Sivu 1/14

2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 09.04.2012 18:59
Kirjoittaja dmn
Kokeiltu on WBX:n jälkeen 1.6td ja 1.9tdi niin nyt on sitten vuorossa 2.5tdi ...

Ensimmäinen virstanpylväs saavutettu: http://www.youtube.com/watch?v=h_lslIp6N9M

Kone käy jotenkuten itse suunnitellulla ECU:lla, mutta paljon on vielä matkaa maaliin ;-)

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 09.04.2012 21:23
Kirjoittaja NSUman
Teikäläinen se jaksaa touhuta tuon sähkö/ohjelmisto rakentelun kanssa! Iso peukku täältä!
Siis onko tuossa koko ecu-purkki, ohjelma, kartat yms. omaa tuotantoa?

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 09.04.2012 21:47
Kirjoittaja TT|
pistähän vähän lisää infoa tuosta ecu-projektista, foto olis kiva ylläri

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 10.04.2012 01:31
Kirjoittaja teme
jumalaut mitä kierroksia ottaa viispytty. tekee ihan pahaa kuunnella ku mennään suoraan startista maksimiin.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 10.04.2012 09:00
Kirjoittaja dmn
Joo komeet soundit oli :-) Varsinkin kun ei ollut mitään turboa tai äänenvaimenninta. Mutta kuulosuojainten läpi kuulosti paljon mukavammalta.

Tässäpä tarkempaa kuvaa tallin moottorilaboratio-osastolta:
Kuva

Jossa vas. alaosassa näkyy tuo varsinainen ohjainlaite, eli Arduino Mega -mikrokontrolleri, ja siihen lisätty oheiselektroniikka pumpun ohjaamista varten (tällä hetkellä vain 1xPWM ulostulo määränsäätimelle, TPS ja pumpun määränsäätimen paluusignaali sisään suodatettuna pienten kondensaattorien läpi). Sitten löytyy vielä tietokoneelle monitointiohjelma, joka näyttää "mittarit" debuggausta varten: http://www.youtube.com/watch?v=F7sywgfJ6k8 .. Kaikki siis omaa tuotantoa.

Varsinaista karttaa tässä ekassa startissa ei vielä ollut käytössä, vaan vähän yriteltiin haistella millä määränsäätimen asennolla esim. tyhjäkäynti saavutetaan ja jne. Eli tuo kaasupotikka suoraan ohjasi määränsäätimen asentoa.

Nyt on vielä ongelmana että pienillä kierroksilla tuo määränsäädin lähtee seilaamaan miten sattuu. Käsittääkseni se on mitoitettu niin että se jousikuorma mikä siinä on kumoaa nestepään aiheuttaman momentin, mutta jotenkin tuo lähtee sykkimään nestepään mukana (huomaa toisessa videossa startatessa 4:stä mittarista, sen pitäisi ideaalisesti olla sama kuin asetusarvo, eli 3. mittari). No saattaahan olla että mulla on esim. pumpussa jotain vikaa mikä tuon aiheuttaa.. Tutkimukset jatkuu. Ja jos jollain on ehjä 5syl pumppu niin ostetaan/otetaan vastaan mielellään ;-)

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 11.04.2012 13:48
Kirjoittaja hege
Ei voi muuta sanoa kuin että tää on kiinnostava juttu.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 11.04.2012 22:08
Kirjoittaja redi
Kaikkee ne keksii, hattua täytyy nostaa. Rivivitonen on aina hyvä vaihtoehto :)

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 12.04.2012 07:09
Kirjoittaja AT5nok
Toiset tekevät mitä haluavat ja muut vain sen mitä osaavat ;)

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 12.04.2012 07:52
Kirjoittaja Eicca_
T3Syncro kirjoitti:Toiset tekevät mitä haluavat ja muut vain sen mitä osaavat ;)

Mä teen mitä haluun vaikka en osaakkaan :lol: :D

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 05.05.2012 21:44
Kirjoittaja hege
Mä haluun kaikenlaista.

Eikös tämä olisi mahdollista laittaa TD moottoriinkin? Vaihtaa vain tommoseen pumppuun TD pumpun hilut niin saisi sähköisen säädön käyttöön ja sitten miettiä millä ja miten sitä ohjaisi.

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 05.05.2012 22:13
Kirjoittaja dmn
Joo toimiihan se siinäkin, mutta tuskin lienee yhtään alkuperäistä IDI konetta olla sähköpumpulla millään valmistajalla? Tää sama ohjain toimii myös rivipumpuissa .. Kunhan nyt sais itseensä vähän vauhtia ja tehtyä tuota eteenpäin ..

Aijoo, ja tuli huomattua kytkinkamoja ihmetellessä että MC-koneen kytkinlevy (joka sopii tölkin laatikoon) ei menekään AAT koneen vauhtipyörään, kun siinä on vauhtipyörässä silmälaakeri.. Toivotaan että tuossa on kampiakselin päässä reikä pienemmälle silmälaakerille, ja sorvaa tuon vauhtipyörän auki keskeltä .. Vai oliskohan tuossa AAT koneen omassa kytkimessä sama boori kuin TDI:ssä (johon on myynnissä akselinpätkiä tölkin laatikkoon)..

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 17.05.2012 03:17
Kirjoittaja hege
Kuis on edennyt?

Huomasin juuri 4 tuntia vanhan youtube videon josta vakoilemalla voisi päätellä että menee hyvin.


Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 17.05.2012 08:35
Kirjoittaja dmn
Vähän parenneltu tiedonkeruuta niin ymmärtää paremmin mitä siellä pumpun sisällä tapahtuu. Pitää vielä juotella pari piiriä niin saa vielä kierrostiedonkin ja tehtyä tuon varsinaisen ohjaustaulukon.

Vesikierronkin yritin tuohon tehdä, mutta eihän se lähteny lattialla olevasta ämpäristä imemään.. Mutta jonkinlaisen pakoputken sentään sain jo niin voi ilman kuulosuojaimia käyttää :-)

Eli nyt näyttää tältä; keltainen tasainen viiva on haluttu paikka määränsäätimelle, ja vaalean sininen on toteutunut paikka. Eli hieman aaltoilee moottorin käydessä hieman sisäisten kitkojen johdosta (seuraa nokkalevyn muotoa). Hankala saada säädintä reagoimaan tuohon nopeasti niin että pitäisi tuon paikallaan, ideana on nyt tehdä tuollainen käänteinen siniaalto tuohon nähden ja käyttää sitä korjausarvona ja synkronoidaan se RPM signaalin kanssa... Mutta ei oo mitään käsitystä kuin hyvin toi boschin oma ohjain tuota säätää, voi olla että tehdään ihan turhaa työtä ;-)

Kuva

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 27.06.2012 18:03
Kirjoittaja dmn
http://www.youtube.com/watch?v=Tgmjc3ktqnM

Projekti kaivettu naftaliinista taas :) Lisätty häiriönpoistoja piirilevylle jotta saatu VR-sensori (eli vakio pyörintänopeussensori) toimimaan LM1815 piirin läpi. Ja nopeesti tein vielä 6x6 taulukon (RPM vs TPS) jolla saa "emuloitua" perinteistä jakajapumpun rajoitinta, joka saa tässä munkin koodissa toimia "peruskarttana"... Ja toimis laakista ja tyhjäkäynti asettui noilla syöttömäärillä 1000rpm tienoille.

No nyt tää alkaa olemaan siinä pisteessä että voisi enemmänkin paneutua tähän, täytyy varmaan ruveta vauhtipyörää sorvailee että saisi tuon shortbussiin kiinni jotta saisi jäähdytyksen pelaaman ja saisi vielä paremmin otettua koeajot :)

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 28.06.2012 02:03
Kirjoittaja Eicca_
Niin siis meinaatko käyttää avopätkä syncroa testipenkkinä? :D

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 28.06.2012 08:48
Kirjoittaja dmn
Juu eikös se oo ihan kuin siihen käyttöön tehty :-)

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 28.06.2012 09:29
Kirjoittaja Eicca_
dmn kirjoitti:Juu eikös se oo ihan kuin siihen käyttöön tehty :-)
Todellakin :lol:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 28.06.2012 10:36
Kirjoittaja AT5nok
Eicca_ kirjoitti:
dmn kirjoitti:Juu eikös se oo ihan kuin siihen käyttöön tehty :-)
Todellakin :lol:
Alkaa "pätkässä" olla tehopainosuhde kohdallaan ;)

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 28.06.2012 12:26
Kirjoittaja beretta
taitais turvakaaret olla kohta ajankohtaiset :mrgreen:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Lähetetty: 28.06.2012 13:53
Kirjoittaja AT5nok
beretta kirjoitti:taitais turvakaaret olla kohta ajankohtaiset :mrgreen:

Turvakaaret ja vähän korkeammat kiekot alle Kulmakorpeen ;)