Syncro Caravelle GL 1.6d -91 "Kaasu" Ehostusrojektia

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
UITTO-
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 26.04.2014 23:58

Syncro Caravelle GL 1.6d -91 "Kaasu" Ehostusrojektia

Viesti Kirjoittaja UITTO- »

Viikko sitten huomasin yksinäisen tölkin värjöttelemässä niityn kupeessa ilman lajitovereiden lämmittävää läheisyyttä (muttei ylikuumenevaa).
Katoin vaan että ompas samannäkönen ruosteläjä ku mitä tuo ransportterinikin oli. Sitte katoin että syncro lukkee takana. Kaveri sitte sano että siinä se on pari vuotta ainakin seissyt.
No päättelinkin sitte teräväpäisenä että kun siinä kerran kilvet on paikallaan niin rekisterissä se ny ainaki kuitenki vähintään on.
Trafilta tiedot talteen ja tutkiskelemaan. Auto on seissyt vuodesta 2009 samassa paikassa. Ei verorästejä, ollu katsastettuna ajettu sinne. Omistajan tiedoista sitte poimin puhelinnumeron ja sehän ohjautui omistajan lapsenlapselle, mutta ystävällisesti hän ohjasi isoisänsä soittelemaan mullepäin.
Tein tarjoukseni autosta ja tuohan sitte suostui ehdotukseeni, ja boom. Meillä on nyt pikkunen lauma tölkkejä...

Kuva
Ensitapaamisemme. Pysähdyin ottamaan kuvan, jotta jää rekisteriplatta talteen.

Tänään anno domini 2.5.2014 treffattiin auton omistajan kanssa ja täytettiin lappuja ja vaihdettiin rahaa avaimiin.

Sitten tositoimiin.
10 litraa moottoriölppää hinurin hytikkapönttöön ja menoksi.

Kuva
Naapurin isäntä tuli ihmettelemään että lähteekö tuo läjä nyt rumentamasta maisemaa :O
Sanoin hänelle, että tuun kyllä autoa näyttämään joskus kun saan sen siistiksi :)

Kuva
Siitä lavan kyytiin parin ruusupuskan kautta.

Kuva
Ja perillä väliaikasessa sijoituskodissa, elikkäs maalaamolla.


Hallilla sitten lykättiin auto nosturille. (Ja kyllä, kaikki renkaat pyörii ja auto on helposti liikuteltavissa työntämällä) Tutkailtiin siinä sitte mitä tämä yksilö onkaan syönyt:


Kuva
1.6 vaparidiesel woimanpesä. Konehuoneessa ammottavan tyhjän näköistä. Akku, laturi sekä paisuntasäiliö uupuvat :( Pitänee tehä puuhamaan naapuriranchille reissua josain kohtaa.
Noh, akku löyty hyllystä ja sitten laturilla puhtia sinne hetkeksi. Koitin sitte pyöräyttää ja konehan pyöri vallan hienosti. Sitten hetken starttailua, että polttoaine nousisi letkuihin ja sitte kone tulille sprayn avulla. Ja kurrrrnauuuuu kuului vaan heti ekasta pyörityksestä asti. Kone kehrää kuin kissa. Eikä edes keuhkotautisen kissan tavoin. Kauniisti tasasesti se raksutti! Ja vielä nelivuotiaalla dieselillä...
Noh, sammutin sitte aika pian kun ei kerran ole vettä. Tarkistin takatilan alta ja kuivaa oli edelleen lattialla (taino siellä on öljyläikkä, mutta se tuli 280z datsunista aiemmin). Koitin uuemman kerran ja nyt se hörähtää joka kerta käyntiin pienen hehkun jälkeen ite omin voimin. Nyt ku ois vaan vetet ja laddare koneessa kiinni niin ois voinu vaikka testilenkin vetää.
Paitsi että.. Kytkinpoljin on kivikova. Jotain ryytynnä ja pahasti!! Pitää selvitellä sitä. Mutta tähän asti hyvä fiilis hankinnasta. Hinta kohtaa laadun.

Kuva
Varusteita.

Siinä sitte ihmeteltiin vähän lisää. kun sisustan puolelle änkeydyttiin.

Sähköpeilit(kuskin ovessa kova peili, mutta löytynee siihen jostain sähkönenkin vielä), Kattoluukku, Ohjaustehostin, Keskuslukitus, Kapteenipenkit (vänkärin penkissä toinen käsinoja rikki, ei pysy ylhäällä ja on tukiosasta katki), Komiat verhot!, kaks kolmen istuttavaa penkkiriviä käsinojilla, ja sitte ne perushässäkät mitä näissä ny onkaan. Hieno sisältä! Kunhan puunaa ja putsaa hyvin. Ehjän olonen sisusta, toki tän ikäsissä on sitä kulumaa mitä kuuluukin olla, muttei mitään repaleista näkynyt olevan kuitenkaan.

Kuva

Kuva
Penkkirivit

Ihmetyttää se seikka, että näiden ei anneta seistä rauhassa, vaan aina pitää jotain käyä junnujen paskomassa. Toisaalta ihmetyttää, että vain yksi lasi oli paskottuna. Ja se vänkärin oven lasi.

Kuva
Varovasti pitää tahia, ettei tule haavoja sirpaleista.

Kuva
Vänkärin ovipaffi

Kuva
Kuskin ovipaffi

Kuva
Kapteenin paikka

Kuva
"Väliseinä"
Huomatkaa vanerilaatikko penkkien välissä. Toisaalta tekisi mieli huovuttaa se, toisaalta tekis mieli hävittää se kamalan kauas.


Sisustan ihmettelyn jälkeen olikin aika paneutua harjaterästangon pätkän kanssa ulkopelteihin. ja kyllä, tämä on tyypillinen saumaruostetapaus.

Kuva
Kuskin puolen helma tietenkin mätä :)

Kuva
Perus pyöräkaaren saumaruosteet

Kuva
Sammalta. Ja tässä kohtaa hitaimmatkin jo varmasti huomaa, miksi auton työnimi on "Kaasu"

Kuva
Vänkärin puolella happamat vain pahenee.

Kuva
Tuosta menikin iloiseen rauta läpi ja tulikin 5cm reikä tuonne yläreunaan.

Kuva
Samaa vaivaa eri saumoissa.

Kuva
Sisäloksuista oikea takanen oli ainut ruostunut :) Tää oli kyllä aikamoinen ylläri itelle. Odotin jotain paljon pahempaa sisäloksujen kanssa.

Odotettavissa siis samanmoista urakkaa, kuin portterinkin kanssa. Tässä tullaan kuitenkin säilyttämään saumat eikä niitä laiteta osittain umpeen kuten edellämainitussa.

No se sitte tuonnempana..

Auto ylös ja pohjaa tutkimaan.

Kuva
Miltei virheetön pohja peltiensä puolesta!!! Pientä hiivaa siellä täällä muttei läpireikiä mailla ei halmeilla. Tai kyllä siinä nosturin vieressä olevassa Chargerissa. Mut ei siitä sen enempää.

Kuva
Kuskin puolen lattiapellit.

Kuva
Vänkärin puolen lattiapellit.

Kuva
Kuskin puolen lattiaa ohjaamon alta. Askelmalaudassa ainoastaan huolestuttavamman näköstä mätänemistä.

Kuva
Sama juttu vänkärin puolella.

Kuva
Edestä näkymä takalattialle päin. Ymmärrettävää, että noi poikittaispalkin on ottanu santaa niskaan ja ruostuneet pinnastaan, mutta ei mitään sen pahempaa :)

Kuva
Eturipustuksesta vielä vähän kuvaa otin, kun siellä onkin vähä happamamman näköistä pintaa, muttei sielläkään mitään ylitsepääsemätöntä.

Kuva

Kuva
Tuosta vielä näkymät etupyörien sisäloksujen takaosista, jotka ilmeisesti tykkää ruostua.
Huomio myös toisessa kuvassa turvavyön kiinnityspultin kohtaan, joka näyttää puhtaalta!
Tosin nuo sitlikin varmastikin tulen avaamaan ja tekemään vahvemmiksi, että on sitte pitävät jos niitä oikeasti joskus tarvitsee.

Tämän enempää ei tällä kertaa. Koitan saada lisäiltyä jorinaa tänne jahka jotain tapahtuu. Pyrin pitämään vähintään samantasoista jauhantaa, kuin portterinkin kanssa En tiedä jutun tasosta, mutta koitan saada otettua kattavasti kuvia ja eri työvaiheita talteen. Laatu on näämmä suoraansanottuna paskaa näissä kuvissa, mutta koitetaan pärjätä.

Risut ja ruusut tähän samaan nippuun vaan, jos kysyttävää niin koitan vastata parhaani mukaan.

Tällasta. Itellä on tästä ainaki toistaseks oikeen hyvä fiilis!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncro Caravelle GL 1.6d -91 "Kaasu" Ehostusrojektia

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

HyVWä että auto tuli pelastettua harrastajan toimesta eikä ahneen jobbarin.

TDI-pannua konehuoneeseen ja vähän uutta peltiä, niin siitähän tulee hieno :)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syncro Caravelle GL 1.6d -91 "Kaasu" Ehostusrojektia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Vaikuttaa olevan hyvä löytö. Kukahan se on, joka noita vapareita on näihin tunkenut, melkonen sankari :D
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncro Caravelle GL 1.6d -91 "Kaasu" Ehostusrojektia

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Pari kertaa olen 1.6 vapari Syncrolla ajanut, kohtuu hengetöntä menoa...
UITTO-
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 26.04.2014 23:58

Re: Syncro Caravelle GL 1.6d -91 "Kaasu" Ehostusrojektia

Viesti Kirjoittaja UITTO- »

Jos jollekin maistuu niin 500€ saa tulla hakemaan poies. Ei aika riitä ihan kaikkeen ja varsinkaan rahat, kun yks häärojekti painaa päälle :D
UITTO-
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 26.04.2014 23:58

Re: Syncro Caravelle GL 1.6d -91 "Kaasu" Ehostusrojektia

Viesti Kirjoittaja UITTO- »

Noin ja tämä oli tässä :)

Ikävä kyllä ku pitää kuunnella järkeä eikä sydäntä välillä näiden suhteen niin saa jatkaa kulkuaan tämä kapine.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncro Caravelle GL 1.6d -91 "Kaasu" Ehostusrojektia

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla saattaisi olla ostaja tiedossa, päivä kun valkenee niin soittelen hänelle...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Syncro Caravelle GL 1.6d -91 "Kaasu" Ehostusrojektia

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Joko tämä meni?
Avatar
Miglos
AktiVWisti
Viestit: 251
Liittynyt: 10.03.2012 18:01

Re: Syncro Caravelle GL 1.6d -91 "Kaasu" Ehostusrojektia

Viesti Kirjoittaja Miglos »

Eipä meidän Tölkki kovin paha olekkaan, huomaan
Vastaa Viestiin