Sivu 5/11

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 02.10.2014 21:33
Kirjoittaja jabetus61
Siellä lootan päässä näytää ottavan kiinni koriin joten vaihteisto ei kuulu tähän kori malliin ja toimen pide on korista tuleva kannaketta pitää jyrsiä (rautaa pois) siltä kohdin jotta vaihteisto pääsee liikumaan vapaasti koneen käydessä muuten vaihteisto alkaa vuotamaan öljyä ales päin ajaessa ja vesi menee sisälle jos joutuu kahlaamaan niin sitten kori äänet muuttuu paljon hiljaisemmaksi

"Ryppy-II"

Lähetetty: 23.10.2014 07:16
Kirjoittaja Roiala
Elikä pivitystä mitä on tapahtunut taasen.

Ruiskutuspumppu vaihdettu, kulutus tippui n3l/100km pienemmäksi ollen siinä noin 10l/100km nyt eli lie AAZ:lle ja 16":selle vakio välityksin ihan oikeassa haarukassa? Kulku puoli on vieläkin vähän hukassa. No, luonnollisesti kuten näillä hetkenkään seisoneilla pumpuilla on tapana (sekä täältä luettuna että dieselpajan ukon etukääteen varoittamana ennen käytetyn pumpun asennnusta) niin tämäkin vuotaa tietysti alleen. Kylmäkäynnistys ajoituksen säätövivun juuresta lorottelee jolloin nyt on suunnitelmana kunnostuttaa tuo irti oleva pumppu ja laittaa se takaisin. Samalla pakoputki kasvatetaan alkukääyrän osalta 2,5" kokoiseksi josko vika kulkupuolessa olisi siinä. Lisäksi termostaatti rupesi kettuilemaan, välillä jumii auki, välillä kiinni... siis uusi tulossa.

Viikonloppuna satttui siten että kun ajeli noita lumisia teitä ja lämpötila oli juuri nollan tietämissä niin kardaanitunneli täyttyi lumesta ja jäästä. Kardaanin suojarautojen ylääpuolinen alue oli umpeen saakka kivikovassa jäässä joka roikkui kardaanin ylääpuolella menevien käsijarruvaijereiden ja letkujen varassa hinkaten kardaaniin ja "kilisten" kovallla ääänellä. Tulipahan kardaani kiillotettua. Kotona sitten kun keksi jotta mistä tuo uusi voimakas ääni tulee niin rakennuspuhaltimet auton alle ja jään sulatusta. :twisted:

Uudet kesäkumetkin tuli, tuli tilattua Saksasta. Hankook RF10, koko 225/75-16 kuten täällä suositeltiinkin, hyviltä näyttää vaikka tietenkään ajamaan ei enää pääse täälle syksyä. Nettitilauksena tuli hinnaksi 420€ rengasliikkeeseen toimitettuna ja 30€ asennus+tasapainotus ym. Ja ovat vakio pelleillä vaikka onkin hiukkasen kapia tuolle koolle se vanne.

Lämmityslaite ei tunnu mitenkään ylitehokkaalta. Jos puhalluken laittaa tulemaan tuulilasille tai jaloille niin ilma tuntuu huomattavasti viileämmältä kuin jos laittaa tulemaan kojelaudan päissä olevista suuttimista, niissää tulee jopa niin kuumaa jotta ei ihan kauhean hyvin kestää pitää kättä.

Ja kuten Jabetus tuossa edellisessä viestissä toi esille niin juurikin niin piti tehdä, transporterin tukiraudat ovat erillaiset verrattuna caravelleen (tai muuten pto:lla varustettuun) ja vaativat muutoksia jotta pto:llinen (voimanulosotollinen) laatikko mahtuu paikalleen.

Kyllä on mukavaa huristella mehtyy hommissa tuolla mutta niin myös kaupungissa. Kohta kun tulee talvirajoituksetkin niin ei enää tuo rajallinen huippunopeuskaan haittaa :roll: :twisted:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 23.10.2014 11:36
Kirjoittaja jarmus
Lämmityslaite ei tunnu mitenkään ylitehokkaalta. Jos puhalluken laittaa tulemaan tuulilasille tai jaloille niin ilma tuntuu huomattavasti viileämmältä kuin jos laittaa tulemaan kojelaudan päissä olevista suuttimista, niissää tulee jopa niin kuumaa jotta ei ihan kauhean hyvin kestää pitää kättä.


onko tosiaan näin että kejelaudan päistä saa tulemaan lämmintä,olen luullut että ovat vain raitisilma suulakkeet.
pitääpä tutkia mikä on pielessä kun en ole saanut koskaan lämmintä.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 23.10.2014 13:00
Kirjoittaja Roiala
Kyllä niistä tulee kuumaa, jopa niin että jos laittaa kaikki säädöt auki eli lattialle ja tuulilasille mahd paljon ja myös nämä ritilät auki kojelaudan päissä niin silloinkin niistä tulee selvästi lämpimämpää kuin esim tuulilasille. Erikoista ehkä.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 23.10.2014 15:37
Kirjoittaja dogbox
Kojelaudan säädettävät/suljettavat pääty venat on kytkennästä riippuen, joko raittiille tai kennonkautta lämpimälle tulo ilmalle.
Luulen että pohjolan malleissa ne on aina kytketty kiertämään kennon kautta? Lämppärissähän on muutama mahdollisuus kytkeä putket, allaniin putket laitoin ennen kennoa, koska auto on kesäkäytössä ja helteilläkin viilensi ajossa ihan mukavasti tämä kytkentä :D

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 04.11.2014 21:48
Kirjoittaja Roiala
Nyt on sitten laitettu alkuperäinen pumppu takaisin paikalleen, kävi dieselpajalla tiivistyksissä (vaikka se nyt vielä vuotanutkaan) ja penkissä jotta säätöjen pitäisi olla siellä päin kuin niitten kuuluu...
Samalla pakoputken loppuosakin, siis ihan ensimmäinen mutka ja pala joka tulee turbolta alas kun on AAZ pakosarja, on vaihdettu avarampaan. Nyt putki läpeensä 2,5" eli 63mm halkaisijaltaan olevaa putkiloa.
Nämä toimenpiteet auttoivat aikaisemmin "vikomaani" heikkoon kulkuun. Luulen jotta tuo ahdas pakoputki oli pääsyyllinen huonoon kulkupuoleen. Ei tuo vieläkään mitenkään syöksyile mutta pysyy muun liikenteen tahdissa. Myös kulutus on edelleen haarukassa mitä ehkä pitäisi eli 11+/- 1/2 litraa sataselle. Ihanan kallista mutta onpa vihdoin tuo kulku/kulutus puoli siten jotta ei tarvii ihmetellä...ainakaan muutamaan sataan tai jopa tuhanteen kilometriin tms.

Lämpömittari näyttää (autogauge merkkinen jälkiasenteinen) jäähdytysnesteen lämpötilaksi ajossa noin 90-97 astetta. Onkohan se liikaa, voiko mittari olla oikeassa... Sataa astetta ei ole pitkässäkään mäessä ylittänyt mutta kovin lähelle menee todella helposti.

Hankook Ipike LT nastakumit tuntuu olevan ihan tyydyttävät talvirenkaat, täällä kun noita liukkaita on jo piisannut ihan kivasti eli on päässyt jo kokeilemaan pitojakin. Eli voi suositella jos joku on vailla edullista perus nastakumia maantievoittoiseen ajoon. Mitään extreme offroad ajoa ei ole sattunut vielä eteen eikä ihan syvää lumikahlotustakaan sen puoleen. Melu on ihan siedettävä myös, peittyy reilusti huonojen ovitiivisteiden aiheuttamaan kohinaan. Ja kokohan oli 215/75-16 eli 1% pienenmpi kuin alkuperäis kumi noin teoreettisesti.

Startti rupesi luonnollisesti sitten koirimaan eli pakkasilla ei meinaa alkaa yön jälkeen starttailla jollei kopistele vasaralla pikkasen ensin solenoidin kylkeen,
taitaa mennä sekin huoltoon käymään kunhan kerkiää :evil: Eihän näille ole mitään virityssarjaa olemassa :o

Mistä olette noita kaksireikäisiä tuulilasin pesurin suuttimia hankkineet? Ja toisaalta pitääkö kojelauta purkaa jos ne vaihtaa? Meinaa tuo oikia olla aika tukkoinen eikä ainakaan neulalla ronkkimalla ole auennut, muita aukomisvinkkejä tms?

Valot tuntuvat olevan releytyksestä huolimatta suorastaan vaatimattomat. No, umpiot ei todellakaan ole parhaassa mahdollisessa kunnossa jne mutta silti tuntuu jotta jotain radikaalia voisi tehdä. Onkohan kokemusta tai tietoa onko joku jossain toteuttanut valoja Hellan 90mm xenon projektoreilla tölkkiin, esim Sisun kuorma-autoissa käytetyillä. Melko virittelyähän se lie olisi mutta valoteho paranisi todella mukavasti. Näin kun ajelee täällä pohjoisesssa ja pitkiä matkoja pimeässä niin valoilla on ihan oikeasti merkitystä. Noista rakentelmalla saisi lailliset ja tehokkaat valot, toki ulkonäkö kärsisi jos ja kun on koittanut pitää sellaista original lookkia yllä, noin suurin piirtein. Rakennussarjalle tulisi hintaa noin pyöreästi 1000 jos laittaa sekä lyhyet että pitkät xenoneiksi. Siihen kun laittaa vielä jotkut hyvät LED apupitkät (sellaiset siksi koska niissä on valotehoon nähden uskomattoman pienet referenssiluvut ja hellan 90mm xenoneissa 37,5. joten lisävaloissa ei kestä olla kuin 12,5 :? ) niin johan näkee ihan eri tavalla.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 04.11.2014 22:13
Kirjoittaja TT|
Startin virityssarja on vaihtaa uusi JX startti, tai TDI-koneen startti adapterilla. Lämmöt vaikuttaa minusta ihan normaalilta, ilman välijäähyä se puskee aika kuumaa ilmaa koneeseen, onko muuten ahtopaineista tietoa?
Itse tilasin 2-reikäsuuttimet busschmiedestä, ihan ruikkii eri malliin nuilla, ei huido kuivanan pyyhkimet enää.
Lailliset xenonit olisi varsin kiinnostava vaihtoehto, luulisi jotain suunnilleen sopivia umpioita löytyvän edullisemminkin. Sittenhän niihin voisi jotkut halpis polttimot työntää.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 04.11.2014 22:39
Kirjoittaja Roiala
Ahtopaineet on noin 0,9-1. Ei välijäähyä. Voisi varmaan vähän pudottaakkin.
Xenonvirityksessä siis umpiot noin pikkasen reilut 100euroa kappale, toki niitä sitten neljä kun on 2xlyhyt ja 2x pitkä. Siihen laadukkaat polttimot ja ballastit ym niin ollaan tuossa hintaluokassa. Ja runsaasti väkertämistä. 8-)

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 05.12.2014 21:32
Kirjoittaja Roiala
Ajatus on ollut josko ostaisi http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/xe ... 007000001/ tyyppiset projektorit ja asentelisi noihin alkuperäsiin kehyksiin http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/co ... 010700019/ polttimoiden ja sytyttimien kera. Pitkät valot olisivat nykyiset lisäpitkät (auton omat jotka kantikas lamppuisessa on) ja erilliset lisäpitkät karjapuskuriin eikun lisävalotelineeseen siis. Tämän projektin saisi toteutettua investoinnilla luokkaa 300€+pientarviketta ja työtä kun lisäpitkät on jo olemassa. ulkonäkö lie se kovin haaste tässä. :?

Projektori pitää olla ilman mitään lisä lasia tms kivisuojaa sen edessä eli suoraan näkösällä, kävin katsastuskonttuurilla jutustelemassa asiasta mutta pitäisi olla laillinen viritys.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 06.12.2014 00:08
Kirjoittaja AT5nok
jarmus kirjoitti:onko tosiaan näin että kejelaudan päistä saa tulemaan lämmintä,olen luullut että ovat vain raitisilma suulakkeet.
pitääpä tutkia mikä on pielessä kun en ole saanut koskaan lämmintä.
Olen siinä käsityksessä, että vuosimallista -88 alkaen kojelaudan päistä on alkanut tulla lämmintä vakiona, sitä ennen on sinne väliin pitänyt laittaa pätkä putkea ja puhkoa aukot puhaltimen kotelolta. Samassa yhteydessä tuli hankalokero sen kojelaudan alla oleen hyllyn tilalle.

Muistelen joskus 80-luvulla näin kuulleeni, että noita putkia jälkiasenneltiin enemmänkin Suomessa (silloin vain matkustin syncro Tölkeissä)

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 12.12.2014 21:25
Kirjoittaja Roiala
Noniin, nyt on "heebolta" ostetut valaisimet nokalla. Kylläpä parani valoteho. Elikäs vakio neliskanttiset umpiot ja Philips extreme polttimot. Nyt näkyy jo pimeällä sellainen valokuvio maassa auton edessä.
Kyllä vain on merkitystä umpion kunnolla aikaste paljon.

Siltikin vielä kummittelee mielessä nuo xenon viritykset, pitääpä harkita...

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 13.12.2014 12:03
Kirjoittaja väiski
Oletko mitannut lampun kannalle tulevan virran kun valot ovat päällä? Mulla taisi olla jotain 13,5v kun tein omaani valoviritystä. Ensimmäinen toimenpide tosin oli lahjoitella ne neliskanttiset ulkonäkösyistä asennetut umpiot pitkin maailmaa ja laittaa tilalle pyöreät. Nehän menevät sinne keulalle ilman suurempia asennuksia, ainoastaan maski pitää vaihtaa. Lisäksi keulalla on tavalliset apupitkät ja valoteho on riittänyt mulle täysin, jopa niin, että "resupekalta" tulleet xenonit pölyttyy varaston hyllyssä. Niiden ainoana vikana on umpio jossa ei ole oikeaa hyväksymismerkintää lasissa, uudet lailliset umpiot n.100€ pari maailman nettikaupoista.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 13.12.2014 14:54
Kirjoittaja jarke
Roiala kirjoitti:Noniin, nyt on "heebolta" ostetut valaisimet nokalla. Kylläpä parani valoteho. Elikäs vakio neliskanttiset umpiot ja Philips extreme polttimot. Nyt näkyy jo pimeällä sellainen valokuvio maassa auton edessä.
Kyllä vain on merkitystä umpion kunnolla aikaste paljon.

Siltikin vielä kummittelee mielessä nuo xenon viritykset, pitääpä harkita...
mä olen täällä itsekseni ihmetellyt näitä keskusteluja tehottomista valoista, kun mulla ei oo mitään releytyksiä sun muita tehty mutta tosiaan autossa nuo neliskanttiset valot ja on kyllä mun mielestä tosi hyvät.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 13.12.2014 18:06
Kirjoittaja Roiala
Siis edeliset umpiot alkoivat olla huonot ja valoa ei ollut kyllä nimeksikään tiessä. Näillä hyväkuntoisilla releytetyillä neliskanttiumpioilla on ihan kohtuu valot vaikka kun on tottunut xenon valoihin ja hyviin sellaisiin toisissa autoissa niin ei näitä nyt hyviksi voi sanoa mutta aikakautensa tuotteeksi varmaan kohtuulliset jollei hyvät. Eli jännitehäviöt on jo eliminoitu. :D

Itsellää kun tuo tölkki on ihan ajossa ja lapissa tuota pimeää talvenaikaan riittää niin hyvät, oikeasti hyvät, valot olisi kyllä kivat ja siksi haaveilen noista xenon virityksistä. Toisaalta en aio laittaa mitään laittomia virityksiä niin vaihtoehdoksi jää kokonaan rakentaa hyväksytyillä umpioilla valaisimet. Suuntausta kun vielä virittelee kohdilleen paremmin ja muuta niin kyllähän noilla pärjää oikein hyvin noilla alkuperäisilläkin. Kaukovalot on helppo hoitaa lisäpitkillä kuntoon mutta tuo lähivalo on siis se mikä on enemmän pohdintaa aiheuttava.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 13.12.2014 18:43
Kirjoittaja väiski
Toisaalta en aio laittaa mitään laittomia virityksiä niin vaihtoehdoksi jää kokonaan rakentaa hyväksytyillä umpioilla valaisimet. Suuntausta kun vielä virittelee kohdilleen paremmin ja muuta niin kyllähän noilla pärjää oikein hyvin noilla alkuperäisilläkin. Kaukovalot on helppo hoitaa lisäpitkillä kuntoon mutta tuo lähivalo on siis se mikä on enemmän pohdintaa aiheuttava.
Tuotaa... onko minulta mennyt jokin lainmuutos ohi, kun muistelisin että lähixenon-valoihin oli muitakin vaatimuksia kuin hyväksytyt umpiot, esim. automaattinen korkeuden säätö.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 13.12.2014 22:27
Kirjoittaja Roiala
Ei tarvita autom tai muutakaan korkeudensäätöä noin vanhassa, pesurit kyllä mutta ne onkin jo.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 13.12.2014 23:14
Kirjoittaja väiski
No helvata, ohi oli mennyt!

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 14.12.2014 16:51
Kirjoittaja TT|
äkkiseltään noin muistettuna 90 jotakin alkaen pitää olla sisältä korkeussäätö ja 2000 jotakin sitten automaattisäätö.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 14.12.2014 18:43
Kirjoittaja väiski

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 12.01.2015 18:24
Kirjoittaja Roiala
Meinaa olla tölkki vähän kylmän kankea.
25 kun pakkanen ylittyy niin ohjaus menee jäykäksi, yli 30 niin alkaa kaikki hallintalaitteet olla kohtuu kankeita. Kytkinkin palautuu hitaasti ja vaihteensiirto on jo todella tahmea. Ei tee enää mieli kiusata vanhusta sellaisilla keleillä.
Lämpöä riittää jaloille ja kojelaudan päistä, tuulilasipuhallus sen sijaa on jo -33 asteessa kohtuu viileän tuntuista. Mikähän sen viilentää.

Suutinten vaihto ei tuonut mitään ihmeellistä uutta toistaiseksi.