2.5TDI moottoriswappia

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

dmn kirjoitti:...En oo vielä varma pidänkö tosta kytkettävästä nelivedosta, mutta aika näyttää :)
Miltäs tuo nyt maastoiluakin ilmeisesti sisältäneen 100km kokeilun jälkeen tuntuu :?:
dmn kirjoitti:
Vähän vielä ihmettyttää tuo koneen puutuminen kun tuo vääntöhuippu on ohitettu, eli jossain 3000rpm kieppeillä.
Mitäs ahtopaineet näyttää noissa kierroksissa?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ahtoja on n. 1,1bar 2000rpm lähtien ja pakopaineita vähän yli tuplat tästä. Nyt ei enää oo kumpaakaan kun turbo antautu motaritestin jälkeen, öljyt pakopuolelle. Onneks oli varaöljyä mukana ja lukkopihdit turbon öljyletkua varten, niin pääsi nilkuttaa kotiin.

Softassa oli pikku bugi, oli asettanut ennakot kokoajan minimiin. Tuntui että vähän parani kulkupuoli, mutta ei mainittavasti. Huippuja motarilla pieneen ylämäkeen tuli 3500rpm (0,78 nelonen ja 5,83 välitys ~100km/h).. Syötöt tällöin aika maksimissa, ei savuttanut..
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Pakopaineet kuulostaa kieltämättä koville, eikös ne pitäis pysyä suunnilleen ahtojen kanssa samoissa?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Joo kait noissa VNT-ahtimissa se yleensä on hieman enemmän kuin ahto.. Voihan se olla että tää ahdin on oireillut vakio ecun kanssa ja siksi mennyt vaihtoon. Tähän vialliseen sitten kun ohjelma sopeutettiin niin joku kipuraja ylitettiin.

Otin lukkopihdit pois öljyletkulta ja kokeilin käymään:
Kuva

Norona tulee pakoputkesta öljyä, ei ihme että oli tienoo motarilla valkoista :-)

Tuo kiertämättömyysongelma varmaan johtuu ihan pumpusta - muistan kun ostin tän koneen niin oli jostain syystä ihan sikana ennakkoa, varmaan siksi just että kävis joten kuten kierroksilla.

Mutta en nyt keksi että tuo ongelma olisi turbon kuolemaa aiheuttanut, tosin pakolämpöjä tuo nostaa .. ehkä siinä on sitten joku syy/seuraus suhde...
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja jarke »

kuulostaa hurjalta tuo pakopaineen suuruus vrt ahdot, omat tiedot toki rajoittuu siihen mitä viisaammat on kertonut. ettei vaan tuo ahdin alkaisi niin pahasti ahdistamaan että puutuu isoilla kierroksilla? omassa edesmenneessä koneessa (rip :( )pikkukierroksilla pakopaineet noin 0,2 bar yli ahtojen ja kovassa vauhdissa samat, jopa hieman alle. ahdinsiipien perussäätö tehtiin ihan korvakuulolta sopivan oloiseksi. ei muuta kun suurempaa vnt:tä tilalle, saahan sen säädettyä sellaiseksi kun sitten haluaa. Oma nykyahdin on alunperin 2,5 litraisesta ja toimi tosi hyvin jx:ssä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

No huomenna tallille ja katsomaan saisko GT2052v romukopan tavaroista elvytettyä yhden ehjän ahtimen. Mutta suurin homma on kyllä jostain etsiä syöttöpumppu mikä olis takuulla toimiva. Liian monta tuntematonta muuttujaa tässä koneessa. Voihan vielä olla että nokkakin on persettä ajoitettu ja aiheuttaa oman osansa tuosta puutumisesta.
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja jarke »

vielä vähän tuohon vnt:n säätöön kommentoin, vaikka varmaan siellä päässä on paljon enemmän tietoa. Tuossa omassa aasissa meni tänään käynti aivan sekaisin, käynti tosi epätasainen, ei totellut enää kaasua ja voimakas savutus koko ajan. aikani ihmeteltyäni tajusin mennä kabiiniin ihmettelemään ja kas joutokäynnillä pakopaineet yli mittarin asteikon, eli kylläpäs vähä ahdisti pakopuolella. No eihän se tietenkään toimi samoilla säädöillä kun jx;ssä oli joten vivut irti ja siivet käsin käännettynä auki asentoon kävi taas kuin sähkökäyttöinen ompelukone. uudelleen kun nuo perussäädöt asetteli kohdalleen niin rauhoittui tosiaan tuo käynti kummoisesti. Ehkä suurin pointti on että kun moottoritilavuus nousi tuon 0,3 l niin piti tuota siipikulmaa pienentää tosi paljon (vipua taisi tulla pidennettyä toista senttiä!!) eli mieleen tuli että saattaa tuo perussäätö olla huomattavasti vaikeampi saada hyväksi kun siipien säätöalue pieneni noin paljon. tämä ahdinhan omassa on alunperin 2,5 litraisesta koneesta ja ei ollut tosiaan mitään ongelmaa saaada toimimaan 1,6 ssa . mitenkäs siinä paikallaan polkiessa nuo pakopaineet nousee? sillähän pääsee jo pitkälle kun ottaa vaimentimen pois ja joutokäynnillä säätää, se alkaa kyllä suhinalla ilmoittamaan milloin mennään liian koville siipikulmille sitten vähän polkee ja kokeilee miten pakopaineet käyttäytyy paikallaan ollessa , sen jälkeen koeajolla lisää säätöä. sieltä se löytyy sitten, näin ainakin edellisellä kierroksella omalla kohdalla.
Ehkä poinntti tässä se että tämä aasi kyllä puutui totaalisesti kun siivet liian tiukalla säädöllä, eli kokeilisin kyllä siitä ensin. ja toinen huomio (arvaus) että pitäisiköhän näissä ottaa aina reilunkokoinen (isommalle moottorille oleva ) ahdin niin olisi tuota säätövaraa varmaan enemmän eikä olisi niin tarkka kuin nyt tuntui että on tällä isommalla koneella.

ja ps se joka koneensa tätä noudattaen rikkoo vastaa siitä ihan itse :mrgreen:
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tuo säätöhomma on juu oma taiteenlajinsa, varsinkin jos on menty pakopesää pyörittelemään, niin että se "nollakohta" ei olekaan tehtaan asetuksissa, silloin on kyllä varmaan mahdollista että se toimii moottorijarruna aika tehokkaasti (itseasiassahan isommat holsetin vgt:t on suunniteltu toimimaan myös näin). Säätökartan yritin tehdä tuohon niin että toteutunut ahto olisi n. 1.1bar ja pakopaineet ei piikkaisi pahasti yli kahden.

No katsotaan, illalla väkästelin 2052v-romulaatikosta löytyneillä osilla ja kiinalaisella laakerointisarjalla yhden timmin tuntuisen rungon, laitetaan huomenna paikoilleen ja katsotaan miten käy. Tää vanha turbo oli T4 Syncrosta ja nyt tuli V6 TDI:stä, ainoa ero näillä on jälkimmäisen aavistuksen isompi kompressoripuoli.

Yksi teoria tuli mieleen tässä tälle vauriolle, joka selittäisi aika paljon. Mullahan edellinen 1.9 mTDI koki saman kohtalon, ja oireina oli siinäkin että vähän ennen vauriota auto ei oikein kulkenut entisen lailla. Tähänhän sitten laitettiin arpakone 1.6td joka ei oikein tuntunut yhtään ruudikkaalta, huiput maks 80km/h. Ja nyt sitten tuo tdi joka puutuu kierroksilla. Kaikille näille voisi olla selitys se että polttoainefiltteri on vaan niin tukossa että ainetta ei tule tarpeeksi. Ja kun ainetta ei tule tarpeeksi laskee myös pumpun sisäinen paine -> ennakot kierroksilla laskee ja pakolämmöt nousee.

Eli veikkaan että pakolämmöt on tuossa ollut syynä, tästä viisastuneena investoin 32e bilteman mittariin (pitää jostain vielä keksiä jatkojohto k-parin anturille) ja uuden dieselfiltterin.
Viimeksi muokannut dmn, 08.10.2013 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
< 15kWh/100km
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ja aamulla purettu vanhaa turboa, akseli poikki tottakai, pakopesä kraatereilla ja siivet banaanina:

Kuva

Eli lämpöä on ollu :-)
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jotenkin tuli semmonen bon voyage -tunne, että olisko sattunu ennenkin ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

No sääli oli pilata hyvä turbo, jotain positiivista että öljyt meni tällä kertaa pakoputkeen eikä koneeseen imusarjan kautta :)

Tarkemmin ajateltuna oli ihan hyvä ettei se syttynyt palamaan, sitä öljyä tosiaan tuli melkein kuin hanasta vettä, ja pakoputkihan on tuollainen 25cm tötterö.
< 15kWh/100km
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Ehkä ihan hölmö kyssäri, mutta ettei tuossa nyt vaan ole ollut siipien ohjaus niin sanotusti väärinpäin...? Meinaan, että vetäisi siivet minimi-ahtoasentoon silloin kun pitäisi olla maksimin puolella ja päinvastoin? -Pakopaineet ja lämmöt nousisi melko varmasti kun siivet olisi poikittain mutta kaasu pohjassa...

Originaalistihan noissa muuttuvasiipissä mutkissa ohjaus toimii alipaineella, ja turvatoimintona niin, että jos alipaine syystä tai toisesta lopahtaa, menee siivet minimi-ahtoasentoon. Suora alipaine vetää ne täys-ahtoasentoon, ja alipainetta rajoittamalla vähennetään sitten ahtopainetta, -siipiä kääntämällä.

http://www.youtube.com/watch?v=oZnV2SUOA4k
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Toimii kuten orggis ohjauskin, alipaineella ja oli kyllä oikeinpäin. Toi on kyllä totta että tuossa ahtopaineella toimivassa ohjauksessa (jos sellaisen tekee) on hazardin ainekset kylvetty.

Tein just uuden turbon, tuntuu toimivan (ainakin nesteet ja ilmat pysyy erillään), onpas muuten helppo laakeroida tuo garetti, muutamassa minuutissa tekee ja laakerointisarja oli lontoosta 39 puntaa. Dieselfiltterin vaihdoin eikä sen jälkeen kirveelläkään käymään vaikka akun sahaa loppuun, taitaa olla tuossa pumpussa vaan sisäinen siirtopumppu morjes ja sen takia ennakot ihan sekaisin (eikä ollut vanha filtteri eikä letkut jumissa).

No jatketaan harjoituksia, seuraavaksi pumpun kimppuun sitten ja toivotaan että tohon menee 1.9TDI:n pumpusta siirtopumppu. Ellei jollain nyt oo sitten äkkiä myydä mulle varmasti toimivaa pumppua, helpottais pirusti säätöä kun olis varmasti toimivia komponetteja :)
< 15kWh/100km
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

dmn kirjoitti: Toimii kuten orggis ohjauskin, alipaineella ja oli kyllä oikeinpäin...


Ok, tuosta kuvasta katsoen näytti vähän siltä kuin olisi ollut siivet minimiasennossa melko pitkään ja kuumissa oloissa... Voisikos siellä jostain syystä sitten ohjaus kääntää nuo siivet minimiasentoon ikään kuin turhaan tai onko maksimiahdoiksi laitettu niin pieni arvo (1.1 bar??), että se saavutetaan vaikka siivet on minimiasennossa, ja siksi olisi pakopaineet kovat, ja olosuhteet kuumat?
dmn kirjoitti: ... helpottais pirusti säätöä kun olis varmasti toimivia komponetteja :)
Näin on, jos on kovin monta epävarmaa komponenttia systeemissä niin samalla tulee säätöihin niin paljon lisää mahdollisia epäsäännöllisiä ja epävarmoja muuttujia että menee säädöt ja tulkinnat ihan arvailuiksi. :twisted:
Esipumpun toimintaa voi vähän tarkkailla kun laittaa sen imemään dieseliä vaikka limupullosta, tosin sisäisestä paineesta ei tuollakaan saa selkoa, mutta imusta kyllä... ja jos ei kunnolla edes ime niin ei kyllä tee painettakaan.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Oikeastaan mulla ei tossa systeemissä oo mitään "takaisinkytkentää" toteutuneen ahtopaineen osalta, siipien aukiolo määräytyy taulukosta toteutuneen syöttömäärän mukaan (tarkemmin siis X=kierrosluku, Y=syöttömäärä). Taulukkoon vaan nakuttaa arvot niin että ahdot nousee nopeesti ja asettuu tavoitteeseen. Aattelin kyllä lisätä tavoiteahdot johonkin karttaan niin voi sitten laittaa turbon vikatilaan ettei yliahda / pakopaineet karkaa. Samaten tästä viisastuneena EGT mittarin sisäänmeno boksiin tulossa myöskin :)

Mutta kyllä se niitti tolle turbolle oli siis loppujen lopuksi tuo väärä ennakko kierroksilla.Näköjään saa täydet syötöt ja 5km motaria aika hyvää jälkeä aikaan. Toivottavasti sylinterien sisällä on kaikki vielä suht ehjää, nyt ei ihan inspis riittäis konetta purkamaan :)
< 15kWh/100km
mikkovee
AktiVWisti
Viestit: 128
Liittynyt: 28.02.2012 12:02

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja mikkovee »

Tuolla sais pilteman anturin juttelemaan ecun porsaalle:
http://www.adafruit.com/products/269
-- Maastoslicksi NO GO --
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

mikkovee kirjoitti:Tuolla sais pilteman anturin juttelemaan ecun porsaalle:
http://www.adafruit.com/products/269
Tuota täytyy kokeilla jos tuon löytyäisi jostain lähempää, tai sitten AD595-piiri suoraan levylle joka ei olis pintaliitoskomponetti ja tulis ihan analogisena tietona.

No mut sais ekaks ees piirilevyn valmiiks :)
< 15kWh/100km
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja dmn »

Uudella turbolla pikainen testi: 1650rpm @ 1bar ahtoja, pakopaineet suunnilleen samat. Tää on ok :)

Pumpun ennakkomurheet tilapäisesti korjattu ajoittamalla pumppu ihan helkutin aikaiselle ja softassa korjattu sen minkä pystyy
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja jarke »

luulisi mukavasti alavääntöä olevan ;)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.5TDI moottoriswappia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kauanko ennustat vaihdelaatikon kestävän? Ainakin toisaalla on sama kone ollut aika rankka laatikolle.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin