Sivu 9/14

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 05.08.2016 18:32
Kirjoittaja dmn
Jotain uutta tälläkin rintamalla, pakosarja valmistui "pitkän" miettimistyön tuloksena ja nyt sitten osia kiinni seuraavaksi. Samaten myös decouplerin irroitus ja korvaus viskolla (kerrankin näin päin :) )..

Kuva

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 05.08.2016 22:50
Kirjoittaja TT|
Mikä tavotteena pakosarjan vaihdolla?

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 05.08.2016 23:48
Kirjoittaja dmn
Saada tuo bemarista peräisin oleva 2260v turbo menemään paikoilleen helpoiten.

Mieluiten olisin säilyttänyt vakiopakosarjan, koska valusarja on varmasti kestävämpi käytössä kuin tuo vesijohtoputkista tehty, mutta adapterista siihen pakosarjaan olisi tullut todella epäkäytännöllisen muotoinen..

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 06.08.2016 22:34
Kirjoittaja ketsa
Hyvältä näyttävä tee-se-itse-pakosarja. En olisi lainkaan varma, että vuosikymmeniä vanha valusarja olisi tuota kestävämpi. Taitaa olla ne ensiputket yhtäpitkiksi turbopakosarjat olla herkempiä repeämään suuremman painonsa, pidempien putkiensa ja kymmenien hitsisaumojensa vuoksi.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 30.07.2017 19:41
Kirjoittaja dmn
Vuoden armottoman uurastuksen jälkeen turbo on nyt paikoillaan, odotellaan vielä do88:sta pari sopivaa supistusletkua niin saadaan ahdotkin imusarjaan saakka.

Kuva

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 30.07.2017 22:48
Kirjoittaja TT|
Sehän vaikuttaa varsin hyvälle!

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 31.07.2017 00:45
Kirjoittaja dmn
Jep, kyllä tää on ajokunnossa ennen seuraavaa syncrosafaria :)

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 31.07.2017 11:07
Kirjoittaja TT|
dmn kirjoitti:Jep, kyllä tää on ajokunnossa ennen seuraavaa syncrosafaria :)
Kovia lupauksia :lol:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 03.08.2017 21:22
Kirjoittaja dmn
Ecu kävi odotellessa pöydälle, jostain oli vähän kosteutta päässyt purkkiin, kun oli hapettumaa. Olis varmaan pitäny vetää joku lakka päälle, mutta siitäkin on ARM Cortex pohjainen versio just valmistumassa, joten eipä jaksa..

Do88:sta tuli silikoniputkia satasella, niillä meni ihan nappiin ahtoputkisto ja ilmanputsari uudelle turbolle.

Ei kyllä ihan niin hyvin hyökkää pienillä kierroksilla tämä gt2260v kuin edellinen turbo, jahka saan tuon siirtokilvillä tallille niin tutkitaan asiaa lisää.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 17.08.2017 21:33
Kirjoittaja dmn
No niin, turbon pakopesä uudelleen indeksoitu kohdalleen ja VNT mekanismi hienosäädetty optimikohtaan "kiinni"-asennossa. Samaten .260 suuttimet laitettu. Näillä eväillä alkoi ihan mukavasti kulkemaan, mutta ihan niin hyvältä ei tuntunut kuin olis voinut.

Kokeilin vielä pari vetoa ilman ilmanputsaria, ja nyt löytyi viimein se ahdistava komponentti, nimittäin 1.6td:n ilmanputsari. Ahdot olivat n. 2.0bar ja pakopaineet vain 1,5bar joten ahdikin tykkää. Softassa ei ollut rikastuksia kuin 1,2bar saakka ja MAP anturi on vaan 1,5bariin, joten jälkimmäinen pitää vielä päivittää.

Pitäisi kyllä löytää joku parempi ilmanpuhdistinratkaisu, ei viittis ihan vapaavirtaussuodatin linjallekaan lähteä. Ideoita otetaan vastaan !

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 17.08.2017 21:46
Kirjoittaja Osku
Löytyiskö jostain trukista tai bobcatista joku sopiva jx henkinen mutta isompi?

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 17.08.2017 22:08
Kirjoittaja dmn
Samaa mietin juuri. Ei taida kyllä noissa vehkeissä olla kauhean kaksiset tehot, voi mennä ojasta allikkoon homma tässä kohtaa.

Ongelmana saattaa olla myös ilmansuodattimelta lähtevä jatko, se nimittäin menee tossa pritsenissä oikean lavan alla olevan runkopalkin sisään, ja siitä ehkä?? ovien takana oleviiin kiduksiin. Pitää jatkaa tutkimuksia..

Ja tohon 1.6td:n peltipurkkiin kyllä äkkiä väsää isommat lähdöt myöskin, jos se itse filtteri ei näytä muodostuvan rajoittavaksi tekijäksi.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 17.08.2017 22:30
Kirjoittaja TT|
Sen mitä nuita on käytetty niin en usko että ihan vielä ahdistaa, juurikin joku letku voisi olla, tai sitten tosiaan lähtöjä isontamalla saisi varmaan riittämään virtauksen.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 18.08.2017 20:42
Kirjoittaja dmn
Nyt on kokeiltu eri variaatioita, kyllä se vaan ahdistaa näillä ilmamäärillä (2bar ahtoja 2.5l koneessa).

Pieni sadekeli haittas testaamista (sutii kolmosellakin), mutta aika makeasti potkasee nyt näillä uusilla suuttimilla.

Tossa varovainen lähtö kakkosella:

http://www.youtube.com/watch?v=mWQBc6LxzbY


Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 19.08.2017 00:28
Kirjoittaja AT5nok
Kuorma-autoissa on vastaavia suodatin paketteja.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 19.08.2017 09:10
Kirjoittaja dmn
Kokeilin netistä etsiä, mutta en oikein löytänyt mitään järkevää. Tarttis varmaan johonkin romuttamolle mennä katselee mitä löytyy hyllystä.

No toistaiseksi K&N oravanestoverkko paikoillaan..

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 24.08.2017 20:46
Kirjoittaja dmn
Kuva

Näköjään oli iskunvaimennin katkennut kuskin puolelta. Eipä tuo menoa haitannut, ruosteesta päätellen aika kauan ollut tuossa tilassa. Samalla korjataan vuonna 2004 katsastuksessa huomattu puslavika.

Mitähän parempia iskareita tätä nykyä on saatavilla. Googletuksella löytyi amerikan maalta Fox-settiä, joka vaikuttaisi suht järkevältä - paitsi hinnaltaan. Sitten on nuo OME:t, mutta ne ilmeisesti ei nosta itsessään yhtään, ja ovat aivan liian jäykät pritseniin. Onko muita? Eteen vielä sun pienemmän jousen halkaisijaltaan, niin saisi ulosjoustoa lisää, jousi toimii stopparina kun pallonivel osuu siihen kiinni.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 25.08.2017 14:12
Kirjoittaja mtavi
Moron!

Kyllä tuo JX:n oma ilmansutari on auttamatta pieni. Sille annetaan noin 5 kuutioo/min maksimi virtaukseksi ja laskennallisesti JX ottaa 4000rpm kohdalla jo tuon suodattimen maksimin. Eli on mitoitettu "tappiin".
Laskin vähän että mitä tuo 2.5TDI ottais 4000rpm kohilla niin se haukkoo jo melki tuplat noin 9 kuutioo/min. Eli ei tarvi olla tän kummoisempi insinööri, että tietää sen ahistavan :)

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 25.08.2017 14:23
Kirjoittaja dmn
Hyvää tietoa, en ole missään törmännyt virtausmääriin. Ilmaa tuonne menee nyt ihan mukavasti K&N:n putsarin kanssa, ahtoja rapiat 2bar (ilman cooleria). Ja vetävät kierrokset loppuu 4700rpm...

Saattaa olla sitten osasyyllinen siihen että edelliset turbot ovat myös hajonneet turhan nopeasti.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 25.08.2017 15:38
Kirjoittaja mtavi
Juu kyllähän se vaikuttaa aika rajusti turbon elinkaareen kun imupuolelta ahdistaa. Alkaa sitä tehtaan suositusten mukasta pitkittäisvälystä tulemaan =).

Minkä kokonen tila sulla olis ilmansuodattimelle/ilmansuodatin kotelolle? Ja minkälaiset pitäisi lähdöt olla?