T3 1.6 korkattu tölkki "Matilda"
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Piti rälläköidä se viimeinen pultti, mutta nyt on kone irti Lähti pikkasen paljon nätemmin alas kun se toinen rakkine, pistelen kuvia kehiin kunhan saan pestyä tuosta nuo 24 vuoden paskat siitä päältä. Eli nyt pitäisi tehdä se jakoremppa ja katella muutenki tiivisteet kohilleen. Jotain stefoja kannatti vaihtaa mutten nyt muista mitä, nokka-akseli, kampi-akseli ja apuakseli? Jakopään remppaa en ole koskaan hihnavetoiseen (enkä diiseliin) tehnyt, ketjukoneita on kyllä tullut räplättyä jonnin verran. Eli vinkkiä saapi annella.
Hulluna tölökkeihin.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Tuossa se on ennen pesua, öljypohjankin väri vaihtui mustasta paskasta hopean harmaaseen Jospa sitä sitten jo avokäsin kehtais käsitellä. Öljypohjan tiiviste tihhuuttaa vähän öljyä, eli sekin menisi vaihtoon. Näyttää vaan olevan osa noista pulteista aika veemäisessä paikassa...
Hulluna tölökkeihin.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Kampi-, nokka- ja apuakselinstefat... kaikki on samaa kokoa. Vesipumppu kannattanee uusia myös samalla kun jakopään levittää. Kampiakselin kunkkupultti on myös uusittava aina kun aukaistaan.
Öljypohjan viheliäisiin (vauhtipyörän puoleisiin) pultteihin pääsee käsiksi kun pyöräyttää vauhtipyörään koneistetut "jatkovarren" urat oikeaan asentoon.
Uusi öp-tiiviste laadukkaan liiman kanssa kiinni ja pultit oikeaan momenttiin... ei kestä ylikiristää jos haluaa pitävän.
Voin kävästä jeesaamassa sen jakopään ajoituksen kanssa joku ilta jahka asia on ajankohtainen.
Edit: Vaihteistoöölit ois kans nätti vaihtaa kun on paketti irrallaan.
Öljypohjan viheliäisiin (vauhtipyörän puoleisiin) pultteihin pääsee käsiksi kun pyöräyttää vauhtipyörään koneistetut "jatkovarren" urat oikeaan asentoon.
Uusi öp-tiiviste laadukkaan liiman kanssa kiinni ja pultit oikeaan momenttiin... ei kestä ylikiristää jos haluaa pitävän.
Voin kävästä jeesaamassa sen jakopään ajoituksen kanssa joku ilta jahka asia on ajankohtainen.
Edit: Vaihteistoöölit ois kans nätti vaihtaa kun on paketti irrallaan.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Ja tuossa vaiheessa ei ole iso homma irrottaa laatikkoa koneesta, pääsee vähän paremmin ne öljypohjan pultit irrottamaan
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Heebohan vois kilauttaa mulle, kun aika on tiedossa, niin voisin tulla ihmettelemään?Heebo kirjoitti:Voin kävästä jeesaamassa sen jakopään ajoituksen kanssa joku ilta jahka asia on ajankohtainen.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Samalla kun ottaa laatikon irti, voi vaihtaa jytkinakselin stefan ja tarkastaa kytkimen silmälaakerin.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Kyllähän tuon vesipumpun joutas vaihtaa ainaki joo, onko lie miten vaikea homma irrotella nuo akselien hammasrattaat ilman että menee jaot ihan vituralleen? Nehän yleensä on aika tiukassa, että onko olemassa jotain näppärää konstia että ne saa "lukittua"...?
Hulluna tölökkeihin.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Eipä niistä tiukassa ole yleensä kun kampuran kunkkupultti, joko riittävän tehokkaalla pulttipyssyllä, tai sitten vauhtipyörään sopiva lukitus. Varsinkin paikalleen kiristyksessä tuo lukitus on kätevä, niin saa oikeaan momenttiin vedettyä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Jakopään hilppehet, vespumppu ja pultti nyt haettu. Tarviketorilta sai suhteellisen edulliseen könttähintaan Taidampa ostaa sieltä vastedes kaikki varaosat kun mukavia juttelemalla saa alennusta Kattos ny jos sunnuntaina olis aikaa vähän laitella.
Hulluna tölökkeihin.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Kävin vähän irrotteleen osia, mutta keskenhän se jäi kun kampuran pultti on niin juntturassa. Ensi viikolla uusiksi Ei ainakaan äkkiseltään näyttänyt että mikään stefa olisi vuotanut etupäästä, tokkopa niitä kannattaa sitten vielä rueta rääpimään irtikään. Kampiakselin neljä pikkupulttia meni kanssa uusintaan, mitä lie paskametallia kun vähän voimaa käyttää niin pyöreäksi menivät (nekin)..
Hulluna tölökkeihin.
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Tätä projektikertomusta on mukava seurata, on ihan oikeasti tekemisen meininki!!
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Jos ei mikään jakopään stefa ole vuotanut, niin turha alkaa riipimään irti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Ehjä korjaamista harvoin seuraa hyvää...
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Tästä on selvästi kahta seurakuntaa Mikä se nyt olisi enemmistön mielipide, stefat vaihtoon vaiko eikö? Helpommalla tietty pääsisi jos ei vaihda mutta mikä on stefojen korkkausprosentti, meneekö noita miten tiuhaan ja herkästi? Kattoin jonkun saksalaisen videon tuosta remmin vaihdosta, siinä kiristäjä pyöräytettiin "momenttiin" jollain erikoistyökalulla, tarviiko sellaisen vai miten todennetaan kiristäjän oikeaoppinen kireys?
Hulluna tölökkeihin.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Hihnan kireydestä on neuvottu sillein, että pumpun ja nokkaakselin väliltä kun pystyy hihnan kääntää syrjälleen sormivoimin on siinä hyvä kireys. Tuollein on tullut laitettua ja on toiminut.
Jos stefoissa ei kuivunutta öljyä ja valuma jälkiä miksi vaihtaa. Mutta jakopään ollessa auki moottori lattialla ei stefojen vaihto vie kauaa verrattuna siihen kun moottori on paikallaan.
Jos stefoissa ei kuivunutta öljyä ja valuma jälkiä miksi vaihtaa. Mutta jakopään ollessa auki moottori lattialla ei stefojen vaihto vie kauaa verrattuna siihen kun moottori on paikallaan.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Näppituntumalla se remmi on tosiaan ruukattu kiristää...
Tuota stefojen vaihdon tarpeellisuutta korostaisin kun moottori on ollut x-ajan käyttämättä tai hyvin vähällä käytöllä.
Itse kuulun siihen seurakuntaan, joista on täysin hölmöläisten hommaa jättää ennalta tuntemattomasta moottorista muutaman euron osat vaihtamatta silloin kun jakopää on levällään.
...kukin tavallaan, mutta minusta on turhan työläs homma alkaa viikon perästä vaihtamaan erikseen niitä "ehjiä" stefoja kun ne olikin kuivahtaneet...
Tuota stefojen vaihdon tarpeellisuutta korostaisin kun moottori on ollut x-ajan käyttämättä tai hyvin vähällä käytöllä.
Itse kuulun siihen seurakuntaan, joista on täysin hölmöläisten hommaa jättää ennalta tuntemattomasta moottorista muutaman euron osat vaihtamatta silloin kun jakopää on levällään.
...kukin tavallaan, mutta minusta on turhan työläs homma alkaa viikon perästä vaihtamaan erikseen niitä "ehjiä" stefoja kun ne olikin kuivahtaneet...
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Noh nyt on uudet jakopään kalut ja pumput ja stefat paikollaan. Minä siinä seistä nökötin oppipoikana ja Heebo hoiti homman kotia Nyt kai se ois vaan paikalleen panua vaille valmis Aavistuksen oli pumpun ajoitus pielessä (muutama milli merkiltä/hampaan verran) mutta jospa se ei haittaa, tai no ei ole haitannut tähänkään asti kun kone kerran käy nätisti. Ei tosiaankaan ollut kivulias projekti (hyvä sanoa sivustakatsojan asemasta ) tuo stefojen vaihto ja tosiaan olihan se sieltä kampuralta hionnut ihan lahjakkaasti (nyt vasta näki kun otin sen alemman suojakuoren pois) Jopa niin lahjakkaasti että tod näk öljypohjan tiiviste on ehjä, vuotanut vaan sen päälle. Hyvä että oli "oikeaoppiset" Volksvaagen erikoistyökalutkin Heebolla matkassa, pitänee ittekkin väkertää moiset.
Hulluna tölökkeihin.
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Tämä projekti jääpi nyt kolmeksi viikoksi tauolle, mutta sen jälkeen hyökkään Volkkkarin kimppuun suorilta! Jotku köpöset kesärenkaat voisi hankkia, tuossa on nyt alla Barumin talvinakit, tiedän että merkkinä ei todellakaan mikään huippu, mutta pintaa ja nastoja on vielä yllin kyllin. Kyllä noilla yhden talven luistelee.. Jos vielä kerkeän niin viikonloppuna hiekkapuhallan ja maalaan nuo vanteet. Ajattelin kiiltävän mustaa väriksi.
Hulluna tölökkeihin.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Ainakin Gates kiristysrullassa on merkit oikealle kireydelle, taas opin uutta kun poikkesin Järkiautossa katsomassa yhden jakopäärempan teon
Re: T3 1.6 korkattu tölkki
Jos siinä oli laakerin keskikappaleessa hahlo johon "viisari" tähdättiin, kyseessä on ollut uudempi jousikuormitteinen kiristin 1,9 lohkoon. JX:n kiristin kiristyy vain epäkeskeisesti ilman jousikuormia.kiristysrullassa on merkit oikealle kireydelle
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ