäni asiat tulivat ajankohtaiseksi luettuani erään herran muutoskatsastamasta caravellestä ja hänen saamistaan jälkiseuraamusverosta.

Toivoisin pikaista yhteyden ottoa asian suhteen että tiedän miten edetä autoni suhteen.

Ystävällisin terveisin
Mauri Ilkka Antero Raassina
Kaukoputkentie 17 A 5a
80160 Joensuu
Puh. 040-4160766
Ilkka.raassina@Hotmail.com

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 24.11.2014 22:44
Kirjoittaja AT5nok
Ile82 kirjoitti:KYSYKÄÄ HYVÄT IHMISET ELKÄÄKÄ TEHKÖ ITSESTÄNNE JULKISUUDESSA TYHMIÄ. KYSYVÄ EI TIELTÄ EKSY.
Nyt ei ihan aukea, kuka on tehnyt tai on tekemässä itsestään tyhmän?

Tuo M1G ja päivämäärä 3.5.1993 löytyy tältä foorumilta, samoin paljon muuta tietoa paketti- ja henkilöauton muuttamisesta matkailuautoksi, foorumilla on useita projektikertomuksia, joissa on käsitelty niiden muuttamista ja vaadittuja / tehtyjä muutoksia. Täältä löytyy linkkeinä Aken ja trafin julkaisuja aiheesta.

Oliko tässä nyt joku ongelma?

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 25.11.2014 17:38
Kirjoittaja jarke
Ile82 kirjoitti:Osa nuistakin lakipykälistä on tulkinnan varaisia kuten tuo sänky. Sänkyhän itsessään tulee penkeistä mutta siihen laitetaan päälle "tukilevy" joka hieman suurentaa sängyn kokoa. Ajatushan tuossa ei ole koskaan nukkua. Mutta kuten tuolla aiemmin jo mainitsin olen vastarannankiiski ja koitan päästä halvalla ja mahdollisimman vähän autoa muuttamatta tästäkin muutoksesta.
muutokset sisätiloissa saattaa tulla kyllä vähän pakolliseksi kun ongelma on tuosa kun tuo on nelivetoinen niin on myös raskaampi, eli kantavuutta vähemmän kuin normaalissa 2wd mallissa. matkailuautossa tarvittava kantavuus määritellään erilailla kun tavallisessa henkilöautossa, se taas aiheuttaa että noita ajonaikana käytettäviä penkkejä joutuu aika usein raksimaan pois. voi ollla että käy niin että saa laittaa tukevammaan vesivanerin jonka virittelee penkkien päälle että pysyy suorana :?
Noissahan on sellainen tilanne mistä tällä moni muukin on varoitellut että sillä kun ei ole mitään merkitystä jos jossain päin suomea joku viritelmä sattuu leimasta menemään läpi. jos vehkeet ei esim. määräaikaiskatsastuksessa tai liikennevalvonnassa satu olemaan asianmukaiset tulee niistä veroja maksuun, veroja ne on diisselverotkin. Onhan se vähän varmaan silleekin että tässä maassa kaikki hommat ryssitään kun aletaan vesivanerilevyjä jne heittelemään kyytiin ja mennään sitten propellihattupäässä posket punoittaen väittelemään konttorille katsurin kanssa. näin sitä saadaan kaikki "porsaan reiät" tukittua. samalla vaivalla hommat voisi vissiin tehdä kunnollakin.

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 25.11.2014 19:07
Kirjoittaja Ile82
Tuolla viestilläni ja sen ensimmäisellä lauseella viittasin tähän isäntään joka oli caravellensä muuttamisesta saanut 9000€ laskun. KAtsuriin ollaan oltu viikottain yhteydessä tämän auton muutosten suhteen.

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 26.11.2014 14:21
Kirjoittaja väiski
Olenko ymmärtänyt oikein näiden Trafin ohjeiden tarkoituksen että kun ajoneuvo on katsastettu esim. matalan veron retkeilyautoksi, tulee katsastusvarustuksen löytyä autosta AINA ja käytettävissä olevana jos esim . poliisi pysäyttää liikennevalvonnassa? Se, että osaako poliisi katsoa varusteet on toinen juttu, mutta onko periaate tämä?
Olis tiedossa "verovapaa" ambulanssi mutta kun sitä tarvii aina välillä tavarankuljetukseen, niin tällainen rakentelu helpottais kummasti.

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 26.11.2014 14:23
Kirjoittaja Hanttapuli
Eikö se juuri näin mene. Luulen ma...

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 26.11.2014 17:49
Kirjoittaja SyncroVWaari
Onnea Ile82 katsastuksen johdosta 8-)

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 26.11.2014 18:37
Kirjoittaja Ile82
Kiitoksia. Auto on nyt tosiaan muutoskatsastettu matkailuautoksi. Eihän tuolla katsurilla ollut mitään sanottavaa asiasta. Samalla katsoi webaston tankin mutta siitä ei kuulemma tule nykyisin mitään mainintaa rekisteriotteeseen. Auto on siis edelleen 9 hengen menopeli, eli paikkojakaan ei tarvinnut poistaa. KAtsurilta kysyin miten on noiden matkailuauto varusteiden kanssa niin sanoi että pitää olla aina mukana ajossa. Mitään puhetta ei ollut voinko ottaa penkit takatilasta pois esim. jos tarvitsee ajaa isompaa tavaraa. Pitääpäs kysäistä kuhan käyn tässä joku päivä konttorilla taas turisemassa.

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 26.11.2014 19:03
Kirjoittaja TT|
Jos joku oikeasti tietää jonkun lainkohdan minkä perusteella verollisessa matkailuautossa on oltava aina "matkailuvarusteet" mukana, niin mielellään laittaisi näkyville. Ei ole koskaan minulle kukaan sellaisesta sanonut, enkä ole löytänyt myöskään tuollaista vaatimusta. Ja mitkä ne varusteet olisi? Eikä ole koskaan minun verollisia matkailuautoja maantiellä pysätyksien yhteydessä tarkastettu, itse asiassa ei ole koskaan poliisia kiinnostanut edes kurkata takaosaan. Ei ole koskaan pelottanut ajaa takaosa tyhjänä, kun on tarvinnut tavaraa kuskata.

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 26.11.2014 19:38
Kirjoittaja Heebo
Pitäis kyllä olla aivan itsestään selvä juttu...
jos ajoneuvo saa armahdusta käyttömaksuista jonkin erikoiskäytön vuoksi, niin sen on myös vastattava niitä vaatimuksia mihin käyttötarkoitukseen se on erikseen valmistettu tai varusteltu. Ja viittaan tällä nyt tuon trafin matkailuauto ohjeen alkulauseisiin noin riville 5.

http://www.trafi.fi/filebank/a/13867704 ... ksiin_.pdf

Ja tuon ekasivun alaosasta löytyy nuo taikasanat tuosta "veronkierto tarkoituksessa" muutetusta autosta, sisältäen varustelun ja auton käyttötarkoituksen.

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 26.11.2014 21:26
Kirjoittaja väiski
Eli tuon mukaan penkkejä, mikäli ne ovat vuoteen osia ei saisi poistaa, mutta tuo vaneerilevy penkkien päällä vuoteena olisi hyväksyttävää.
Onneksi maailma on täynnä peräkärryjä jos tarvis tulee...

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 26.11.2014 23:09
Kirjoittaja jarke
näissähän on tosiaan monta tapaa toteuttaa. yksi tapa miten voi tehdä on esim. kun jos huvikseen käy vaikka (rakentelu) vinkkiä hakemassa fix-ten tai ahvala racing sivuilta. sitten voi sen jälkeen mennä aamulla kello 07.00 vaikka paikallisen starkin pihalle katsomaan kun satasen lätkällä varustettujen sprinttereiden reuhkojen takakontiin röhnöroopet lappaa parisataa metriä kakkosnelosta kyytiin. illalla voi sitten kotikammiossa miettiä kumpi ihmisryhmä tämäkin hienon käsintekemisen ja harrastamisen tekee hyödyttömäksi.
(nämä on varmaan vähän väärällä osiolla ,menee toisen hieno projektiosio vähän asiasta sivuun..)

Re: T4 syncron uusi elämä

Lähetetty: 27.11.2014 19:58
Kirjoittaja Ile82
Hiukan lisää sisävalaistusta kun nuo omat sisävalot on mitä on.