SyncroRojekti

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
kalappa
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 29.01.2013 07:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja kalappa »

Moi vaan kaikille !

Tuli hommattu Syncro, CaravelleC, vm-91, vähän niinkuin harrasteautoksi.
tolkki.JPG.jpg
tolkki.JPG.jpg (42.65 KiB) Katsottu 7986 kertaa
IMG_1010_takaa.jpg
IMG_1010_takaa.jpg (58.78 KiB) Katsottu 7986 kertaa
Edellinen omistaja oli irroittanut moottorin ( JX ) ja vaihteiston, koska vaihteet eivät enää toimineet. Edellisen omistajan piti tehdä vaihteisto remontti.
IMG_1022_vaihteisto.jpg
IMG_1022_vaihteisto.jpg (32.97 KiB) Katsottu 7986 kertaa
Vaihteisto ( AVK ) tuntuu toimivan kun käsipelillä liikuttelee vaihteistonuppia. Voiko olla että vaihdekepin vipumekanismin osat ovat kuluneet ja se olisi ainut vika vaihteistossa ( halpa remontti ) ? Vai voiko vaihteisto lakata toimimasta, kun siihen tulee moottorista vääntöä ( kallis remontti )?

Nyt on kuitenkin tarkoitus samalla ( kun moottori on valmiiksi irti ), niin vaihtaa JX:ään kaikki "kulutus"osat, vesipumppu, hihna, tiivisteet jne.
IMG_1012_jx.jpg
IMG_1012_jx.jpg (58.42 KiB) Katsottu 7986 kertaa
Nokka-akselista oli lohjennut palanen, siitä hahlosta, johon laitetaan aputyökalu, kun nokka-akseli halutaan "lukita" pakoilleen ( Esim. hihnan vaihto voi olla tuskaa tällä nokka-akselilla ). Kaupan mukana tuli toinen JX-raato, jossa nokka-akseli oli ehyt. Tämä on ensimmäinen kerta :roll: , kun vaihdan nokka-akselia, niin voiko nokka-akselin vaihtaa noin vain, vai tarvitseeko mitata laakeripinnat tai tehdä jotain muuta maagista ?????
IMG_1014_nokka.jpg
IMG_1014_nokka.jpg (32.41 KiB) Katsottu 7986 kertaa
Täytyy yrittää päivittää foorumiin rojektin etenemistä. Ja jos joskus ( 5 vuoden päästä !! ) pääsisi mukaan hienoille safareille.

Ja kiitokset, niille kaikille henkilöille jotka pitävät yllä näin hyvää foorumia.

TV: KLa
"Tekniikka ratkaisee, ei voima. Syncro"
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Sammalla kun tarkistaa, että mikään nokka ei ole merkittävästi kulunut, voi mittailla perusympyrän ja laakerikaulat ja varmistua osan vaihtokelpoisuudesta.

Nokkalaakeripukitkin kannattaa jättää sitten varmuuden vuoksi sekottamatta orkkismoottorin ja varamoottorin välillä...

Virtaa rojektiin, ajetaan kesällä tölkit takaparkin sepelikasan päälle parkkiin 8-)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tarkista laatikosta että kaikki pykälät löytyy sekä vapaa.. Jos näin on niin laittaisin suoraan ajoon.
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja TT| »

Vaihteensiirron kuluneisuus ja säätämättömyys on yleisin syy että osa vaihteista ei löydy. Tarkista kuten dmn sanoi ja ajoon vaan, uudet öljyt tietenkin ja kytkinakselin stefan voi vaihtaa jos on seisonyt pidempään tai näkyy jo vuotaneen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Niin ja muista herkistää lukko nyt kun laatikko on irrallaan ;)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tervetuloa foorumille. Foorumista tekee hyvän foorumilaiset, ei pelkästään ylläpito.

Sen kytkin akselin stefan vaihtaisin varoiksi nyt kun on laatikko irrallaan, samoin kannattaa kurkata vauhtipyörän silmälaakeri, vaihto on huomattavasti helpompi pukissa olevaan koneeseen kuin auton alla. Viallinen laakeri tuhoaa stefan ja öljyt pääsee laatikosta kytkimelle => luistaa.
Avatar
kalappa
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 29.01.2013 07:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja kalappa »

Pimp My JX.

Käytin JX:n auki ja tarkastin että kaikki on suurinpiirtein OK.
jx_punainen.jpg
jx_punainen.jpg (59.63 KiB) Katsottu 7721 kertaa
Mitään suurta epäilyttävää ei löytynyt, joten kone nippuun ja kiinni tölkkiin. Otetaan kone irti uudestaan jos ( ja kun ) jotain hajoaa.

Turbossa tuntui hieman välystä joka suuntaa, joten se menee vaihtoon.

Tuli joskus hommattua, ilmeisesti, AAZ:n pakosarja, kun tekisi mieli nostaa turbo ylemmäksi, niin olisi esim. välijäähdyttimen lisääminen "helppoa ".
aaz_pakosarja.jpg
aaz_pakosarja.jpg (31.5 KiB) Katsottu 7721 kertaa
Myyntipalstalla olisi myynnissä ilmeisesti sopiva turbo ??

Ja jos turbon alle saisi sovitettua, joku pieni yleismallinen, äänenvaimennin ( moottorikannatin menee uusiksi ), niin moottorista tulisi "pieni" paketti. Vai tuleekohan lämpöjen kanssa taas ongelmia kun on vaimennin ja turbo samalla sivulla ?

Ja kai ne jarrusatulat täytyy maalata kirkkaan punaiseksi, niin ne loistaa kilpaa takaparkissa punaisen Porshen kanssa !!!
"Tekniikka ratkaisee, ei voima. Syncro"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Miikka nimimerkillä taitaa olla AAZ:n / vast vakioahdin myynnissä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuolla pakosarjalla+moottorituella saa kyllä turbon sopimaan tuohonkin. Ainakin TDI-koneissa on tuota yhdistelmää käytetty vakio GT15 kanssa, n.18mm välilaipan vaatii tuo yhdistelmä, kun kolmiot on vähän eri päin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
kalappa
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 29.01.2013 07:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja kalappa »

Tuli hommattu jx:n tilalle vähän ajettu 1y kone. Olisi tarkoitus jx:stä siirtää, öljypohja, ruiskupumppu, jne.

Halavalla kun sai :lol: , niin pitihän se ostaa, mutta tulikohan tehtyä liian hätäinen ostos?

Lohko kyljessä on 1,9D tuleeko tästä ongelmia katsastus konttorilla, jos laittaa turbon ? Onko joku muu laittanut turboa 1y koneeseen ja miten katsastuskonttorilla on siihen "reagoitu"?

Onko jotain muuta eroa 1y koneessa verrattuna AAZ koneeseen?
"Tekniikka ratkaisee, ei voima. Syncro"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei ole mitään ongelmaa turbottaa 1Y kone. Samanlaisia suunnitelmia löydät foorumilta ainakin 3kpl ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
kalappa
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 29.01.2013 07:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja kalappa »

*
Laitetaan tänne näkyviin meikäläisen versio AAZituksesta ( 1Y:stä ).

Öljypohja, vauhtipyörä+kytkin, ruiskupumppu jx:stä. Turbo+pakosarja kolmiolaipalla ( passatista ? ). Toisen puolen moottorin kannatin tehty itse. Kannatin toimii samalla äänenvaimentimen kannatimena. Yleisäänenvaimennin Motonetista D=100mm pituus noin 400 mm. Koekäytössä ääni oli aika hiljainen.
IMG_20141126_193125.jpg
IMG_20141126_193125.jpg (86.32 KiB) Katsottu 6899 kertaa
IMG_20141126_193052.jpg
IMG_20141126_193052.jpg (85.65 KiB) Katsottu 6899 kertaa
IMG_20141126_201255.jpg
IMG_20141126_201255.jpg (65.09 KiB) Katsottu 6899 kertaa
IMG_20141126_201230.jpg
IMG_20141126_201230.jpg (77.03 KiB) Katsottu 6899 kertaa
Moottoriin vaihdetty kaikki tiivisteet. Vesipumppu ja öljypumppu uusi. Hihnat, ruiskuputket uudet, jne. Suodattimen jalassa oleva jäähdytin vaihdettu ryöstölaippaan, jossa termostaatti, öljynjäähdytin tulee auton eteen. Vaihteistoon vaihdetty öljyt ja kytkin akselin stefa.

Koekäytön jälkeen turbon alle lattialle oli ilmestynyt öljy lammikko. Joten turbo menee vaihtoon. Turbossa oli hieman välystä, joka suuntaan, joten tiedossa oli, että ihan soiva peli se ei taida olla, mutta tulipan kokeiltua.

Turboihin saa niitä keskiosia, onnistuuko sellaisen vaihto miten helposti ? Paras vaihtoehto olisi uusi turbo, mutta kisabudjetti ei ole ferrarin luokkaa.
"Tekniikka ratkaisee, ei voima. Syncro"
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Fiksu jigi... ja muutenkin hyvännäköistä jälkeä.
Ootkos miettinyt loppuun asti tuon öljynjäähdytys strategian... meinaan vaan että kasvaa melkolailla öljytilavuus jos käytät keulalla mutkan.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Itse en ymmärrä kuin boksereista, mutta ei kai kovalla kiusauksella olevalle rivikoneellekkaan mitään pahaa lisääntyneestä öljytilavuudesta seuraa, vaan ihan päin vastoin?

Turbon osien vaihtaminen ei ole vaikeaa, mutta tasapainoitus vaatii syvällistä kiinnostusta aiheeseen tai pitää teettää ammattilaisella.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
kalappa
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 29.01.2013 07:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja kalappa »

Jigissä on pienet pyörät alla, niin on helppo pukata koko paketti tölkin perän ali paikoilleen. Jigiin saa myös pohjapanssarin kiinni, niin silloin oli helppo katsoa miten äänenvaimennin mahtuu paikoilleen.

Niitä öljynjäähdtytyskittejä on myynnissä, joten uskoisin että se on testattu ja parempi/luotettavampi kuin se vakio "vesi"jäähdytin.

Keskiosalla tarkoitin sitä koko "patruunaa" ( turbo cartridge ).

Turbon laakereiden ja tiivisteiden vaihto voi olla turhan vaativa homma.
"Tekniikka ratkaisee, ei voima. Syncro"
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Juu sen parempihan se vaan on mitä isompi öljytyilavuus.
En silti näkisi tarvetta viedä keulalle asti sitä kennoa. Tai jos viedään, niin se kenno on jo siinävaiheessa tarpeeton kun öljyä on juoksutettu 8 metriä putkessa.

Eikä nuo mitenkään epäluotettavia oo ainakaan mulla ollut nuo orkkiksetkaan.
Ja tuo möykylähän toimii kahteen suuntaan, eli hirmu pakkasilla notkistaa öljyt mikäli jonkinsortin nesteen esilämmitin on käytössä.

...mutta nämä on vain omia näkemyksiäni ja kukin haaskaa rahansa kuten viisaimmaksi katsoo.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Jos hommaa koko keskiosan siipineen, niin ahtimen remppa on varsin simppeli. Kannattaa kuitenkin katsoa vaikka ebay.de:stä, että mitä jää oikeasti hinnaneroksi kokonaiseen kopio ahtimeen. Rouvan golfin raatoon vaihdettiin kesällä Saksasta ostettu kopio ahdin ja ainakin vielä hinta/laatusuhde on vaikuttanut hyvältä...

Riippuu kyllä sitten öljylinjonen materiaalista minkä verran öljy jäähtyy matkalla eteen...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mikä tuo turbo varsinaisesti on, kun se aazin oma kolmiolaippanen pitäisi sopia paikalleen alkuperäisenkin moottorituen kanssa?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
kalappa
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 29.01.2013 07:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: SyncroRojekti

Viesti Kirjoittaja kalappa »

Turbo on se AAZ "vakio" 028145701R. Välillä paikoillaan oli moottorin oma kannatin. Tein itse kannattimen, jotta sain mahtumaan äänenvaimentimen moottorin alle.
"Tekniikka ratkaisee, ei voima. Syncro"
Vastaa Viestiin