Toinenkin pohjoisen tölkki
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Ainakin tuohon Daven Beastiin kun laitettiin pto loota tavallisen tilalle, niin normaali rauta sopi paikalleen, kun otti sen käyttönipukan pois. Pitääpä kurkata että onko ajossa sitten osunut kuitenkin. Ei ainakaan nosturilla näyttänyt kyllä osuvan, niin ja tuollakin on nyt ajeltu viime ajat ilman kardaania.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Eli siis ei se itse tanko osu vaan kardaanin suojatangon kiinnike joka on pytysuora lattarauta. Se joka on auton pohjassa kiinni. Saattaa hyvinkin olla että osuu vain kiihduttäessä tms kun laatikko siirtyy vähän eteenpäin kumien joustaessa ja laatikon nokan vähn noustessa. Oireena siis oli myös voimakkaammassa kiihdytyksessä ääni joka kuulostaa samalta kuin pakoputki tai joku osuisi runkoon ja aiheuttaa sellaisen runko äänen/jurinan. Ottaisin kuvan mutta en saa liitettyä jostain syystä.
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Vaihdoin joku aika sitten kaverin transportersyncroon juurikin vastaavan pto;lla varustetun askin,väänsin helvatan isolla jakoavaimella tilaa laatikolle kääntämällä sen lirpakkeen pois edestä
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Minkähän näköiset lirpattimet nuo moottorin (laatikon) etummaiset kumityynyt pitäisi olla. Onkohan ne kokoelma erilaisia kumi ja muovi osia kuten minulla on. Siis kun katsoo jotain varosakuvastoja niin on ihan erinäköistä tyynyä kuvissa mikä ei sinänsä välttämättä kerro mitään? Miten oireilee jos rikki. Siis näyttävät kohtuu tuoreilta ja terveiltä mutta mitä ilmeisimmin tuo laatikko kuitekin liikkuu niin paljon jotta ottaa kiinni siihen kannakerautaan jota nyt siis pienensin laikalla.
Eli ylhäältä alkaen mutteri, iso prikka, kumityyny, muovinen osa johon kumityyny sopii ja joka sopii rungon kiinnikkeeseen, rungon kiinnikekorvake, kumityyny, prikka (iso), laatikon korvake, prikka ja pulttin alapää.
Tiivistelin vuotavia kohtia tiivistesilikonilla ja vuodot loppuivat (nyt tosin PTO on sillälailla että se ei voi pyöriä tai muuten tiivistyt katoaa sen osalta). Eli nyt pääsee vähän eteenpäin taas kunnes saa decoupler nokan asennettavaksi.
Antti
Eli ylhäältä alkaen mutteri, iso prikka, kumityyny, muovinen osa johon kumityyny sopii ja joka sopii rungon kiinnikkeeseen, rungon kiinnikekorvake, kumityyny, prikka (iso), laatikon korvake, prikka ja pulttin alapää.
Tiivistelin vuotavia kohtia tiivistesilikonilla ja vuodot loppuivat (nyt tosin PTO on sillälailla että se ei voi pyöriä tai muuten tiivistyt katoaa sen osalta). Eli nyt pääsee vähän eteenpäin taas kunnes saa decoupler nokan asennettavaksi.
Antti
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Ne on samanlaiset kun etuperässäkin ja samanlaiset ylä ja alapuolet. Ne muovilätkät sopii kiinnikelätkään niin että puolikkaat menee reikään ja estävät toisiaan pyörimästä, sitten ne kumipuslat päälle ja pultti prikkoineen pitää rakennelman kasaassa. Jos on kuluneet niin voi aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä jurinoita ja väristelyjä, ja laatikko pääsee vinoon ja elämään kiihdyttäessä ja moottorijarrulla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Kuvapäivitystä nyt kun toimii.
Täytellyt nyt kolme kertaa tuon laatikon öljyillä niin kehitellyt halvan ja toimivan "pumpun" siihen. Liekkö vanha idea mutta ihan ite keksin silti nyt
Eli ruuvarilla reikä pullon pohjaan ja paineilmaa perään niin jäykkäkin öljy menee että hurahtaa laatikkoon...
Tuollainen "siili" oli laatikossa kun sen ekan kerran laski öljyt poikkeen, liekkö huolestuttava?
Täytellyt nyt kolme kertaa tuon laatikon öljyillä niin kehitellyt halvan ja toimivan "pumpun" siihen. Liekkö vanha idea mutta ihan ite keksin silti nyt
Eli ruuvarilla reikä pullon pohjaan ja paineilmaa perään niin jäykkäkin öljy menee että hurahtaa laatikkoon...
Tuollainen "siili" oli laatikossa kun sen ekan kerran laski öljyt poikkeen, liekkö huolestuttava?
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Pumppu vaikuttaa loistavalta! Ittellä on vaan 20 litrainen kanisteri, niin sitä ei kehtaa pohjasta puhkoa On muuten yllättävän hidasta tosiaan valumaan.
Siili ei näytä minusta pahalta ollenkaan. Toki se miltä ajalta tuo kertymä on. Ihan viikossa tai kuukaudessa ei ehkä tuommosta sais tulla?
Siili ei näytä minusta pahalta ollenkaan. Toki se miltä ajalta tuo kertymä on. Ihan viikossa tai kuukaudessa ei ehkä tuommosta sais tulla?
- Liitteet
-
- Mairen siili. Ei mitään tietoa milloin öljyt vaihdettu edellisen kerran.
- n.jpg (89.52 KiB) Katsottu 3204 kertaa
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
olen elänyt siinä luulossa että niin kauan, kun ei mitään isompia sattumia tuossa ole, niin vielä ihan ok. Ja tosiaan näihin ei yleensä ole vuosikausiin öljyjä vaihdeltu.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Luulen jotta noin 5-10 vuotta ja ainakin 100tkm missä siili kertynyt eli ilmeisesti ei syytä suureen huoleen.
Seuraavaksi pitäisi ratkaista miksi PTO ottaa kiinni runkoon (onko niin jotta noita kiinnikkeitä on kahta tyyppiä kun tuossa yksilössä ei ole ollut PTO:ta alunperin) vai onko vaihteisto väärässä asennossa ja siksi keulii. Kaikkiin vetoakselien niveliin on uudet osat, ne pitäisi vaihtaa paikalleen eli pientä vetoakseli jumppaa tiedossa ja tietysti decouplerin asennus
Decoupleria varten tarvitsisin sen alipainekytkimen kojetauluun jos jollain on ylimääräinen. Syncron lukon kytkin käy.
Seuraavaksi pitäisi ratkaista miksi PTO ottaa kiinni runkoon (onko niin jotta noita kiinnikkeitä on kahta tyyppiä kun tuossa yksilössä ei ole ollut PTO:ta alunperin) vai onko vaihteisto väärässä asennossa ja siksi keulii. Kaikkiin vetoakselien niveliin on uudet osat, ne pitäisi vaihtaa paikalleen eli pientä vetoakseli jumppaa tiedossa ja tietysti decouplerin asennus
Decoupleria varten tarvitsisin sen alipainekytkimen kojetauluun jos jollain on ylimääräinen. Syncron lukon kytkin käy.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Ettei olisi moottorin tukityynyt väsyneet? Silloin se keula nousisi ylös. Tai laatikon kiinnityskumi-muoviosista puuttuu jotain tms.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Minusta tuon pitäisi mennä seuraavasti:Roiala kirjoitti: Eli ylhäältä alkaen mutteri, iso prikka, kumityyny, muovinen osa johon kumityyny sopii ja joka sopii rungon kiinnikkeeseen, rungon kiinnikekorvake, kumityyny, prikka (iso), laatikon korvake, prikka ja pulttin
Antti
Eli ylhäältä alkaen mutteri, iso prikka, kumityyny, muovinen osa johon kumityyny sopii ja joka sopii rungon kiinnikkeeseen, rungon kiinnikekorvake, samanlainen muoviosa kuin yläpuolellakin, kumityyny, prikka (iso), laatikon korvake, prikka ja pultti
Ilman tuota nousee lodju sen verra ylös.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Juurikin noin yritin selittää, ne muovilätkät muodostaa siihen runkolätkän reikään tiiviin kokonaisuuden. Jos tuo alempi puuttuu, niin laatikon nokka nousee aika monta senttiä ylemmäs.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Hmm, saattaa olla että se alapuolinen muovi puuttuu tai sitten muistin väärin kun kirjoittelin myöhemmin viestiä. Mieleen jäi kuitenkin jotta mietin jotta miksi siinä ylemmässä on puolikas "rengas" joka menee korvakkeeseen ja sille ei selkeää vastinetta. Olisi hyvä jos vika noin yksinkertainen!
Taitaa olla jopa varaosa omasta takaa kun on varalaatikko jonka kävin kaivamassa yhdestä roskanhautausmontusta (kaikenlaisia ympäristötekoja ne jotkut tekeekin ). Etuperää jonka ko korjausmies joskus minulle edelliseen tölkkiin kymmenen vuotta sitten vaihtoi ei enää kohtuu kaivamisella löytynyt eikä kehdannut juhannusrauhaa ja toisten pihaa ihan myllätä.
Taitaa olla jopa varaosa omasta takaa kun on varalaatikko jonka kävin kaivamassa yhdestä roskanhautausmontusta (kaikenlaisia ympäristötekoja ne jotkut tekeekin ). Etuperää jonka ko korjausmies joskus minulle edelliseen tölkkiin kymmenen vuotta sitten vaihtoi ei enää kohtuu kaivamisella löytynyt eikä kehdannut juhannusrauhaa ja toisten pihaa ihan myllätä.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
No niin. "veli" Berettaa olisi pitänyt kuunnella ja tehdä ko korjaus heti. Ongelma kun oli siis (tulevia mahdollisia hakuja varten auki kirjoitettuna) että PTO eli voimanulosotto "kyhmy" vaihdelaatikossa ottaa kiinni runkoon eli pohjapanssarin tai kardaanin suojatankojen kiinnitysrautoihin. Kuvassa näkyykin kuinka ko rauta on kulunut sisään vaihteiston nokkakappleeseen rikkoen kuoren ja painuen jopa PTO:n laakerin kooliin melko syvälle.
Eli kuten kuvista näkyy on Transporterissa ja Suomen mallin Caravellessa jossa PTO niin erillaiset kiinnityspisteet kardaaninsuojaraudoille ja suojaraudatkin on erillaiset kardaanin oikealla (ajosuuntaan nähden) puolen. Koko hässäkkää on pitänyt muokata jotta voimanulosotto on saatu mahtumaan. Siispä suojarautahässäkkää pitää muokata jotta ei ota kiinni! Sinänsä hyvä vika tuokin kun kohtuudella korjattavissa ja rajallinen. Nyt voi hyvillä mielin laittaa decoupler nokan paikalleen Kaikki kumit ym tulee kuitenkin uudet joten toivottavasti laatikon asentokin tulee paremmaksi kun kuvien perusteella sekin on vähän (toki kuvakulma saa näyttämään pahemmalta kuin onkaan) nokka ylhäällä.
Eli kuten kuvista näkyy on Transporterissa ja Suomen mallin Caravellessa jossa PTO niin erillaiset kiinnityspisteet kardaaninsuojaraudoille ja suojaraudatkin on erillaiset kardaanin oikealla (ajosuuntaan nähden) puolen. Koko hässäkkää on pitänyt muokata jotta voimanulosotto on saatu mahtumaan. Siispä suojarautahässäkkää pitää muokata jotta ei ota kiinni! Sinänsä hyvä vika tuokin kun kohtuudella korjattavissa ja rajallinen. Nyt voi hyvillä mielin laittaa decoupler nokan paikalleen Kaikki kumit ym tulee kuitenkin uudet joten toivottavasti laatikon asentokin tulee paremmaksi kun kuvien perusteella sekin on vähän (toki kuvakulma saa näyttämään pahemmalta kuin onkaan) nokka ylhäällä.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Seuraava riemu löytyi sitten vetoniveliä vaihtaessa/huoltaessa. Vasemmassa alatukivarressa edessä sisemmän kiinnityksen pusla kulunut mutta myös kiinnityspiste eli pultti kuluttanut itselleen ainakin pultin halkaisijan verran uraa alaviistoon niin jotta pultin kanta ottaa kiinni korvakkeen reunaan, ei mahdu edes avain väliin.
Onkos kenelläkään korjausehdotuksia. Jotta saa puslan vaihdettua niin pitänee saada alatukivarsi irti ja se tarkoittanee taas pallonivelien ja eteenpäin suunnatun tukivarren irroittamista joka tarkoittanee varmastikin urakan laajenemista taas johonkin hajoavaan osaan tai suojakumiin vähintään.
Korvakkeeseen ajattelin josko hitsaa ison prikan missä oikean kokoinen reikä oikealle kohdalle niin saattaisi päästä taasen mutkaista tietä näkymättömiin?
Onkos kenelläkään korjausehdotuksia. Jotta saa puslan vaihdettua niin pitänee saada alatukivarsi irti ja se tarkoittanee taas pallonivelien ja eteenpäin suunnatun tukivarren irroittamista joka tarkoittanee varmastikin urakan laajenemista taas johonkin hajoavaan osaan tai suojakumiin vähintään.
Korvakkeeseen ajattelin josko hitsaa ison prikan missä oikean kokoinen reikä oikealle kohdalle niin saattaisi päästä taasen mutkaista tietä näkymättömiin?
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Alatukivarren korvakon hitsaamisen yhteydessä meni näppärästi uusiksi sitten puslatkin, myös eteenpäin suunnatun reaktiotangon kumit ja pusla.
Alatukivarren sisemmän kiinnityksen pultinreikä oli noin kolme kertaa liian iso tai "pitkä" eli oli kulunut banaanin muotoiseksi reiäksi kumaltakin puolta korvakkoa, vasemmalla puolen, oikea ihan ok. No, nyt on uudet kumipuslat sielläkin ja samalla sitten siinä reaktiotangossa. Sellainen juttu muuten jos nyt ei ole tiedossa niin noita osasia ei ihan joka paikasta saa, paikallisesta tarvikekaupasta sai reaktitankoon takapuolelle tulevaa kumia mutta ei korvakon etupuolista eikä holkkia, originaali osana ei saanut eli vw ilmoittaa jotta osan valmistus lopetettu jne... no, paruzzi valikoimassa oli ja tuli päivässä.
Alatukivarren sisemmän kiinnityksen pultinreikä oli noin kolme kertaa liian iso tai "pitkä" eli oli kulunut banaanin muotoiseksi reiäksi kumaltakin puolta korvakkoa, vasemmalla puolen, oikea ihan ok. No, nyt on uudet kumipuslat sielläkin ja samalla sitten siinä reaktiotangossa. Sellainen juttu muuten jos nyt ei ole tiedossa niin noita osasia ei ihan joka paikasta saa, paikallisesta tarvikekaupasta sai reaktitankoon takapuolelle tulevaa kumia mutta ei korvakon etupuolista eikä holkkia, originaali osana ei saanut eli vw ilmoittaa jotta osan valmistus lopetettu jne... no, paruzzi valikoimassa oli ja tuli päivässä.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Tositoimissa. Linnunpyynnissä Pokan kairassa.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Hirvenpyynti alkanut, metsässä möyritty päivä. Pääosin tietysti jalan mutta tuli sitä ajoakin Tölkillä. On se eri peli tuohon hommaan. Oli yhdellä metsäautotien pätkällä kaveri kyydissä ja hän alkoi ääneen ihmetellä jotta ovat tien korjanneet kun menee niin helposti ja tasaisesti. Seuraavassa hetkessä ajoi oman autonsa ko tiellä kiveen kun eihän sille oikesti mitään ollut tehty sille tielle. Niin oli henkilöauto kivennokassa jotta ei toinen takapyörä maahan tavannut. On se tuo 16" vaan melko peto heikkokuntoisilla teillä erillisjousituksineen ja isoine kumeineen.
Tuo vakio rengaskoon paine on varsin maltillinen ja sitä kautta todella mukavan pehmeä hiekalla. Silti jotenkin tuntuu jotta suositeltu 1,8 edessä on asfaltilla aika pieni kuten myös taka 2,1.
Tulee itsekin ajettua jonkinkin verran kovemmilla paineilla hiekallakin vaikka jos olisi kompura matkassa niin voisihan sitä säätää aina pidemmän hiekkatiesession alkaessa.
Tuo vakio rengaskoon paine on varsin maltillinen ja sitä kautta todella mukavan pehmeä hiekalla. Silti jotenkin tuntuu jotta suositeltu 1,8 edessä on asfaltilla aika pieni kuten myös taka 2,1.
Tulee itsekin ajettua jonkinkin verran kovemmilla paineilla hiekallakin vaikka jos olisi kompura matkassa niin voisihan sitä säätää aina pidemmän hiekkatiesession alkaessa.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Jälleen mukava nähdä että Syncro pääsee oikeaan käyttöön Semmonen motonetin halpis 12V kompura on ollut hyvä peli tuohon paineiden säätöön. Reilusti kovempia paineita käytin omassa autossa asvaltilla vakiorenkaillakin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!