T3 1.6 korkattu tölkki "Matilda"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jatketaampa monologia. Huomenna rupean riisumaan Coachia koneesta, onko noitten JX:n ja AAZ:n sähköissä suuria eroja, niistä kun en tajua hevon kukkasta? Ja yleensäkin onko niin sanotusti "plug and play" swappi kun kerta toisesta tölkistä kone otetaan?
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Mun vastaus ei nyt auta tähän, mutta käytiinpä ihastelemassa projektiasi eilen illalla miitin lopuksi. Mihin aikaan olet huomenna hommissa ja saako tulla ihmettelemään?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Termos, puoli neljään asti joka päivä, saapi tulla ihmetteleen. Siinä toimiston yläkerrassa kortteeraan. 8-)
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Ai niin aikaisin. No perhana. Enhän mää ole päässyt edes töistä tuohon aikaan. No katellaanpa joku toinen kerta kuitenkin!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No minä alottelen huomena tuon tölkkirojektin viimmesen vaiheen että olen tod näk koko illan tässä työpaikan tallilla, tänne vaan 8-)
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Pastori kirjoitti:Eli jos nyt oikein ymmärsin, 2-veto Dieselistä kun vaihtaa toiseen niin molemmissa pitäisi olla samanlainen vivusto?
Vaihdekeppi-asetelma ja etummainen laatikolle menevä tanko ovat 5-vaihteisessa erilaiset.
Tuolla näytti olevan jotain osia vaihdevivustoonkin, mitä kannattaisi nyt uusia kun tulee räplättyä? On nääs vähän jäykähkö tuo vaihteensiirtäjä..
Uudenveroisen saa kun uusii kaikki kuluvat osat. Itsellä osiin kului about satasen verran (= kepin korjaussetti, tankojen puslat, ristinivel, piippu + haitarikumit rikkoutuneiden tilalle).
Budjettitratkaisuna purkaisin etu- ja takatangon välisen ristinivelen ja elvyttäisin sen liikkuvaksi. Muita enemmän kuluvia kohtia taitavat olla tangon päässä oleva "piippu" ja laatikon kupeeseen tuleva pampula. Noiden kunto kannattaa ainakin tarkastaa. Toki muutkin pulsat ja nivelet kannataa puhdistaa ja rasvata.
Rupesin näin jälkikäteen vielä miettimään että onko kuin suuri urakka laittaa tuohon tehostamattomaan se tehostin?
Pulttaa kiinni-juttu.
Tarvitset tehostetun hammastangon (2WD tai Syncro), välitangon (32a), nivelen (44) sekä tietysti nestesäiliön + putket / letkut hammastangon ja pumpun välille.
Välitangon on hyvä olla 2WD-mallista, koska Syncron tanko on 60 mm lyhyempi.

Tehostimella varustetuissa malleissa olka-akseleissa on myös pieni eroavaisuus: raidetangon pään reiät ovat niissä lähempänä pyörän napaa (n. reiän halkaisijan verran) = hitusen nopeampi ohjaus.

Kuva
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vaihdekeppi-asetelma ja etummainen laatikolle menevä tanko ovat 5-vaihteisessa erilaiset.
Eli se härveli suoraan kepin alta on vissiin se asetelma, okei.
Uudenveroisen saa kun uusii kaikki kuluvat osat. Itsellä osiin kului about satasen verran (= kepin korjaussetti, tankojen puslat, ristinivel, piippu + haitarikumit rikkoutuneiden tilalle).
Tämä ratkaisu voisi olla itselläkin edessä, mistä näitä saa?
Pulttaa kiinni-juttu.
Tarvitset tehostetun hammastangon (2WD tai Syncro), välitangon (32a), nivelen (44) sekä tietysti nestesäiliön + putket / letkut hammastangon ja pumpun välille.
Välitangon on hyvä olla 2WD-mallista, koska Syncron tanko on 60 mm lyhyempi.
Kyllä tämä osa taitaa myyntiin mennä, kun kerran tossa kaksvärisessä ei alunpitäen ollut niin ei lähetä mulkkaamaan.

Niin ja kiitoksia eilen yhdelle tölkkiläiselle (oliko se ny Heebo sitte?) kun kävi neuvoja antamassa :) Samalla reissulla tuli todennettua että ei se mikään 1.9 ole tuo "uusi" kone... 1.6tdhän se.. :evil: Mutta tosiaan lähtee yskimättä/sahaamatta käyntiin niin todettiin että kyllä sen sinne kehtaa laittaa.
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Minähän se tosiaan käväsin siinä hämmästelemässä ja toteamassa JX moottoriksi sen voimanlähteen. Terveen kuulonen ja suht kuivan näköinen kone jiiäxäksi... ei muutaku paikoilleen ja kovaa ajoa.
Kohdekorikin vaikutti aivan asialliselta ja kehityskelpoiselta yksilöltä. Saumat puhtaaksi ja akryylit pintaan niin eiköhän tuo taas 10...20 vuotta menene.

Ne tehostin romut varataan tänne paikallisharrastelijoille.... Sakke kait ne aiko hakia ja jos ei haje niin minä haen.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Saas nährä mitä tulee. Missäs se hehkurele yms härvelit on tuossa Coachissa? Kun oli puhetta siitä hehkutuksen pituudesta, tuolla ei nyt 10 sek kauempaa tartte hehkutella. Siirtäs sen tuonne toiseen. Ja oliko myös niin että moottorin tukiputket on molemmissa samanlaiset, ettei tartte rueta niitä vaihtelemaan?
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Samat hehkuvermeet kai siinä nappisilmässäkin mahtaa olla... vai tietääkö joku varmuudella sanoa että 1.6D ja 1.6TD on erilaisella hehkutussysteemillä
Mielestäni myös ne moottorinkannakeputket oli samannäköisiä, eli suottapa noita alkaa vekslaamaan korista toiseen.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
dogbox
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 21.02.2012 02:36
Paikkakunta: pornainen

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja dogbox »

Ehkäpä siinä toisessa on pikahehku setti laitettu? Tai sitten siinä toimii hehkujen lämpöanturi ;)
Niin ja se hehkujen rele löytyy mustasta laatikosta, takaa katsottuna vasemmalta puolen konehuoneen etureunasta.
-jos se ei mahdu talliin, niin saa olla ulkona-
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Otin mustan laatikon sisällön talteen, muutama tunti tuli siinä purettua ja Heebokin kävi ihmettelemässä törttöilyä :D , vetarin penteleet on tässä yksilössä sitten kahta kauheammin kiinni kun toisessa lähti nätisti.. Ja aivan turhia kaikenmaailman suojakoteloita ja pohjapanssareita tuossa moottorin ympärillä, vaikeuttaa vaan remppaa, ei tossa toisessa vaan ollu eikä tuu olemaan :twisted:
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sain tänään revittyä sen vaihdekepin, eestä taakse asti kaikkineen ja moottorista tuli purettua niitä lootia ympäriltä yms pikkusälää. Oli vaan pakko lopettaa kesken parin tunnin jälkeen kun kipevy perkele oikea olkapää niin pahaksi että ei saanut enään kättä nostettua :cry: :oops: Motti jäi siis vielä paikolleen. Onkohan noissa vetarin pulteissa montaakin eri kantaa? Kun tuntui että tuo H-6 pyörii ympyrää eikä se oikeen zxn:ltäkään näyttänyt?
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vakiona on 6 mm kuusiokolot, se kun pyörähtää tyhjää, niin 8 mm XZN:n kun lyö sinne reikään, niin melko varmasti lähtee auki.

Uudet pultitkin kannattaa olla kuusiokoloja, pyörähtäneen XZN:n avaaminen on vaikeampaa
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Täytyypä siis kokeilla sitä jahka tuo handu antaa myöten. Harvinaisen v-mäiseen aikaan osasi kipeytyä, nyt kun se auto olis tarttenu saada valmiiksi :evil: Ihme homma, tuon -90 Kuravellin pohja on paljon huonommassa kunnossa kuin tuon 4 vuotta vanhemman, vaan sehän on täysin siitä kiinni miten sillä on ajettu.
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Nuo ruostumiset on monesti aika mystisiä. Paljon vaikuttaa se millasessa paikassa on seisonut.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Meren rannassahan se on seisonut viimeiset muutaman vuoden, kuten myös tuo toinenkin. Luulis että suolavesi olis pahemminkin huuhtonut. Tänään tulee kaveri jeesimään. Kattotaas miten käy. Kohta lähtee käyttis alta ja 2 viikon päästä kuukauden ulkomaanreissu, sitä ennen pitäs saada aikaseksi :shock:
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No sain moottorin pään vetarin pulteista 11/12 irti, yks meni niin mykkyrälle että se on varmaan pakko rälläköidä :x Mutta hyvin tepsi tosiaan se xzn:illä paukuttaminen, kaikki kannathan niistä meni vituralleen, mutta ei ne vissiin kalliita ollut. Saas nähdä missä vaiheessa riittää kiinostusta koittaa ottaa renkaan päästä irti, oli sen verta veemäistä hommaa :roll: Nyt se olis pultteja vaille irti, niin ja olihan siinä se tehostajan letku vissiin vielä. Sitte pitäs pestä heti niin viimesen päälle, jospa siitä vielä nätin motin sais.
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ne kannat kannattaa huolella putsata jo ennen kun kuusiokololla yrittää avata, siihen putsaamiseen käytetty aika säästää reilusti aikaa ja hermoja. Pieni ruuvari on kätevä siihen hommaan, sitten mätkii moskalla tms kuusiokolon paikalleen, putsaa vielä ruuvarilla ja mätkii uudelleen kuusiokolon paikalleen, yleensä aukeaa jo tuolla. Sitten vasta xzn, jos kuusiokolo pyörähtää. Yleensä ne on niin täynnä kaikkea hiekkarasvamoskaa, eittei sinne lyömälläkään sovi avain kun puoli milliä sisään. Otsavalo tai magneettilamppu on kätevä ulkopään pultteja irrottaessa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Uudet pultit maksavat Hot carsilla 0,50 € / kpl. Samaan hintaan sain niitä aikanaan eräästä helsinkiläisestä pulttikaupastakin.

Putsaa ne kannan kolot kunnolla, ennen kuin lyöt sen XZN-avaimen sinne, että menee varmasti pohjaan asti.

Pari jonkin aikaa seissyttä Tölkkiä on tullut tänäkin vuonna purettua ja kaikki vetarin pultit on silleen auennut ilman voimakeinoja
Vastaa Viestiin