Sivu 7/14

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 09.08.2014 19:49
Kirjoittaja TT|
Olikos sulla nyt 5,83 perät? Kun Hansu suht saman korkuisilla renkailla ja 5,43 perillä menee 100km/h aika tasan 3000rpm. Muutenkin tuntu välitykset osuvan ihmeen hyvin.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 09.08.2014 20:08
Kirjoittaja dmn
Olisko ollut jotain 3500rpm tienoilla GPS:n karvan päälle 100km/h nopeudella. En kyl kuollaksenikaan muista millä nelosen välityksellä olin tuon lootan kasannut. Pitäis kyl varmaan investoida noihin 0,70 rattaisiin.

Muuten kyllä mennyt nyt auton kanssa hienosti, ei edes vuoda öljyä mistään ja kaikki toimii! Jännityksellä odotetaan mikä paikka seuraavaksi laukeaa ;-)

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 13.08.2014 10:27
Kirjoittaja dmn
Kuva

Nyt on ajettu lisää testejä ja löydetty aika hyvät syöttö ja ennakkokartat. Huomattavasti tehokkaammin polttaa dieseliä kierroksilla joten siellä on nyt syötöt melkein täysillä, matalilla kierroksilla ei voi juurikaan kauheasti lisätä ettei savuta (eikä viitsisi sitä varten nostaa ahtoja ja sen jälkeen rikkoa laatikkoa). Hiukan pystyy avittamaan kun laittaa ennakoja paljon lisää pienillä kierroksilla ja suurilla syötöillä.

Pumpun kantta vähän siirtämällä saisi varmaan vielä lisää pelivaraa kierroksille, mutta ei oikein viitsi yli kilon ahtoja ilman jäähdytintä pitää.

Mutta yhtä kaikki, tuollaisen optimaalisen mTDI pumpun tekeminen kyllä mekaanisesti on aika hankalaa jos haluaa savuttomaksi alakierroksilla ja tehon irti kierroksilla..

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 13.08.2014 10:41
Kirjoittaja TT|
Näyttääkö tuo kiekkamittari miten oikein, ja mistä olet nyt sille signaalin ottanut?
Jos on oikein niin olisi n. 500 enemmän kierroksisa samalla nopeudella mitä mulla.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 13.08.2014 11:56
Kirjoittaja dmn
TT| kirjoitti:Näyttääkö tuo kiekkamittari miten oikein, ja mistä olet nyt sille signaalin ottanut?
Jos on oikein niin olisi n. 500 enemmän kierroksisa samalla nopeudella mitä mulla.
Kalibroitu kohdallensa, heittoa ei pitäisi olla (kalibrointipisteet 1000rpm ja 4000rpm), mutta ihan lineaarinen tuo liikerata ei kyllä mittarissa ole sillä välillä (100rpm heittoa).

Ohjaus on eculta kanttiaallolla (0v - 12v) sopivasti taajuusmuutettuna, välillä mittari vipottaa vähän oudosti. Ilmeisesti tuo kanttiaalto ei sitten täydellisesti vastaa tuota mitä mittari luulee saavansa laturilta. Tarvis varmaan joskus oskilloskoopilla kattoo mitä laturista tulee, jos siinä olis W-lähtö.

Bensamallin mittari olis kyllä ollu helpompi ohjattava täs tapauksessa.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 14.08.2014 21:17
Kirjoittaja DiviD
dmn kirjoitti: Nyt on ajettu lisää testejä ja löydetty aika hyvät syöttö ja ennakkokartat. Huomattavasti tehokkaammin polttaa dieseliä kierroksilla joten siellä on nyt syötöt melkein täysillä, matalilla kierroksilla ei voi juurikaan kauheasti lisätä ettei savuta (eikä viitsisi sitä varten nostaa ahtoja ja sen jälkeen rikkoa laatikkoa). Hiukan pystyy avittamaan kun laittaa ennakoja paljon lisää pienillä kierroksilla ja suurilla syötöillä.

Pumpun kantta vähän siirtämällä saisi varmaan vielä lisää pelivaraa kierroksille, mutta ei oikein viitsi yli kilon ahtoja ilman jäähdytintä pitää.
Hui! ajat ilman cooleria, tulee muuten kivasti lisää menoa kun lisäät ilmavesijäähyn. Tai edes ilma-ilma coolerin niin se plenum efekti jo auttaa lähdöissä ;) Taitaa olla suurin syy miksi vakkari JX kannet ei tahdo kestää ku on imulämmöt taivaissa.
dmn kirjoitti: Mutta yhtä kaikki, tuollaisen optimaalisen mTDI pumpun tekeminen kyllä mekaanisesti on aika hankalaa jos haluaa savuttomaksi alakierroksilla ja tehon irti kierroksilla..
Alan kyllä olla samaa mieltä kanssasi. Savua tulee omasta mTDI koneesta noilla dieselkontorin halpis tuninki suuttimilla melkein jatkuvasti varsinkin matkailuvaunu perässä.. On jo sentäs tossa arduino softa sisällä odottamassa että haen pumppun ja pumpunjalan.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 14.08.2014 21:55
Kirjoittaja dmn
Kyllähän tuo coolerin vaatisi, vähän pöhkösti lähdöt nyt että saisi nätisti tehtyä, joten näin kelien kylmettyessä katsotaan sitä ensi kesänä jos tekniikka muuten pysyy nipussa :)

Pääsyy JX:n halkeiluun kyllä taitaa olla esikammiotekniikassa, jossa palaminen tapahtuu (osittain) kannen sisällä, epäilen että se muutaman kymmenen asteen ero ahtoilmassa ei kyllä JX:ää pelasta varmalta kuolemalta tölkkikäytössä.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 14.08.2014 22:43
Kirjoittaja TT|
Taitaa ne dieselkontorin suuttimetkin olla syynä siihen savun riittävyyteen. Onko DiviD jotain tietoja ahtolämmöistä?

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 15.08.2014 07:01
Kirjoittaja dmn
Mul oli kyl aikoinaan TDI:ssä ".260" kärjet konttorista. En kyl oikein tiedä tarkkaan mitkä ne oli, kun niissä luki vielä Bosch Made in West Germany ja sarjanumero viilattu pois ;) Mutta hyvin ne kyllä toimi.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 15.08.2014 10:00
Kirjoittaja DiviD
TT| kirjoitti:Taitaa ne dieselkontorin suuttimetkin olla syynä siihen savun riittävyyteen. Onko DiviD jotain tietoja ahtolämmöistä?
Ahtolämmöistä ei oo tietoa mutta pakolämpömittarin anturi on pakosarjassa, on vaan mittari kytkemättä. nyt kun on pari tuhat kilsaa ajettu niin pitää kokeilla hieman lisätä ennakkoa. tää lähti jo OT ;)

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 16.09.2014 08:52
Kirjoittaja dmn
Syöttöä lisätty näin ilmojen kylmettyä ja ahtoja nostettu n. 1bar hujakoille ja kyllähän tuo nyt mukavasti kylkee. Haaveissa silti vielä 2260 mallin turbo ja isommat suuttimet ja tietysti se välijäähdytin. Ja pelkotiloissa vaihdelaatikon porsiminen ;-)

BSD:ssä tehty hätävaraketjunkiristin toimii täydellisesti, tosin uus tulossa postissa.

Kytkintä säädelty, käsituntumalla aika paljon kulumaa polkimen "tapissa", sai monta kierrosta pidentää. Ja työsylinteri on vaihtokunnossa kun valuttaa nesteitä läpi ja muutenkin tosi epämääräisen tuntuinen.

Takalukko aiheuttaa harmaita hiuksia, irrallaan kokeiltuna toimii kivasti, mutta melko satunnaisesti koottuna. Kello ehjä, mutta olisikohan alipainevuotoa jossain, muutan kyllä pelaa lukot ja alipaineet.

Suurin ihmetys on startti joka ei motariajon jaksa kääntää konetta käyntiin, pikaisesti mitattuna lämpötilat kuitenkin startin tienoilla alle 100C. Ja tuskinpa tuo konekaan on niin kiinnileikannut ajon jälkeen että ei lähde käyntiin. :-)

Softaan muutama idea valmiina, mut lisätään nyt vaikka seuraavaksi hehkutus ;-)

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 16.09.2014 09:00
Kirjoittaja Heebo
Tuo startin voimattomuus kuumana vaivaa mulla kans tuota 1Z:aa :?:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 16.09.2014 09:02
Kirjoittaja dmn
Täytyyy vissiin keksiä 1.6TD:stä puretuilla turbon puhaltimille uutta käyttöä sitten ;-)

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 17.09.2014 05:56
Kirjoittaja AT5nok
AAZ:ssa oli samaa startin hengettömyytä kuuman koneen kanssa, AHU:n kanssa muutaman kerran pyöritti huonosti viikko sitten, kun trailerilla siirsin autoja ympäri Etekä-Suomea.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 03.10.2014 11:32
Kirjoittaja dmn
Paketissa odottaa Febi/Bilstein merkkiset vetareiden suojakumit taakse, 3kpl 4:stä reikalaina, ainut mikä jaksaa on alkuperäinen osa, muut 2-3kk vanhoja GKN tms tarvikkeita. Toivottavasti Febit kestäis, on ainakin laadukkaan oloinen kun käsissä hypistelee.

VNT kello tuli uudellen sijoitettua, kun vanhassa paikassa geometria ei ollut ihan täydellinen ja pakkas jumittelemaan toisessa ääripäässä.

Taka-akseli lukko ei toimi, nosturilla meni päälle kun oli ruuvannut valokatkaisijan anturin irti, pitää tutkia ...

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 26.10.2014 20:12
Kirjoittaja dmn
Kuva
Kuva
Kuva

Tälläisissä tunnelmisssa tuli vietettyä 11h 09min, mukavat maastot oli ja halutessaan sai sopivasti haasteitakin tälläiselle pikkupyöräiselle. Päivän jälkeen saunassa istuessa keikutti kuin maissa vanhalla merikarhulla. Harmi että muutama sata pistettä jäi saamatta virheellisesti otettujen kuvien takia (käsikosketusta ei näkynyt), sekä unohtamalla yksi helppo rasti josta sai 100 pistettä.

Tekniikka toimi täydellisesti, visioita kasvoi hieman mielessä korin ulokkeiden modifiointiin/eliminointiin. Suurin taka-isku oli kotimatkalla 1km ennen kotia, kun polttoaine loppui. Olisi pitänyt vaihtaa se palanut mittariston taustavalo vaan! 40l dieseliä ajettiin n. 300km, josta n. 230km kului matkoihin.

Oikea sargofagin luukku sai vähän osumaa jossain kohtaa, tämä jäi itselleenkin vähän epäselväksi, mihin oli osunut. Vinssiä tarvittiin pari kertaa, ajosiltoja muutaman kerran useammin..

Pitää vielä katsoa löytyiskö jotain hienoa videopätkää, vähän jäi taidekuvaaminen taka-alalle, kun aika kiirettä piti koko ajan.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 26.10.2014 20:18
Kirjoittaja Hanttapuli
Loisto meininki!

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 29.10.2014 20:58
Kirjoittaja vwharrastaja
Rispektii!

Paljonko diskasivat pointseja hanurikuvan takia, vai tuliko boonuksia? Hieno kuva! :lol:

Kuinkas coupleri selvisi? Suurin maastoparannus taitaa olla 2.5 tdi vääntöineen..? Hieno meininki!

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 29.10.2014 22:59
Kirjoittaja dmn
Niin karskeja kavereita olivat ettei juuri se kuva naurattanut, enempi nauruja tuli kuvalle jossa oli sämpylä suussa ja kädet T-muodossa kun rasti tuli yllättäen eteen kesken lounaan. Mutta instagramissa kuva kyllä herättänyt alle 20-vuotiaiden naaraiden kiinnostuksen!

Coupleri toimii hienosti, jopa niinkin että en ole jaksanu koko merkkivaloa asentaa. 2.5 vääntää kyllä hienosti, mutta kyllähän silti paikoitellen olisi pienemmästä välityksestä ollut hyötyä. Hyvin tuo varmasti pärjäsi noiden autojen luokassa jotka ajettiin kisapaikalle...

Pienet visiot on päässä kyllä korin ulokkeiden leikkaamisessa ja helmojen muotoillussa.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 29.10.2014 23:28
Kirjoittaja vwharrastaja
dmn kirjoitti:... Mutta instagramissa kuva kyllä herättänyt alle 20-vuotiaiden naaraiden kiinnostuksen!
Tölkkirinsessojen houkuttelukuva :)
dmn kirjoitti:...Hyvin tuo varmasti pärjäsi noiden autojen luokassa jotka ajettiin kisapaikalle...

Pienet visiot on päässä kyllä korin ulokkeiden leikkaamisessa ja helmojen muotoillussa.
Saitteko hyviä päänahkoja? Etupuskurin muotoilu mielessä?