2wd Caravelle sukubussi

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
larppa
Vasta alkaja
Viestit: 28
Liittynyt: 31.12.2013 01:04
Paikkakunta: Pirkkala

2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja larppa »

Säkkipimeässä tammikuussa tehdyn ostoksen jäljiltä on pöly päässyt laskeutumaan. Mieltä on kuitenkin kaivertanut, että mitähän sitä tulikaan ostettua. Tänään lopulta ehdin maalle kurkistamaan miltä se päivänvalossa näyttää.

Kuva

Ja ihan kivaltahan se näytti.

Koko tarina juontaa juurensa 2000-luvun alkuun. Ensimmäinen autoni nimittäin oli saman lainen 2wd Caravelle 1.6td Coach. Valitettavasti se jätti minut tienpäälle Hollannissa ja tiemme erosivat. Siitä lähtien olen itkenyt tölkin perään.

Syksyllä podin kovaa terapiakulkineen puutetta. Ajatusmaailma harhaili tehokkaan katurassin, vanhan traktorin ja jonkun tee-se-itse-kiesin välillä. Lopulta koin valaistumisen ja tölkki oli saatava. Ensin oli syncrokuume, mutta hetkellinen likviditeettipuutos aiheutti päänvaivaa. Sitten rupesin miettimään auton todellista käyttöfunktiota ja vanhoja muistoja. Takaveto saisi kelvata. Ongelma oli, että mukaan pitää mahtua kaksi turvaistuimissa matkustavaa poikaa. Tavallinen kolmipaikkanen paku ei siis riittänyt.

Pitkä odotus ja kyttäily palkittiin, kun tämä yksilö (-89 Caravelle 1.6td Coach) vihdoin palasi myyntiin. Elin piinaavia päiviä ja toivoin jonkun sen ostavan pois, koska en itse ehtinyt hakemaan. Myyjä kun ei suostunut varaamaan autoa edellisen ostajan vedettyä puihin. Ähtäriin päästyäni oli välillämme selvää kipinöintiä, vaikka auto olikin selvästi huonommassa kunnossa, kuin myynti-ilmoitus antoi olettaa. Silti kaupat syntyivät ja siirtokilvillä lähdettiin tuuppaamaan kohti uutta talvisäilöä.

170 kilometriä sujui lähes ongelmitta, vain nopeusmittari lakkasi toimimasta, puhaltimen katkaisija jumittui 3-asentoon ja syöttöpumpun virtapiuha katkesi keskellä korpea täydestä lennosta. Terapiaa oli siis koko rahalla.

Peltitöitä ei juurikaan ole luvassa, sillä ruostetta on popikkeuksellisen vähän. Varsinkin kun ottaa huomioon, että -89 mallin korilla on rullailtu jo 447tkm. Kone on vakio 1.6td ja se on vaihdettu noin 40tkm sitten. Sen ajomäärästä ei ole tietoa. Alla pyörii valmiiksi 15" peltivanteet. Parasta rakentelumielessä kuitenkin on, että rekisteriotteeseen on merkitty takatilaan väliaikaisistuimet (kovat penkit) kuudelle ilman tarkempia määreitä. Paikat voi siis sijoitella vapaasti.

Kuva
Kuva
Kuva

Itselleni tärkeää oli löytää auto, jossa on vain kaksi istumapaikkaa edessä. Sen verran ikävä matkustettava tuo kahden istuttava repsikan penkki on. Näihin voi sitten mieltymysten mukaan päivittää parempaa jakkaraa jolla istua.

Kuva

Projektia auton tiimoilta on luvassa ihan kohtuullisesti. Siirtomatkalla kirjoittelin itselleni seuraavan laisen vikalistan:
Koko sisusta pitää tehdä uusiksi, kun home on päässyt pilaamaan verhoukset ja kosteus seinäpahvit
Vaihteet menee miten sattuu silmään
ei starttaa kylmänä (hehkut)
startti rohisee ja rääkyy
ohjaustehostimen putket kuulemma vuotaa ja siksi pois käytöstä
nopeusmittarin vaijeri katkes kotimatkalla
takatilan lämppäri on hukattu
mittari- ja takavaloissa kosketushäiriötä
lämpölasien väleissä kosteutta ja vetää harmaaksi, sekä kahdesta lasista toinen lasi rikki
vain takaluukun lukko toimii avaimella
tankin korkki avataan kärkipihdeillä
mankka on rikki ja kajarit nyysitty
tehot hieman kadoksissa tai aika on kullannut muistot

Tässä nyt varmaan hätäsimmät huomiot. Jos tän vuoden tavoitteeksi asettaisi vaikka leiman saannin kulkineelle. Kiesi on seisonut kuusi vuotta, jonka jälkeen saio leiman vuodeksi, kunnes pomppasi jarruista ja päästöistä. Nyt jarrut on kunnossa, mutta päästöistä ei ole mennyt läpi. Viimeisen yrityksen jälkeen on syöttöpumppuun uusittu jotain tiivisteitä ja syöttöruuvia suljettu kolme kierrosta.

Muuten auton laittamiselle lienee viisainta tehdä vähintään viisivuotissuunnitelma. Lopputulos lienee 8-paikkainen, jossa istumajärjestys 2+2+4, kesäkiesi kohtuullisilla rokkivehkeillä ja toimivalla tekniikalla. Ensialkuun mennään tuolla moottorilla, kunnes kohtaan liikaa korjattavaa ja perään heilahtaa AAZ tai joku kehittyneempi "isolohko".

Apua tulen tarvimaan ja erityisesti edullisia osia. Tätä tehdään suurella sydämellä, mutta pienellä budjetilla.

Ensialkuun olisi tarvetta alkuperäiselle tunkille.
Viimeksi muokannut larppa, 20.04.2014 22:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
T3 Caravelle 1,6 td 2wd -89, 8 hlö paku
larppa
Vasta alkaja
Viestit: 28
Liittynyt: 31.12.2013 01:04
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja larppa »

Idea oli laittaa kuvat näkyviin tekniikalla, mutta eipä onnistunut DP-linkillä ainakaan tällä kertaa. Jos joku osaa kertoa mikä meni vikaan, niin korjaan.
T3 Caravelle 1,6 td 2wd -89, 8 hlö paku
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mukava kuulla että tämä pääsi hyvään kotiin, ei näitä monipaikkaisia pakuja liikaa ole :) Varsinkaan pelleiltään noin hyvässä kunnossa olevia.
Jos ohjaustehostimen putket auton alla vuotaa, niin kannattaa teettää siihen hydrauliikkaliikkeessä uudet letkut.
Onko vaihdekepissä väljää niin paljon, vai säätö vaan pielessä?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
larppa
Vasta alkaja
Viestit: 28
Liittynyt: 31.12.2013 01:04
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja larppa »

TT| kirjoitti: Jos ohjaustehostimen putket auton alla vuotaa, niin kannattaa teettää siihen hydrauliikkaliikkeessä uudet letkut.
Onko vaihdekepissä väljää niin paljon, vai säätö vaan pielessä?
Ohjaustehostimen putket kuulemma vuotaa jostain ihan pumpun vierestä. Foorumin muodenk7n tuskailijoiden ketjua on toki tullut luettua ja hydrauliikkaletku vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta. Olisikohan sen projektin ajankohta syksyllä tai sitten vuoden päästä keväällä.

Vaihdekeppi on kyllä sellainen soppakauha, että paremmasta väliä. Varsinkin pakkia on lähes mahdoton saada päälle. Moottorijarrutuksessa 2. Ja 3.-vaihteiden löytäminen tuottaa myös tuskaa. Kuuluisiko näissä olla jotain keppiä keskittäviä jousia, että tuo 2-3 linja löytyisi helpommin? Jos en ratkaisua keksi, niin pitänee ajella tapaamaan jotain itseään viisaampaa sitten keväämmällä. Tuota MikMyn talvi-camo projektia seuranneena kävi mielessä vaihteensiirron etupään puslien uusinta.

Nopeusmittarin vaijerikaan ei ole poikki. Rasvakupin reikä on näköjään pyöristynyt ja vaijeri oli hitsattu kiinni. Hitsaus vaan murtui kovassa menossa ja pääsee jälleen pyörimään vapaasti. Jatkaisiko hitsaamalla, vai hommaisiko uuden mittarinvaijerin ja rasvakupin? Mitähän katsuri tuumaa toimimattomasta nopeusmittarista? Hitsiä kun en omista ja kevään ensimmäinen ajomatka pitää suorittaa suorinta tietä konttorille.
T3 Caravelle 1,6 td 2wd -89, 8 hlö paku
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Tuota MikMyn talvi-camo projektia seuranneena kävi mielessä vaihteensiirron etupään puslien uusinta.
Kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa "piipun" (osa 23.) kunto, heristellä ristikkonivel (18.) liikkuvaksi ja kokeilla helpottuuko tilanne vivuston säädöllä.

Kuva

Omassa Multivanissa oli samat pykälät hukassa ja oletin että vika on tietenkin kepin puslissa.
Vivustoa purkaessa sitten selvisi että puslat olivat ihan kohtuullisen kuntoiset, mutta ristikkonivel niin jumissa että etu- ja takatankoa sai kääntää polvea vasten taivuttamalla.
Jumiutunut nivel oli taas ilmeisesti aiheuttanut piipun kupin leviämisen väljäksi kun pykäliä oli yritetty murjoa pesään.
Viimeksi muokannut Jukkapoika, 12.02.2014 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Nämä nykyiset "huoltovapaat" autot eivät kestä ikuisesti, ennen oli autoissa rasvanippoja nivelissä, niin kestivätkin muutaman 10000 Km vaihtamatta, kun 1000 Km välein rasvasi.
larppa
Vasta alkaja
Viestit: 28
Liittynyt: 31.12.2013 01:04
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja larppa »

larppa kirjoitti: Nopeusmittarin vaijerikaan ei ole poikki. Rasvakupin reikä on näköjään pyöristynyt ja vaijeri oli hitsattu kiinni. Hitsaus vaan murtui kovassa menossa ja pääsee jälleen pyörimään vapaasti. Jatkaisiko hitsaamalla, vai hommaisiko uuden mittarinvaijerin ja rasvakupin? Mitähän katsuri tuumaa toimimattomasta nopeusmittarista? Hitsiä kun en omista ja kevään ensimmäinen ajomatka pitää suorittaa suorinta tietä konttorille.
Oliskos kellään tästä mielipidettä? Uusiako kuppi ja vaijeri vai voisko katsastukseen mennä toimimattoman mittarin kanssa ja käydä jossain sen jälkeen räkäseen knöölin vaijerin päähän?
T3 Caravelle 1,6 td 2wd -89, 8 hlö paku
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Voit koittaa kiilata vaijerin koloonsa tukevammin, että pysyisi katsastuksen ajan. Eikä se mittarin toimimattomuus hylkäysperuste ole, jos ei muuta niin viritä joku gps-mittari kännykkään siksi aikaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
larppa
Vasta alkaja
Viestit: 28
Liittynyt: 31.12.2013 01:04
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja larppa »

Onneksi on gynegolokin kädet. Niistä oli suunnattomasti hyötyä hehkuva vaihtaessa. Heti lähti käyntiin avaimesta.

Koneen kanssa on kuitenkin vielä pientä säätöä.
1) Joutuu aina hieman sahaamaan, oli kone kuuma tai kylmä
2) Alavääntöä ei ole ollenkaan. Vanhalla pakulla lähdin monesti liikkeelle kakkosella. Tällä saa antaa runsaasti kierroksia vaikka on ykkönen silmässä. Liikkeessä ollessa joutuu metsäautotiellä pudottaan ykköselle nyppyihin kun ajelee pintakaasulla.

Mitähän tuolla voisi olla vikana? Syöttöpumpun ajoitus?

Päivänvalossa kun pääsi sukubussia ihailemaan, niin on se vaan melkoinen nokkonen ulkoasultaan. Ostohetkellä vallinnut pimeys taisi hieman kaunistaa kuvaa.
T3 Caravelle 1,6 td 2wd -89, 8 hlö paku
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ajoitus ja syöttökin voi olla aika pienellään, tuleeko yhtään savua kun paikallaan kaasuttelee? Vetäisikö ilmaa jostain, jos aina sahauttaa käyntiin lähdössä? Potentiaalisia paikkoja kannattaa alkaa etsiä paluu puolelta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
larppa
Vasta alkaja
Viestit: 28
Liittynyt: 31.12.2013 01:04
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja larppa »

En usko, että ilmasta on kyse. Sahausta kun ilmenee vaikka heti sammutuksen jälkeen starttaisi uudelleen. Vai voiko silti olla? Polttoainelinjat suodattimen ja pumpun välillä on myös uusittu.
T3 Caravelle 1,6 td 2wd -89, 8 hlö paku
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla oli omassa 2WD:ssä suodattimen ja tankilta tulevan putken välinen letku niin hapero, että veti siitä ilmaa.

Syncrossa taas suodattimen ja pumpulle menevän putken välinen letku oli niin hapero, että siitä sai ilmaa, mutta ihme ettei neste valunut kuitenkaan ulos :roll:
tolvana
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 29.07.2012 09:14

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja tolvana »

Joku siitin kun vuotaa ja laskee paineet alas niin sahauttaa sen kaks sekkaa. Tuo näkyy myös yön yli seisottua valkosena savuna käynnistyessä.
larppa
Vasta alkaja
Viestit: 28
Liittynyt: 31.12.2013 01:04
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja larppa »

tolvana kirjoitti:Joku siitin kun vuotaa ja laskee paineet alas niin sahauttaa sen kaks sekkaa. Tuo näkyy myös yön yli seisottua valkosena savuna käynnistyessä.
Tuo valkoinen savu on tuttu merkki vanhasta autosta. Jäi silloin kiinnostuksen puutteessa vika selvittämättä. Tämä yksilö ei kylläkään pölläyttele valkoista edes 3kk seisottuaan.

ps. luovutin dropbox:n kanssa taistelun ja siirsin kuvat muualle. Nyt on ensimmäisen viestin kuvatkin päivitetty.
T3 Caravelle 1,6 td 2wd -89, 8 hlö paku
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja jarke »

ulla loppui alkoinen sau kun aihtoi pupun (ulla on uusi tietokone jossa ei kaikki napit toii(anteeksi, joku on kaatanut siihen joskus ehua
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja jarke »

jarke kirjoitti:ulla loppui alkoinen sau kun aihtoi pupun (ulla on uusi tietokone jossa ei kaikki napit toii(anteeksi, joku on kaatanut siihen joskus ehua
sama irtonäppiksellä:
mulla loppui valkoinen savu vasta pumpun vaihdolla, ei auttanut vaikka oli sitä ennen rempattu suuttimet
larppa
Vasta alkaja
Viestit: 28
Liittynyt: 31.12.2013 01:04
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja larppa »

Nyt tarvittais mittaus apua. En pääse oman tölkin luo mittaamaan, mutta jakkaroiden hankintaa varten pitäisi saada tietää niiden penkkien alla olevien korokkeiden, joihin penkkien kiskot kiinnitetään, mitat. Eli kuinka leveä koroke on sellaiselta osalta, johon kiskot vielä saa kiinni?
T3 Caravelle 1,6 td 2wd -89, 8 hlö paku
larppa
Vasta alkaja
Viestit: 28
Liittynyt: 31.12.2013 01:04
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja larppa »

Taas on osia haalittu. 6,5jx16 ET35 amg vanteet. Näissäkin pukkaa projektia, sillä joku on vetänyt kauhean maalikerroksen tuohon päälle. Jotkut keskilätkätkin pitäis keksiä. Osaako joku sanoa merkintöjen perusteella, onko kyseessä todellakin aidot vai replicat? Takaa löytyy ATS:n leima made in Germany.

Kuva

Kuva

Kuva

edit. Osanumerolla hakeminen paljasti, että aidot ovat. En siis aivan paskaa haukannut. Jos nurkissa pyörii suvikumeja koossa 205/60-16 tai 205/65-16C niin saa tarjota. Pintaa tarvis olla n. 4-5mm.
T3 Caravelle 1,6 td 2wd -89, 8 hlö paku
larppa
Vasta alkaja
Viestit: 28
Liittynyt: 31.12.2013 01:04
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja larppa »

Entisöinti jatkuu. Viikonlopun aikana revin edellisten omistajien sähkövirityksiä pois. MIttariston sisältä löytyi metreittäin sinne kuulumattomia johtoja ja rosvoliittimiä.

Jukkapojan toimittamien varaosien avulla sain tuulettimen toimimaan. Taas ollaan askel lähempänä katsastusta. Kojelaidan sisältä en löytänyt tyhjää johdonpäätä tuulettimen säätökytkimien valolle. Lamppu kantoineen olisi kyllä paikallaan.

Ajovaloja vaivaa mystinen vika. Oikean puolen ajovalo ei suostu palamaan. Sulakkeet on ehjät ja kontaktipinnat siistit. Pitkät palaa ainakin nelivaloisen lisäumpioissa. Parkit toimii molemmat, kun painaa valot päälle ilman että on virrat päällä. Kun laittaa virrat päälle, sammuu oikea parkki. Voiko vika olla valokytkimessä?

Mittaristossa on kosketushäiriöitä laajemmaltikin. Taustavalot palavat vain joskus ja jouluna. Pitkien merkkivalo palaa todella himmeästi. Vilkun merkkivalo ei toimi ollenkaan. Positiivista on, että kaikki punaiset merkkivalot ja hehkun merkkivalo loistavat kirkkaasti. Saisikohan nämä korjattua mittaristoa vaihtamalla kaikkein helpoimmin?

Aiemmin olen ihmetellyt, kun kuskin ovea on vaikea saada kiinni. Tarkempi tutkailu paljasti, että lattaraudat, jotka hidastavat oven avautumista ovat taipuneet 90 astetta ja kanittavat ovan sisällä. Pitänee hankkia sopivat purkuosat.

Hankintalistalle siis: valokatkaisija/koko mittaristo, H4-umpion takana oleva kuminen pyöreä pölysuoja, oven avautumista hidastavat raudat, jotka kiinni korissa.
T3 Caravelle 1,6 td 2wd -89, 8 hlö paku
larppa
Vasta alkaja
Viestit: 28
Liittynyt: 31.12.2013 01:04
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2wd Caravelle sukubussi

Viesti Kirjoittaja larppa »

Tilanteet muuttuu. Nyt on myönnettävä ikävä tosiasia, että 200km on liian pitkä matka käydä tallilla. Tämä joutaa siis myyntiin. Etuosto-oikeus foorumilaisille, kunnes saan aikaiseksi oikean myynti-ilmoituksen.

Varaosia on olemassa aika nippu. Alla kelvolliset renkaat ja ajaakin voi siirtokilvillä. Sijainti tällä hetkellä Kuhmalahti. Kaupan päälle saa kasan ratkottavia ongelmia. Hitsattavaa ei ole, joten suht helppoa remppaa tiedossa. Autossa on loistavat paperit, sillä otteessa on taakse merkitty 6 väliaikaisistuinta ilman muita vaatimuksia. Tästä huolimatta vain pakettiauton verot. Tästä saa vaikka millaisen festaribussin koko kaveriporukalle.
T3 Caravelle 1,6 td 2wd -89, 8 hlö paku
Vastaa Viestiin