Jakw:n COACH

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
jakw
Vasta alkaja
Viestit: 23
Liittynyt: 15.03.2013 10:48

Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja jakw »

Hei vaan! postataan nyt tännekkin jotain, eräästä tölkki projektista.

Keväällä 2011 hankin -90 VW Caravelle T3, 1.6TD, 2WD, reilun kuukauden ajoajalla.

ostaessa auto näytti tältä:

Kuva Kuva

Etupuskurista tasoittelin kilvensyvennyksen pois, puskuri on jotakin jännää iskunkestämätöntä pakeliittia tms. liimailtiin keltaiset Lamin-X kalvot etuvaloihin. Molemmat maskit ja puskurit mustalla kilikolilla.

Kuva

rälläkällä etujouset poikki, lähes pohjaanlyöntikumeihin asti. Takajousiksi valikoitui kaverin tallista A-Vectran jouset. Bif:n lähestyessä kaverilta liisinkiin juuri kunnostetut RH ZW1 8Jx17, myöhemmin ostin ko. vanteet itselle. Kalvot sai kyytiä takaikkunoista ja tilalle verhot, takatilan matto teki tilaa laminaatille.

Kuva
Klikkaamalla lisää kuveja.

Kesän 2011 ajelut loppu kun kansi kiitti kesästä ja halkes.

Keväällä -12 lumien sulaessa alkoi taas poltella tölkkeily ja ostin 1.9 TD (AAZ) moottorin, joka asennettiin tölkin perään ilman sen kummempia tarkasteluja tai remontteja. niinpä se kone poiki. noin 2000km ajon jälkeen. :(

Tästä hiukan suivaantuneena auto seisoikin sitten aina tammikuulle -13 asti.

Tästä se sitten läht1. Kärpänen puras.
Kuva

Sulattelun jälkeen pyllistettiin.
Kuva
2013-01-17 13.18 by Jakw-, on Flickr

ja ulostettiin
Kuva
2013-01-17 14.53.40 by Jakw-, on Flickr

Vaihteiston päältä löytyi ammattitaidolla ja rakkaudella tehty silikoni paikka, tämä korjattiin kemiallisella metallilla
Kuva
2013-01-17 17.59 by Jakw-, on Flickr

Sylinterin numero yksi kiertokangen alapäässä väljää jotakuinkin reilusti. laakerit löytyivät miljoonana palasena öljypohjasta.
Kuva
2013-01-18 18.34 by Jakw-, on Flickr

Ja sit saatiin auto taas pajaan ja etuiskarit taisteltiin irti ja käytettiin sorvissa...
Kuva
2013-01-25 16.04 by Jakw-, on Flickr

takajousen yläpää irrotus vaiheessa. noin 50mm välistä peltiä pois.
Kuva

takajousien yläpäitä nostetaan hiukan (n.5cm)
Kuva
2013-01-26 11.32 by Jakw-, on Flickr

ja sit sovituskuva
Kuva
2013-01-26 11.29 by Jakw-, on Flickr

Paikalleen mallailua
Kuva

Vieläkin jäi hieromisen varaa, jota katellaan ku saa koneen peränpainoks
Kuva

takapyörien offsetin pienennettyä, täytyi sivuoven saranaa hiukan (45mm) jatkaa.
vanha sarana poikki, sorvissa pyöräytin umpirautaisen jatkon, ja hitsailin kasaan. :oops:
Kuva

Koska valmiista en mallia löytänyt täytyi hiukan suunnitella, eikä muuten kerralla onnistunu.(tämä siis EI Toimi)
Kuva

Aikani kaljua raavittuani tulin tulokseen, että kiskoa on lyhennettävä tasan saman verran, kuin saranaa on jatkettu.
Kuva

Kuva

ja nyt toimii!
Kuva

Sarana ongelman jälkeen takauukun kimppuun...
Lasi irti ja kaskummaa. pikku ruoste homma. samalla Luukusta siistitään pesurin, pyyhkimen kolot umpeen.
Kuva

luukku pohjamaalissa.
Kuva

moottorin luovuttaja. Vento 1.9TD AAZ, josta ahdin suhteellisen väljä
Kuva

kannenvalitsin vanhasta koneesta, koska tuntui olevan paremmassa jamassa.
Suoritettiin venttiilien hionta, kotikonstein.
Kuva

Tällä hetkellä moottori odottaa pakosarjaa ja ahdinta, ennen paikalleen asetusta.
Kuva
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tämä on kyllä piristävä lisä muuten niin syncro-painoitteiseen tölkkirintamaan. Mikäs puhallin on tulossa, K24 kenties?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Piristystä päivään, kun luki COACHin uudesti"syntymän". Ja tervetuloa Foorumille :D :D :D
jakw
Vasta alkaja
Viestit: 23
Liittynyt: 15.03.2013 10:48

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja jakw »

TT| kirjoitti:Tämä on kyllä piristävä lisä muuten niin syncro-painoitteiseen tölkkirintamaan. Mikäs puhallin on tulossa, K24 kenties?
katsotaan nyt mihin loppujenlopuks päädytään, mutta tämän hetken vaihtoehdot on:
vasemmalla AAZ:n K03 ja oikealla 1.9 Power diesel passatista jäänyt Garret ?GT17blablabla?
Kuva
Kuva

pakosarja saapui tänään, niin päästään mallaamaan ja tekemään laippa sovitetta.
Kuva
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja redi »

Teretulemast foorumille. Tuntuu nää tölkit syövän noita moottoreita aika tiuhaan tahtiin. Toivottavasti kesällä nähdään taas tapahtumissa. (Pitänee ennen sitä vaihtaa kyllä kone tölkkiin :D)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja TT| »

Laitatko siis JX:n pakosarjaan irrallisen sovitelaipan, vai vaihdat laipan kiinteästi pakosarjaan? Eihän tule turbo liian alas, että öljynpaluu vielä toimii?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jakw
Vasta alkaja
Viestit: 23
Liittynyt: 15.03.2013 10:48

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja jakw »

irrallinen laippa n.20mm paksu, en usko että öljynpaluun kanssa on ongelmaa. öljypohjaanhan se tulee...
Kuva
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja TT| »

Nuo aikomasi turbot taitaa olla sen verran matalampia mitä K24 että voi toimiakin. Nimittäin K24 tulee jo niin alas suoraan pakosarjaan pultattuna että ei ole monesta millistä kiinni öljyn valuminen. 1.9 lohko taitaa nostaa turboa sen 18mm.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

K24 + välilaippa ei toimi ainakaan JX:ssä ilman öljypohjan jatkoa alaspäin, Jarken Tölkki oli esimerkki siitä. Olen ajatellut kokeilla, kuinka Jarkelta ostamani ahdin istuisi Syncron AAZ:n kylkeen mukana tulleella laipalla, niin saisin kesä Tölkkiin kanssa K24:sen.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja jarke »

tässäpä oiva tilaisuus antaa tähän kaksi ratkaisumallia:
1. ostaa minulta sopiva öljypohja :mrgreen:
2. myös todella hyvä ja toimiva ratkaisu on hommata vaparin pakosarja (eli sellainen jossa pakoaukko on keskellä, ei päässä kuten jx:n sarjassa ja vaihtaa siihen sopiva laippa . kun vielä valitsee sopivan kokoisen ahtimen joka mahtuu pitkittäispalkin ja pakosarjan väliin ja moottorikannakkeen yläpuolelle niin kylläpä on hyvin laskua öljyn paluulle sen jälkeen. ;) jos tulee ahdasta niin laikkaa vähän pitkittäispalkkia, sekin on helpompi ratkaisu kun alkaa juoksuttamaan sitä öljyä ylämäkeen.

nytpä en muistakaan mahtuiko sitten enää oma imusarja :|
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja TT| »

rexin armylanssissa selostettu aika hyvin tuo vaihtoehto 2 TDI:n tapauksessa http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =661#p8945
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jakw
Vasta alkaja
Viestit: 23
Liittynyt: 15.03.2013 10:48

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja jakw »

mikäli olen oikein ymmärtänyt niin k24:sta saa myös suoraan JX pakosarjaan käypäsenä ;)
Mutta tähänhän on nyt tulossa VNT Garrettilainen ,mikäli vaan saadaan toimimaan. toivottavasti saadaan pajaan tilaa pääsiäiseksi, niin heittäs moottorin paikalleen ja pääsis testailemaan...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

jakw kirjoitti:mikäli olen oikein ymmärtänyt niin k24:sta saa myös suoraan JX pakosarjaan käypäsenä ;)
Saa suoraan JX yhteensopivana, mutta on harvinaisempi. Ebaysta löytyy aina jokunen (varaosanrot 068145703C ja 068145703d)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja TT| »

jakw kirjoitti:Mutta tähänhän on nyt tulossa VNT Garrettilainen ,mikäli vaan saadaan toimimaan. toivottavasti saadaan pajaan tilaa pääsiäiseksi, niin heittäs moottorin paikalleen ja pääsis testailemaan...
Millä ja miten olet suunnitellut VNT:n ohjauksen, itsekin nimittäin mietiskellyt aina välillä tuota vaihtoehtoa TDI:n kylkeen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja jarke »

tule TT katsomaan vnt ohjausta kun olet kylillä, yksinkertainen on kaunista ja toimivaa. garrett vnt mahtuu varmasti vaparin pakosarjan jatkeeksi siihen palkin viereen, ei tarvitse ihmetellä sen jälkeen öljyn virtausta ( jos se imusarja nyt mahtui sen jälkeen :? )
jakw
Vasta alkaja
Viestit: 23
Liittynyt: 15.03.2013 10:48

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja jakw »

TT| kirjoitti:
jakw kirjoitti:Mutta tähänhän on nyt tulossa VNT Garrettilainen ,mikäli vaan saadaan toimimaan. toivottavasti saadaan pajaan tilaa pääsiäiseksi, niin heittäs moottorin paikalleen ja pääsis testailemaan...
Millä ja miten olet suunnitellut VNT:n ohjauksen, itsekin nimittäin mietiskellyt aina välillä tuota vaihtoehtoa TDI:n kylkeen.
Meininki olis naittaa tuosta KKK K03:sta kello. (joka siis toimii ylipaineella) jostain luin, että ovat niitäkin rakentaneet...
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja jarke »

kaverilla on toy?=*##:ssa ylipaine ohjauksella, kauhulla olen kuunnellut kun kertoilee millä pakopaineilla ajelee, pakolämmöt on kuitenkin olleet vissiin ihan ok. toki noihin vissiin vaikuttaa siipien perussäädöt ja ahtimen koko jne. itsellä alipaine ohjaus käytössä.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Vastapaine ohjaus olis kaikkein turvallisin ja tarkin. Eli ahdolla ja pakopaineelle ohjataan kahta kelloa. 8-)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja dmn »

Sähköisestipä on kaikista tarkin ;-)
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Jakw:n COACH

Viesti Kirjoittaja jarke »

Eicca_ kirjoitti:Vastapaine ohjaus olis kaikkein turvallisin ja tarkin. Eli ahdolla ja pakopaineelle ohjataan kahta kelloa. 8-)
tuollainen kaksitoiminen kello tuli aikoinaan hommattua, mutta empä saanut paikoilleen laitettua,mikäs siinä etuna, jos saa säädettyä niin että ahto ja pakopaine menee samaan tahtiin?
Vastaa Viestiin