T3 1.6 korkattu tölkki "Matilda"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Piti rälläköidä se viimeinen pultti, mutta nyt on kone irti :D Lähti pikkasen paljon nätemmin alas kun se toinen rakkine, pistelen kuvia kehiin kunhan saan pestyä tuosta nuo 24 vuoden paskat siitä päältä. Eli nyt pitäisi tehdä se jakoremppa ja katella muutenki tiivisteet kohilleen. Jotain stefoja kannatti vaihtaa mutten nyt muista mitä, nokka-akseli, kampi-akseli ja apuakseli? Jakopään remppaa en ole koskaan hihnavetoiseen (enkä diiseliin) tehnyt, ketjukoneita on kyllä tullut räplättyä jonnin verran. Eli vinkkiä saapi annella.
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tuossa se on ennen pesua, öljypohjankin väri vaihtui mustasta paskasta hopean harmaaseen :lol: Jospa sitä sitten jo avokäsin kehtais käsitellä. Öljypohjan tiiviste tihhuuttaa vähän öljyä, eli sekin menisi vaihtoon. Näyttää vaan olevan osa noista pulteista aika veemäisessä paikassa...

Kuva
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Kampi-, nokka- ja apuakselinstefat... kaikki on samaa kokoa. Vesipumppu kannattanee uusia myös samalla kun jakopään levittää. Kampiakselin kunkkupultti on myös uusittava aina kun aukaistaan.
Öljypohjan viheliäisiin (vauhtipyörän puoleisiin) pultteihin pääsee käsiksi kun pyöräyttää vauhtipyörään koneistetut "jatkovarren" urat oikeaan asentoon.
Uusi öp-tiiviste laadukkaan liiman kanssa kiinni ja pultit oikeaan momenttiin... ei kestä ylikiristää jos haluaa pitävän.

Voin kävästä jeesaamassa sen jakopään ajoituksen kanssa joku ilta jahka asia on ajankohtainen.

Edit: Vaihteistoöölit ois kans nätti vaihtaa kun on paketti irrallaan.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ja tuossa vaiheessa ei ole iso homma irrottaa laatikkoa koneesta, pääsee vähän paremmin ne öljypohjan pultit irrottamaan
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Heebo kirjoitti:Voin kävästä jeesaamassa sen jakopään ajoituksen kanssa joku ilta jahka asia on ajankohtainen.
Heebohan vois kilauttaa mulle, kun aika on tiedossa, niin voisin tulla ihmettelemään?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Samalla kun ottaa laatikon irti, voi vaihtaa jytkinakselin stefan ja tarkastaa kytkimen silmälaakerin.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kyllähän tuon vesipumpun joutas vaihtaa ainaki joo, onko lie miten vaikea homma irrotella nuo akselien hammasrattaat ilman että menee jaot ihan vituralleen? Nehän yleensä on aika tiukassa, että onko olemassa jotain näppärää konstia että ne saa "lukittua"...?
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eipä niistä tiukassa ole yleensä kun kampuran kunkkupultti, joko riittävän tehokkaalla pulttipyssyllä, tai sitten vauhtipyörään sopiva lukitus. Varsinkin paikalleen kiristyksessä tuo lukitus on kätevä, niin saa oikeaan momenttiin vedettyä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jakopään hilppehet, vespumppu ja pultti nyt haettu. Tarviketorilta sai suhteellisen edulliseen könttähintaan :P Taidampa ostaa sieltä vastedes kaikki varaosat kun mukavia juttelemalla saa alennusta ;) Kattos ny jos sunnuntaina olis aikaa vähän laitella.
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kävin vähän irrotteleen osia, mutta keskenhän se jäi kun kampuran pultti on niin juntturassa. Ensi viikolla uusiksi :P Ei ainakaan äkkiseltään näyttänyt että mikään stefa olisi vuotanut etupäästä, tokkopa niitä kannattaa sitten vielä rueta rääpimään irtikään. Kampiakselin neljä pikkupulttia meni kanssa uusintaan, mitä lie paskametallia kun vähän voimaa käyttää niin pyöreäksi menivät (nekin)..
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Tätä projektikertomusta on mukava seurata, on ihan oikeasti tekemisen meininki!!
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jos ei mikään jakopään stefa ole vuotanut, niin turha alkaa riipimään irti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ehjä korjaamista harvoin seuraa hyvää...
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tästä on selvästi kahta seurakuntaa :) Mikä se nyt olisi enemmistön mielipide, stefat vaihtoon vaiko eikö? Helpommalla tietty pääsisi jos ei vaihda mutta mikä on stefojen korkkausprosentti, meneekö noita miten tiuhaan ja herkästi? Kattoin jonkun saksalaisen videon tuosta remmin vaihdosta, siinä kiristäjä pyöräytettiin "momenttiin" jollain erikoistyökalulla, tarviiko sellaisen vai miten todennetaan kiristäjän oikeaoppinen kireys?
Hulluna tölökkeihin.
topik
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja topik »

Hihnan kireydestä on neuvottu sillein, että pumpun ja nokkaakselin väliltä kun pystyy hihnan kääntää syrjälleen sormivoimin on siinä hyvä kireys. Tuollein on tullut laitettua ja on toiminut.
Jos stefoissa ei kuivunutta öljyä ja valuma jälkiä miksi vaihtaa. Mutta jakopään ollessa auki moottori lattialla ei stefojen vaihto vie kauaa verrattuna siihen kun moottori on paikallaan.
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Näppituntumalla se remmi on tosiaan ruukattu kiristää...

Tuota stefojen vaihdon tarpeellisuutta korostaisin kun moottori on ollut x-ajan käyttämättä tai hyvin vähällä käytöllä.
Itse kuulun siihen seurakuntaan, joista on täysin hölmöläisten hommaa jättää ennalta tuntemattomasta moottorista muutaman euron osat vaihtamatta silloin kun jakopää on levällään.

...kukin tavallaan, mutta minusta on turhan työläs homma alkaa viikon perästä vaihtamaan erikseen niitä "ehjiä" stefoja kun ne olikin kuivahtaneet...
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Noh nyt on uudet jakopään kalut ja pumput ja stefat paikollaan. Minä siinä seistä nökötin oppipoikana ja Heebo hoiti homman kotia :) Nyt kai se ois vaan paikalleen panua vaille valmis :P Aavistuksen oli pumpun ajoitus pielessä (muutama milli merkiltä/hampaan verran) mutta jospa se ei haittaa, tai no ei ole haitannut tähänkään asti kun kone kerran käy nätisti. Ei tosiaankaan ollut kivulias projekti (hyvä sanoa sivustakatsojan asemasta :D ) tuo stefojen vaihto ja tosiaan olihan se sieltä kampuralta hionnut ihan lahjakkaasti (nyt vasta näki kun otin sen alemman suojakuoren pois) Jopa niin lahjakkaasti että tod näk öljypohjan tiiviste on ehjä, vuotanut vaan sen päälle. Hyvä että oli "oikeaoppiset" Volksvaagen erikoistyökalutkin Heebolla matkassa, pitänee ittekkin väkertää moiset.
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tämä projekti jääpi nyt kolmeksi viikoksi tauolle, mutta sen jälkeen hyökkään Volkkkarin kimppuun suorilta! 8-) Jotku köpöset kesärenkaat voisi hankkia, tuossa on nyt alla Barumin talvinakit, tiedän että merkkinä ei todellakaan mikään huippu, mutta pintaa ja nastoja on vielä yllin kyllin. Kyllä noilla yhden talven luistelee.. Jos vielä kerkeän niin viikonloppuna hiekkapuhallan ja maalaan nuo vanteet. Ajattelin kiiltävän mustaa väriksi.
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ainakin Gates kiristysrullassa on merkit oikealle kireydelle, taas opin uutta kun poikkesin Järkiautossa katsomassa yhden jakopäärempan teon
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: T3 1.6 korkattu tölkki

Viesti Kirjoittaja Heebo »

kiristysrullassa on merkit oikealle kireydelle
Jos siinä oli laakerin keskikappaleessa hahlo johon "viisari" tähdättiin, kyseessä on ollut uudempi jousikuormitteinen kiristin 1,9 lohkoon. JX:n kiristin kiristyy vain epäkeskeisesti ilman jousikuormia.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Vastaa Viestiin