2.5TDI moottoriswappia
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Startti on melko uusi tarvike, joka ei kyllä pois sulje että sinäkin voisi olla jotain vikaa. Ihan vastaavaa oireilua ollut wbx:n kanssa, varsinkin jos startin hela alkaa olemaan ehtoopuolella.
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Kylmässä startatessa, siis jossain -15 ja sitä kylmemmissä oireili yks kulkine silleen että akusta riitti kerran tai kaks pyöräyttää konetta. Lohkossa jos oli niin ei mitään probleemaa. Lämpösellä kelillä ja koneella ei mitään oiretta mihinkään. Takuuseen meni kaks tai kolme isoa akkua kun ne oikeasti kuoli kerta käynnistyksellä. Startti oli 3kk vanha joten en sitä edes osannut epäillä ensin. Sitten kerran se teki taas tuon tempun ja keli oli nollan tuntumassa, niin rupes ketuttaan huolella ja nykäsin startin pöydälle. Startti jota ei muka voinut purkaa purkaantui helposti ja ihmetys oli äärimmäinen, maattohiiliä ei ollut koko laitteessa, piuhat oli ankkuria vasten jäljellä. Pikkasen ihmetytti ko tapaus, koitin saada kuitilla takuuseen mutta ei suostunut nin hain toisen startin. Hiiliä ei siihen mopoon saanut ja ei siinä olis kestänyt. Ankkuri oli pykälillä kuin jyrsimen terä ja se on varmaan syönyt hiilet nopeasti.
Lämpösessä startissa on joskus se hela tai bendix rattaan holkki jumittanut urakalla. Välillä toimii kuin enkeli ja toisena kuin....
Ja autolla ei todellakaan ajettu lyhyttä ajoa, kolme starttia vuorokaudessa ja 10tkm kuukaudessa, eli akut piti olla virroissaan kyllä.
Lämpösessä startissa on joskus se hela tai bendix rattaan holkki jumittanut urakalla. Välillä toimii kuin enkeli ja toisena kuin....
Ja autolla ei todellakaan ajettu lyhyttä ajoa, kolme starttia vuorokaudessa ja 10tkm kuukaudessa, eli akut piti olla virroissaan kyllä.
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Toihan on siistimpi mitä myyjän kuvastossa. Miten tehokas?
Re: 2.5TDI moottoriswappia
5kw, mutta eikös joku tän kokoinen webasto oo 2kw, niin luulen että jälkimmäinen on lähellä totuutta.
Mukana tulleen ohjelehtisen mukaan kulutus on ”0,2-0,5l Oyster sauce per hour”. Liekö tuolla osterikastikkeella niin paljon suurempi energiatiheys, että 2kw lämppäristä saadaan 5kw.
Mukana tulleen ohjelehtisen mukaan kulutus on ”0,2-0,5l Oyster sauce per hour”. Liekö tuolla osterikastikkeella niin paljon suurempi energiatiheys, että 2kw lämppäristä saadaan 5kw.
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Kuva
- Liitteet
-
- 9338E698-9624-4BE4-9C01-7E96D963A163.jpeg (1.85 MiB) Katsottu 6228 kertaa
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
https://www.santamariaworld.com/fi/tuot ... ter-sauce/
50kcal per 100g. Laske mikä ero löpöön.
Meinasitko laittaa tuon korkin tilalle letkuadapterin ja siihen syöttöpumpun ja pullo ylösalaisin?
Vähän kalliiksi tulee lämmittää, mutta tuoreen Thai-ruuan tuoksu ympäristössä = priceless.
50kcal per 100g. Laske mikä ero löpöön.
Meinasitko laittaa tuon korkin tilalle letkuadapterin ja siihen syöttöpumpun ja pullo ylösalaisin?
Vähän kalliiksi tulee lämmittää, mutta tuoreen Thai-ruuan tuoksu ympäristössä = priceless.
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Mutta nukuttaakohan se ollenkaan, vai tuleeko aina nälkä?Joker kirjoitti:Vähän kalliiksi tulee lämmittää, mutta tuoreen Thai-ruuan tuoksu ympäristössä = priceless.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Tuo on jotain ~0,58kWh/litra, löpöstä taitaa irrota jotain 10kWh. Saisikohan tuota soosia tiivisteenä, noissa käsikauppatuotteissa on harmillisen usein jatkettu tavaraa jollain energiaköyhillä nesteillä...Joker kirjoitti:https://www.santamariaworld.com/fi/tuot ... ter-sauce/
50kcal per 100g. Laske mikä ero löpöön.
Meinasitko laittaa tuon korkin tilalle letkuadapterin ja siihen syöttöpumpun ja pullo ylösalaisin?
Vähän kalliiksi tulee lämmittää, mutta tuoreen Thai-ruuan tuoksu ympäristössä = priceless.
Kyllä mä ehkä kokeilisin kuitenkin löpöllä, vaikka voihan sinne maun vuoksi vähän osterikastiketta laittaa mukaan.
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Starttiongelmat taisi ratketa laittamalla uusi pikkuruinen 50ah akku apukuskin penkin alle, tuon kanssa tuntuu tilanteessa kuin tilanteessa lähtevän kuin kuusen alta.
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Mulla oli T4 kanssa vähän samaa oiretta, välillä starttasi tosi vaikeasti. Vaihdoin käytetyn toisen akun tilalle testiksi ja sen jälkeen startannut reippaasti aina.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Tohon on vaihdettu pari "vähän käytettyä" akkua, mutta ilmeisesti ovat olleet aivan liian loppu jo.
Oli myös juuri hankitun käyttöauton kanssa samaa oiretta, siinä ei tilanne parantunut uudella 100ah akulla. Ja näköjään 3v vanha akku siellä oli hupiakun rinnalla starttiakkuna, AGM-tyyppiä. Mahtaisiko tuo AGM-akku toimia hyvin perinteisen laturin kanssa, se akkutyyppi kaiketi kestää paremmin syväpurkauksia, joita mulla tahattomasti tulee.
Oli myös juuri hankitun käyttöauton kanssa samaa oiretta, siinä ei tilanne parantunut uudella 100ah akulla. Ja näköjään 3v vanha akku siellä oli hupiakun rinnalla starttiakkuna, AGM-tyyppiä. Mahtaisiko tuo AGM-akku toimia hyvin perinteisen laturin kanssa, se akkutyyppi kaiketi kestää paremmin syväpurkauksia, joita mulla tahattomasti tulee.
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
En tiedä onko noissa vehkeissä säätöä, mutta oon joskus törmännyt sellaseen "webastoon" missä säädettiin polttoaineen määrää erikseen, siinä oli tehoalue 2-5kw. Löpöllä laskien se olis 10kw lämpöä per litra, eli 0.5 litraa tunnissa 5kw. Sähköä nuo ilmavehkeet vie miellyttävän vähän, verrattuna nestekierrätykseen.
T4 dokassa mulla on 20 vuotta vanha ilmawebasto 2kw ja se kyllä puskee kapiinin riittävän lämpöseksi ainakin nollakelillä. Siinä on oma käyttöakku 55ah, laite vie sen amppeerin tunnissa niin ei ihan äkkiä olla virran puutteessa.
Tuliko tuon mukana sitä muovista säiliötä? Oon pari kertaa miettinyt että sellasen säiliön vois hommata tuoll[img][img][/img][/img]e erikseen tai sitten pitäs tehdä oma pikkunen tankki.
Agm pitäs toimia kyllä normilaturinkin kanssa, ihan täyteen ei taida tulla koskaan kun jännite ei nouse samalla tavalla kuin uusissa autoissa. Mutta voihan sitä välillä jollain älyvempeleellä ladata kait?
Voihan sitä grillitä hakea paistorasvaa siihen webastoon niin saa nälän hetkessä--------
T4 dokassa mulla on 20 vuotta vanha ilmawebasto 2kw ja se kyllä puskee kapiinin riittävän lämpöseksi ainakin nollakelillä. Siinä on oma käyttöakku 55ah, laite vie sen amppeerin tunnissa niin ei ihan äkkiä olla virran puutteessa.
Tuliko tuon mukana sitä muovista säiliötä? Oon pari kertaa miettinyt että sellasen säiliön vois hommata tuoll[img][img][/img][/img]e erikseen tai sitten pitäs tehdä oma pikkunen tankki.
Agm pitäs toimia kyllä normilaturinkin kanssa, ihan täyteen ei taida tulla koskaan kun jännite ei nouse samalla tavalla kuin uusissa autoissa. Mutta voihan sitä välillä jollain älyvempeleellä ladata kait?
Voihan sitä grillitä hakea paistorasvaa siihen webastoon niin saa nälän hetkessä--------
Re: 2.5TDI moottoriswappia
B5 koppaisessa oli AGM ja toimi usean vuoden loistavasti. Loppui akkuongelmat ja siberian tuulista ei välittänyt. Niissä on ihan yhtä älyttämät laturit kuin näissäkin.
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Starttiongelmat ratkesivat uudella pikkuakulla hanttarin penkin alle. Oikeastaan tällä ei ole tullut muuta tehtyä kuin ajeltua ja nautittua suorituskyvystä (vähän jopa hävettää).
Nyt taisi kyllä ajoihin stoppi kun G-vaihde katosi ja selkeästi pakilla välillä joku pistää laatikon sisällä vastaan.
Nyt taisi kyllä ajoihin stoppi kun G-vaihde katosi ja selkeästi pakilla välillä joku pistää laatikon sisällä vastaan.
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Alkaa tulla kiire pistämään tätä laatikkoa kasaan, jos meinaa (mun aikatauluilla) saada kesän tapahtumiin tätä ajoon. Somerolla olis kiva käydä, se kun on niin lähellä niin jaksaisin jopa ajaa sinne
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Laatikossa muutama neulalaakeri antautunut todenteolla ja vetopyörän laakerissa oli n. sentti klappia päittäin. Outoa että edes ylipäätään toimi äänettömästi koko laatikko.. Just ja just saattaa saada elvytettyä vielä vetopyörän akselin, muuten olisikin ongelmia tiedossa kun ei ole sopivaa osanluovuttajaa tällä välityksellä.
- Liitteet
-
- IMG_8341.JPG (1.96 MiB) Katsottu 4936 kertaa
-
- 8986418E-F4B7-4E5F-B732-60225721DF3B.JPG (1.54 MiB) Katsottu 4936 kertaa
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Neulalaakerit oli varmaan kuitenkin metallikuorisia?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Juu oli, tuossa kuvassa G-vaihteen sisällä näkyy muutama muhjaantuneena kehäänsä. Tässä on ilmeisesti ensin pettänyt pinionin laakeri, jonka jälkeen päittäisvälitystä on rajoittanut G-vaihteen takana kuoressa oleva laakeri (joka sekin on entinen), josta sitten levinnyt ketjureaktio. Itse vaihteiston puolella kaikki on kuitenkin ehjää, lukuunottamatta ensiöakselin neulalaakerointia, joka lienee vain rehellisesti pettänyt ja syönyt akselin piloille (kuvassa).
Toivon mukaan saan pinionin akselin vielä hiottua käyttökuntoon, kun näitä 5,8 välityksiä ei nyt joka nurkassa ole.
Toivon mukaan saan pinionin akselin vielä hiottua käyttökuntoon, kun näitä 5,8 välityksiä ei nyt joka nurkassa ole.
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Minulla on tallilla yksi 5,83 laatikko, jos hätä tulee.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!