T3 1.6 korkattu tölkki "Matilda"
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Jatketaampa monologia. Huomenna rupean riisumaan Coachia koneesta, onko noitten JX:n ja AAZ:n sähköissä suuria eroja, niistä kun en tajua hevon kukkasta? Ja yleensäkin onko niin sanotusti "plug and play" swappi kun kerta toisesta tölkistä kone otetaan?
Hulluna tölökkeihin.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Mun vastaus ei nyt auta tähän, mutta käytiinpä ihastelemassa projektiasi eilen illalla miitin lopuksi. Mihin aikaan olet huomenna hommissa ja saako tulla ihmettelemään?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Termos, puoli neljään asti joka päivä, saapi tulla ihmetteleen. Siinä toimiston yläkerrassa kortteeraan.
Hulluna tölökkeihin.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Ai niin aikaisin. No perhana. Enhän mää ole päässyt edes töistä tuohon aikaan. No katellaanpa joku toinen kerta kuitenkin!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
No minä alottelen huomena tuon tölkkirojektin viimmesen vaiheen että olen tod näk koko illan tässä työpaikan tallilla, tänne vaan
Hulluna tölökkeihin.
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Vaihdekeppi-asetelma ja etummainen laatikolle menevä tanko ovat 5-vaihteisessa erilaiset.Pastori kirjoitti:Eli jos nyt oikein ymmärsin, 2-veto Dieselistä kun vaihtaa toiseen niin molemmissa pitäisi olla samanlainen vivusto?
Uudenveroisen saa kun uusii kaikki kuluvat osat. Itsellä osiin kului about satasen verran (= kepin korjaussetti, tankojen puslat, ristinivel, piippu + haitarikumit rikkoutuneiden tilalle).Tuolla näytti olevan jotain osia vaihdevivustoonkin, mitä kannattaisi nyt uusia kun tulee räplättyä? On nääs vähän jäykähkö tuo vaihteensiirtäjä..
Budjettitratkaisuna purkaisin etu- ja takatangon välisen ristinivelen ja elvyttäisin sen liikkuvaksi. Muita enemmän kuluvia kohtia taitavat olla tangon päässä oleva "piippu" ja laatikon kupeeseen tuleva pampula. Noiden kunto kannattaa ainakin tarkastaa. Toki muutkin pulsat ja nivelet kannataa puhdistaa ja rasvata.
Pulttaa kiinni-juttu.Rupesin näin jälkikäteen vielä miettimään että onko kuin suuri urakka laittaa tuohon tehostamattomaan se tehostin?
Tarvitset tehostetun hammastangon (2WD tai Syncro), välitangon (32a), nivelen (44) sekä tietysti nestesäiliön + putket / letkut hammastangon ja pumpun välille.
Välitangon on hyvä olla 2WD-mallista, koska Syncron tanko on 60 mm lyhyempi.
Tehostimella varustetuissa malleissa olka-akseleissa on myös pieni eroavaisuus: raidetangon pään reiät ovat niissä lähempänä pyörän napaa (n. reiän halkaisijan verran) = hitusen nopeampi ohjaus.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Eli se härveli suoraan kepin alta on vissiin se asetelma, okei.Vaihdekeppi-asetelma ja etummainen laatikolle menevä tanko ovat 5-vaihteisessa erilaiset.
Tämä ratkaisu voisi olla itselläkin edessä, mistä näitä saa?Uudenveroisen saa kun uusii kaikki kuluvat osat. Itsellä osiin kului about satasen verran (= kepin korjaussetti, tankojen puslat, ristinivel, piippu + haitarikumit rikkoutuneiden tilalle).
Kyllä tämä osa taitaa myyntiin mennä, kun kerran tossa kaksvärisessä ei alunpitäen ollut niin ei lähetä mulkkaamaan.Pulttaa kiinni-juttu.
Tarvitset tehostetun hammastangon (2WD tai Syncro), välitangon (32a), nivelen (44) sekä tietysti nestesäiliön + putket / letkut hammastangon ja pumpun välille.
Välitangon on hyvä olla 2WD-mallista, koska Syncron tanko on 60 mm lyhyempi.
Niin ja kiitoksia eilen yhdelle tölkkiläiselle (oliko se ny Heebo sitte?) kun kävi neuvoja antamassa Samalla reissulla tuli todennettua että ei se mikään 1.9 ole tuo "uusi" kone... 1.6tdhän se.. Mutta tosiaan lähtee yskimättä/sahaamatta käyntiin niin todettiin että kyllä sen sinne kehtaa laittaa.
Hulluna tölökkeihin.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Minähän se tosiaan käväsin siinä hämmästelemässä ja toteamassa JX moottoriksi sen voimanlähteen. Terveen kuulonen ja suht kuivan näköinen kone jiiäxäksi... ei muutaku paikoilleen ja kovaa ajoa.
Kohdekorikin vaikutti aivan asialliselta ja kehityskelpoiselta yksilöltä. Saumat puhtaaksi ja akryylit pintaan niin eiköhän tuo taas 10...20 vuotta menene.
Ne tehostin romut varataan tänne paikallisharrastelijoille.... Sakke kait ne aiko hakia ja jos ei haje niin minä haen.
Kohdekorikin vaikutti aivan asialliselta ja kehityskelpoiselta yksilöltä. Saumat puhtaaksi ja akryylit pintaan niin eiköhän tuo taas 10...20 vuotta menene.
Ne tehostin romut varataan tänne paikallisharrastelijoille.... Sakke kait ne aiko hakia ja jos ei haje niin minä haen.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Saas nährä mitä tulee. Missäs se hehkurele yms härvelit on tuossa Coachissa? Kun oli puhetta siitä hehkutuksen pituudesta, tuolla ei nyt 10 sek kauempaa tartte hehkutella. Siirtäs sen tuonne toiseen. Ja oliko myös niin että moottorin tukiputket on molemmissa samanlaiset, ettei tartte rueta niitä vaihtelemaan?
Hulluna tölökkeihin.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Samat hehkuvermeet kai siinä nappisilmässäkin mahtaa olla... vai tietääkö joku varmuudella sanoa että 1.6D ja 1.6TD on erilaisella hehkutussysteemillä
Mielestäni myös ne moottorinkannakeputket oli samannäköisiä, eli suottapa noita alkaa vekslaamaan korista toiseen.
Mielestäni myös ne moottorinkannakeputket oli samannäköisiä, eli suottapa noita alkaa vekslaamaan korista toiseen.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Ehkäpä siinä toisessa on pikahehku setti laitettu? Tai sitten siinä toimii hehkujen lämpöanturi
Niin ja se hehkujen rele löytyy mustasta laatikosta, takaa katsottuna vasemmalta puolen konehuoneen etureunasta.
Niin ja se hehkujen rele löytyy mustasta laatikosta, takaa katsottuna vasemmalta puolen konehuoneen etureunasta.
-jos se ei mahdu talliin, niin saa olla ulkona-
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Otin mustan laatikon sisällön talteen, muutama tunti tuli siinä purettua ja Heebokin kävi ihmettelemässä törttöilyä , vetarin penteleet on tässä yksilössä sitten kahta kauheammin kiinni kun toisessa lähti nätisti.. Ja aivan turhia kaikenmaailman suojakoteloita ja pohjapanssareita tuossa moottorin ympärillä, vaikeuttaa vaan remppaa, ei tossa toisessa vaan ollu eikä tuu olemaan
Hulluna tölökkeihin.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Sain tänään revittyä sen vaihdekepin, eestä taakse asti kaikkineen ja moottorista tuli purettua niitä lootia ympäriltä yms pikkusälää. Oli vaan pakko lopettaa kesken parin tunnin jälkeen kun kipevy perkele oikea olkapää niin pahaksi että ei saanut enään kättä nostettua Motti jäi siis vielä paikolleen. Onkohan noissa vetarin pulteissa montaakin eri kantaa? Kun tuntui että tuo H-6 pyörii ympyrää eikä se oikeen zxn:ltäkään näyttänyt?
Hulluna tölökkeihin.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Vakiona on 6 mm kuusiokolot, se kun pyörähtää tyhjää, niin 8 mm XZN:n kun lyö sinne reikään, niin melko varmasti lähtee auki.
Uudet pultitkin kannattaa olla kuusiokoloja, pyörähtäneen XZN:n avaaminen on vaikeampaa
Uudet pultitkin kannattaa olla kuusiokoloja, pyörähtäneen XZN:n avaaminen on vaikeampaa
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Täytyypä siis kokeilla sitä jahka tuo handu antaa myöten. Harvinaisen v-mäiseen aikaan osasi kipeytyä, nyt kun se auto olis tarttenu saada valmiiksi Ihme homma, tuon -90 Kuravellin pohja on paljon huonommassa kunnossa kuin tuon 4 vuotta vanhemman, vaan sehän on täysin siitä kiinni miten sillä on ajettu.
Hulluna tölökkeihin.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Nuo ruostumiset on monesti aika mystisiä. Paljon vaikuttaa se millasessa paikassa on seisonut.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Meren rannassahan se on seisonut viimeiset muutaman vuoden, kuten myös tuo toinenkin. Luulis että suolavesi olis pahemminkin huuhtonut. Tänään tulee kaveri jeesimään. Kattotaas miten käy. Kohta lähtee käyttis alta ja 2 viikon päästä kuukauden ulkomaanreissu, sitä ennen pitäs saada aikaseksi
Hulluna tölökkeihin.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
No sain moottorin pään vetarin pulteista 11/12 irti, yks meni niin mykkyrälle että se on varmaan pakko rälläköidä Mutta hyvin tepsi tosiaan se xzn:illä paukuttaminen, kaikki kannathan niistä meni vituralleen, mutta ei ne vissiin kalliita ollut. Saas nähdä missä vaiheessa riittää kiinostusta koittaa ottaa renkaan päästä irti, oli sen verta veemäistä hommaa Nyt se olis pultteja vaille irti, niin ja olihan siinä se tehostajan letku vissiin vielä. Sitte pitäs pestä heti niin viimesen päälle, jospa siitä vielä nätin motin sais.
Hulluna tölökkeihin.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Ne kannat kannattaa huolella putsata jo ennen kun kuusiokololla yrittää avata, siihen putsaamiseen käytetty aika säästää reilusti aikaa ja hermoja. Pieni ruuvari on kätevä siihen hommaan, sitten mätkii moskalla tms kuusiokolon paikalleen, putsaa vielä ruuvarilla ja mätkii uudelleen kuusiokolon paikalleen, yleensä aukeaa jo tuolla. Sitten vasta xzn, jos kuusiokolo pyörähtää. Yleensä ne on niin täynnä kaikkea hiekkarasvamoskaa, eittei sinne lyömälläkään sovi avain kun puoli milliä sisään. Otsavalo tai magneettilamppu on kätevä ulkopään pultteja irrottaessa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Uudet pultit maksavat Hot carsilla 0,50 € / kpl. Samaan hintaan sain niitä aikanaan eräästä helsinkiläisestä pulttikaupastakin.
Putsaa ne kannan kolot kunnolla, ennen kuin lyöt sen XZN-avaimen sinne, että menee varmasti pohjaan asti.
Pari jonkin aikaa seissyttä Tölkkiä on tullut tänäkin vuonna purettua ja kaikki vetarin pultit on silleen auennut ilman voimakeinoja
Putsaa ne kannan kolot kunnolla, ennen kuin lyöt sen XZN-avaimen sinne, että menee varmasti pohjaan asti.
Pari jonkin aikaa seissyttä Tölkkiä on tullut tänäkin vuonna purettua ja kaikki vetarin pultit on silleen auennut ilman voimakeinoja