VW Transporter 1.9TD 1989

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
ElBata
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 23.01.2014 22:24

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja ElBata »

Takakontin "patti" on kyllä mitä ihanin työtaso. Just sopivalla korkeudella, kun auton takana seisoo. Ajattelin asentaa takaosaan sisäkattoon työvalot patin kohdalle. Vänkärin penkin takaa löytyi valmis katkaisijakin valoille. 8-)
Avatar
howwe90
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 01.01.2014 21:56
Paikkakunta: Hamina

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja howwe90 »

ElBata kirjoitti:Takakontin "patti" on kyllä mitä ihanin työtaso. Just sopivalla korkeudella, kun auton takana seisoo. Ajattelin asentaa takaosaan sisäkattoon työvalot patin kohdalle. Vänkärin penkin takaa löytyi valmis katkaisijakin valoille. 8-)
Näin on! ja paksin kansi toimii kätevästi samalla sadesuojana :) Miullaki tarkoitus paksin kattoon joku "huoltovalo" laittaa, kun aika kehnot nuo tölkin vakio sisävalot
Vw transporter T3 1.6 td -91 2wd, nykyisin 1.9td "Perry"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minä asensin viisi kpl led päiväajovaloja koneen ympärille katton, hyvin näke askarrella. Nyt pakkasten tultua piti vaihtaa suuttimet ja ruuttapumppu. Hyvin tarkeni, kun oli lohkolämmitin päällä ja sisätilalämmitin tavaratilassa, luukun päälle virittelin 3x5 m kevytpeitteen teltaksi.
Avatar
ElBata
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 23.01.2014 22:24

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja ElBata »

Kuulostaan oikein mukavalle. Itsekin siinä suunnittelin jo ledeille paikat ja katkaisijakin löyty autosta valmiiksi asennettuna. Näkyi olevan vastaava sisätilalämppäri takakontissa myö minulla. Ei vaan ole asennettuna.
Kait se pitää myös asennella paikoilleen jossain välissä.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Mä ostin heräteostona sellaista liimattavaa ledinauhaa, jonka meinasin liimata sinne konehuoneen sisäpuolelle, siihen tiivisteen alle, että valaisee sivultapäin vähän konetta, näkisi paremmin roplata siellä jakopäässä jne., olisi johtoihin laittanut hauenleuat joilla olisi tarvittaessa saanut suoraan akkuun kiinni. Valitettavasti homma meni jäihin, kirjaimellisesti, koska se nauha ei kestänyt pakkasta ja katkesi kun otin kaupasta tultuani sen ulkona ulos paketistaan ja yritin suoristaa... :D
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
ElBata
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 23.01.2014 22:24

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja ElBata »

No joo nyt ilmeni ensimmäinen varsinainen vika. Nopeusmittarin vaijeri oli vaihdettu myyjän toimesta.
Toimi hyvin 450km. Sitten mittari alkoi raksuttaa kierrosten mukaan ja kaapeli irtosi mittarista.
Käytin mittariston irti ja nopeusmittarin vaijerin päässä näytti, kuin siihen olisi hieman kääritty/kääriytynyt
hyvin ohutta rautalankaa. Työnsin vaijerin takaisin mittaristoon voimalla ja se pelasi taas noin 5km.
Sitten alkoi sama tuttu raksutus. Hmmm....
Avatar
ElBata
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 23.01.2014 22:24

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja ElBata »

..kävi mielessä, että onkohan mittaristo jo niin kulunut, että vaijeri "hurttaa tyhjää".
Toinen vaihtoehto on, että vaijeri on liian kireällä, eikä se mene kunnolla perille saakka.
Veijari-vaijeri ei nouse yhtään, kun sitä koittaan nykiä lähemmäs mittaria. Sen saa juuri ja juuri
työnnettyä paikoilleen mittariin jollain lailla. :| :shock:
Avatar
ElBata
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 23.01.2014 22:24

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja ElBata »

Kuuluisiko vaijerin lukittua/napsahtaa mittaristoon työnnettäessä?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Onhan siinä vaijerin päässä lukitus
Avatar
ElBata
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 23.01.2014 22:24

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja ElBata »

Ahaa. Pitääpä ottaa silimä kätteen ja mittari kokonaan irti ja katsoa meneekö se vaijeri lähellekkään perille.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei ole yhtään tavatonta että se lukitusosa on irronnut vaijerin kuoresta, eikä vaijeri siis lukitu riittävän pitkälle että osuisi mittariin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
ElBata
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 23.01.2014 22:24

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja ElBata »

Asiaa tutkitaan. Mutta HEI! Myth busted! Pohjamassa ei pysy öljyisellä pellillä! Korjailin edellisen omistajan peltikorjauksia. Pohjamassa raaputtelin pois, puhdistus, happomaali, peltikattomaali ja massa. Käsijarruvaijeritkin on nyt uusittu. Elämä on taas pykälän helpompaa. ;)
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Kopioin tuolta toisaalta tännekin tämän sinun esittämän kysymyksen .... saattaa paremmin vastauksia tulla ;) :) :mrgreen:
ElBata kirjoitti:- 5-lovinen loota joskus?? Mistä vehkeestä sellainen sopisi heittämällä?
Eli kyllähän se näistä td porttereista käy "heittämällä", ainut että varmaan pitää myös koko vaihdetanko/keppi mysteeri myöskin vaihtaa. Näin ainakin olen itse asian ymmärtänyt että 4 ja 5 vaihteisissa hieman erilaiset.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
ElBata
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 23.01.2014 22:24

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja ElBata »

Kiitos vinkistä selvesa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Siis kaikki 2WD laatikot käy, mutta jos on bensakoneisesta kotoisin, niin kytkinkoppa pitää vaihtaa ja kytkinakselia lyhentää, sama homma kuin vaihdettaessa TD/TDI WBX:n tilalle. Ohjeet löytyy tuolta tekniikkaosiosta, jos menee säätämiseksi.

Eipä ole kaikki tainneet niitä vivustojakaan vaihtaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ja ensimmäinen kysymys että mitä haluat saavuttaa viisivaihteisen vaihtamisella? Jos pidemmät välitykset, niin kannattaa tarkistaa perävälitykset vaihtoehdoista ja pisimmän vaihteen 4/5 välitys. Monesti siinä nelivaihteisessa voi olla pidempi tai sama välitys mitä viitosessa. Eli se vitonen ei tule sinne jatkoksi, vaan on käytännössä lyhyempi ykkönen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Tai siis lopullinen välitys on sama eli 4 on lyhyempi mutta perävälitys pidempi 8-) Vapari 1,6D koneisissa on tiheä 4v aski muuten noissa ei ihan hirveen paljoa yleensä ole eroa jos kyse dieselin askeista, isoin hyöty lähinnä tulee sitä että voi ajaa kaupungissa vaikka 5v askilla kolmosella eikä tarvii paruttaa 4v askin kolmosella tai jurnuttaa nelosella. Se tanko ero on juu mutta jos nyt en ihan väärin muista niin ero on bensan ja dieselin välillä. Muistaako Redi miten sulla oli? En ole sataan vuoteen Ko.swappia enään tehnyt niin ei meinaa enään muistaa.

Tuolta voit katella kannattaako swappi http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpec ... fo/gbx.htm
Avatar
ElBata
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 23.01.2014 22:24

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja ElBata »

Hyvä tietää. Tosiaan pidempää välitystä loppupäähän kaipaisi. Tuntuu että satasella saa huudattaa niin tosissaan ja rekat työntää persiissä kiinni. Varmaan ensimmäinen helpotus olisi laittaa hieman isompaa rengastusta. :ugeek:
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja jarke »

tuossa edullisesti suurinta laillista 2wd:n (16 tuumaisissa), vaatii vaan vähän lisäponnistusta koneen puolelle, vakiolla ei meinaa jaksaa oikein kulkea :shock:
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =40#p24435
Avatar
ElBata
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 23.01.2014 22:24

Re: VW Transporter 1.9TD 1989

Viesti Kirjoittaja ElBata »

Hitsailut alkoi takanurkasta. Ajattelin tässä silloin tällöin käydä täppäämässä paikan sinne ja toisen tänne. Katsoo sitten maalaako koko auton, puolet, tai kolmasosan. :)
Takanurkassa oli melkoisesti tehdasmössöliimaa takana ja ruostereikä oli paikattu pakkelilla.
Liitteet
hitsailut
hitsailut
20140130_205615 (Small).jpg (86.93 KiB) Katsottu 3629 kertaa
Vastaa Viestiin