2.5TDI moottoriswappia

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project

2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja dmn » 09.04.2012 18:59

Kokeiltu on WBX:n jälkeen 1.6td ja 1.9tdi niin nyt on sitten vuorossa 2.5tdi ...

Ensimmäinen virstanpylväs saavutettu: http://www.youtube.com/watch?v=h_lslIp6N9M

Kone käy jotenkuten itse suunnitellulla ECU:lla, mutta paljon on vielä matkaa maaliin ;-)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja NSUman » 09.04.2012 21:23

Teikäläinen se jaksaa touhuta tuon sähkö/ohjelmisto rakentelun kanssa! Iso peukku täältä!
Siis onko tuossa koko ecu-purkki, ohjelma, kartat yms. omaa tuotantoa?
NSUman
Vasta alkaja
 
Viestit: 26
Liittynyt: 23.02.2012 22:39

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja TT| » 09.04.2012 21:47

pistähän vähän lisää infoa tuosta ecu-projektista, foto olis kiva ylläri
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6243
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja teme » 10.04.2012 01:31

jumalaut mitä kierroksia ottaa viispytty. tekee ihan pahaa kuunnella ku mennään suoraan startista maksimiin.
teme
Moderaattori
 
Viestit: 172
Liittynyt: 17.02.2012 20:25

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja dmn » 10.04.2012 09:00

Joo komeet soundit oli :-) Varsinkin kun ei ollut mitään turboa tai äänenvaimenninta. Mutta kuulosuojainten läpi kuulosti paljon mukavammalta.

Tässäpä tarkempaa kuvaa tallin moottorilaboratio-osastolta:
Kuva

Jossa vas. alaosassa näkyy tuo varsinainen ohjainlaite, eli Arduino Mega -mikrokontrolleri, ja siihen lisätty oheiselektroniikka pumpun ohjaamista varten (tällä hetkellä vain 1xPWM ulostulo määränsäätimelle, TPS ja pumpun määränsäätimen paluusignaali sisään suodatettuna pienten kondensaattorien läpi). Sitten löytyy vielä tietokoneelle monitointiohjelma, joka näyttää "mittarit" debuggausta varten: http://www.youtube.com/watch?v=F7sywgfJ6k8 .. Kaikki siis omaa tuotantoa.

Varsinaista karttaa tässä ekassa startissa ei vielä ollut käytössä, vaan vähän yriteltiin haistella millä määränsäätimen asennolla esim. tyhjäkäynti saavutetaan ja jne. Eli tuo kaasupotikka suoraan ohjasi määränsäätimen asentoa.

Nyt on vielä ongelmana että pienillä kierroksilla tuo määränsäädin lähtee seilaamaan miten sattuu. Käsittääkseni se on mitoitettu niin että se jousikuorma mikä siinä on kumoaa nestepään aiheuttaman momentin, mutta jotenkin tuo lähtee sykkimään nestepään mukana (huomaa toisessa videossa startatessa 4:stä mittarista, sen pitäisi ideaalisesti olla sama kuin asetusarvo, eli 3. mittari). No saattaahan olla että mulla on esim. pumpussa jotain vikaa mikä tuon aiheuttaa.. Tutkimukset jatkuu. Ja jos jollain on ehjä 5syl pumppu niin ostetaan/otetaan vastaan mielellään ;-)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja hege » 11.04.2012 13:48

Ei voi muuta sanoa kuin että tää on kiinnostava juttu.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 1177
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja redi » 11.04.2012 22:08

Kaikkee ne keksii, hattua täytyy nostaa. Rivivitonen on aina hyvä vaihtoehto :)
Avatar
redi
AktiVWisti
 
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja AT5nok » 12.04.2012 07:09

Toiset tekevät mitä haluavat ja muut vain sen mitä osaavat ;)
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 12.04.2012 07:52

T3Syncro kirjoitti:Toiset tekevät mitä haluavat ja muut vain sen mitä osaavat ;)



Mä teen mitä haluun vaikka en osaakkaan :lol: :D
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2997
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja hege » 05.05.2012 21:44

Mä haluun kaikenlaista.

Eikös tämä olisi mahdollista laittaa TD moottoriinkin? Vaihtaa vain tommoseen pumppuun TD pumpun hilut niin saisi sähköisen säädön käyttöön ja sitten miettiä millä ja miten sitä ohjaisi.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 1177
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja dmn » 05.05.2012 22:13

Joo toimiihan se siinäkin, mutta tuskin lienee yhtään alkuperäistä IDI konetta olla sähköpumpulla millään valmistajalla? Tää sama ohjain toimii myös rivipumpuissa .. Kunhan nyt sais itseensä vähän vauhtia ja tehtyä tuota eteenpäin ..

Aijoo, ja tuli huomattua kytkinkamoja ihmetellessä että MC-koneen kytkinlevy (joka sopii tölkin laatikoon) ei menekään AAT koneen vauhtipyörään, kun siinä on vauhtipyörässä silmälaakeri.. Toivotaan että tuossa on kampiakselin päässä reikä pienemmälle silmälaakerille, ja sorvaa tuon vauhtipyörän auki keskeltä .. Vai oliskohan tuossa AAT koneen omassa kytkimessä sama boori kuin TDI:ssä (johon on myynnissä akselinpätkiä tölkin laatikkoon)..
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja hege » 17.05.2012 03:17

Kuis on edennyt?

Huomasin juuri 4 tuntia vanhan youtube videon josta vakoilemalla voisi päätellä että menee hyvin.

Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 1177
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja dmn » 17.05.2012 08:35

Vähän parenneltu tiedonkeruuta niin ymmärtää paremmin mitä siellä pumpun sisällä tapahtuu. Pitää vielä juotella pari piiriä niin saa vielä kierrostiedonkin ja tehtyä tuon varsinaisen ohjaustaulukon.

Vesikierronkin yritin tuohon tehdä, mutta eihän se lähteny lattialla olevasta ämpäristä imemään.. Mutta jonkinlaisen pakoputken sentään sain jo niin voi ilman kuulosuojaimia käyttää :-)

Eli nyt näyttää tältä; keltainen tasainen viiva on haluttu paikka määränsäätimelle, ja vaalean sininen on toteutunut paikka. Eli hieman aaltoilee moottorin käydessä hieman sisäisten kitkojen johdosta (seuraa nokkalevyn muotoa). Hankala saada säädintä reagoimaan tuohon nopeasti niin että pitäisi tuon paikallaan, ideana on nyt tehdä tuollainen käänteinen siniaalto tuohon nähden ja käyttää sitä korjausarvona ja synkronoidaan se RPM signaalin kanssa... Mutta ei oo mitään käsitystä kuin hyvin toi boschin oma ohjain tuota säätää, voi olla että tehdään ihan turhaa työtä ;-)

Kuva
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja dmn » 27.06.2012 18:03

http://www.youtube.com/watch?v=Tgmjc3ktqnM

Projekti kaivettu naftaliinista taas :) Lisätty häiriönpoistoja piirilevylle jotta saatu VR-sensori (eli vakio pyörintänopeussensori) toimimaan LM1815 piirin läpi. Ja nopeesti tein vielä 6x6 taulukon (RPM vs TPS) jolla saa "emuloitua" perinteistä jakajapumpun rajoitinta, joka saa tässä munkin koodissa toimia "peruskarttana"... Ja toimis laakista ja tyhjäkäynti asettui noilla syöttömäärillä 1000rpm tienoille.

No nyt tää alkaa olemaan siinä pisteessä että voisi enemmänkin paneutua tähän, täytyy varmaan ruveta vauhtipyörää sorvailee että saisi tuon shortbussiin kiinni jotta saisi jäähdytyksen pelaaman ja saisi vielä paremmin otettua koeajot :)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 28.06.2012 02:03

Niin siis meinaatko käyttää avopätkä syncroa testipenkkinä? :D
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2997
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja dmn » 28.06.2012 08:48

Juu eikös se oo ihan kuin siihen käyttöön tehty :-)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 28.06.2012 09:29

dmn kirjoitti:Juu eikös se oo ihan kuin siihen käyttöön tehty :-)

Todellakin :lol:
Eicca_
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2997
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja AT5nok » 28.06.2012 10:36

Eicca_ kirjoitti:
dmn kirjoitti:Juu eikös se oo ihan kuin siihen käyttöön tehty :-)

Todellakin :lol:


Alkaa "pätkässä" olla tehopainosuhde kohdallaan ;)
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja beretta » 28.06.2012 12:26

taitais turvakaaret olla kohta ajankohtaiset :mrgreen:
-86 Transporter 1.9td syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr luottopeli
-85 caravalle 1.6td
-88 transporter 1.6td
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
 
Viestit: 653
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu

Re: 2.5TDI moottoriswappia

ViestiKirjoittaja AT5nok » 28.06.2012 13:53

beretta kirjoitti:taitais turvakaaret olla kohta ajankohtaiset :mrgreen:



Turvakaaret ja vähän korkeammat kiekot alle Kulmakorpeen ;)
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Seuraava

Paluu Projektit - Projects

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa