T3 kalsonki, 1.9TD umpipaku

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 kalsonki, it´s alive!

Viesti Kirjoittaja redi »

Noniin.
Tänään taistelin öljynpaineanturien kanssa ja piti lähteä ihan Mäntsälään asti (summeri huutaen) korjaamaan. Samalla tuli asennettua puukotettu muovinen koneenkoppa, tähän asti olen siis ajanut ilman koppaa kun en raaskinut puukottaa alkuperäistä peltiluukkua. Ajomelu tippui noin 70%. Ohjaamossakin näkee nyt touhuta ku on oikeen 9 ledin sisävalo! Turbon öljynpaineputken ajattelin teettää letkusta, kun ei tunnu pitävän.
Huippunopeus tuli mitattua GPS:llä 106km/h (viritys onnistunut kun ohjekirja lupaa 1.6d:lle 103km/h). Kaasuvipu ei vieläkään mene täysin pohjaan mutta jos sen nyt tossa rakentelis seuraavaks. Veikkailempa että imudieselissä tosiaan on välityksissä jotain eroa, tuskin tuo 5mm kaasuvivun liike tohon nopeuteen ainakaan vaikuttaa kun loivassa alamäessäkään ei nopeus noussut tuosta.

Huomenissa olis tarkotus käyttää auto vuosi/muutoskatsastuksessa, saas nähä miten äijän käy. Pitää muistaa pyyhkiä kone ennen sisäänajoa ettei oo lattiat öljyssä :D

Kiitoksia vielä Eicalle avusta ja osista.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 kalsonki, it´s alive!

Viesti Kirjoittaja redi »

Jahas. Tänään sitten katsastettiin tölkki. Jäi päästöistä kiinni kun mun päästölappu oli hukkunut konttorilla. Kerkesin tietysti päästötestin jälkeen ruuvaamaan pumpun takaisin veronmaksaja-asentoon. No ei siinä hirveellä kiireellä duunin jälkee päästöt ja takas konttorille. Nyt on leimattu ja muutoskatsastettu 55kW 1.9td tölkki :)
Aurinkokin paistoi ja ajoin Herttoniemen Shellille tankkaamaan. Heti tuli innokas letku-Pena tarjoomaan palvelua "Pistetäänkö tankki täyteen dieseliä?" ja annoin hemmon tankata tölkin samalla kun kävin ostamassa limpparia :)
Sitten taas hirveellä kiireellä hakee emäntä himasta ja koirakurssille Pitäjänmäkeen. Koirakurssilta palatessa huomasin että joku oli käynyt tölkin keskipenkiltä snutaamassa mun rotsin. Hirvee nippu avaimia lähti. ..tun hyvä homma. Muuten oliskin ollut liian hyvä alku viikonlopulle.

edit: Tänne päin saa tarjota vaihdelaatikoita, mahdollisimman pitkillä välityksillä. Hegen puun alle jäänyt harvinaisuus on vissiin edelleen varattu...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 kalsonki, it´s alive!

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ja varmasti jää tuohon 55 KW:iin ;)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3 kalsonki, it´s alive!

Viesti Kirjoittaja TT| »

Olisit samantien katsastanu välijäähyn kanssa, niin ei tarvii sen takia enää ihmetellä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 kalsonki, it´s alive!

Viesti Kirjoittaja redi »

Olis varmaan pitänyt todistaa tehot, kun ei ole vakiomoottori silloin. Tai väittää että se on tdi välijäähyllä. :) En saanut omistamaani cooleria mahtumaan ilman muokkauksia järkevästi mihinkään joten jääköön ensikertaan.
Nyt on tullut ajettua jo varmaan 600km moottorinvaihdon jälkeen. Anturivikoja pukkaa ja edelleen merkkaa reviiriään ahkerasti.
Suorituskykyä mitattu luotettavalla kännykkä gps:llä:
1/4 mile ~19.6sek
paikaltaan huippunopeuteen (0-100km/h)~20.6sek
55 tai 75kW melko sama, mutta välitykset syö tuota suorituskykyä melkosesti. Myös pumppu hökii ilmaa ja kusee naftaa kaasuakselin juuresta, tuntuu että tehot katoaa välillä. Käynnistäessä saa pyörittää reilusti.

Pumpussa oli siis jo mulle tullessaan joku puukotettu ahtokara ja syöttöruuvista puuttuu sinetti. Ahtopainemittarin laitoin kiinni niin ahtaa sen mukaan max. ~1.45bar, mutta todellisesti varmaan hiukan vähemmän, kun noilla halpismittareilla lienee tapana näyttää liikaa.

Jos nyt seuraavaksi keskittyis tilkitsemään öljyvuodot, korjaamaan pumpun ja sitten cooleria ja laatikkoa miettimään.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: T3 kalsonki, it´s alive!

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Eikös sulla ollut piliteeeeman mittari? Ainakin se piliteeman smoke mittari piti hyvin paikkansa kun mittasin sen kalibroidun tarkkuuspaine mittarin kanssa.... :roll:
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 kalsonki, it´s alive!

Viesti Kirjoittaja redi »

Piliteema on joo. Mulla on tommonen teollisuusmittari kans, mutta en oo sitä vielä koittanut kiinni. tarttis jonku hienon nipan siihe varmaan.
Nyt on ihmetelty öljynpaineita. Piliteeman mittari silläkin osa-alueella. Mittamokkula on nyt siinä suodatinjalassa, mutta tarkotus olis se siirtää kannen päähän kunhan saan sopivat nippelit niin että saa orkkis öljynpaineanturin myös futaamaan.
Kylmänä paineet pyörii jossain 6-8bar mutta kuumana mittari näyttää alle 1 bar joutokäynnillä, ajossa 2-3bar luokkaa. Saattaa olla että osasyynä on kun se turbon öljyputki vuotaa ihan siitä juuresta.
Huohotin pitäis kans rakennella paremmaksi, mutta nyt harrastuksia rajoittaa meidän 3 kuukautinen koiranpentu kun emäntäkin alkoi tekemään täyspitkää työviikkoa.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 kalsonki, it´s alive!

Viesti Kirjoittaja redi »

Koitin saada nopeesti lämpömittaria toimimaan. Pistin uuden anturin ja puristelin uuden abikoliittimen piuhaan mutta ei skulaa. Edelleen vilkkuu valo ja lämpömittari menee tappiin :P
Vinkkejä?
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: T3 kalsonki, it´s alive!

Viesti Kirjoittaja hege »

Mittariston liitin saattaa olla huono. Tarkista että ottaa kontaktia. Liittimet menee helposti lyttyyn ja pitää suoristella. Kai piuha on ehjä edestä taakse? Mittarit on yleensä ehjiä.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 kalsonki, it´s alive!

Viesti Kirjoittaja redi »

No ei oo kyllä tullu tutkittua piuhoja tarkemmin. Mittari alkoi kettuilemaan viime lauantaina kesken Hämeenlinnan reissun.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 kalsonki, it´s alive!

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Miikkaa vihjaili, että hänellä olisi 5v laatikko jouten
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3 kalsonki, it´s alive!

Viesti Kirjoittaja TT| »

T3Syncro kirjoitti:Miikkaa vihjaili, että hänellä olisi 5v laatikko jouten
Jos ei tuo tärppää niin viewtopic.php?f=11&t=291
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 kalsonki, it´s alive!

Viesti Kirjoittaja redi »

Tuo 3H vaikuttaa jo melko hyvältä välityksineen, mutta näytti siellä taulukossa olevan vieläkin pidempiä askeja. Mitäs tarvittee tehdä vaihteensiirrolle kun tuommoseen päivittää?
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 kalsonki, it´s alive!

Viesti Kirjoittaja redi »

Lämpömittariropleemaa kerkesin hiukan tutkia tänään töiden jälkeen.
Mittariston liittimeltä anturin liittimeen on yhteys, eikä johto ole maissa. Sekä hehkutuksen että mittarille olevat anturit on uusittu. Sumuttelin mittariston plugiin jotain kontaktispreitä ja nitkuttelin liitintä kiinni ja irti. Autossani ei ole paisarissa tasoanturia jostain syystä vaikka sille on liitin, liittimeen on vedetty hyppylenkki. Mielestäni jos hyppylenkin irrottaa niin lämpömittarin ledi vilkkuu jatkuvasti, mutta lämpömittari muuten pitäisi toimia.
Nyt siis valo vilkkuu ja lämpömittari nousee tappiin ja pysyy siellä. Mittaristossa vika?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3 kalsonki, 1.9TD umpipaku

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mulla tuo lämpömittari elää myöskin omaa elämää, jossain määrin näyttää vaikuttavan myös polttoaineen määrä lukemaan. Siksi onkin erillinen lämpömittari, joka näyttää järkevämpiä lukuja.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 kalsonki, 1.9TD umpipaku

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kun aikanaan vaihdoin kierroslukumittarillisen mittariston, lakkasi polttoainemittari näyttämästä täyttä tankkia vaikka melkein putken suuta myöden tankkaisi, samoin lämpömittari ei nouse enää edes puoleen väliin vaikka jäähdyttäjän flekti lähtisi pyörimään.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 kalsonki, 1.9TD umpipaku

Viesti Kirjoittaja redi »

Polttoainemittari ei mulla myöskään nouse tappiin, mutta luulin että koho olisi jumissa. Voiskohan tuo johtosarja olla niin homeessa että kaikki temppuilee?
Lämpömittari toimi tähän mennessä varsin mallikkaasti, mutta viime lauantaina Hämeenlinnanreissulla lakkasi jonkun tauon jälkeen pelaamasta ja kipusi suoraa tappiin.
Olishan se vaihtoehto laittaa tarvikemittari, mutta kyllähän tuo pitäis olla korjattavissa. Ahtopaine ja öljynpainemittarihan tuossa on jo. Odottelen vaan että TT saisi hommattua niitä kojetaulun korotuspalikoita niin saisi mittarit nätimmin asennettua.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 kalsonki, 1.9TD umpipaku

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla toimi molemmat mittarit normaalisti orggismittarissa. Pitäisi joku päivä vaihtaa taas hetkeksi, niin näkisi tarkemmin eron näytöissä. Samalla voisi putsata nykyisen mittarin liitokset.
caravelle89
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26.02.2012 11:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: T3 kalsonki, 1.9TD umpipaku

Viesti Kirjoittaja caravelle89 »

Redi + muut : Tarkistakaapa mittariston foliolla ruuvilla kiinni oleva kolmejalkainen "satiainen", tämän viottuminen aiheuttaa yleensä lämpömittarin ja/tai pa.mittarin oudon käyttäytymisen. Saattaa näyttää mitä tahansa nollan ja täyden välillä.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T3 kalsonki, 1.9TD umpipaku

Viesti Kirjoittaja redi »

Arvelinkin että joku tämmönen juttu siellä on. Saako niitä jostain uusia?
Vastaa Viestiin