T3 kalsonki, 1.9TD umpipaku
T3 kalsonki, 1.9TD umpipaku
Kaveripiirissä kun on noita hyötyajoneuvohemmoja niin lievän passiivisen painostuksen myötä tuli itsellekin hankittua ensimmäinen isompi Volkkari.
Kaikki alkoi kahvipöydässä kun kaveri kertoi lähistöllä pyörineen kohtuusiistikuntoisen tölkin olevan nyt myynnissä. Eipä aikaakaan kun sovittiin renkaanpotkintareissu ja todettiin että kyllähän tästä vielä auton tekee. Avaimet olivat hukassa ja omistaja kertoi jakohihnan hypänneen / katkenneen. 172tkm mittarilukema houkutteli, jakopäälläkään ei ollut ajettu yli kilometrirajan, mutta vuodet oli tulleet täyteen aikaa sitten. Hinnasta päästiin sopuun ja lupasin vielä maksaa viiskymppiä lisää mikäli ne avaimet nyt sattuisivat löytymään.
Seuraavaksi soittelin kaverille Joensuuhun että olikos mitään dieselmoottoria tarjolla ja sieltä sitten löytyikin 1.9 AAZ pata kotiinkuljetettuna varsin sopuhintaan, kiitoksia Joensuuhun.
Avaimetkin onneksi löytyivätkin parin viikon jälkeen ja siirtäminen kävi huomattavasti helpommin kun rattilukon sai ilman väkivaltaa pois. Hege teme ja Vurre kiskoivat kalsongin Vantaalta Keravalle harrastetallille, kiitos vielä siitä.
1.9 td moottorikin saapui tallille ja siitä alettiin modaamaan paremmin takatuuppariin sopivaa kaveripiiristä löytyneillä osilla kun ei imudiiselistä paljon mitään voinut hyödyntää (kiitokset Ville K, Ville L ja Eicca). JX öljypohja, pakosarja (pakopainenipalla) ja vakio K14 ahdin. Imusarjaksi tuli lyhennetty LT:n imusarja, vauhtipyörä ja paineasetelma on Eican modaamat henkilöautomalliset ja kytkinlevynä 228mm bensatölkin levy, Huohotinta, letkua yms. säädettävää kytkintappia tuli myös Mäntsälästä.
Kaikki tiivisteet ja stefat uusittiin tietysti, jopa kannentiiviste, pienen kämmin seurauksena.
Tänään puuhasteltiin ahtopaineputkea ja sovitettiin motti reikään, mutta eihän se halua pyöriä siellä. Täytyy varmaan vielä kerran ottaa pois kattoa että mitä helkuttia. Myös pumppua saattaa joutua muokkaamaan kun näyttää siltä ettei konetilan kansi mahdu paikalleen.
Vanteet tuli heräteostoksena kans kun sopivasti oli tyrkyllä. Niistä pitäis jako vaihtaa sekä vähä kunnostella. 7x16 et11 ja 8x16 et24. Kasit menee varmaan suoraan eteen ja seiskoja levitellään sit vähä sinne sun tänne suuntaan.
Tämmöstä täällä ja päivitellään kun tapahtuu. Otin ihan kamerankin tallille, mutta akut oli sököt. Pitää ostaa uudet ja koittaa saada parempia kuviakin.
Kaikki alkoi kahvipöydässä kun kaveri kertoi lähistöllä pyörineen kohtuusiistikuntoisen tölkin olevan nyt myynnissä. Eipä aikaakaan kun sovittiin renkaanpotkintareissu ja todettiin että kyllähän tästä vielä auton tekee. Avaimet olivat hukassa ja omistaja kertoi jakohihnan hypänneen / katkenneen. 172tkm mittarilukema houkutteli, jakopäälläkään ei ollut ajettu yli kilometrirajan, mutta vuodet oli tulleet täyteen aikaa sitten. Hinnasta päästiin sopuun ja lupasin vielä maksaa viiskymppiä lisää mikäli ne avaimet nyt sattuisivat löytymään.
Seuraavaksi soittelin kaverille Joensuuhun että olikos mitään dieselmoottoria tarjolla ja sieltä sitten löytyikin 1.9 AAZ pata kotiinkuljetettuna varsin sopuhintaan, kiitoksia Joensuuhun.
Avaimetkin onneksi löytyivätkin parin viikon jälkeen ja siirtäminen kävi huomattavasti helpommin kun rattilukon sai ilman väkivaltaa pois. Hege teme ja Vurre kiskoivat kalsongin Vantaalta Keravalle harrastetallille, kiitos vielä siitä.
1.9 td moottorikin saapui tallille ja siitä alettiin modaamaan paremmin takatuuppariin sopivaa kaveripiiristä löytyneillä osilla kun ei imudiiselistä paljon mitään voinut hyödyntää (kiitokset Ville K, Ville L ja Eicca). JX öljypohja, pakosarja (pakopainenipalla) ja vakio K14 ahdin. Imusarjaksi tuli lyhennetty LT:n imusarja, vauhtipyörä ja paineasetelma on Eican modaamat henkilöautomalliset ja kytkinlevynä 228mm bensatölkin levy, Huohotinta, letkua yms. säädettävää kytkintappia tuli myös Mäntsälästä.
Kaikki tiivisteet ja stefat uusittiin tietysti, jopa kannentiiviste, pienen kämmin seurauksena.
Tänään puuhasteltiin ahtopaineputkea ja sovitettiin motti reikään, mutta eihän se halua pyöriä siellä. Täytyy varmaan vielä kerran ottaa pois kattoa että mitä helkuttia. Myös pumppua saattaa joutua muokkaamaan kun näyttää siltä ettei konetilan kansi mahdu paikalleen.
Vanteet tuli heräteostoksena kans kun sopivasti oli tyrkyllä. Niistä pitäis jako vaihtaa sekä vähä kunnostella. 7x16 et11 ja 8x16 et24. Kasit menee varmaan suoraan eteen ja seiskoja levitellään sit vähä sinne sun tänne suuntaan.
Tämmöstä täällä ja päivitellään kun tapahtuu. Otin ihan kamerankin tallille, mutta akut oli sököt. Pitää ostaa uudet ja koittaa saada parempia kuviakin.
Viimeksi muokannut redi, 04.05.2012 18:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: T3 kalsonki, moottoriswappia
Perjantaina tuli otettua motti jälleen pois paikaltaan ja syy löytyi miksei se pyöri. Tiedossa olikin että paineasetelma siellä kanittaa mutta nyt näki että mistä kohtaa pitää muokata että mahtuu.
Pakosarja on vielä R-kioskilla oikasussa kun kantoi 3. sylinterin kohdalta. Kyllä kai se tästä...
Pakosarja on vielä R-kioskilla oikasussa kun kantoi 3. sylinterin kohdalta. Kyllä kai se tästä...
Re: T3 kalsonki, moottoriswappia
Noniin päivitellääs välillä kun tölkkiä on käyty sillon tällön vähän ropaamassa.
- Moottori on paikallaan, eikä kytkinkään enää raavi mihinkään kiinni, kun hioin hiukan tavaraa pois kytkinkopasta. Saman asian olisi saattanut ajaa jos olisi ottanut asetelmasta lisää kamaa pois, mutta päätin nyt tehdä näin päin.
- Turbon imuputki tuli tehtyä itse 2" pakoputkikamasta, tosin se on vielä hiukan vaiheessa. Filtteriksi joudun laittamaan varmaan jonkun kartion lämpösuojan kanssa tai sitten sovitan jonkun auton vakiokotelon vasemman takavalon taakse.
- Pakoputken tein myös 2.5" kamasta turbolta lähtien. (hurja 3.5mm suurempi kuin vakio) Putki koostuu tällä hetkellä 180 asteen mutkasta ja pienestä pätkästä suoraa jolloin savut tulee korin ulkopuolelle. Ajattelin myöhemmin tehdä laippaliitoksen ja 2 erilaista takaosaa jolloinka saa halutessaan ajaa vaimentimen kanssa tai ilman.
- Ahtopaineputki tehty ja on jo paikallaan, toistaiseksi ilman cooleria. Uusi turbon öljynpaluuletku tuli teetettyä hydromarketissa.
- Pumpun kaasuvipu on JX:stä ja siihen porasin 15mm reijän jotta yltää poorille, vielä tarttisi JX pumpusta vaijerin kannattimen, niin pääsisi sovittamaan kaasuvaijeria. Saattaa olla että vivussa olevaa pallukkaa joutuu johonkin suuntaan siirtämään ja pumpulle tuleva naftalinja pitää muokata pois kaasuvivun tieltä.
Klikkaamalla kuvia hiukan isommaksi, taas tuli takuuvarmaa nokialaatua.
- Moottori on paikallaan, eikä kytkinkään enää raavi mihinkään kiinni, kun hioin hiukan tavaraa pois kytkinkopasta. Saman asian olisi saattanut ajaa jos olisi ottanut asetelmasta lisää kamaa pois, mutta päätin nyt tehdä näin päin.
- Turbon imuputki tuli tehtyä itse 2" pakoputkikamasta, tosin se on vielä hiukan vaiheessa. Filtteriksi joudun laittamaan varmaan jonkun kartion lämpösuojan kanssa tai sitten sovitan jonkun auton vakiokotelon vasemman takavalon taakse.
- Pakoputken tein myös 2.5" kamasta turbolta lähtien. (hurja 3.5mm suurempi kuin vakio) Putki koostuu tällä hetkellä 180 asteen mutkasta ja pienestä pätkästä suoraa jolloin savut tulee korin ulkopuolelle. Ajattelin myöhemmin tehdä laippaliitoksen ja 2 erilaista takaosaa jolloinka saa halutessaan ajaa vaimentimen kanssa tai ilman.
- Ahtopaineputki tehty ja on jo paikallaan, toistaiseksi ilman cooleria. Uusi turbon öljynpaluuletku tuli teetettyä hydromarketissa.
- Pumpun kaasuvipu on JX:stä ja siihen porasin 15mm reijän jotta yltää poorille, vielä tarttisi JX pumpusta vaijerin kannattimen, niin pääsisi sovittamaan kaasuvaijeria. Saattaa olla että vivussa olevaa pallukkaa joutuu johonkin suuntaan siirtämään ja pumpulle tuleva naftalinja pitää muokata pois kaasuvivun tieltä.
Klikkaamalla kuvia hiukan isommaksi, taas tuli takuuvarmaa nokialaatua.
Re: T3 kalsonki, moottoriswappia
Minun tarvi leikata siitä kannattimesta osa pois, että sopii alkup. suihkuputket kulkemaan.vielä tarttisi JX pumpusta vaijerin kannattimen, niin pääsisi sovittamaan kaasuvaijeria.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Re: T3 kalsonki, moottoriswappia
Tarkoitatko alkuperäisillä suutinputkilla nyt 1.9 aaz putkia vai JX putkia?
Re: T3 kalsonki, moottoriswappia
Anteeksi ajatuskatko, tietysti niitä AAZ:an putkia kun suihkutkin ovat AAZ:sta. Tällä tavoin välttyy suihkuputkien modaamiselta.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Re: T3 kalsonki, moottoriswappia
WUHUU! Keskiyön ensisavut tölkistä! Melkoset venäläishenkiset viritykset oli, mutta it's alive!
Vielä on paljon pientä näpräämistä, mutta motivaatio nous hiukan.
To do:
- Edelleen se kaasuvipu+vaijeri virittää sinne
- Pakoputken kannatinta pitää hiukan modata ja tiivistää pakoputki-turbo liitos
- Turbon imuputki tehdä loppuun ja filtterille lämpösuoja
- "Ylävesiletku" kiinni + nesteet sisään ja ilmaus
- Kytkin pitää tsekata, pitää hirveetä meteliä ainakin
- Maakaapelit + laturin sähköt pitää tehdä
- Koneen kopan muokkaus LDA:ta varten
- Paine ja alipaineletkuja
- Lisämittareiden asennus
Voi olla jotain mitä en muista mutta joo.
Vielä on paljon pientä näpräämistä, mutta motivaatio nous hiukan.
To do:
- Edelleen se kaasuvipu+vaijeri virittää sinne
- Pakoputken kannatinta pitää hiukan modata ja tiivistää pakoputki-turbo liitos
- Turbon imuputki tehdä loppuun ja filtterille lämpösuoja
- "Ylävesiletku" kiinni + nesteet sisään ja ilmaus
- Kytkin pitää tsekata, pitää hirveetä meteliä ainakin
- Maakaapelit + laturin sähköt pitää tehdä
- Koneen kopan muokkaus LDA:ta varten
- Paine ja alipaineletkuja
- Lisämittareiden asennus
Voi olla jotain mitä en muista mutta joo.
Re: T3 kalsonki, moottoriswappia
Hienompi homma! Huomasin itsekin että kummasti mieliala virkistyy, kun saa talliin savua
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T3 kalsonki, moottoriswappia
Tallensin eilisen tapahtumista videoita, ja nyt käytin 9000 tuntia paintissa ja tuloksena on tämmöstä. Nauttikaatten.
http://teemu.hi.fi/kuvat/misc/kalsonkistart.mp4
http://teemu.hi.fi/kuvat/misc/kalsonkistart.mp4
Re: T3 kalsonki, moottoriswappia
Hahahaha! Ei helevetti!
Re: T3 kalsonki, moottoriswappia
Mikähän hitto siellä vinkuu noin saakelisti? Kytkimen painamisella tuntuis olevan vaikutusta. Kaikki on uutta, mutta lienee otettava auki vielä kerran
Re: T3 kalsonki, moottoriswappia
Jahas. Tänään käytiin testilenkillä ja hyvin kulukee. Pumpussa vuotaa kaasuakseli ihan norona ja vissii öljypohja tms. tihkuu kans. Pakoputkesta tuleepi öljyä mutta muuten suht ok.
Kaasuvaijerissa/kannakkeessa on vielä vähän hieromista kun ei käänny pumpussa kaasuvipu tappiin. Yllättävän pirtee on tommonen 1.9 vaikka se kaasuvipu ei käännykkään kokonaan. Onhan siinä vissiin paineita ja syöttöjä nosteltu ja LDA:n karassakin oli joku käynyt rälläkän kanssa. Näkeepä paremmin ku joutais asentelemaan mittareita.
Voisin ehkä yrittää koeajaa tän VAG miittiin jos kuun asento on oikea.
Kaasuvaijerissa/kannakkeessa on vielä vähän hieromista kun ei käänny pumpussa kaasuvipu tappiin. Yllättävän pirtee on tommonen 1.9 vaikka se kaasuvipu ei käännykkään kokonaan. Onhan siinä vissiin paineita ja syöttöjä nosteltu ja LDA:n karassakin oli joku käynyt rälläkän kanssa. Näkeepä paremmin ku joutais asentelemaan mittareita.
Voisin ehkä yrittää koeajaa tän VAG miittiin jos kuun asento on oikea.
Re: T3 kalsonki, it´s alive!
No tulipa ajettua noin +40km testiajoa. Välitykset tuntuu ihan järkyttävän lyhkäsiltä, kotimatkalla moottoritietä pitkin tuntui että huippunopeus on noin 100km/h, pitemmälle en viittinyt kiusata. Eihän sillä kovempaa saa ajaakkaan, mutta kone huutaa aivan hulluna. Onkohan missään tietoa välityksistä että onko esim. imudieselin tai muuten vaan ns. aikaisempien mallien 4 vaihteisissa jotenkin lyhyemmät välitykset kuin muissa? Jotain lääkettä tähän olisi saatava, koska ajan pääasiassa matka-ajoa 80-100 km/h.
Re: T3 kalsonki, it´s alive!
Isompaa rengasta vaan! Mulla olis ne 225/75-16
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T3 kalsonki, it´s alive!
Näin on! 235/75x15 renkaat toivat omaani käytännössä yhden vaihteen lisää. Vakiopyörillä ykkönen oli surkean lyhyt, kakkonen silti liian pitkä liikkeellelähtöön tasamaalla. Nyt ykköselläkin vetää kävelyvauhtia pitemmälle ja vitosta ei tarvitse/kannata tarjota alle 90 km/h nopeuksissa. Ylivoimaisesti helpoin tapa pidentää välitystä.
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Re: T3 kalsonki, it´s alive!
Olis tuossa tallilla 275/60-17 renkaat jos niillä haluaa välitystä hakea. Vois kokeilla ihan huumorilla, jos ne mahtuu sinne päinkään kiinni.
Tarkotus oli kyllä madaltaa tuo auto ja renkaan halkasija pienenee noin 4cm Jotain pitää keksiä vaihdelaatikko-osastolle. Custom made 2.5 perävälitys?
Tuntuu aika karulta toi tölkki kun 1.6d Golfissa on semmoset välitykset että vitosella 5000rpm olis joku 200kmh.
Tarkotus oli kyllä madaltaa tuo auto ja renkaan halkasija pienenee noin 4cm Jotain pitää keksiä vaihdelaatikko-osastolle. Custom made 2.5 perävälitys?
Tuntuu aika karulta toi tölkki kun 1.6d Golfissa on semmoset välitykset että vitosella 5000rpm olis joku 200kmh.
Re: T3 kalsonki, it´s alive!
Joo näyttäis vuotavan öljyä melko reilusti vähän sieltä sun täältä. Kävin ajamassa koneen lämpimäksi ja otin päästötestin, niin hyvä lammikko oli lattialla öljyä
Pesin moottorin että pääsis kattomaan paremmin mistä kusee. Sitten katsastuskonttorille selvittämään vähän muutoskatsastusasioita. Näillä näkymin loppuviikosta leimalle. En oo kattonu vieläkään alustaa yhtään läpi. Saas nähä kuinka käy.
Pesin moottorin että pääsis kattomaan paremmin mistä kusee. Sitten katsastuskonttorille selvittämään vähän muutoskatsastusasioita. Näillä näkymin loppuviikosta leimalle. En oo kattonu vieläkään alustaa yhtään läpi. Saas nähä kuinka käy.
Re: T3 kalsonki, it´s alive!
Vahva arvaus olisi että ventiilikopasta tulee öljy, siis oletuksena että turbon letkut pitää. Sotkee meinaan aika tehokkaasti koko kiukaan ja paha nähdä mistä se tulee. Noin oli siis omassakin nyt viimeksi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T3 kalsonki, it´s alive!
Turbon öljynpaineputki saattaa vuotaa molemmista päistä. Veikkaisin jotain painepuolelta tai sitten öljypinnan alla olevaa koska melko reilusti tulee. Stefat, venttiilikannentiiviste, kannentiiviste ovat uusia, kaiken muun kasasin muistaakseni tiivisteliimalla.